Gemeente Leiden, verkeersbesluitdiverse definitieve verkeersmaatregelen i.h.k.v. ongelijkvloerse kruising Plesmanlaan (OBSP)

Logo Leiden

 

Situatietekening: OBSP-2314-3800-TEK-BB-00 2

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op:

  • artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teammanager Ontwerp en Mobiliteit;

  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

Overwegende dat:

  • de gemeente Leiden de ambitie heeft om de bereikbaarheid van de stad de komende jaren op een duurzame wijze te verbeteren;

  • de gemeente haar ambities hiertoe heeft verwoord in de Kadernota Bereikbaarheid (vastgesteld in 2009), waarin omschreven staat hoe Leiden haar toekomstige infrastructuur wenst in te richten voor alle modaliteiten;

  • in december 2012 het uit de Kadernota voortvloeiende uitvoeringsprogramma Bereikbaar Leiden is vastgesteld, waarin concreet staat beschreven welke projecten de gemeente de komende jaren gaat uitvoeren om haar ambities te verwezenlijken;

  • één van deze projecten het project Ontsluiting Bio Science Park (hierna: OBSP) aan de westzijde van Leiden betreft, welk project de volgende wegen omvat:

  • Plesmanlaan, vanaf de A44 tot aan de Verbeekstraat;

  • Ehrenfestweg;

  • Haagse Schouwweg, tussen de Plesmanlaan en de Dr. Lelylaan;

  • het doel van het project OBSP tweeledig is: het op een toekomstbestendige wijze verbeteren van de verkeersafwikkeling op de betreffende wegen en het verbeteren van de bereikbaarheid van het Leiden Bio Science Park (hierna: LBSP) door deze te voorzien van een aansluiting op de Plesmanlaan;

  • bovenvermelde doelen tot stand zijn gekomen op basis van het feit dat de route Dr. Lelylaan – Haagse Schouwweg – Plesmanlaan en vice versa in de huidige situatie één van de drukste verkeersaders binnen de gemeente Leiden is waar zich, zeker tijdens de ochtend- en avondspits, structureel filevorming voordoet als gevolg van bestaande capaciteitsproblemen;

  • een opvallend aspect hierbij ook is dat de dagelijkse praktijk heeft uitgewezen dat de hoeveelheid (overstekend) fietsverkeer ter hoogte van het kruispunt Haagse Schouwweg – Dr. Lelylaan een negatieve invloed heeft op de doorstroming van het verkeer;

  • het verbeteren van de bereikbaarheid voor het LBSP voorts essentieel is voor de verdere ontwikkeling van het Park en de omgeving;

  • de belangrijkste maatregelen die, gelet op het voorgaande, in het kader van het project OBSP worden uitgevoerd dan ook bestaan uit:

  • het ongelijkvloers uitvoeren van het kruispunt Plesmanlaan – Haagse Schouwweg (Plesmanlaan wordt verdiept aangelegd) en het herinrichten van de aansluiting van de Ehrenfestweg op de Plesmanlaan;

  • het realiseren van een fietstunnel langs de Haagse Schouwweg, ter hoogte van het kruispunt met de Dr. Lelylaan;

  • de herinrichtingswerkzaamheden die hiertoe uitgevoerd moeten worden medio mei/juni 2015 zijn gestart en de planning is dat deze eind 2016 gereed zijn;

  • het wenselijk wordt geacht om in de definitieve inrichting zoals die opgeleverd wordt ook enkele aanvullende verkeersmaatregelen in de vorm van bebording en markering in te stellen ter waarborging van de doorstroming van het verkeer, de lokale verkeersveiligheid en de lokale bereikbaarheid;

  • deze maatregelen bestaan uit:

  • het terugplaatsen/handhaven van een aantal verkeersmaatregelen zoals die voor de start van de herinrichting reeds van kracht waren;

  • het opheffen van enkele maatregelen zoals die voor de herinrichting van kracht waren, omdat zij als gevolg van de gewijzigde verkeerssituatie overbodig zijn geworden dan wel de betreffende verkeerssituatie niet langer bestaat;

  • het instellen van enkele nieuwe verkeersmaatregelen ter hoogte van locaties waar als gevolg van de herinrichtingswerkzaamheden een gewijzigde / nieuwe verkeerssituatie is ontstaan;

  • hieronder een korte toelichting wordt gegeven op de maatregelen die worden gehandhaafd, worden opgeheven en nieuw worden ingesteld;

1. Route Haagse Schouwweg – Ehrenfestweg wordt voorrangsroute

Overwegende dat:

  • de route Haagse Schouwweg - Ehrenfestweg in de nieuwe situatie de voorrangsgerechtigde route is ten opzichte van de Plesmanlaan;

  • de aanduiding van de volgende (delen van) wegen als voorrangsweg, zoals voor de herinrichting reeds het geval was, in verband hiermee gehandhaafd blijft:

  • Haagse Schouwweg

  • Plesmanlaan, tot de aansluiting op de route Haagse Schouwweg – Ehrenfestweg;

  • de Ehrenfestweg in verband hiermee middels het plaatsen van bord(en) model B1 van Bijlage 1 van het RVV 1990 wordt aangewezen als voorrangsweg;

  • in verband met het bovenstaande ter hoogte van het kruispunt Haagse Schouwweg – Plesmanlaan en het kruispunt Haagse Schouwweg – Doctor Lelylaan voorrangsregelingen worden ingesteld, waarbij bestuurders komende vanaf de Plesmanlaan, Doctor Lelylaan en de Holiday Inn voorrang dienen te verlenen aan het verkeer op voorrangsroute Haagse Schouwweg - Ehrenfestweg;

  • de voorrangssituatie ter hoogte van het kruispunt Haagse Schouwweg – Plesmanlaan voor de herinrichting precies andersom was: verkeer komende van de Haagse Schouwweg en de Ehrenfestweg moest toen voorrang verlenen aan het verkeer op de Plesmanlaan;

  • in onderhavig verkeersbesluit dan ook wordt overgegaan tot het formeel opheffen van deze oude voorrangsregelingen en het instellen van de nieuwe voorrangsregelingen;

  • ter hoogte van het kruispunt Haagse Schouwweg – Doctor Lelylaan reeds voor de herinrichting voorrangsregelingen van kracht waren waarbij bestuurders komende vanaf de Doctor Lelylaan en vanuit de richting van het Holiday Inn voorrang dienden te verlenen aan het verkeer op de Haagse Schouwweg, welke dan ook worden teruggeplaatst / gehandhaafd;

  • gelet op het voorgaande tot slot ook een voorrangsregeling wordt ingesteld ter hoogte van het punt waar de toegangsweg van het Universitair sportcentrum op de Ehrenfestweg aansluit, zodanig dat verkeer komende vanaf het sportcentrum voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Ehrenfestweg;

2. Opheffen en i nstellen vrijliggende brom-/fietspaden

Overwegende dat:

  • in het kader van het project OBSP niet alleen een verbetering in de ontsluiting van het gebied voor (vracht)auto’s wordt nagestreefd, maar ook voor (brom)fietsers;

  • het project in dat verband dan ook voorziet in het complementeren van het bestaande netwerk van vrijliggende brom-/fietspaden en het doorvoeren van aanpassingen die nodig zijn om de alle beoogde infrastructurele wijzigingen van het project te kunnen verwezenlijken;

  • hiertoe de volgende wijzigingen/toevoegingen aan het netwerk van brom-/fietspaden zijn doorgevoerd:

  • (brom)fietsers komende vanuit de richting van de A44 konden in de oude situatie gebruik maken van een tweerichtings(brom)fietspad aan de zuidzijde van de Plesmanlaan, die vanaf de A44 in oostelijke richting liep. In de nieuwe situatie wordt dit fietsverkeer via de rotonde voor het Holiday Inn naar het kruispunt Haagse Schouwweg – Doctor Lelylaan geleid. Deze nieuwe route heeft enerzijds te maken met het feit dat het brom-/fietspad aan de zuidzijde van de Plesmanlaan, voor zover gelegen tussen Holiday Inn en de kruising Plesmanlaan – Haagse Schouwweg, in de nieuwe situatie komt te vervallen. De ruimte van het fietspad is namelijk nodig om opstelstroken voor het (vracht)autoverkeer te realiseren. Anderzijds biedt deze routeaanpassing brom-/fietsers komende vanuit de richting van de A44 een directere route naar de Doctor Lelylaan. In verband met het voorgaande wordt het oude brom-/fietspad aan de zuidzijde van de Plesmanlaan, tussen Haagsche Schouwweg 12 en Haagse Schouwweg, opgeheven. De nieuwe vrijliggende paden die via de rotonde bij Holiday Inn naar de Doctor Lelylaan lopen (en vice versa) worden formeel aangewezen als verplicht brom-/fietspad;

  • de brom-/fietsoversteek over de Doctor Lelylaan, ter hoogte van het kruispunt met de Haagse Schouwweg, is in het kader van het project OBSP vervangen door een (brom)fietstunnel. Dit betekent dat de voorrangsregelingen in de oude situatie van kracht waren ter hoogte van de oversteeklocatie kunnen worden opgeheven. In verband met de realisatie van de nieuwe (brom)fietstunnel zijn tevens nieuwe vrijliggende paden gerealiseerd, waarmee de bestaande brom-/fietspaden langs de Doctor Lelylaan, Haagse Schouwweg en de nieuwe tunnel met elkaar verbonden worden.

  • aan de noordzijde van de Plesmanlaan, tussen de Verbeekstraat en de oprit naar de A44, is een nieuw vrijliggend brom-/fietspad gerealiseerd dat aansluit op de bestaande brom-/fietsinfrastructuur. Dit nieuwe pad wordt formeel aangewezen als verplicht brom-/fietspad. Verder kruist dit pad de Verbeekstraat, in verband waarmee op de Verbeekstraat een voorrangsregeling wordt ingesteld, waarmee verkeer komende uit de Verbeekstraat voorrang dient te verlenen aan overstekende brom-/fietsers;

  • de fietsstroken die op de Ehrenfestweg aanwezig waren, zijn vervangen door een tweerichtingen vrijliggend brom-/fietspad aan de oostzijde van de weg, die aansluit op de bestaande en nieuw gerealiseerde brom-/fietspaden langs de Plesmanlaan en Haagse Schouwweg. Dit pad wordt, net als de rest, formeel aangewezen als verplicht brom-/fietspad. De fietsstroken die in het verleden aanwezig waren op de rijbaan van de Ehrenfestweg worden formeel opgeheven;

3. Verkeersmaatregelen lijnbussen: wijziging(en ) bushaltes en busstroken

Overwegende dat:

  • in het kader van het project OBSP tevens is gekeken naar het optimaliseren van de bereikbaarheid van het gebied voor bezoekers die met de bus komen;

  • in dat verband is besloten om op een aantal locaties bestaande bushaltes op te heffen en ter vervanging daarvan nieuwe bushaltes in te richten op geschiktere locatie, waarbij het concreet gaat om:

  • het formeel opheffen van de twee bushaltes die in de oude situatie aan weerszijden van de Haagse Schouwweg, ter hoogte van de aansluiting op de Plesmanlaan, lagen;

  • het realiseren en aanwijzen van twee nieuwe bushaltes aan weerszijden van de Haagse Schouwweg, direct ten zuidwesten van het kruispunt met de Doctor Lelylaan;

  • het realiseren en aanwijzen van twee nieuwe bushaltes aan weerszijden van de Plesmanlaan, direct ten oosten van het kruispunt met de Haagse Schouwweg;

  • aansluitend hierop de aanduiding van de volgende weggedeelten als busstrook formeel worden opgeheven:

  • de busstrook aan de zuidzijde van de Plesmanlaan, tussen de A44 en de Haagse Schouwweg, voor zover gelegen binnen de bebouwde kom;

  • de busstrook aan de noordzijde van de Plesmanlaan, tussen de A44 en de Haagse Schouwweg, waarbij de busstrook ter hoogte van de oprit naar de A44 wel in stand wordt gehouden;

  • het opheffen van bovengenoemde (delen van) busstroken noodzakelijk is om opstelstroken voor het overige verkeer in te kunnen richten en zodoende de doorstroming van het verkeer te kunnen waarborgen;

  • dit naar verwachting geen nadelige effecten voor de doorstroming van het busverkeer heeft, aangezien de algehele doorstroming van het verkeer ter hoogte van het kruispunt Plesmanlaan – Haagse Schouwweg als gevolg van het project OBSP verbetert en de bus derhalve met het overige verkeer kan meerijden;

4 . Opheffen en instellen voetgangersoversteekplaatsen

Overwegende dat:

  • ter hoogte van het kruispunt Haagse Schouwweg – Plesmanlaan en het kruispunt Haagse Schouwweg – Doctor Lelylaan diverse formele voetgangersoversteekplaatsen aanwezig waren voor de herinrichtingen die in het kader van het project OBSP zijn / worden uitgevoerd;

  • deze voetgangersoversteekplaatsen in het kader van de herinrichtingen zijn komen te vervallen en in plaats daarvan zijn vervangen door kanalisatiestrepen;

  • het oversteken van voetgangers hierbij wordt opgenomen in de verkeerslichteninstallatie;

  • deze maatregel past binnen het beleid van de gemeente om terughoudend te zijn met de aanleg van formele voetgangersoversteekplaatsen op wegen die een gebiedsontsluitingsfunctie hebben;

  • de formele voetgangersoversteekplaats aan de oostzijde van het kruispunt Plesmanlaan – Haagse Schouwweg wordt gehandhaafd in de nieuwe situatie;

  • op de kruispunten Plesmanlaan – Einsteinweg en Einsteinweg – Archimedesweg nieuwe looproutes worden gecreëerd, welke worden geformaliseerd door het aanbrengen van voetgangersoversteekplaatsen;

  • dit te maken heeft met het feit dat op deze locatie een concentratie van overstekende voetgangers verwacht kan worden die van en naar het Bio Science Park lopen in combinatie met busreizigers die van en naar de twee naastgelegen bushaltes lopen;

5 . Kruispunt Plesmanlaan – Einsteinweg ;

Overwegende dat:

  • in het kader van het project OBSP ook enkele infrastructurele aanpassingen zijn dan wel worden doorgevoerd ter hoogte van het kruispunt Plesmanlaan – Einsteinweg;

  • deze aanpassingen vooral bestaan uit het inrichten van extra opstelstroken om het verkeer van en naar het Bio Science Park beter af te kunnen wikkelen en de doorstroming richting de A44, via de nieuwe verdiepte liggende Plesmanlaan, te verbeteren;

  • in aanvulling hierop diverse verkeersmaatregelen worden ingesteld ter hoogte van het heringerichte kruispunt, welke ook reeds voor de herinrichting van kracht waren, te weten:

  • terugplaatsen/handhaven van voorrangsregelingen waarbij verkeer komende vanaf de Einsteinweg voorrang dient te verlenen aan kruisend verkeer op de Plesmanlaan;

  • terugplaatsen/handhaven van passeergeboden om de middenbermen ter hoogte van het kruispunt bij nadering aan de rechterzijde te passeren;

  • terugplaatsen/handhaven van de 30 km/uur zone die op de Verbeekstraat gelegen ten zuiden van de Plesmanlaan van kracht is;

  • terugplaatsen/handhaven van de parkeerverbodszone die op de Einsteinweg gelegen ten noorden van de Plesmanlaan van kracht is;

  • terugplaatsen/handhaven van de verplichte fietspaden en brom-/fietspaden gelegen aan de oostzijde van de Einsteinweg;

  • terugplaatsen/handhaven van de voorrangsregelingen ter hoogte van het kruispunt Einsteinweg – Archimedesweg, waarbij verkeer op de Einsteinweg voorrang heeft ten opzichte van kruisend verkeer;

  • het als gevolg van de infrastructurele aanpassingen voorts noodzakelijk is een tweetal nieuwe verkeersmaatregelen in te stellen, te weten:

  • verplichte rijrichtingen rechtsaf ter hoogte van het kruispunt Einsteinweg – Archimedesweg, bestemd voor verkeer komende vanuit de Archimedesweg en komende vanaf het terrein van de faculteit archeologie van de universiteit Leiden. Deze maatregel heeft te maken met het feit dat de middenberm in de Verbeekstraat wordt doorgetrokken, waardoor linksafslaande bewegingen hier niet langer mogelijk zijn. Op deze manier wordt het aantal kruisende verkeersbewegingen bij dit kruispunt verminderd, hetgeen een positieve bijdrage levert aan zowel de lokale doorstroming als verkeersveiligheid. De consequentie hiervan is dat het kan voorkomen dat verkeer vanuit de Archimedesweg of vanaf het terrein van de faculteit archeologie vanwege de nieuwe situatie moet omrijden. Waar verkeer vanuit de Archimedesweg voorheen linksaf kon slaan om naar de Plesmanlaan te rijden, moet nu via de route Einsteinweg - Ehrenfestweg gereden worden om bij de Plesmanlaan te komen. Aangezien de omrijtijden minimaal zijn, mede omdat de omliggende wegenstructuur (her)ingericht is met het oog op een vlotte doorstroming van het verkeer, en de maatregel bijdraagt aan een verbeterde veiligheid en doorstroming, wordt dit acceptabel geacht;

  • het instellen van een voorrangsregeling ter hoogte van de nieuwe brom-/fietsoversteeklocatie op de Einsteinweg, gelegen direct ten noorden van het kruispunt met de Plesmanlaan. Dit heeft te maken met de realisatie van een nieuw vrijliggend brom-/fietspad aan de noordzijde van de Plesmanlaan, vanaf de Einsteinweg richting A44 (zie ook de toelichting onder punt 2);

6. Verkeersmaatregelen toegangsweg Holiday Inn

Overwegende dat:

  • op de zijtak van de Haagse Schouwweg, die functioneert als toegangsweg van en naar Holiday Inn, de volgende nieuwe verkeermaatregelen worden ingesteld:

  • het instellen van een verplichte rijrichting rechtsaf ter hoogte van de in- en uitrit van het parkeerterrein dat ten noordoosten van Holiday Inn ligt. Deze maatregel heeft te maken met het feit dat op de toegangsweg van en naar Holiday Inn een middenberm wordt aangebracht, waardoor linksaf slaan niet langer mogelijk is. Verkeer moet via de rotonde bij het hotel omrijden;

  • een voorrangsregeling ter hoogte van het punt waar het vrijliggende brom-/fietspad aan de zuidwestzijde van de toegangsweg aansluit op de rotonde voor het hotel, waarbij verkeer op de rotonde voorrang dient te krijgen van (brom)fietsers afkomstig van het betreffende brom-/fietspad. Deze maatregel wordt ingesteld om een eenduidig voorrangsregime ter hoogte van de rotonde in kwestie te creëren, hetgeen gunstig is voor de lokale verkeersveiligheid;

  • in aanvulling hierop diverse verkeersmaatregelen worden ingesteld welke ook reeds voor de herinrichting van kracht waren, te weten:

  • terugplaatsen/handhaven van een parkeerverbodszone;

  • terugplaatsen/handhaven van een voorrangsregeling ter hoogte van de uitrit van het parkeerterrein dat op de toegangsweg uitkomt, waarbij verkeer dat het parkeerterrein verlaat voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer;

7. V erkeersmaatregelen ter geleiding van het verkeer

Overwegende dat:

  • tot slot nog enkele verkeermaatregelen worden ingesteld binnen het projectgebied OBSP ter geleiding van het verkeer, te weten:

  • het instellen van passeergeboden ter hoogte van middenbermen, waarmee bestuurders wordt geboden deze bij nadering aan de rechterzijde te passeren dan wel aan de link- of rechterzijde te passeren als bestuurders ter plaatse moeten kiezen van welke rijstroken zij gebruik willen maken;

  • het instellen van geslotenverklaringen ter hoogte van de aansluitingen van de Plesmanlaan op de Haagse Schouwweg / Ehrenfestweg, om daarmee te voorkomen dat verkeer komende vanaf de Haagse Schouwweg gaat spookrijden;

  • het instellen van een parkeerverbodszone op de Ehrenfestweg, om daarmee de parkeerverbodszone van het Bio Science Park te completeren;

  • het instellen van een verplichte rijrichting rechtsaf of linksaf ter hoogte van het punt waar de noordelijke rijbaan van de Plesmanlaan aansluit op de Haagse Schouwweg, waarvan enkel lijnbussen worden uitgezonderd. An sich wordt op deze locatie uit de inrichting van de opstelstroken en de verkeerslichteninstallatie reeds duidelijk dat bestuurders hier enkel links- of rechtsaf kunnen slaan. Echter, omdat lijnbussen komende vanaf de Plesmanlaan, die halteren bij de nieuwe bushalte (gelegen direct ten oosten van de Ehrenfestweg) de mogelijkheid moeten hebben om rechtdoor richting de A44 te rijden, is het instellen van deze maatregel noodzakelijk;

  • gezien het voorgaande en het gestelde in artikel 21 van het BABW juncto artikel 2 Wvw 1994 kan worden opgemerkt dat het nemen van de onderhavige verkeersmaatregelen strekken tot:

    • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke in haar schrijven van 2 juni 2016 met kenmerk 02062016-1 een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen;

  • dat de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden en binnen de bebouwde kom van die gemeente zijn gelegen;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

BESLUITEN:

  • 1.

    door het verwijderen van de borden model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede de haaientanden op het wegdek:

  • a.

    de voorrangsregeling op de Doctor Lelylaan die ter hoogte van het kruispunt met de Haagse Schouwweg van kracht was bij de (brom)fietsoversteek, op te heffen;

  • 1.

    door het verwijderen van de borden model D2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 de passeergeboden ter hoogte van de volgende locaties op te heffen:

  • a.

    de passeergeboden ter hoogte van het kruispunt Plesmanlaan – Haagse Schouwweg;

  • b.

    de passeergeboden ter hoogte van het kruispunt Haagse Schouwweg – Doctor Lelylaan;

  • 1.

    door het verwijderen van de borden model G12a van Bijlage 1 van het RVV 1990 de hieronder genoemde (delen van) verplichte brom-/fietspaden op te heffen:

  • a.

    het brom-/fietspad aan de zuidzijde van de Plesmanlaan, voor zover gelegen tussen de Haagse Schouwweg en het punt ter hoogte van Haagse Schouwweg 12;

  • 1.

    door het verwijderen van de zebramarkering en borden model L2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 de volgende voetgangersoversteekplaatsen, zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 9 van de ‘Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens’ en artikel 49 van het RVV 1990, op te heffen:

  • a.

    de voetgangersoversteekplaats op de Haagse Schouwweg gelegen ter hoogte van de aansluiting op de Plesmanlaan;

  • b.

    de voetgangersoversteekplaatsen ter hoogte van het kruispunt Haagse Schouwweg – Doctor Lelylaan;

  • 1.

    door het verwijderen van de borden model L3 van Bijlage 1 van het RVV 1990 de volgende bushaltes op te heffen:

  • a.

    de bushalte aan de westzijde van de Haagse Schouwweg, gelegen direct ten zuiden van het kruispunt met de Plesmanlaan;

  • b.

    de bushaalte aan de oostzijde van de Haagse Schouwweg, gelegen direct ten zuiden van het kruispunt met de Plesmanlaan;

  • 1.

    door het verwijderen van de markering “BUS” van het wegdek, de hieronder genoemde (delen van) busstroken formeel op te heffen:

  • a.

    de busstrook op de zuidelijke rijbaan van de Plesmanlaan, voor zover gelegen tussen de bebouwde komgrens en de Haagse Schouwweg;

  • b.

    de busstrook op de noordelijke rijbaan van de Plesmanlaan, voor zover gelegen Haagse Schouwweg en het punt ongeveer 125 meter voor de bebouwde komgrens;

  • 1.

    door het verwijderen van de markering op het wegdek de fietsstroken aan weerszijden van de Ehrenfestweg op te heffen;

  • 2.

    de (onderdelen van de) verkeersbesluiten waarin destijds is besloten tot het instellen van de onder punt 1 t/m 7 van dit besluit genoemde maatregelen, hierbij in te trekken;

  • 3.

    door het plaatsen van borden model B1 van Bijlage 1 van het RVV 1990 de Ehrenfestweg aan te wijzen als voorrangsweg;

  • 4.

    door het plaatsen van borden model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, een voorrangsregeling in te stellen:

  • a.

    ter hoogte van het kruispunt Haagse Schouwweg – Plesmanlaan – Ehrenfestweg, zodanig dat verkeer op de route Haagse Schouwweg – Ehrenfestweg voorrang heeft ten opzichte van kruisend verkeer;

  • b.

    ter hoogte van de in-en uitrit van het parkeerterrein gelegen ten noordoosten van Holiday Inn, zodanig dat verkeer afkomstig van het parkeerterrein voorrang moet verlenen aan kruisend verkeer op de toegangsweg die van en naar o.a. Holiday Inn leidt;

  • c.

    ter hoogte van de punten waar het brom-/fietspad op de route Haagse Schouwweg – nieuwe (brom)fietstunnel onder Doctor Lelylaan - Van Ravelingenstraat de brom-/fietspaden komende van de Doctor Lelylaan kruist, waarbij (brom)fietsers op bovengenoemde route voorrang krijgen van kruisend (brom)fietsverkeer;

  • d.

    ter hoogte van het punt waar het vrijliggende brom-/fietspad dat vanaf de Haagse Schouwweg richting de rotonde voor Holiday Inn loopt op de betreffende rotonde aansluit, waarbij (brom)fietsers voorrang dienen te verlenen aan verkeer op de rotonde;

  • e.

    ter hoogte van de aansluiting van het universitair sportcentrum op de Ehrenfestweg, waarbij verkeer komende van het sportcentrum voorrang dient te verlenen aan kruisend verkeer;

  • 1.

    door het plaatsen van borden model C2 van Bijlage 1 van het RVV 1990:

  • a.

    ter hoogte van de aansluiting van de zuidelijke rijbaan van de Plesmanlaan op de Haagse Schouwweg, deze rijbaan in westelijke richting gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee komende vanaf de Haagse Schouwweg of Ehrenfestweg;

  • b.

    ter hoogte van de aansluiting van de noordelijke rijbaan van de Plesmanlaan op de Haagse Schouwweg, deze rijbaan in oostelijke richting gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee komende vanaf de Haagse Schouwweg of Ehrenfestweg;

  • 1.

    door het plaatsen van bord model C4 van Bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van het punt waar de toegangsweg van en naar het universitair sportcentrum op de Ehrenfestweg aansluit, bestuurders komende vanaf het universitair sportcentrum te gebieden naar het noorden, richting de Einsteinweg te rijden;

  • 2.

    door het plaatsen van borden model D2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 een gebod voor bestuurders in te stellen om de hieronder genoemde middenbermen bij nadering aan de rechterzijde te passeren;

  • a.

    de middenbermen op de Ehrenfestweg;

  • b.

    de middenbermen op de Haagsche Schouwweg, ter hoogte van het kruispunt met de Doctor Lelylaan en het kruispunt met de Plesmanlaan;

  • c.

    de middenberm op de zijtak van de Haagse Schouwweg, die naar o.a. Holiday Inn leidt;

  • 1.

    door het plaatsen van borden model D3 van Bijlage 1 van het RVV 1990 een gebod voor bestuurders in te stellen om de hieronder genoemde middenbermen bij nadering aan de rechter- of linkerzijde te passeren;

  • a.

    de middenbermen op de Plesmanlaan, ter hoogte van het kruispunt met de Haagse Schouwweg;

  • b.

    de middenberm op de Doctor Lelylaan, ter hoogte van de aansluiting op de Haagse Schouwweg;

  • 1.

    door het plaatsen van borden model D5r van Bijlage 1 van het RVV 1990 een verplichte rijrichting rechtsaf in te stellen ter hoogte van;

  • a.

    de aansluiting van de Archimedesweg op de Verbeekstraat, bestemd voor verkeer komende vanuit de Archimedesweg;

  • b.

    de aansluiting van de in- en uitrit van de faculteit archeologie op de Verbeekstrat, bestemd voor verkeer komende vanaf de faculteit;

  • c.

    de aansluiting van het parkeerterrein ten noordoosten van Holiday Inn op de zijtak van de Haagse Schouwweg, bestemd voor verkeer komende vanaf het parkeerterrein;

  • 1.

    door het plaatsen van bord model D7 van Bijlage 1 van het RVV 1990, voorzien van een onderbord model OB62, een verplichte rijrichting links- of rechtsaf in te stellen ter hoogte van het punt waar de noordelijke rijbaan van de Plesmanlaan op de Haagse Schouwweg aansluit, waarvan enkel (lijn)bussen worden uitgezonderd;

  • 2.

    door het plaatsen van borden model E01 en E01ze van Bijlage 1 van het RVV 1990 (zonaal uitgevoerd) op de Ehrenfestweg de parkeerverbodzone te completeren in het Bio Science Park:

  • 3.

    door het plaatsen van borden model G12a van Bijlage 1 van het RVV 1990 op de hieronder genoemde vrijliggende paden aan te wijzen als verplicht brom-/fietspad:

    • a.

      het vrijliggende pad aan de noordzijde van de Plesmanlaan, gelegen tussen de Verbeekstraat en de oprit naar de A44;

    • b.

      het vrijliggende pad aan de zuidwestzijde van de toegangsweg die naar Holiday Inn leidt (= zijtak Haagse Schouwweg);

    • c.

      het vrijliggende pad aan de oostzijde van de Ehrenfestweg;

  • 4.

    door het plaatsen van zebramarkering en borden model L02 van Bijlage 1 van het RVV 1990 een voetgangersoversteekplaats in te stellen bij kruispunt Archimedesweg – Einsteinweg;

  • 5.

    door het plaatsen van zebramarkering een voetgangersoversteekplaats in te stellen bij kruispunt Einsteinweg – Plesmanlaan;

  • 6.

    door het plaatsen van borden model L3 van Bijlage 1 van het RVV 1990 de hieronder genoemde halteplaatsen formeel aan te wijzen als bushalte:

  • a.

    de halteplaats aan de noordwestzijde van de Haagse Schouwweg, gelegen direct ten zuidwesten van het kruispunt met de Doctor Lelylaan;

  • b.

    de halteplaats aan de zuidoostzijde van de Haagse Schouwweg, gelegen direct ten zuidwesten van het kruispunt met de Doctor Lelylaan;

  • c.

    de halteplaats aan de zuidzijde van de Plesmanlaan, gelegen direct ten oosten van het kruispunt met de Haagse Schouwweg;

  • d.

    de halteplaats aan de noordzijde van de Plesmanlaan, gelegen direct ten oosten van het kruispunt met de Haagse Schouwweg;

  • 1.

    de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening met kenmerk OBSP-2314-3800-TEK-BB-001 van 22 maart 2016.

Leiden, 28 juli 2016, 

burgemeester en wethouders van Leiden,

namens dezen,

A.H. Karbet

Teammnager Ontwerp en Mobiliteit

Beroep

Het verkeersbesluit is vanaf vrijdag 5 augustus te vinden in de Staatscourant, www.overheid.nl. Daarnaast kan in het stadhuis en bij het Stadsbouwhuis een papieren versie van het verkeersbesluit worden ingezien.

Voor dit besluit is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb) gevolgd. Tegen het genoemde besluit kan door belanghebbenden die al eerder een zienswijze kenbaar hebben gemaakt, binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant beroep worden ingesteld bij de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Bij een spoedeisend belang kan daarbij tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.

Naar boven