Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2016, 36729 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2016, 36729 | Verkeersbesluiten |
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
Langs de Kruisweg in Hoofddorp, ten oosten van de Kagertocht, bevindt zich een strook met kantoorgebouwen. Deze gebouwen staan leeg en het gebied wordt getransformeerd tot woonwijk. In maart 2016 heeft de benodigde bestemmingsplanwijziging hiervoor plaatsgevonden.
Het totale te transformeren gebied omvat de panden Kruisweg 835 – 837 en 855 – 859.
De plannen komen voort vanuit de ‘verkleuring van de Kruisweg’. Een aanpassing van een gebied naar een welkom en waardige stadsentree van Hoofddorp centrum.
Dit verkeersbesluit heeft betrekking op het woningbouwplan ‘de Beukse Poort’. Dit plan wordt gerealiseerd in het deelgebied waar de panden 855 – 859 zijn gelegen.
Hier worden 28 woningen gerealiseerd, die via een erftoegangsweg worden ontsloten op de Kruisweg. In de huidige situatie ligt een fietspad parallel aan de Kruisweg. Dit wordt in het woningbouwplan een fietsstraat. Fietsers kunnen daardoor ongehinderd langs de wijk fietsen. De parallelweg wordt voor gemotoriseerd verkeer een eenrichtingsweg, om de veiligheid van fietsverkeer te waarborgen. Voor de woningen worden 37 parkeerplaatsen in een parkeerkoffer gerealiseerd. Dit wordt na oplevering particulier terrein. Daarnaast worden 9 openbare parkeerplaatsen aangelegd welke in de blauwe zone komen te vallen. De tijdsduurbeperking hiervoor wordt 2 uur. Ten noordoosten van het plan komt een fietsverbinding te liggen naar de Kalorama. Deze dient dan tevens als calamiteitenontsluiting.
De maatregelen hebben tot doel het garanderen van een goede en heldere afwikkeling van het woningbouwplan en worden getroffen vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid, bereikbaarheid en uniformiteit.
Maatregelen, bebording en belijning
De volgende verkeersbesluitplichtige maatregelen worden getroffen:
De niet verkeersbesluitplichtige maatregelen zijn.
De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met nummer 151002-DO-vX-04.
Motivering Wegenverkeerswet 1994:
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
•Artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid
Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.
De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform) en de bereikbaarheid is gewaarborgd.
De maatregelen voor (doorgaand) verkeer worden licht beperkt vanwege de aanpassing van de maximum snelheid in de woonwijk en het instellen van eenrichtingsverkeer. Het woonwijkje is echter niet bestemd voor doorgaand verkeer.
De maatregelen zijn in het belang van (doorgaande) fietsers die een vrije route hebben tussen Beukenhorst en het centrum van Hoofddorp. Tevens kunnen de fietsers ongehinderd langs het nieuwbouwplan hun weg vervolgen door de fietsstraat.
H ulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor hulpdiensten.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.
Door het instellen van een parkeerschijfzone worden de belangen van parkeerders licht geschaad. Door de parkeerschijfzone wordt echter de verkeerssituatie verduidelijkt en uniform. Het parkeren in het wijkje is voornamelijk bestemd voor bewoners.
De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang.
De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De belangen van (doorgaand) verkeer worden geschaad door het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u en eenrichtingsverkeer. Ten opzichte van de belangen die met de maatregelen wel worden gediend weegt dit minder zwaar.
De belangrijkste uitgangspunten zijn vastgelegd in het door de Raad in 2013 vastgestelde bestemmingsplan ‘Hoofddorp-Oost’. Onder meer de ontsluiting van het gebied via de Kruisweg is hierin vastgelegd.
Op 20 mei 2014 heeft participatie plaatsgevonden over het inrichtingsplan. Naast de betrokken ambtenaren, de gebiedsmanager en de projectontwikkelaar waren hierbij omwonenden, belanghebbenden en de wijkraad aanwezig. Daaruit kwam nadrukkelijk naar voren dat bewoners van Kalorama geen doorgang voor autoverkeer tussen Kalorama en de Kruisweg willen i.v.m. met mogelijk sluipverkeer. Dit verzoek is meegenomen in de verdere uitwerking van het plan. Verder was men zeer content met de voorgestelde situatie. De definitieve verkeersstructuur is onderdeel geworden van het kavelpaspoort, welke op 2 juli 2015 door de gemeenteraad is vastgesteld.
Over het toepassen van de fietsstraat is een amendement ingediend. Een partij wilde het vrijliggende fietspad behouden als onderdeel van de fietssnelweg in plaats van de fietsstraat. Naar aanleiding hiervan is uitleg gegeven waarom er in dit plan gekozen is voor een fietsstraat en is aangegeven dat de fietsstraat volledig voldoet aan de in het Deltaplan Bereikbaarheid opgenomen criteria.
In hoofdlijnen komt het erop neer dat de fietsstraat nodig is om de wijk te kunnen ontsluiten en de woningen te kunnen bereiken. De fietsstraat wordt in rood asfalt uitgevoerd, waardoor de ruimte duidelijk herkenbaar is voor fietsverkeer en het autoverkeer te gast is. Het vrijliggende fietspad loopt naadloos over in de fietsstraat en vice versa. Mede ook door het regelen van de voorrang bij deze aansluitingen.
De fietsstraat is 3,50 meter breed en dit is ruim voldoende voor fietsverkeer in twee richtingen. Parallel aan de parkeerstrook, aan de zuidkant van de fietsstraat, is een extra ‘uitstapstrook’ van 50 cm toegevoegd, die kan worden uitgevoerd in een afwijkende kleur en/of -materiaal. De parkeerplaatsen zijn extra breed en de woonwijk is voorzien van een goed verlichtingsplan.
Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 10-05-2016 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.
In overeenstemming met de tekening met nummer 151002-DO-vX-04, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
Het instellen van een 30 km/h zone voor de woonwijk Beukse Poort in Hoofddorp, door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin 30 km/h zone" en “einde 30 km/h zone” op de volgende locaties:
Het instellen van een parkeerschijfzone in de woonwijk Beukse Poort in Hoofddorp door het zonaal plaatsen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het RVV 1990, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin zone" en “einde zone” op de parallelweg, ter hoogte van de langsparkeervakken;
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
Het besluit is in te zien in de digitale Staatscourant. Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-36729.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.