Verkeersbesluit

Logo Heemskerk

 

Burgemeester en wethouders hebben op 19 juli 2016 besloten om:

Overwegingen ten aanzien van het besluit

  • dat de Jan Ligthartstraat, de Luxemburglaan, de Titus Brandsmastraat, de Krayenhofflaan, de Weg acker en het Europaplein voor het openbaar verkeer openstaande wegen zijn die bij de gemeente in beheer zijn;

  • dat het college bij besluit van 5 februari 2013 (BIC/2013/14841)medewerking wil verlenen door deel te nemen in het door Metropoolregio Amsterdam op te starten aanbestedingsproject betreffende het plaatsen van publieke oplaadpalen;

  • dat het college bij besluit van 4 juli 2013 (BIC/2013/15128) instemt met het plaatsen van oplaadpalen voor elektrische voertuigen op strategische locaties in Heemskerk;

  • dat de voorwaarde voor het plaatsen van een oplaadpaal is dat er per oplaadpaal een verzoek ligt van een (toekomstig) eigenaar van een elektrische auto, waarbij als richtlijn een afstand van 300 meter tot het huisadres wordt gehanteerd;

  • dat er een persbericht is opgesteld waarin aan (toekomstig) bezitters van elektrische voertuigen gevraagd wordt waar zij een oplaadpaal geplaatst willen hebben;

  • dat na sluitingsdatum van de aanvraag door de gemeente Heemskerk strategische locaties worden bepaald voor het plaatsen van een openbaar oplaadpunt voor elektrische voertuigen;

  • dat de aanvragers over de definitieve locaties door de gemeente Heemskerk op de hoogte zijn gesteld;

  • dat de oplaadpalen worden geplaatst op locaties bij bestaande parkeervakken;

  • dat deze parkeervakken worden voorzien van een symbooltegel;

  • dat de locaties zijn vastgesteld op drie locaties te weten:

  • locatie A: Jan Ligthartstraat, op het parkeerterrein bij huisnummer 75 - 77,

  • locatie B: Jan Ligthartstraat, op het parkeerterrein bij huisnummer 683;

  • locatie C: Luxemburglaan, op het parkeerterrein bij huisnummer 305 - 509;

  • locatie D: Titus Brandsmastraat, naast huisnummer 2;

  • locatie E: de Krayenhofflaan, naast huisnummer 11;

  • locatie F: de Wegacker, voor huisnummer 91;

  • locatie G: het Europaplein, op het parkeerterrein;

  • dat bovenstaande locaties goede centrale locaties zijn die goed bereikbaar zijn;

  • dat de oplaadpalen voor iedereen toegankelijk dienen te zijn en daarom moeten komen op openbare parkeerplaatsen in de openbare ruimte en niet op privé terrein;

  • dat de gemeente Heemskerk het van belang vindt dat ook bezoekers van Heemskerk, die met een elektrische auto komen, de gelegenheid moeten hebben om ergens hun voertuig op te kunnen laden;

  • dat gelet op bovenstaande het wenselijk is voor het opladen van elektrische voertuigen twee oplaadpunten aan te wijzen op betreffende locaties;

  • dat in Nederland de elektrische auto in opkomst is en hierdoor meer vraag ontstaat naar oplaadpunten voor elektrische voertuigen;

  • dat de gemeente Heemskerk het gebruik van de elektrische auto wil stimuleren waardoor het faciliteren voldoende oplaadpunten een belangrijke voorwaarde is;

  • dat er reeds meerdere oplaadpunten in Heemskerk aanwezig zijn;

  • dat de elektrische personenauto is goedgekeurd door de Rijksdienst voor het wegverkeer en er dus op de openbare weg mee gereden mag worden;

  • dat de elektrische auto middels elektriciteit moet worden opgeladen;

  • dat door het gebruik van de elektrische auto een bijdrage wordt geleverd aan het verbeteren van het leefmilieu omdat minder CO2, fijnstof en stikstofdioxiden worden uitgestoten dan bij het gebruik van conventionele motorvoertuigen;

  • dat door het gebruik van elektrische voertuigen het gebruik van aardolie wordt verminderd;

  • dat de door het verkeer veroorzaakte geluidhinder wordt verminderd als een substantieel deel van de voertuigen door aandrijving gebruik maakt van elektriciteit in plaats van conventionele brandstof;

  • dat het ontwikkelen van duurzame alternatieven voor aandrijving van personenvoertuigen door de Gemeente Heemskerk van belang wordt geacht;

  • dat de korpschef van de politie regio Kennemerland positief adviseert op het aanwijzen van de twee parkeerplaatsen per locatie ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen;

  • dat de wethouder verkeer en vervoer akkoord is met het aanwijzen van twee parkeerplaatsen per locatie ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen;

  • gelet op de artikelen 2, lid 2 onder a, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 62 en bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de artikelen 8, 12, 14, 24 en 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

  • gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de artikelen 12 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

BESLUIT

  • 1.

    door het plaatsen van een bord volgens model E4 van bijlage 1 van het RVV 1990, het aanbrengen van een onderbord volgens model OB504, aanduiding dat het bord alleen geldt voor de twee aangegeven parkeerplaatsen, en een onderbord met de tekst “alleen voor opladen elektrische voertuigen”, twee parkeervakken op het parkeerterrein van de Jan Ligthartstraat nabij huisnummers 75-77 te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • 2.

    door het plaatsen van een bord volgens model E4 van bijlage 1 van het RVV 1990, het aanbrengen van een onderbord volgens model OB504 (aanduiding dat het bord alleen geldt voor de twee aangegeven parkeerplaatsen) en een onderbord met de tekst “alleen voor opladen elektrische voertuigen”, twee parkeervakken op het parkeerterrein aan de Jan Ligthartstraat nabij huisnummers 683 te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • 3.

    door het plaatsen van een bord volgens model E4 van bijlage 1 van het RVV 1990, het aanbrengen van een onderbord volgens model OB504 (aanduiding dat het bord alleen geldt voor de twee aangegeven parkeerplaatsen) en een onderbord met de tekst “alleen voor opladen elektrische voertuigen”, twee parkeervakken op het parkeerterrein aan de Luxemburglaan nabij huisnummers 305-509 te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • 4.

    door het plaatsen van een bord volgens model E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 tussen twee parkeervakken in, het aanbrengen van een onderbord volgens model OB504 (aanduiding dat het bord alleen geldt voor de twee aangegeven parkeerplaatsen) en een onderbord met de tekst “alleen voor opladen elektrische voertuigen”, twee parkeervakken naast de woning Titus Brandsmastraat huisnummer 2 reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • 5.

    door het plaatsen van een bord volgens model E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 tussen twee parkeervakken in, het aanbrengen van een onderbord volgens model OB504 (aanduiding dat het bord alleen geldt voor de twee aangegeven parkeerplaatsen) en een onderbord met de tekst “alleen voor opladen elektrische voertuigen”, twee parkeervakken naast de woning Krayenhofflaan naast huisnummer 11 te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • 6.

    door het plaatsen van een bord volgens model E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 tussen twee parkeervakken in, het aanbrengen van een onderbord volgens model OB504 (aanduiding dat het bord alleen geldt voor de twee aangegeven parkeerplaatsen) en een onderbord met de tekst “alleen voor opladen elektrische voertuigen”, twee parkeervakken voor de woning Weg acker huisnummer 91 te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • 7.

    door het plaatsen van een bord volgens model E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 tussen twee parkeervakken in, het aanbrengen van een onderbord volgens model OB504 (aanduiding dat het bord alleen geldt voor de twee aangegeven parkeerplaatsen) en een onderbord met de tekst “alleen voor opladen elektrische voertuigen”, twee parkeervakken op het parkeerterrein bij het Europaplein te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • 8.

    dat bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt door publicatie van dit besluit in het digitale gemeenteblad en de Staatscourant

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden bezwaar maken volgens onderstaande procedure. Nadere inlichtingen: telefoonnummer 14 0251 of via deze website.

MEDEDELINGEN

Bezwaar- of beroepsclausule

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken. U stuurt het bezwaarschrift per brief aan burgemeester en wethouders. Met uw DigiD inlogcode kunt u ook bezwaar maken via deze website. Een bezwaar kan niet per e-mail worden ingediend.

Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:

  • Naam en adres van de indiener;

  • De datum van verzending;

  • Een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht (of een kopie van het besluit meesturen);

  • De reden(en) van het bezwaar;

  • De handtekening van de indiener.

Tijdens de bezwaarschriftprocedure kunt u, als onverwijlde spoed, gelet op de belangen, dat vereist om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Haarlem, Postbus 1621, 2003 BR in Haarlem of digitaal via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht

Naar boven