Afwaarderen Eikelhofweg en Boxbergerweg naar verblijfsgebied (60 km/uur)

Logo Olst-Wijhe

16.018377

J.B. van der Kolk

Overwegingen ten aanzien van het besluit

 

Vereiste van het besluit

Op grond van artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, is het college bevoegd tot het nemenvan dit verkeersbesluit.2. Op grond van het bepaalde in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake hetwegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing van de in artikel12, sub a genoemde borden, behorende bij bijlage 1 van het RVV 1990.

 

Motivering en belangenafweging

Voor de aanpak van de verkeersveiligheid heeft Nederland al jaren de aanpak Duurzaam Veilig. De gemeente Olst-Wijhe volgt dit landelijke beleidsprogramma. In Duurzaam Veilig worden drie typen wegcategorieën onderscheiden op basis van stroomfunctie, gebiedsontsluitingsfunctie en erftoegangsfunctie. Per wegcategorie worden verschillende basiskenmerken toegepast, zodat de onderlinge verschillen tussen de wegcategorieën duidelijk herkenbaar zijn. Wanneer wegen niet worden uitgerust volgens deze basiskenmerken zal daardoor de weg minder of niet verkeersveilig zijn.In een duurzaam veilig wegverkeerssysteem is het van belang dat de weg duidelijk is en dus ‘voor zichzelf spreekt’ en er toe oproept het juiste rijgedrag te vertonen. Het juiste rijgedrag wordt in grote mate bepaald door een herkenbaar en verkeersveilig wegontwerp. De weggebruiker moet in één oogopslag kunnen bepalen op welk wegtype hij rijdt en welk gedrag nodig is om daarop veilig te kunnen rijden. Een erftoegangsweg versterkt het verblijfskarakter van de directe omgeving. Op een erftoegangsweg worden de verschillende verkeerssoorten gemengd op de rijbaan. Erftoegangswegen buiten de bebouwde kom hebben een maximumsnelheid van 60 km/h. Uitgangspunt van het ontwerp is dat in een 60 km/h zone alle kruispunten in principe gelijkwaardig zijn. Dat wil zeggen dat de bestaande voorrangsregelingen (zoals verkeersborden en verkeerstekens op het wegdek) worden verwijderd. Op een gelijkwaardig kruispunt moeten bestuurders voorrang verlenen aan bestuurders die van rechts komen. Gelijkwaardige kruispunten leiden tot lagere snelheden. Ten behoeve van de maatregel worden de nodige infrastructurele maatregelen getroffen behorende bij inrichting van erftoegangswegen in verblijfsgebieden. E.e.a. overeenkomstig publicatie 315 van de CROW.

Het afwaarderen van doorgaande wegen in buitengebieden gelegen tussen provinciale hoofdwegen inclusief het opheffen van de voorrangskruispunten of voorrangswegen in het 60 km/h zonegebied aansluit op het beleid van Duurzaam Veilig; De Eikelhofweg en Boxbergerweg zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen; De inrichting van betreffende wegen en fietspaden conform de CROW aanbevelingen (publicatie 315) plaatsvinden; Dat in samenspraak met een werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers uit de plaatselijke belangen Eikelhof en Boskamp, Olst en belangen groepering voor verkeersveiligheid Olst.info, politie en brandweer tot het inrichtingsvoorstel is gekomen; Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district IJsselland. Hij bracht hierover een positief advies uit; De verkeerscommissie Olst-Wijhe heeft ten aanzien van deze maatregel een positief advies uitgebracht. De gemeenteraad op 6 juni 2016 met betreffend voorstel heeft ingestemd en hiervoor een herinrichtingskrediet beschikbaar heeft gesteld; De provincie Overijssel het belang van de afwaardering ondersteunt en hiervoor in kader van de Doeluitkering Verkeer en Vervoer voor 50% tegemoet komt in de te maken kosten.

BESLUIT

Tot het afwaarderen van de Eikelhofweg en Boxbergerweg (geheel gelegen tussen komgrens Boskamp en N348) van een 80 km traject naar verblijfsgebied met een maximale toegestane rijsnelheid van 60 km per uur. Inclusief het opheffen de voorrangssituaties (uitgezonderd kruispunt Eikelhofweg-Wethouder Boerkampweg) en wijziging van de naastgelegen fietspaden van verplicht naar onverplichte fietspaden.

 

Wijhe 15 juli 2016 Namens deze, Wethouder M. Blind

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Het besluit is gebaseerd op artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en op artikel 12 van hetBesluit administratieve bepalingen betreffende het wegverkeer.Het besluit en de daarbij behorende stukken liggen gedurende zes weken na de datum van publicatieter inzage bij de balies op de locaties in Olst en Wijhe. Belanghebbenden kunnen gedurende genoemdetermijn van zes weken een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester enwethouders.Informatie over het indienen van een bezwaarschrift is verkrijgbaar bij Renate Nijhof, telefoon 14 0570.Bij haar afwezigheid kunt u contact opnemen met Gerard Luijmes.Bent u het niet eens met dit besluit?Belt u ons dan eerst. Wij nemen dan samen met u het besluit door en kunnen zo nodig een fout herstellen.

Naar boven