Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Assen | Staatscourant 2016, 40038 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Assen | Staatscourant 2016, 40038 | Verkeersbesluiten |
Onderwerp: Verkeersbesluit voor verwijderen en aanbrengen van verkeerstekens en wijzigen van de inrichting van de Stationsstraat, Overcingellaan voor wat betreft het weggedeelte tussen het Abel Tasmanplein en de Spoorstraat en de Oosterparallelweg voor wat betreft het weggedeelte tussen de Steendijk en de Violenstraat .
Burgemeester en wethouders van Assen:
hierbij het volgende overwegende:
FlorijnAs , deelproject Stationsgebied
Het project Stationsgebied omvat de ontwikkeling van het gebied rond het station en de ontsluiting ervan. Hoofddoelstelling is een ruimtelijke herinrichting van gebied, zodat de bereikbaarheid van het station en de algehele mobiliteit in dit gebied geoptimaliseerd wordt. De doelstellingen, zoals verwoord in de door de gemeenteraad vastgestelde Structuurvisie FlorijnAs, omvatten o.m. voor het stationsgebied de optimalisatie van:
De maatregelen genoemd in dit besluit hebben betrekking op het verwijderen en aanbrengen van verkeerstekens en het aanbrengen en wijzigen van de inrichting van de Stationsstraat en Overcingellaan voor wat betreft het weggedeelte tussen het Abel Tasmanplein en de Spoorstraat en de Oosterparallelweg voor wat betreft het weggedeelte tussen de Steendijk en de Violenstraat.
is het gewenst om de Stationsstraat, de Overcingellaan voor wat betreft het weggedeelte tussen het Abel Tasmanplein en de Spoorstraat en de Oosterparallelweg voor wat betreft het weggedeelte tussen de Steendijk en de Violenstraat, opnieuw in te richten.
Hierbij wordt een autotunnel (tunnel Overcingel) gerealiseerd, worden voet- en fietspaden verbeterd, worden de Stationsstraat en het busstation heringericht en wordt de Oosterparallelweg en Stations entree aan de oostzijde heringericht.
Het autoverkeer kan makkelijker doorstromen in de tunnel. Hiermee wordt een autoluw stationsplein gerealiseerd. Dit plein aan het station leidt voetgangers naar het centrum van de stad. Het Erfgoedkwartier met de Brink en de groene singels worden beter verbonden met het station en met Assen Oost.
Dat voorafgaand aan het opstellen van het definitieve ontwerp heeft de gemeente inloopavonden georganiseerd. De eerste heeft op 17 mei 2011 plaats gevonden. Na diverse participatiebijeenkomsten is in maart 2013 het stedenbouwkundig plan gepresenteerd in de gemeenteraad. In juni 2013 zijn in drie bijeenkomsten het stedenbouwkundig plan gepresenteerd. In 2014 bijeenkomsten voor omwonenden en in 2015 zijn de inrichtingsplannen gepresenteerd met een terugblik van de participatie;
Dat het eenrichtingsverkeer op de Prins Hendrikstraat, wegvak Stationsstraat – Oranjestraat wordt opgeheven. Het verkeer vanuit de Stationsstraat richting de Hendrik de Ruiterstraat kan in de huidige situatie langs de Overcingellaan. Door de reconstructie wordt de Hendrik de Ruiterstraat gewijzigd in een fietspad en in een klein deel fietsstraat. Door het opheffen van het eenrichtingsverkeer kan het verkeer vanuit de Stationsstraat voor zover van toepassing de percelen aan de Hendrik de Ruiterstraat oprijden waardoor bereikbaarheid van percelen wordt gewaarborgd.
Dat de rechtstreekse entree vanaf de Overcingellaan naar de percelen Overcingellaan 5-7 wordt gewijzigd in een entree vanaf de Spoorstraat. De rechtstreekse aansluiting is niet langer verkeersveilig inpasbaar door realisatie van de tunnel Overcingel met de op- en afritten van de Overcingellaan. Ter plaatse wordt daarom een gedeelte ingericht als fietsstraat. Het belang voor een goede doorgaande fietsverbinding is leidend bij de herinrichting. Door de inrichting als fietsstraat wordt de fietser als "hoofdgebruiker" gezien en is gemotoriseerd verkeer te gast.
Dat de voetgangersoversteekplaatsen (de zebrapaden) op de Overcingellaan ten noorden en ten zuiden van de Spoorstraat komen te vervallen. En ook de fietsoversteek aan de noordzijde van de Spoorstraat. Redenen hiervoor zijn allereerst het realiseren van een linksafstrook voor autoverkeer vanuit het noorden in de richting van de Spoorstraat. In verband met de doorstroming is een linksaf strook nodig. Door de linksaf strook wordt deze oversteek onveilig in verband met mogelijke afdekongevallen omdat twee rijstroken ineens overgestoken dienen te worden. Ten tweede is inpassing van een voetgangersoversteek conform huidige richtlijnen niet wenselijk voor het autoverkeer en ruimtelijk beeld. Een voetgangersoversteekplaats op een 50km-h weg dient bij voorkeur te worden voorzien van een snelheidsremmend plateau. Dit is een onwenselijke maatregel gelet op bus/ en vrachtverkeer. Ten derde wordt de voorrangssituatie voor voetganger gelijk aan die van de fietsers. Dit voorkomt onveilige situaties. Aan de zuidzijde van de Spoorstraat komt een fiets- en voetgangersoversteek zonder zebrapad.
Dat het gebied tussen het spoor en de Oosterparallelweg voor wat betreft het weggedeelte tussen de Steendijk en de Violenstraat wordt heringericht waarbij de parkeerplaats van de NS wordt opgeheven. Omdat het station aan de oostzijde door de nieuwe perrontunnel wordt ontsloten worden aan deze zijde parkeerplaatsen voor minder validen gerealiseerd.
Voor bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 15 en artikel 18 van de Wegenverkeerswet (WVW 1994) en de nadere voorschriften in het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen. Voor de uitvoering van de bovengenoemde maatregelen moeten, in het belang van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en de vrijheid van het verkeer, verkeerstekens als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 worden geplaatst.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Burgemeester en wethouders zijn op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de namens de Korpschef van politie aangewezen verkeersadviseur van het district Drenthe.
Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
Overeenkomstig de bij dit besluit behorende situatieschets (huidige situatie) te verwijderen:
borden C2 en C3 en C4 (eenrichtingsverkeer, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) in de Prins Hendrikstraat (deel Stationsstraat-Oranjestraat) en de Oranjestraat (deel Prins Hendrikstraat – Hendrik de Ruiterstraat), op het busstation en bij de parkeerplaats aan de Oosterparallelweg;
Bovenstaande borden worden verwijderd inclusief eventueel ondersteunende markering.
Burgemeester en wethouders van Assen,
Het ontwerpbesluit is ter uitvoering van de FlorijnAs. De FlorijnAs is aangemerkt als een lokaal project met nationale betekenis (artikel 2.18 en verder van de Crisis herstelwet, CHW). Onder de Crisis- en Herstelwet is een structuurvisie vastgesteld op 27 oktober 2011. Voor alle te nemen besluiten die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van de projecten binnen de FlorijnAs, geldt de gemeentelijke coördinatieregeling (paragraaf 3.6.1 Wet ruimtelijke ordening).
Hoe kunt u uw reactie kenbaar maken
Gedurende de bovengenoemde termijn kunnen belanghebbenden op grond van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zienswijzen inbrengen tegen het ontwerp verkeersbesluit. De zienswijzen moeten worden gericht aan het College van burgemeester en wethouders van Assen, postbus 30018, 9400 RA Assen.
Bij voorkeur ontvangen wij uw zienswijze schriftelijk. Het indienen van een mondelinge zienswijze is echter ook mogelijk. Hiervoor moet uiterlijk een week voor het einde van de terinzagelegging een telefonische afspraak worden gemaakt met mevrouw A. Aminzaie Haidari via telefoonnummer 14 0592. Het is niet mogelijk uw zienswijze via e-mail kenbaar te maken.
Na deze termijn neemt het college van burgemeester en wethouders een definitief besluit.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-40038.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.