Tijdelijke verkeersmaatregelen Noorderbrug

Logo Maastricht

Ruimte / Mobiliteit / 2016-23448

 

Gemeente Maastricht

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende, dat de nieuwe A2-tunnel in Maastricht-Oost de verkeersdoorstroming in noord-zuid richting in Maastricht verbetert;

dat het project Noorderbrugtracé hier op aansluit en zorgt voor een betere doorstroming van het Maaskruisende verkeer aan de noordkant van de stad;

dat het ook zorgt voor een snellere verbinding met België (Lanaken/Smeermaas) en een goede aansluiting op het wegennet in Maastricht-West;

dat hiervoor aan de noordzijde van de binnenstad een geheel nieuwe verkeersstructuur wordt gerealiseerd;

dat ten behoeve van de reconstructie van de Nobellaan, Fagotstraat, Frans van de Laarstraat, Frans van de Laarplein en Fort Willemweg tijdelijke verkeersmaatregelen worden toegepast;

dat deze verkeersmaatregelen uit een verkeerssysteem bestaan waarbij gedurende de werkzaamheden slecht één rijrichting doorgang heeft op bovengenoemde weggedeelten, de rijrichting naar het westen (stad in);

dat de rijrichting naar het oosten (stad uit) wordt omgeleid gedurende de werkzaamheden;

dat fase 1 van het project bestaat uit de werkzaamheden aan de Noordbaan tussen Cabergerweg en de rotonde Nobellaan;

dat deze fase gepland is tussen 29 augustus 2016 en 16 december 2016;

dat fase 2 van het project bestaat uit de werkzaamheden aan de Zuidbaan tussen Cabergerweg en de rotonde Nobellaan;

dat deze fase gepland is tussen 17 december 2016 en 10 maart 2017;

dat na afronding van de werkzaamheden (maart 2017) de tijdelijke verkeersmaatregelen overbodig worden;

dat bovengenoemde maatregel wordt genomen om de bruikbaarheid van de weg en de vrijheid van het verkeer te waarborgen;

dat plaatsing van de in dit besluit genoemde verkeerstekens geschiedt zoals weergegeven op de tekeningen NBT-68-TD-107011 en NBT-68-TD-107012;

dat betreffende straat in beheer en onderhoud is bij de gemeente Maastricht;

dat te nemen verkeersmaatregelen besproken zijn met de Districtchef van politiedistrict Maastricht;

gelet op het bepaalde in de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het “Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer” en paragraaf 4 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

BESLUIT

Fase 1

 

  • 1.

    door het plaatsen van de A1 borden van Bijlage I van het RVV 1990 een maximumsnelheid in te stellen van 30 km/u voor:

    • 1.

      de Fagotstraat en de Nobellaan tussen de rotonde Gentelaan en de rotonde Brusselseweg;

    • 2.

      de Brusselseweg ter hoogte van de rotonde met de Fagotstraat;

    • 3.

      de Kastanjelaan ter hoogte van de aansluitingen met de Fort Willemweg;

    • 4.

      de Fort Willemweg ten westen van de aansluiting met de Cabergerweg;

  • 2.

    door het plaatsen van de C1 borden van Bijlage I van het RVV 1990 gesloten te verklaren in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee:

    • 1.

      de noordelijke rijbaan van de Nobellaan en de Fagotstraat, tussen de rotonde Gentelaan en de rotonde Brusselseweg;

    • 2.

      de noordelijke rijbaan van de Frans van de Laarstraat en de Fort Willemweg, tussen het Frans van de Laarplein en de Kastanjelaan;

    • 3.

      het fietspad aan de zuidkant van de Fort Willemweg;

  • 3.

    door het plaatsen van de borden C2, C3 en C4 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden aan te wijzen als eenrichtingsweg:

    • 1.

      de zuidelijke rijbaan van de Fagotstraat en Nobellaan tussen rotonde Gentelaan en de rotonde Brusselseweg, gesloten in oostelijke richting voor alle motorvoertuigen;

    • 2.

      de zuidelijke rijbaan van de Fort Willemweg en de Frans van Laarstraat tussen de Kastanjelaan en de rotonde Brusselseweg in oostelijke richting voor alle motorvoertuigen;

    • 3.

      het Frans van de Laarplein tussen de Frans van Laarstraat en de Henri Jonaslaan gesloten in de richting van de Frans van Laarstraat voor alle motorvoertuigen;

    • 4.

      de Joseph Postmesstraat gesloten in zuidelijke richting voor alle motorvoertuigen;

  • 4.

    door het plaatsen van de borden D2 van Bijlage I van het RVV 1990 de bestuurders op de Fort Willemweg, ten zuiden van de aansluiting met de Kastanjelaan, te gebieden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl op het bord aangeeft;

  • 5.

    door het plaatsen van de borden D5 van Bijlage I van het RVV het verkeer wat de zuidbaan op gaat te gebieden de rijrichting te volgen die op het bord staat aangegeven;

  • 6.

    door het plaatsen van de borden D6 van Bijlage I van het RVV 1990 het verkeer komende vanaf de Brusselseweg te gebieden één van de rijrichtingen te volgen die op het bord staan aangegeven;

  • 7.

    door het plaatsen van de borden F1 van Bijlage I van het RVV voor de Fort Willemweg een verbod in te stellen voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen;

  • 8.

    door het plaatsen van de borden G12a van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden aan te wijzen als verplicht fiets/bromfietspad in twee richtingen:

    • 1.

      het vrijliggende pad tussen de Brusselseweg en de Koning Willem I straat;

    • 2.

      het vrijliggende pad ten oosten van de Brusselseweg, ten zuiden van de rotonde Brusselseweg/Fagotstraat;

Fase 2

  • 1.

    door het plaatsen van de A1 borden van Bijlage I van het RVV 1990 een maximumsnelheid in te stellen van 30 km/u voor:

    • 1.

      de Fagotstraat en de Nobellaan tussen de rotonde Gentelaan en de rotonde Brusselseweg;

    • 2.

      de Brusselseweg ter hoogte van de rotonde met de Fagotstraat;

    • 3.

      de Kastanjelaan ter hoogte van de aansluitingen met de Fort Willemweg;

    • 4.

      de Fort Willemweg ten westen van de aansluiting met de Cabergerweg;

  • 2.

    door het plaatsen van de C1 borden van Bijlage I van het RVV 1990 gesloten te verklaren in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee:

    • 1.

      de zuidelijke rijbaan van de Nobellaan en de Fagotstraat, tussen de rotonde Gentelaan en de rotonde Brusselseweg;

    • 2.

      de zuidelijke rijbaan van de Frans van de Laarstraat en de Fort Willemweg, tussen het Frans van de Laarplein en de Kastanjelaan;

    • 3.

      het fietspad aan de zuidkant van de Fort Willemweg vanaf de Kastanjelaan;

  • 3.

    door het plaatsen van de borden C2, C3 en C4 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden aan te wijzen als eenrichtingsweg:

    • 1.

      de noordelijke rijbaan van de Fagotstraat en Nobellaan tussen rotonde Gentelaan en de rotonde Brusselseweg, gesloten in oostelijke richting voor alle motorvoertuigen;

    • 2.

      de noordelijke rijbaan van de Fort Willemweg en de Frans van Laarstraat tussen de Kastanjelaan en de rotonde Brusselseweg in oostelijke richting voor alle motorvoertuigen;

  • 4.

    door het plaatsen van de borden C15 van Bijlage I van het RVV 1990 gesloten te verklaren voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen:

    • 1.

      de Nobellaan en de Fagotstraat tussen de rotonde Gentelaan en de rotonde Brusselseweg;

    • 2.

      de Frans van Laarstraat;

  • 5.

    door het plaatsen van de borden D2 van Bijlage I van het RVV 1990 de bestuurders op de Fort Willemweg, ten zuiden van de aansluiting met de Kastanjelaan, te gebieden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl op het bord aangeeft;

  • 6.

    door het plaatsen van de borden D5 van Bijlage I van het RVV het verkeer wat de noordbaan op gaat te gebieden de rijrichting te volgen die op het bord staat aangegeven;

  • 7.

    door het plaatsen van de borden D6 van Bijlage I van het RVV 1990 het verkeer komende vanaf de Brusselseweg te gebieden één van de rijrichtingen te volgen die op het bord staan aangegeven;

  • 8.

    door het plaatsen van de borden F1 van Bijlage I van het RVV voor de Fort Willemweg een verbod in te stellen voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen;

  • 9.

    door het plaatsen van de borden G12a van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden aan te wijzen als verplicht fiets/bromfietspad in twee richtingen:

    • 1.

      een nieuw aan te leggen fiets/bromfietspad ten noorden van de Nobellaan en Fagotstraat;

    • 2.

      een nieuw aan te leggen fiets/bromfietspad ten noorden van de Frans van Laarstraat;

    • 3.

      het vrijliggende fiets/bromfietspad te noorden van de Fort Willemweg;

Maastricht 19 juli 2016

Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht, Wethouder Duurzaamheid, Mobiliteit en Kenniseconomie, voor deze, Teammanager Mobiliteit

E. Westbroek

Dit besluit is op de in de gemeente gebruikelijke wijze ter openbare kennis gebracht van 21 juli 2016 tot en met 1 september 2016, waarvan mededeling is gedaan in de Staatscourant van 21 juli 2016.

 

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van het bepaalde in de artikelen 8:1 juncto artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Awb kan, door degenen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, binnen een termijn van zes weken, ingaande op de dag na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt c.q. is verzonden of uitgereikt, bij ons college een bezwaarschrift worden ingediend

U kunt het bezwaarschrift digitaal of schriftelijk indienen.

Als u het bezwaarschrift digitaal wilt indienen, kunt u dit doen via www.gemeentemaastricht.nl/bezwaar. U vindt hier een formulier waarmee u bezwaar kunt maken.

U kunt het bezwaarschrift ook per post indienen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

. de naam en het adres van de indiener;

. de dagtekening;

. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

. de gronden van het bezwaar.

Wij verzoeken u in het bezwaarschrift ook uw telefoonnummer en (zo mogelijk) uw

e-mailadres te vermelden.

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en wethouders van Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

Het indienen van bezwaar heeft geen schorsende werking. Om de inwerkingtreding van het besluit en de gevolgen daarvan op te schorten kan om een voorlopige voorziening worden verzocht. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrecht, postbus 950 te 6040 AZ te Roermond.

Van de verzoeker van een voorlopige voorziening wordt een griffierecht geheven. U wordt door de griffie van de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het griffierecht en de wijze van betaling.

U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Bijlagen

Naar boven