Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Laan van Mathenesse Bleiswijk T16.08758

Logo Lansingerland

 

Burgemeester en wethouders van Lansingerland

Overwegende het volgende:

Inleiding

Op het bedrijventerrein Bleizo ligt de Laan van Mathenesse. Deze weg is bedoeld voor het ontsluiten van het bedrijventerrein Bleizo en woningen/bedrijven aan de Violierenweg/Irisweg van en naar de N209. De weg loopt in de huidige situatie dood ten oosten van de HSL. Momenteel wordt er gewerkt aan het doortrekken/verlengen van de Laan van Mathenesse vanaf het doodlopende punt naar de Lansinghageweg in de gemeente Zoetermeer. Na realisering ontstaat er een directe verbinding tussen bedrijventerrein Lansinghage in Zoetermeer en de N209. Op het oude en nieuwe gedeelte zijn verschillende verkeersmaatregelen ingesteld waarvoor het noodzakelijk is een verkeersbesluit te nemen.

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

  • het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

Argumentatie maximumsnelheid 50 en 70 km/uur

De Laan van Mathenesse komt binnen de bebouwde kom te liggen. De weginrichting van de weg is zodanig, te weten met een middengeleider tussen de twee rijrichtingen die over de gehele weg aanwezig is. Daarnaast wordt er een vrijliggend bromfietspad aangelegd. Verder zijn er geen parkeerhavens/-stroken of – vakken aanwezig. Doel van deze inrichting is dat het verkeer op de wegvakken door kan stromen en op de kruispunten uitwisselt. Op de wegvakken wordt daarom 70 km/uur ingesteld en op de kruispunten wordt deze teruggebracht naar 50 km/uur.

Argumentatie geslotenverklaring

Gebruikers waar een geslotenverklaring voor wordt ingesteld geldend voor de rijbaan van de Laan van Mathenesse zijn ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/uur, brommobielen, fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen. Deze gebruikers hebben allen een bepaalde snelheid waarbij het niet wenselijk is dat zij zich begeven tussen het verkeer dat overwegend 70 km/uur mag rijden. Er zijn voor deze weggebruikers andere wegen in de directe omgeving waar zij gebruik van kunnen en moeten maken.

Argumentatie voorrangsweg

Het is passend bij een weg waar men 70 km/uur mag rijden om daar een voorrangsweg in te stellen en waarbij verkeer op de aansluitende wegen/de kruisende bromfietspaden voorrang moet verlenen op het verkeer op de Laan van Mathenesse.

Argumentatie geboden bord rechts voorbij te gaan

Geboden in te stellen voor alle bestuurders het bord aan de rechterzijde voorbij te gaan op de middengeleiders op de Laan van Mathenesse ter hoogte van/voor/na de aansluitende wegen en die zijn aangebracht op de wegen die aansluiten op de Laan van Mathenesse. Verkeer dient altijd zoveel mogelijk rechts te houden en het is niet wenselijk dat verkeer de middengeleiders aan de linkerzijde passeert want dan komt men op het weggedeelte voor de tegenliggers.

Argumentatie verplicht bromfietspad

Ten noorden van de Laan van Mathenesse wordt een vrijliggend pad vanaf de westzijde van de N209 tot ten oosten van de Violierenweg en daar de Laan van Mathenesse oversteekt. Gezien de in te stellen maximumsnelheid van 70 km/uur op de wegvakken van de rijbaan voor het gemotoriseerde verkeer is het niet wenselijk dat het langzame verkeer daar gebruik van maakt (grote snelheidsverschillen) en dus wordt het vrijliggende pad aangewezen als verplicht bromfietspad.

Argumentatie voorrangsregeling bromfietspad

Voorrangsregelingen in te stellen zodanig dat gebruikers van de bromfietspaden voorrang moeten verlenen daar waar het bromfietspad aansluit op de Violierenweg direct ten zuiden van de Laan van Mathenesse en waar het bromfietspad aansluit op de weg (heeft nog geen straatnaam) aan de noordzijde van de Laan van Mathenesse aan de overzijde en in het verlengde van de Violierenweg. Deze voorrangsregelingen worden ingesteld om de verkeersveiligheid te waarborgen.

Argumentatie inhaalverbod

Een verbod in te stellen voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen op het gedeelte van de Laan van Mathenesse vanaf de komgrens van de gemeente Zoetermeer in noordelijke richting over een afstand van ongeveer 300 meter. De afstand is te kort om met een snelheid van 70 km/uur veilig te kunnen inhalen op het genoemde gedeelte omdat aan weerszijde van dit gedeelte een haakse bocht is en met niet kan zien of er verkeer uit tegengestelde richting nadert. Het inhaalverbod wordt dus ingesteld om de verkeersveiligheid te waarborgen.

Argumentatie overig

De onder I, II, III, en IV genoemde verkeersmaatregelen ook in te stellen op het moment dat nog niet opengestelde aansluitingen op de Laan van Mathenesse wel worden opengesteld voor het openbaar verkeer.

Het verkeersbesluit van 2 oktober 2014 met kenmerk T14.14799 voor het instellen van een geslotenverklaring voor al het verkeer, uitgezonderd werkverkeer Tennet, op de Laan van Mathenesse na/ten westen van de kruising met de Violierenweg in te trekken en het bord C01 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het onderbord ‘uitgezonderd werkverkeer Tennet’ te verwijderen. De nut en noodzaak van de verkeersmaatregel is na doortrekking van de Laan van Mathenesse niet meer aanwezig.

Alle eerder genomen verkeersbesluiten/ingestelde verkeersmaatregelen voor zover deze betrekking hebben op de Laan van Mathenesse in te trekken.

Situering en beheer van de wegen

De Laan van Mathenesse ligt binnen de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland (kern Bleiswijk) en is bij deze gemeente in beheer en onderhoud.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft in de Verkeersadviesgroep van de gemeente Lansingerland overleg plaatsgevonden met de politie Rotterdam.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

De teamleider Beheer is in het geldende mandaatregister door het college gemandateerd tot het nemen van het besluit. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet en de uitvoeringsregeling van die wet is tot het onderstaande besluit gekomen.

Besluiten:

  • I.

    een maximumsnelheid in te stellen van 70 km/uur op de Laan van Mathenesse en deze ter hoogte van de kruispunten terug te brengen naar een maximumsnelheid van 50 km/uur door het plaatsen van de borden model A1 (70 en 50) van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, conform de bij dit besluit horende situatietekeningen.

  • II.

    Een geslotenverklaring in te stellen voor de rijbaan van de Laan van Mathenesse voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/uur, brommobielen, fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen door het plaatsen van de borden model C08, C09, C15 en onderbord model OB401-300 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, conform de bij dit besluit horende situatietekeningen.

  • III.

    Een voorrangsweg in te stellen op de Laan van Mathenesse en de aansluitende wegen/de kruisende bromfietspaden voorrang te laten verlenen op het verkeer op de Laan van Mathenesse door het plaatsen van borden model B01 en B06 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden, conform de bij dit besluit horende situatietekeningen.

  • IV.

    Geboden in te stellen voor alle bestuurders het bord aan de rechterzijde voorbij te gaan door het plaatsen van borden model D02 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, conform de bij dit besluit horende situatietekeningen, op de middengeleiders:

    • a.

      op de Laan van Mathenesse ter hoogte van/voor/na de aansluitende wegen;

    • b.

      die zijn aangebracht op de wegen die aansluiten op de Laan van Mathenesse.

  • V.

    Een verplicht bromfietspad in te stellen voor het pad dat loopt vanaf de westzijde van de N209, ten noorden van de Laan van Mathenesse en ten oosten van de Violierenweg de Laan van Mathenesse oversteekt door het plaatsen van borden model G12a van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, conform de bij dit besluit horende situatietekeningen.

  • VI.

    Voorrangsregelingen in te stellen zodanig dat gebruikers van de bromfietspaden voorrang moeten verlenen door het plaatsen van borden model B06 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden, conform de bij dit besluit horende situatietekeningen, op de onderstaande locaties, te weten:

    • a.

      waar het bromfietspad aansluit op de Violierenweg direct ten zuiden van de Laan van Mathenesse;

    • b.

      waar het bromfietspad aansluit op de weg (heeft nog geen straatnaam) aan de noordzijde van de Laan van Mathenesse aan de overzijde en in het verlengde van de Violierenweg.

  • VII.

    Een verbod in te stellen voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen op het gedeelte van de Laan van Mathenesse vanaf de komgrens van de gemeente Zoetermeer in noordelijke richting over een afstand van ongeveer 300 meter door het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken streep.

  • VIII.

    De onder I, II, III, en IV genoemde verkeersmaatregelen ook in te stellen op het moment dat nog niet opengestelde aansluitingen op de Laan van Mathenesse wel worden opengesteld voor het openbaar verkeer.

  • IX.

    Het verkeersbesluit van 2 oktober 2014 met kenmerk T14.14799 voor het instellen van een geslotenverklaring voor al het verkeer, uitgezonderd werkverkeer Tennet, op de Laan van Mathenesse na/ten westen van de kruising met de Violierenweg in te trekken en het bord C01 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het onderbord ‘uitgezonderd werkverkeer Tennet’ te verwijderen.

  • X.

    Alle eerder genomen verkeersbesluiten/ingestelde verkeersmaatregelen voor zover deze betrekking hebben op de Laan van Mathenesse in te trekken.

  • XI.

    Dit besluit te publiceren in de Staatscourant en op de website van de gemeente Lansingerland.

  • XII.

    Een kopie van dit besluit te zenden aan:

  • a.

    Politie Rotterdam, bureau Berkel en Rodenrijs, t.a.v. de heer R. Heuvelman, Postbus 70023, 3000 LD Rotterdam;

  • b.

    de afdeling Beheer & Onderhoud, wijkbeheerders (digitaal);

  • c.

    de afdeling Vergunningverlening & Handhaving, M. Teunissen (digitaal).

Namens burgemeester en wethouders van Lansingerland,

Marco van der Sloot

teamleider Team Beheer

Bijlage: Situatietekeningen verkeersmaatregelen Laan van Mathenesse (Corsa: T16.08760, T16.08761, T16.08762 en T16.08763)

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, of is het besluit onduidelijk? Neem altijd eerst contact op met de gemeente. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift hoeft te schrijven. Medewerkers van de gemeente nemen samen met u het besluit door. Komt u er samen niet uit, dan kunt u alsnog digitaal of schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij de gemeente Lansingerland. Let u er wel op, dat u het bezwaar indient binnen de wettelijke termijn. Het adres voor het indienen van schriftelijk bezwaar is:

College van burgemeester en wethouders van gemeente Lansingerland

Postbus 1

2650 AA Berkel en Rodenrijs

Of voor het indienen van digitaal bezwaar: zie www.lansingerland.nl onder het kopje ‘formulieren’.

Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen de wettelijke termijn, zijnde zes weken na verzenddatum. Schrijf in uw bezwaarschrift tenminste:

  • uw naam en adres;

  • de datum van uw bezwaarschrift;

  • het nummer van deze brief, of stuur een kopie van deze brief mee met uw bezwaarschrift (artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht);

  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • waarom u het niet eens bent met ons besluit;

  • uw handtekening.

Het besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. U kunt tijdens deze procedure een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank in Rotterdam. Er moet dan wel sprake zijn van een spoedeisend belang. Het adres is:

Rechtbank Rotterdam

Sector bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM Rotterdam

Voor de behandeling van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank. Daarvoor moet u wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Zie http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Naar boven