Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zaltbommel | Staatscourant 2016, 37914 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zaltbommel | Staatscourant 2016, 37914 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Maasdriel en Zaltbommel;
gezien het besluit van de onderscheiden gemeenteraden waarbij toestemming is verleend voor het aangaan van deze regeling;
gelet op de bepalingen van de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Gemeentewet;
hebben besloten de volgende Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringseenheid Bommelerwaard aan te gaan
Artikel 8 Voorzitter en plaatsvervangend voorzitter
Het bestuur wijst uit zijn midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter aan. Deze functies rouleren tweejaarlijks tussen de deelnemers.
Een lid van het bestuur neemt niet deel aan de stemming over een aangelegenheid die hem rechtstreeks of middellijk persoonlijk aangaat of waarbij hij als vertegenwoordiger is betrokken. Een benoeming gaat iemand persoonlijk aan, wanneer hij behoort tot de personen tot wie de keuze door een voordracht of bij een herstemming is beperkt.
Het bestuur zendt voor 15 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de algemene financiële en beleidsmatige kaders toe aan de raden van de deelnemers. Deze kaders bevatten in ieder geval een indicatie van de gemeentelijke bijdrage, de beleidsvoornemens en de prijscompensatie voor het begrotingsjaar.
Artikel 21 Bekostiging en garantiebepaling
In de begroting is opgenomen welke bijdrage elke deelnemer verschuldigd is ter dekking van alle kosten van de bedrijfsvoeringsorganisatie. Daarbij geldt als uitgangspunt dat de deelnemers er steeds voor zorgen dat de bedrijfsvoeringsorganisatie altijd over voldoende middelen beschikt om aan al zijn verplichtingen jegens derden te kunnen voldoen.
HOOFDSTUK VII TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING EN OPHEFFING
Het bestuur stelt, nadat hij de bestuursorganen van de deelnemers om zienswijzen heeft gevraagd, een liquidatieplan vast en regelt de vereffening van het vermogen. Het liquidatieplan voorziet in ieder geval in de verplichting van de deelnemers alle rechten en verplichtingen van de bedrijfsvoeringorganisatie over de deelnemers te verdelen op een in het plan te bepalen wijze.
HOOFDSTUK IX OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Artikel 30 Overgang, rechten en verplichtingen
Op een door de deelnemers nader te bepalen datum worden de betreffende bij de deelnemers werkzame personen , overeenkomstig hetgeen in het Sociaal Statuut en/of Sociaal Plan is vastgelegd en met inachtneming van de daarin gestelde voorwaarden, geplaatst en treden genoemde personen in dienst van de bedrijfsvoeringsorganisatie.
Bij het opstellen van het concept van de gemeenschappelijke regeling zijn de kaders van de Wet gemeenschappelijke regelingen, zoals die luidt per 1-1-2015, als uitgangspunt genomen. Bepalingen in de regeling die een relatie hebben met dit wettelijk kader worden dan ook in het hierna volgende niet nader toegelicht. Daarnaast worden bepalingen die, gelet op hun inhoud, geen toelichting behoeven ook niet nader toegelicht.
In lid 1 wordt geformuleerd dat de regeling wordt getroffen voor de behartiging van de belangen van de deelnemers, de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel.
De taken in lid 1 zijn abstract en zoveel mogelijk eenduidig geformuleerd. In de nabije toekomst kunnen nieuwe taken worden toegevoegd. Daarvoor moet de regeling dan worden gewijzigd. De details van de over te dragen taken zijn verwoord in de Businesscases van juni 2015 en de Ontwerp-documenten van november 2015.
Omdat de bedrijfsvoeringseenheid een uitvoeringsorganisatie is kunnen niet alle taken in volle omvang worden overgedragen. Het vaststellen van regelgeving is beperkt tot het vaststellen van regelgeving voor de GR zelf. Dit geldt ook voor beleid. Het voorbereiden en uitvoeren van beleid en regelgeving behoort wel tot de taak van de GR. Het uitvoeren van feitelijke handelingen (advisering en beheertaken) ligt ook bij de GR.
Artikel 5 Verdeling van bevoegdheden
Het gaat om een regeling van de colleges gezamenlijk. De GR wordt een organisatie die, net als de Omgevingsdienst Rivierenland, in mandaat werkt voor de deelnemers. Die deelnemers moeten de bedrijfsvoeringsorganisatie wel van toereikende mandaten e.d. voorzien om de opgelegde taken adequaat te kunnen vervullen.
Het bestuur van de GR maakt ook een interne mandaatregeling.
Artikel 6 Samenstelling van het bestuur
Elke deelnemer wijst twee leden aan. Op grond van de WGR wordt een bestuurslid aangewezen door en uit het bestuursorgaan dat deelneemt aan deze regeling.
Artikel 11 lid 5 is conform artikel 28 lid 3 van de Gemeentewet. Besluitvorming vindt plaats bij unanimiteit.
Gelet op de taken die worden uitgevoerd is geoordeeld dat aan de mogelijkheid voor het instellen van een bestuurscommissie geen behoefte bestaat. Uitsluitend adviescommissies zijn dus mogelijk. Voorbeeld: bezwaarschriftencommissie.
Wettelijk is de voorzitter geen apart orgaan met eigen bevoegdheden. Die worden in dit artikel vastgelegd.
De beide gemeentesecretarissen vormen de directie van de GR. De instructie voor de directeur wordt opgenomen in de door het bestuur vast te stellen organisatieregeling. De directie zorgt zelf voor opstelling van een directiestatuut.
Lid 1 is conform artikel 35, eerste lid, WGR.
Lid 3 is conform artikel 34, tweede lid, WGR.
Lid 1 is conform artikel 34b WGR.
Lid 2 is conform artikel 34, vierde lid, WGR.
In lid 3 is beschreven op welke wijze wordt omgegaan met een batig of nadelig saldo van de jaarrekening. Dit zal worden verrekend naar rato van de financiële inbreng van de deelnemers in de regeling.
De Archiefwet geldt, op dezelfde wijze als voor de deelnemers, voor gemeenschappelijke regelingen. De regeling moet daarvoor bepalingen bevatten. Gelet op de relatie met het Regionaal Archief Rivierenland is hier gekozen voor aansluiting bij de archiefregelingen van de gemeente Zaltbommel.
Artikel 23 Klachten en geschillenregeling
Op grond van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht moet worden voorzien in een regeling voor klachten en een ombudsfunctie.
Het artikel gaat er verder van uit dat, vóórdat de wettelijke geschillenregeling wordt toegepast (GS beslechten het geschil) er eerst onderling wordt geprobeerd om tot een oplossing te komen.
Lid 4 bepaalt een toetredingsvergoeding voor nieuwe deelnemers. De gemeenten Maasdriel en Zaltbommel hebben voor gezamenlijke rekening tijd en geld geïnvesteerd in de totstandkoming van de bedrijfsvoeringseenheid. Het is dan reëel dat nieuwe deelnemers naar rato een deel van deze investering compenseren. Dit wordt door het bestuur bij de toetredingsprocedure verder financieel uitgewerkt.
Om de continuïteit van de GR te waarborgen is het de eerste 5 jaar niet mogelijk om uit te treden. De opzegtermijn voor uittreding is in lid 3 bepaald op 2 jaar, om op een verantwoorde manier rekening te kunnen houden met de gevolgen van een uittredende deelnemer. De financiële gevolgen van de uittreding worden afgehandeld conform het bepaalde in lid 6 tot en met 8.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-37914.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.