VERKEERSBESLUIT VOOR UITBREIDING 30 KM/UURZONEGROENSVOORDE VANAF KRUISPUNT MET DE BEETHOVENLAAN TOT AAN DE WEGVERSMALLING / FIETSOVERSTEEK STARINGLAAN.

Logo Waddinxveen

 

1. Aanleiding

De Groensvoorde is recentelijk heringericht (oktober 2015). Door de herinrichting is het snelheidsregime teruggebracht van 50 km/uur naar 30 km/uur. Ter hoogte van de aansluiting van de Groensvoorde op de Beethovenlaan is een uitritconstructie aangebracht. De herinrichting geeft aanleiding tot het uitbreiden van de 30 km/uur-zone rondom de Groensvoorde, conform verkeersbeleid zoals opgenomen in het Mobiliteitsplan Waddinxveen.

2 . Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaatregeling Waddinxveen 2014 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer van de afdeling Ruimte.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

3 . Motivering

Op de Groensvoorde zijn diverse uitritten van zijwegen en parkeerterreinen aanwezig. Tevens is sprake van bijzondere verkeersbewegingen zoals parkeermanoeuvres. Er liggen ook een basisschool en sporthal aan de Groensvoorde. De weg heeft een open verharding en fietsers wikkelen af op de rijbaan.

Voor de Staringlaan geldt dat, op het wegvak tussen de Groensvoorde en de wegversmalling ten oosten van de spooronderdoorgang, fietsers op de rijbaan afwikkelen. Er zijn daarnaast diverse uitritten van zijwegen en parkeerterreinen aanwezig.

Beide wegen kenmerken zich als verblijfsgebied. Uit oogpunt van de verkeersveiligheid en bescherming verkeersdeelnemers is een lage maximumsnelheid van 30 km/uur gewenst. De inrichting van de Groensvoorde en Staringlaan is ondersteunend aan dit snelheidsregime. Bij zijwegen zijn verkeersplateaus aangebracht, die de gelijkwaardigheid van wegen benadrukken.

Rondom de basisschool is extra bescherming van de verkeersdeelnemers (schoolgaande kinderen) gewenst. Hier wordt een snelheidsregime van 15 km/uur (adviessnelheid) ingesteld. De openbare ruimte rondom de school (op de Groensvoorde tussen Sparrengaarde en de Wadde en op de Wadde tussen het Waddepad en de Groensvoorde) is / wordt ingericht met de kenmerkende paaltjes en hekjes en markering op straat voor een schoolzone. Op de Wadde wordt ter hoogte van het Waddepad, een druk voetpad van en naar de basisschool, een voetgangersoversteekplaats gerealiseerd. Deze wordt verhoogd aangebracht om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer te verlagen en om te benadrukken dat men zich in een schoolzone begeeft.

In de bestaande jurisprudentie is tevens de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen (zoals het omrijden, het niet meer kunnen volgen van een bepaalde route die van oudsher wordt gereden, tijdelijke beknotting van de vrijheid om gebruik te maken van de openbare wegen, hogere benzinekosten e.d.) voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

Als uitzondering op deze regel formuleert de Kroon het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

4. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft op 11 juli 2016 overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Hij bracht hierover een positief advies uit.

5. Belangenafweging

Op basis van de Inspraak- en communicatieverordening Waddinxveen, artikel 2, lid 3f wordt besloten af te zien van een uitgebreide voorbereidingsprocedure Awb.

Omwonenden zijn middels nieuwsbrieven op de hoogte gebracht van de wijzigingen in de infrastructuur. Een goede bereikbaarheid van alle woningen blijft gegarandeerd. Dit besluit heeft dan ook geen onevenredig nadelige gevolgen als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht. Gelet daarop kan gevoeglijk worden gesteld, dat bij de besluitvorming ter zake de gewenste zorgvuldigheid zoals opgenomen in artikel 3:2 van de Algemene wet bestuursrecht genoegzaam in acht is genomen.

De bekendmaking van de ter inzage legging van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid bezwaar te maken, worden gepubliceerd in de Staatscourant. Tevens wordt het verkeersbesluit gepubliceerd op de gemeentepagina van het Hart van Holland.

6. BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • Instellen/uitbreiden 30 km/uur-zone op de Groensvoorde / Staringlaan door middel van het plaatsen van borden A1 en A2 (begin en einde zone 30) ter hoogte van het kruispunt Groensvoorde / Beethovenlaan, Groensvoorde / Wadde en Staringlaan bij de wegversmalling, fietsoversteek ten oosten van de spooronderdoorgang;

  • Instellen van een adviessnelheid van 15 km/uur ter hoogte van de basisschool op de Groensvoorde tussen de Sparrengaarde en Wadde en op de Wadde tussen de Weidezoom en de Groensvoorde;

  • Aanbrengen van een VOP inclusief bijbehorende bebording L02 op de Wadde ter hoogte van het Waddepad;

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekeningen.

Waddinxveen, 13 juli 2016

Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,

de beleidsadviseur verkeer van de afdeling Ruimte,

(R. Luimes)

N.B.

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan door iedere belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift, binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit, worden ingediend. Dit bezwaarschrift dient gemotiveerd te zijn en worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen, Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen.

Wanneer een bezwaarschrift is ingediend, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Den Haag, sector Bestuursrecht, Prins Clauslaan 60, Postbus 20302, 2500 EH DEN HAAG (telefoonnummer (070) 3813111), op een daartoe strekkend verzoek van de indiener van het bezwaarschrift, een voorlopige voorziening treffen, indien de onmiddellijke uitvoering van het besluit voor betrokkene onevenredig met zich meebrengt.

Aan de indiening van laatstgenoemd verzoek zijn kosten verbonden. Nadere informatie kan worden verkregen bij de afdeling Bedrijfsvoering, Juridisch Advies, van de gemeente Waddinxveen (telefoonnummer 14 0182).

U kunt ook digitaal uw beroep- en verzoekschrift indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over DigiD als uw elektronische handtekening. Op de genoemde website treft u de precieze voorwaarden aan.

Van deze maatregel wordt op de gebruikelijke wijze een afkondiging gedaan.

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:

  • a.

    de adviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur;

  • b.

    afdeling voorlichting ter publicatie;

Naar boven