Regeling van de Minister van Economische Zaken van 12 augustus 2016, nr. WJZ / 16107161, tot wijziging van de Regeling Nationale EZ-subsidies en de Regeling openstelling EZ-subsidies 2016 in verband met een tweede tender voor de seed capital module specifiek voor agri-horti-food-tech

De Minister van Economische Zaken,

Gelet op artikel 16 van het Kaderbesluit nationale EZ-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling nationale EZ-subsidies wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 3.10.1, eerste lid, wordt in alfabetische volgorde de volgende begripsbepaling ingevoegd:

agri-horti-food-tech technostarter:

technostarter wiens onderneming producten, processen of diensten verkoopt en levert die zijn gebaseerd op een nieuwe technische of creatieve vinding of een nieuwe toepassing van bestaande technologie onderscheidenlijk van een bestaande creatieve vinding voornamelijk op het gebied van hightech, inclusief ICT, met betrekking tot agrifood, tuinbouw of uitgangsmaterialen.

B

Onder vernummering van het derde en vierde lid tot vierde en vijfde lid wordt in artikel 3.10.2 een lid ingevoegd, luidende:

  • 3. De minister verstrekt op aanvraag subsidie aan een startersfonds voor het uitvoeren van een fondsplan voor agri-horti-food-tech technostarters.

C

In artikel 3.10.12, eerste en tweede lid, wordt ‘artikel 3.10.2, eerste en tweede lid’ telkens vervangen door: artikel 3.10.2, eerste, tweede en derde lid.

ARTIKEL II

In de Regeling openstelling EZ-subsidies 2016 wordt na de rij met titel 3.10 de volgende rij ingevoegd:

Titel 3.10: Seed capital technostarters

3.10.2

Agri-horti-food-tech

 

01-09-2016 t/m 15-10-2016

€ 6.000.000

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 september 2016.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 12 augustus 2016

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

TOELICHTING

I. Algemeen

I. Aanleiding en doel

De Nederlandse topsectoren zijn wereldspelers in het oplossen van maatschappelijke uitdagingen en versterken zo het toekomstig Nederlandse verdienvermogen. Dit geldt ook voor de topsectoren Agri&Food en Tuinbouw & Uitgangsmaterialen op het gebied van voedselzekerheid en voedselveiligheid. Nieuwe kansen die zich daarbij voordoen, liggen op het snijvlak met de hightech, waaronder ICT. Dit leidt tot nieuwe combinaties tussen de bovengenoemde sectoren en disruptieve innovaties. Nederland blijft, ondanks de sterke kennisbasis, bij het realiseren van startups internationaal gezien achter bij landen als Canada, Israël en de Verenigde Staten.

Eén van de redenen waarom Nederland hier minder goed op scoort, is het gebrek aan risicokapitaal voor specifiek de agri-horti-food-tech. Daarbij kan gedacht worden aan thema’s als precisielandbouw, toepassingen van big data en robotica, smart agrifood, verbeteringen van transparantie en efficiency in productie en logistieke processen. Het kabinet wil dit doorbreken en voorkomen dat Nederland op dit gebied aan concurrentiekracht verliest.

Nederland beschikt met de subsidiemodule seed capital technostarters (titel 3.10 van de Regeling nationale EZ-subsidies (hierna: RNES)) reeds over een zeer succesvol instrument waardoor de brede Nederlandse risicokapitaalmarkt in tien jaar zeer volwassen is geworden. Deze subsidiemodule maakt het mogelijk om subsidie te verstrekken in de vorm van een geldlening voor de financiering van beginnende ondernemingen die technisch innovatief van aard zijn (de zogenoemde technostarters). De subsidie wordt niet rechtstreeks aan ondernemingen verstrekt, maar aan investeringsfondsen die participaties nemen in ondernemingen van technostarters (startersfondsen).

Onderhavige regeling voorziet daarom in een tender voor de seed capital module ten behoeve van de agri-horti-food-tech in 2016. Deze openstelling is bedoeld voor een specifieke doelgroep die past binnen de huidige definitie van technostarter. Het betreft hier participaties ten aanzien van technostarters wier onderneming producten, processen of diensten verkoopt of levert die zijn gebaseerd op een nieuwe technische of creatieve vinding of een nieuwe toepassing van bestaande technologie dan wel van een bestaande creatieve vinding voornamelijk op het gebied van hightech (inclusief ICT) met betrekking tot agrifood, tuinbouw of uitgangsmaterialen. Voor de afbakening van de begrippen agrifood, tuinbouw en uitgangsmaterialen wordt aangesloten bij de binnen de desbetreffende topsectoren gehanteerde definities.

Het doel van deze impuls is maatschappelijke uitdagingen op te lossen en bij te dragen aan de Nederlandse concurrentiekracht en het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen bij duurzame productie van gezond en veilig voedsel door het beschikbare risicokapitaal in de Nederlandse agri-horti-food-tech te vergroten.

2. Staatssteun

Deze wijzigingsregeling en openstelling van de seed capital subsidiemodule specifiek voor de agri-horti-food-tech is verenigbaar met de Europese regels betreffende staatssteun. De subsidie die op grond van deze titel wordt verstrekt, is aan te merken als staatssteun in de zin van artikel 107 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Deze staatsteun is echter geoorloofd op grond van artikel 21 (risicofinancieringssteun) van de algemene groepsvrijstellingsverordening (AGVV) als bedoeld in artikel 1.1 van de RNES. De seed capital subsidiemodule voldoet aan de voorwaarden van artikel 21 en hoofdstuk I van de AGVV. De met deze wijzigingsregeling in de seed capital subsidiemodule opgenomen definitie voor de arti-horti-food-tech technostarter blijft binnen de bestaande definitie van technostarter, zoals al opgenomen in artikel 3.10.1, eerste lid RNES. De openstelling zal separaat ter kennisneming aan de Europese Commissie worden toegezonden, conform artikel 11, onder a, van de AGVV.

3. Regeldruk

De wijzigingen hebben regeldrukgevolgen. Het gaat hier om een verhoging van de administratieve lasten voor een startersfonds. Deze administratieve lasten komen voor in de fasen van aanvraag, uitvoering en vaststelling van de subsidie. Het betreft de gebruikelijke werkzaamheden voor het opstellen van de aanvraag, voortgangsrapportages en eindverantwoording. Verder vergt het opnemen van geld onder de leningsovereenkomst en het uitbetalen aan het ministerie van een deel van de inkomsten uit participaties bepaalde administratieve handelingen. Indien ervan uit wordt gegaan dat er vier aanvragen worden gedaan en één aanvraag wordt toegewezen, beslaat het totale bedrag aan administratieve lasten voor alle aanvragende fondsen over de gehele looptijd van de subsidie in totaliteit € 45.000. Rekening houdend met een looptijd van tien jaar, bedragen de administratieve lasten per fonds per jaar ca. € 4.500,–.

II. Artikelen

Artikel I

Met onderdeel A is aan de begripsbepalingen van titel 3.10 RNES het begrip agri-horti-food technostarter toegevoegd, om de technostarters af te bakenen waarvoor in deze tender een fondsplan ingediend kan worden. Tevens maakt artikel 3.10.2, derde lid (nieuw), het mogelijk om een aparte openstelling voor deze doelgroep op te nemen in de Regeling openstelling EZ-subsidies 2016.

Artikel II

Met dit artikel is de tender seed capital ten behoeve van agri-horti-food-tech opgenomen in de tabel in artikel 1 van de Regeling openstelling EZ-subsidies 2016. De openstellingsperiode loopt van 1 september tot en met 15 oktober 2016.

Het subsidieplafond bedraagt € 6 miljoen. Omdat het maximale subsidiebedrag per subsidieontvanger ook € 6 miljoen bedraagt, zal waarschijnlijk één startersfonds subsidie ontvangen.

Artikel III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 september 2016. Hiermee wordt afgeweken van het beleid inzake vaste verandermomenten zoals opgenomen in aanwijzing 174 van de Aanwijzingen voor de regelgeving. Deze afwijking is gerechtvaardigd, omdat de specifieke doelgroep gebaat is bij een spoedige inwerkingtreding.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

Naar boven