2015/husmi/1410
Burgemeester en wethouders van Son en Breugel
Verkeerssituatie
De sloop en nieuwbouw van basisschool Stokland heeft in de periode 2014/2015 plaatsgevonden. Door de gewijzigde positie van het gebouw, de gewijzigde in- en uitgang aan de Jupiterstraat en de nieuwe in- en uitgang aan de Venuslaan, zijn looproutes naar/van school ook in detail gewijzigd. De Jupiterstraat en de kruising Piet Heinlaan - Venuslaan worden te voet veelvuldig gebruikt om de basisschool te bereiken. Via aantrekkelijke trottoirs aan o.a. de Piet Heinlaan, Venuslaan en Jupiterstraat kunnen de basisscholieren (al dan niet onder begeleiding van ouders) het schoolterrein bereiken. De Jupiterstraat, Venuslaan en Piet Heinlaan zijn in twee richtingen bereden en voor het openbaar verkeer openstaande erftoegangsweg waarop een maximumsnelheid geldt van 30 km/uur. Ter hoogte van de Jupiterstraat en Venuslaan nabij de school is sprake van een knelpunt in de oversteekbaarheid van de Jupiterstraat respectievelijk Venuslaan die verkeersonveiligheidsgevoelens bij voetgangers teweegbrengt.
Voetgangersoversteekplaats
Om de veiligheid van overstekende voetgangers te verzekeren en de oversteekbaarheid van de Jupiterstraat en Venuslaan voor voetgangers te vergroten worden voetgangersoversteekplaatsen aangelegd aan de zuidzijde van de Jupiterstraat (tegenover uitgang school) en in de Venuslaan (schuin tegenover uitgang school). Deze voetgangersoversteekplaatsen worden aangeduid met zebra-markering op het wegdek en met borden L2 (voetgangersoversteekplaats) van bijlage 1 van het RVV 1990.
Een voetgangersoversteekplaats is een formele wijziging van de voorrangssituatie (ten faveure van de voetgangers). Voor een dergelijke voetgangersoversteekplaats is het benodigd een verkeersbesluit te nemen.
Legitimatie
Een verkeersbesluit is vereist voor het instellen, wijzigen of opheffen van een gebod, verbod of voorrangsregeling voor het verkeer. Het is ook vereist voor infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën dat van een weg of weggedeelte gebruik maakt (artikel 15 Wegenverkeerswet 1994).
De bevoegdheid om op gemeentelijke wegen verkeersbesluiten te kunnen nemen, is geregeld in de Wegenverkeerswet 1994 (art. 18, lid 1d) en daarin opgedragen aan de gemeenteraad, die deze bevoegdheid bij besluit d.d. 17 december 1997 aan het college van burgemeester en wethouders heeft gedelegeerd. Bij het nemen van een verkeersbesluit wordt rekening gehouden met de bepalingen van:
- •
De Wegenverkeerswet 1994;
- •
Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
- •
Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
- •
De Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.
Op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer worden verkeersbesluiten genomen na overleg met de korpschef van het betrokken regionale politiekorps. Dit is het politiekorps Brabant Zuid-Oost. Daartoe is op ambtelijk niveau overleg gepleegd met de verkeersadviseur van het politiekorps Brabant Zuid-Oost, bureau Best-Oirschot-Son.
In verband met de in artikel 21 (grondslag besluit) van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) dient nog te worden vermeld dat de in artikel 2, eerste lid, sub c, artikel 2, tweede lid, sub b en artikel 2, derde lid, sub a van de Wegenverkeerswet genoemde belangen (het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder, schade of de gevolgen voor het milieu evenals het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik) ten grondslag liggen aan dit verkeersbesluit en in bovenstaande afwegingen tegen elkaar zijn afgewogen.