Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 25 januari 2016, nr. WJZ / 15167154, houdende wijziging van de Uitvoeringsregeling zeevisserij en de Uitvoeringsregeling visserij in verband met de erkenning van een meet- of zegelbureau

De Staatssecretaris van Economische Zaken;

Gelet op de artikelen 39 en 40 van Verordening (EG) nr. 1224/2009 van de Raad van 20 november 2009 tot vaststelling van een communautaire controleregeling die de naleving van de regels van het gemeenschappelijk visserijbeleid moet garanderen, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 847/96, (EG) nr. 2371/2002, (EG) nr. 811/2004, (EG) nr. 768, 2005, (EG) nr. 2115/2005, (EG) nr. 2166/2005, (EG) nr. 388 /2006, (EG) nr. 509/2007, (EG) nr. 676/2007, (EG) nr. 1098/2007, (EG) nr. 1300/2008, (EG) nr. 1342/2008 en tot intrekking van Verordeningen (EEG) nr. 2847/93, (EG) nr. 1627/94 en (EG) nr. 1966/2006 en op de artikelen 61, 62 en 63 van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 404/2011 van de Commissie van 8 april 2011 houdende bepalingen voor de uitvoering van Verordening (EG) nr. 1224/2009 van de Raad tot vaststelling van een communautaire controleregeling die de naleving van de regels van het gemeenschappelijk visserijbeleid moet garanderen;

Gelet op de artikelen 3 en 4 van het Reglement zee- en kustvisserij 1977;

Besluit:

ARTIKEL I

De Uitvoeringsregeling visserij wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 70 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel c wordt de zinsnede ‘een onafhankelijke instelling met deskundigheid op het gebied van meting van motorvermogen en afstelling van motoren en terzake geaccrediteerd’ vervangen door: een onderneming die is erkend op grond van artikel 87a van de Uitvoeringsregeling zeevisserij.

b. Onderdeel d vervalt.

2. Onder vernummering van het vijfde tot en met achtste lid tot vierde tot en met zevende lid, vervalt het vierde lid.

3. In het vierde lid (nieuw) wordt ‘tweede lid, onderdelen a en b,’ vervangen door: derde lid, onderdelen a en b.

B

Artikel 71 vervalt.

C

In bijlage 16 wordt in de alfabetische volgorde ingevoegd:

  • het Scheur;.

ARTIKEL II

De Uitvoeringsregeling zeevisserij wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 87 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt de zinsnede ‘de divisie Scheepvaart van de Inspectie Leefomgeving en Transport’ vervangen door: de Inspecteur-Generaal van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

2. In het tweede lid wordt de zinsnede ‘de desbetreffende fabrikant of leverancier of door een meetbureau’ vervangen door: een onderneming die is erkend op grond van artikel 87a.

3. Het derde lid komt te luiden:

  • 3. Terzake van de in het tweede lid bedoelde verzegeling wordt door een erkend zegelbureau overeenkomstig de voorschriften die zijn opgenomen in bijlage 12b, een zegelplan opgemaakt.

4. In het vierde lid wordt de zinsnede ‘de NVWA in Echt’ vervangen door: de minister.

5. Onder vernummering van het zesde tot vijfde lid, vervalt het vijfde lid.

B

Na artikel 87 worden de volgende artikelen toegevoegd, luidende:

Artikel 87a Erkenning meet- of zegelbureau

  • 1. De minister kan een onderneming op aanvraag erkennen als een erkend meetbureau of een erkend zegelbureau, indien de onderneming aantoonbaar deskundig is op het gebied van het meten, onderscheidenlijk verzegelen van motoren. De aanvrager verstrekt bij de aanvraag tot erkenning in elk geval de volgende bescheiden:

    • a. een verklaring dat hij kennis heeft genomen van het document ‘Motorvermogen in de visserij’;

    • b. een adequaat protocol waarin hij beschrijft hoe de vermogensmeting of verzegeling wordt uitgevoerd volgens de standaarden die hiervoor binnen de beroepsgroep algemeen gangbaar zijn en binnen de voorschriften die zijn opgenomen in bijlage 12a, onderscheidenlijk bijlage 12b;

    • c. een kopie van relevante diploma’s van de in te zetten personen bij een vermogensmeting of verzegeling met een afgeronde opleiding op het minimale niveau van middelbaar beroepsonderwijs, niveau 3, inzake scheepswerktuigkunde, werktuigkunde of elektrotechniek.

  • 2. De erkenning heeft een geldigheidsduur van ten hoogste drie jaar.

  • 3. Met een erkenning als bedoeld in deze regeling wordt gelijkgesteld een aanwijzing van een onderneming tot uitvoering van een vermogensmeting of verzegeling in een andere lidstaat van de Europese Unie dan wel een staat, niet zijnde een lidstaat van de Europese Unie, die partij is bij een daartoe strekkend of mede daartoe strekkend verdrag dat Nederland bindt, en die een beschermingsniveau waarborgt dat ten minste gelijkwaardig is aan het niveau dat met de nationale regels terzake wordt nagestreefd.

Artikel 87b Werkwijze erkend meet- of zegelbureau

  • 1. Een erkend meet- of zegelbureau voert haar werkzaamheden uit:

    • a. in onafhankelijkheid van de kapitein of eigenaar van het vissersvaartuig of diens gemachtigde;

    • b. in overeenstemming met de voorschriften, bedoeld in bijlage 12a, onderscheidenlijk bijlage 12b;

    • c. in overeenstemming met het protocol, bedoeld in artikel 87a, eerste lid, onderdeel b.

  • 2. Een erkend meet- of zegelbureau informeert de minister en de Inspecteur-Generaal van de Inspectie Leefomgeving en Transport onmiddellijk, indien hij een opdracht krijgt een vermogensmeting uit te voeren, onderscheidenlijk een motor te verzegelen.

  • 3. Indien een erkend meet- of zegelbureau voornemens is een wijziging door te voeren in het protocol, bedoeld in artikel 87a, eerste lid, onderdeel b, die gevolgen kan hebben voor de uitvoering van de vermogensmetingen en verzegelingen, legt hij het gewijzigde protocol voorafgaand aan de voorgenomen wijziging voor goedkeuring voor aan de minister.

  • 4. Een vermogensmeting of verzegeling wordt uitgevoerd door een voor diens taak aantoonbaar geschikte persoon met:

    • a. een afgeronde opleiding op het minimale niveau van middelbaar beroepsonderwijs, niveau 3, inzake scheepswerktuigkundige, werktuigkunde of elektrotechniek;

    • b. aantoonbare werkervaring met scheepsmotoren.

Artikel 87c Intrekken erkenning

  • 1. De minister trekt een erkenning in op aanvraag van degene aan wie een erkenning is verleend.

  • 2. De minister kan een erkenning intrekken, indien een erkend meet- of zegelbureau niet voldoet aan de voorschriften, bedoeld in artikel 87a, onderscheidenlijk artikel 87b.

C

In artikel 88, eerste lid, wordt de zinsnede ‘divisie Scheepvaart van de Inspectie Leefomgeving en Transport’ vervangen door: de Inspectie Leefomgeving en Transport.

D

Er worden twee bijlagen toegevoegd, luidende:

BIJLAGE 12A, BEHOREND BIJ DE ARTIKELEN 87A EN 87B

Voorschriften voor vermogensmetingen van motoren van vissersvaartuigen

Naar aanleiding van elke vermogensmeting wordt een meetrapport opgemaakt met het motorvermogen en toerental in stomende en vissende conditie. De volgende parameters worden, indien van toepassing, opgenomen in het meetrapport:

  • a. de regelstand van zowel de gemeenschappelijke aanwijzing als van alle brandstofpompen afzonderlijk, in stomende en vissende conditie, af te lezen ten opzichte van het vaste huis, of, indien het indicatorwijzertje wordt benut, de positie hiervan ten opzichte van het huis in verband met variabele vulringetjes;

  • b. de regulateur uitsturing stomend/vissend;

  • c. de dikte van de blokkeringsblokjes;

  • d. vanuit proefstand en/of (proef)vaart, gegevens van ten minste de temperatuur van uitlaatgassen na de turbo, de temperatuur van de inlaatlucht, het toerental van de hoofdmotor en de turbodruk;

  • e. het software nummer van geïnstalleerde softwareversie;

  • f. het wijzigingsnummer en datum.

Bij het meetrapport wordt een verklaring van kennisname van het meetrapport gevoegd, ondertekend door de kapitein of de eigenaar van het vissersvaartuig, dan wel diens gemachtigde.

Indien een erkend meetbureau tijdens een vermogensmeting geconfronteerd wordt met niet verklaarbare afwijkingen van het motorvermogen, meldt het meetbureau dit terstond aan de minister. Het meetbureau maakt hier tevens een rapport van op.

BIJLAGE 12B, BEHOREND BIJ DE ARTIKELEN 87, 87A EN 87B

Voorschriften voor het verzegelen van motoren van vissersvaartuigen
Zegelplan

Naar aanleiding van elke verzegeling wordt een (aanvullend) zegelplan opgemaakt. Zegels worden zodanig aangebracht dat ongeautoriseerde wijziging van de verzegeling wordt voorkomen. Het zegelplan wordt opgemaakt overeenkomstig de door de minister beschikbaar gestelde modellen en de richtlijnen van het motortype. Het zegelplan bevat te minste de volgende gegevens:

  • a. indien een vermogensmeting heeft plaatsgevonden, worden het motorvermogen en de volgende parameters, indien van toepassing, opgenomen in het zegelplan:

    • i. de regelstand van zowel de gemeenschappelijke aanwijzing als van alle brandstofpompen afzonderlijk, in stomende en vissende conditie, af te lezen ten opzichte van het vaste huis, of, indien het indicatorwijzertje wordt benut, de positie hiervan ten opzichte van het huis vastleggen in verband met variabele vulringetjes;

    • ii. de regulateur uitsturing stomend/vissend;

    • iii. de dikte van de blokkeringsblokjes;

    • iv. indien mogelijk: de temperatuur van de uitlaatgassen, de temperatuur van de inlaatlucht, het toerental van de hoofdmotor en de turbodruk;

    • v. het software nummer van geïnstalleerde softwareversie;

    • vi. het wijzigingsnummer en datum;

  • b. een scherpe foto van elke aangebrachte zegel met een vermelding van het onderdeel van de hoofdmotor of hoofdmotoren, de locatie, het zegelnummer en een geschrift, waaruit blijkt welke onderdelen van de hoofdmotor of hoofdmotoren zijn verzegeld, waar de verzegelingen zijn aangebracht en welk zegelnummer zij hebben;

  • c. scherpe foto’s met duidelijk controleerbare meetafstanden (eventueel middels hulpmiddelen, zoals een lineaal) en een schriftelijke vermelding, waaruit blijkt waar en op welke wijze de stelbouten en breekbouten van de hoofdmotor of hoofdmotoren zijn geplaatst en ingesteld;

  • d. bij schepen met een verstelbare schroef: de maximale uitsturing van het schroefmechanisme;

  • e. een uiteenzetting waarom zegels zijn vervangen, alsmede de nummering van zowel de vervangen als de nieuw geplaatste zegels;

  • f. eventuele bijzonderheden.

Bij het zegelplan worden gevoegd:

  • a. een verklaring van het zegelbureau dat de feitelijke toestand van de hoofdmotor of hoofdmotoren overeenkomt met de in het zegelplan opgenomen gegevens;

  • b. een verklaring van kennisname van het zegelplan, ondertekend door de kapitein of de eigenaar van het vissersvaartuig, dan wel diens gemachtigde.

Voorschriften herverzegelen

Aan de hand van de onderstaande criteria besluit het zegelbureau of er met het verzegelen een vermogensmeting dient plaats te vinden. De analyse die wordt gemaakt op basis van de hieronder genoemde criteria, wordt doorgegeven aan de kapitein of eigenaar van het vissersvaartuig, dan wel diens gemachtigde, en aan de minister.

Criteria bepaling vermogensmeting bij herverzegelen
  • a. bij een verbroken verzegeling wordt een analyse gemaakt of de verbroken verzegeling van invloed kan zijn op het motorvermogen;

  • b. bij meerdere verbroken zegels worden de parameters, zoals het toerental, de uitlaattemperatuur of de vuldruk vergeleken met de waarden die zijn opgenomen in het oorspronkelijke meetrapport;

  • c. naar aanleiding van een verbroken verzegeling kan door een erkend zegelbureau worden besloten dat een nieuwe vermogensmeting noodzakelijk is. Wanneer bijvoorbeeld uit het bepaalde in onderdeel b blijkt dat de parameters dermate afwijken van het oorspronkelijke meetrapport, waardoor het vermoeden bestaat dat het motorvermogen niet meer overeenkomt met het oorspronkelijk vastgestelde vermogen, zal ook een vermogensmeting noodzakelijk zijn.

ARTIKEL III

De artikelen I, onderdeel A, en II, onderdeel A, zijn tot en met 30 juni 2016 niet van toepassing op een onderneming die in het jaar 2015 vermogensmetingen of verzegelingen heeft verricht.

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2016.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 25 januari 2016

De Staatssecretaris van Economische Zaken, M.H.P. van Dam

TOELICHTING

I. ALGEMEEN

1. Inleiding

De onderhavige aanpassing van de Uitvoeringsregeling visserij en de Uitvoeringsregeling zeevisserij met betrekking tot het uitvoeren van vermogensmetingen en de verzegeling van motoren van vissersvaartuigen, is gericht op de erkenning van ondernemingen die deze werkzaamheden mogen uitvoeren. De ondernemingen die momenteel belast zijn met het (her)verzegelen van motoren van vissersvaartuigen of het meten van het motorvermogen, zijn niet geaccrediteerd conform artikel 87 van de Uitvoeringsregeling zeevisserij. Reden hiervoor is dat er geen normen zijn vastgesteld voor het verzegelen en meten van het vermogen van motoren van vissersvaartuigen. Het alsnog laten vaststellen van deze normen, alsmede het verplichten van bedrijven om zich te laten accrediteren, is, gezien de kleine doelgroep en de investeringen die door bedrijven gedaan moeten worden, geen haalbare optie gebleken. Om ervoor te zorgen dat ondernemingen de werkzaamheden kwalitatief goed blijven uitoefenen, is in samenwerking met de Inspectie Leefomgeving en Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu besloten om deze ondernemingen te gaan erkennen.

In Nederland wordt het vermogen vastgesteld van de motoren van alle vissersvaartuigen met motorvermogen van meer dan 120 kW die vissen op mariene bestanden. Deze motoren worden vervolgens verzegeld om te waarborgen dat het motorvermogen van een vissersvaartuig overeenkomt met de gegevens op de visvergunning en dat het motorvermogen niet zonder medeweten van de bevoegde autoriteiten gewijzigd wordt. Het Hoofd van de Scheepvaartinspectie stelt, gelet op het bepaalde in artikel 2, onderdeel 14.1., van het Vissersvaartuigenbesluit, het maximale voortstuwingsvermogen van een scheepsmotor vast. De functie van het Hoofd van de Scheepvaartinspectie wordt vervuld door de Inspecteur-Generaal van de Inspectie Leefomgeving en Transport. De verzegeling geschiedt door de motor te voorzien van door de Nederlandse voedsel- en warenautoriteit beschikbaar gestelde zegels.

2. Inhoud van de regeling

De ondernemingen die motoren van vissersvaartuigen mogen meten of verzegelen, dienen op grond van deze regeling erkend te zijn door de Minister van Economische Zaken. Een erkenningsaanvraag wordt ingediend bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Een onderneming kan ook worden erkend als enkel een zegelbureau of enkel een meetbureau. Een erkend zegelbureau voert (her)verzegelingen uit en maakt naar aanleiding hiervan een zegelplan op. Een erkend meetbureau meet het motorvermogen van een vissersvaartuig en maakt naar aanleiding hiervan een meetrapport op.

Voor de erkenning van een onderneming als zegel- of meetbureau zijn criteria opgenomen. De erkenning wordt niet eerder toegewezen dan nadat er overleg heeft plaatsgevonden met de Inspecteur-Generaal van de Inspectie Leefomgeving en Transport. De erkenning is drie jaar geldig en kan door de Minister van Economische Zaken worden ingetrokken. Een erkend meet- of zegelbureau voert haar werkzaamheden uit in onafhankelijkheid van de kapitein of eigenaar van het vissersvaartuig, of diens gemachtigde, en neemt daarom geen aanwijzingen aan van deze personen die betrekking hebben op de wijze van meten, verzegelen en rapporteren. Een erkend meet- of zegelbureau wordt geacht alle geconstateerde onrechtmatigheden aan de bevoegde autoriteiten te rapporteren. In de bijlagen 12a en 12b zijn voorschriften opgenomen voor het uitvoeren van vermogensmetingen en (her)verzegelingen van motoren van vissersvaartuigen en het opmaken van een meetrapport of zegelplan.

Naast het bovenstaande wordt in deze regeling een aanvulling van technische aard doorgevoerd. Het water het Scheur wordt toegevoegd aan de lijst in bijlage 16 van de Uitvoeringsregeling visserij met wateren, waar het verboden is te vissen op aal en wolhandkrab in verband met hoge concentraties van voor de mens schadelijke dioxine en polychloorbifenyl. Hoewel het momenteel al verboden is te vissen op aal en wolhandkrab in dit water, wordt het specifiek genoemd in bijlage 16 om eerder geconstateerde onduidelijkheden in de toekomst te voorkomen.

3. Regeldruk

De onderhavige wijzigingen hebben effect op de regeldruk. Er is sprake van een toename van de administratieve lasten. De kosten die verbonden zijn aan de erkenning, zijn lager dan de in artikel 87 van de Uitvoeringsregeling zeevisserij opgenomen eis voor accreditatie, waarin naast de hoge kosten voor het eenmalig opstellen van normen de jaarlijkse doorlopende kosten voor controle en accreditatie op enkele duizenden euro’s wordt geschat. De totale kosten voor de erkenning (aanvraag, behandeling en uitvoering) voor het bedrijfsleven die drie jaar geldig is, wordt geschat op € 16.800 over een periode van drie jaar, oftewel € 5.600 per jaar. Er worden maximaal 10 erkenningsaanvragen verwacht. De kosten per onderneming per jaar worden geschat op € 560 per jaar.

Het uitvoeren van werkzaamheden conform de opgestelde voorschriften voor een vermogensmeting, verzegeling en herverzegeling van motoren van vissersvaartuigen, conform bijlage 12a en 12b van de regeling, is in lijn met de huidige praktijk en leidt niet tot nieuwe of extra administratieve lasten voor de ondernemingen.

4. Overgangsrecht

In artikel III is een overgangsbepaling opgenomen. Ondernemingen die in 2015 vermogensmetingen of verzegelingen hebben verricht, mogen deze werkzaamheden na inwerkingtreding van deze regeling tot 1 juli 2016 verrichten. Dit geeft deze ondernemingen de gelegenheid om na inwerkingtreding van de regeling een aanvraag in te dienen om te worden erkend als meet- of zegelbureau. Na 1 juli 2016 mogen geen vermogensmetingen of (her)verzegelingen meer worden uitgevoerd door een onderneming die niet is erkend als meet- of zegelbureau.

II. ARTIKELEN

Artikel I, onderdeel A

Ondernemingen hoeven, om het motorvermogen te meten of om motoren te verzegelen, niet langer geaccrediteerd te zijn, maar behoren te zijn erkend op grond van artikel 87a van de Uitvoeringsregeling zeevisserij. Daarom wordt de verwijzing naar een geaccrediteerde instelling in artikel 70, derde lid, onderdeel c, van de Uitvoeringsregeling visserij aangepast.

Verder komt artikel 70, derde lid, onderdeel d, van de Uitvoeringsregeling visserij te vervallen, omdat in deze bepaling wordt verwezen naar de inmiddels vervallen Regeling visvergunning. Tevens vervalt artikel 71, vierde lid, van de Uitvoeringsregeling visserij, omdat deze bepaling verwijst naar artikel 71, eerste lid, van de Uitvoeringsregeling visserij (zie artikel I, onderdeel B).

Artikel I, onderdeel B

Artikel 71 van de Uitvoeringsregeling visserij vervalt. Deze bepaling bevat namelijk voor de houder van een vergunning bestemd voor het vissen met enig vistuig geschikt voor het vangen van garnalen onder meer de verplichting om uiterlijk op 19 augustus 2006 aan de Minister van Economische Zaken een meetrapport te overleggen, waaruit het motorvermogen van het vissersvaartuig blijkt.

Artikel I, onderdeel C

Het water het Scheur is niet opgenomen in bijlage 16 van de Uitvoeringsregeling visserij, waarin de wateren worden vermeld waar het verboden is te vissen op aal en wolhandkrab. Het is momenteel al verboden om in het Scheur te vissen met de in artikel 28b, eerste lid, van de Uitvoeringsregeling visserij genoemde vistuigen. Op grond van artikel 28b, tweede lid, van de Uitvoeringsregeling visserij geldt het verbod namelijk ook voor alle havens, plassen, killen, gaten, putten, strangen, kreken, kanalen, beken en rivierarmen die in directe open verbinding staan met de wateren, genoemd in bijlage 16, tot aan de eerste waterkering gerekend vanaf die wateren. In het verleden zijn er onduidelijkheden ontstaan over de vraag of het verbod om te vissen ook voor het Scheur geldt. Om eventuele toekomstige onduidelijkheden te voorkomen, wordt het Scheur aan de lijst in bijlage 16 toegevoegd.

Artikel II, onderdelen A en C

De benaming ‘divisie Scheepvaart’ wordt niet meer gebruikt en daarom wordt deze term geschrapt. Artikel 87 van de Uitvoeringsregeling zeevisserij wordt aangepast, omdat ondernemingen die meetrapporten en zegelplannen opmaken, in het vervolg niet meer geaccrediteerd hoeven te zijn. Deze ondernemingen dienen te zijn erkend door de Minister van Economische Zaken en de voorschriften voor het verzegelen van motoren en het meten van het motorvermogen zijn in de nieuwe bijlagen 12a en 12b opgenomen.

Artikel II, onderdeel B

In artikel 87a van de Uitvoeringsregeling zeevisserij is bepaald dat een onderneming kan worden erkend als een erkend meetbureau of een erkend zegelbureau, indien de onderneming aantoonbaar deskundig is op dit vakgebied. De aanvrager behoort bij de aanvraag de in het artikel genoemde bescheiden te overleggen. Een erkenning heeft een geldigheidsduur van maximaal drie jaar en een onderneming behoort een nieuwe aanvraag in te dienen om de erkenning te verlengen. Een onderneming die in een andere lidstaat van de Europese Unie, of een niet-lidstaat die partij is bij een daartoe strekkend of mede daartoe strekkend verdrag dat Nederland bindt, is aangewezen tot het uitvoeren van vermogensmetingen of verzegelingen wordt gelijkgesteld met een erkende onderneming. Voorwaarde is dat in het buitenland een beschermingsniveau wordt gewaarborgd dat ten minste gelijkwaardig is aan het niveau dat met de nationale regels terzake wordt nagestreefd, zijnde de onderhavige regels met betrekking tot de erkenning van een meet- of zegelbureau. Hiermee wordt bewerkstelligd dat een dergelijke onderneming in Nederland niet erkend hoeft te worden om de werkzaamheden van een erkend meet- of zegelbureau te mogen uitvoeren.

In artikel 87b van de Uitvoeringsregeling zeevisserij zijn bepalingen opgenomen met betrekking tot de werkwijze van een erkend meet- of zegelbureau. Een erkend meet- of zegelbureau behoort onafhankelijk te werk te gaan en in overeenstemming te handelen met de voorschriften in de bijlagen 12a en 12b, en met het door de onderneming opgestelde protocol. Mochten voor de uitvoering van de werkzaamheden relevante wijzigingen in het protocol worden doorgevoerd, dan wordt dit voor goedkeuring voorgelegd aan de Minister van Economische Zaken. Een erkend meet- of zegelbureau behoort de Minister van Economische Zaken en de Inspecteur Generaal van de Inspectie Leefomgeving en Transport onmiddellijk te informeren indien het een opdracht krijgt tot het uitvoeren van een vermogensmeting of een verzegeling, opdat toezicht kan worden gehouden bij het uitvoeren van de werkzaamheden. Vermogensmetingen of verzegelingen behoren te worden uitgevoerd door een voor diens taak aantoonbaar geschikte persoon met een in het artikel genoemd minimaal opleidingsniveau.

Op grond van artikel 87c van de Uitvoeringsregeling zeevisserij kan de Minister van Economische Zaken een erkenning op aanvraag van de erkende onderneming intrekken. Ook heeft de Minister van Economische Zaken de bevoegdheid om een erkenning in te trekken, indien een erkend meet- of zegelbureau niet voldoet aan de voorschriften die zijn opgenomen in de artikelen 87a en 87b van de Uitvoeringsregeling zeevisserij. Een onderneming moet in een dergelijk geval opnieuw een aanvraag tot erkenning indienen, waarop de Minister van Economische Zaken besluit of de onderneming wederom wordt erkend als meet- of zegelbureau.

Artikel II, onderdeel D

In de bijlagen 12a en 12b zijn voorschriften opgenomen voor vermogensmetingen van motoren van vissersvaartuigen en het (her)verzegelen van motoren van vissersvaartuigen.

Artikel III

Door middel van een overgangsbepaling wordt bewerkstelligd dat ondernemingen die in 2015 vermogensmetingen of verzegelingen hebben uitgevoerd, tot drie maanden na inwerkingtreding van deze regeling deze werkzaamheden mogen blijven verrichten. Deze overgangsperiode geeft deze ondernemingen de mogelijkheid om een erkenningsaanvraag in te dienen, zonder dat zij de werkzaamheden hoeven te staken.

De Staatssecretaris van Economische Zaken, M.H.P. van Dam

Naar boven