Datum: 1 juli 2016

Logo Nuenen, Gerwen en Nederwetten

 

Corsanummer : 2016.11913

Onderwerp:

Tijdelijk verkeersbesluit tijdens Nuenen Kermis 2016

Burgemeester en wethouders van Nuenen c.a.,

daartoe bevoegd op grond van artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994,

Overwegende:

  • dat een vergunning is afgegeven voor de organiseren van Nuenen Kermis 2016 op het Park, gedeelte van de Berg en een gedeelte van de Vincent van Goghstraat te Nuenen (verder wegen rondom het Park);

  • dat een verzoek is ingekomen van Café René en Café Ons Dorp aan de Parkstraat te Nuenen voor het inrichten van een terras op bepaalde tijden op de openbare weg, de Parkstraat, voor hun horecazaak tijdens Nuenen Kermis 2016;

  • dat de wegen rondom het Park en de Parkstraat in beheer en onderhoud bij de gemeente Nuenen c.a. zijn;

  • dat de wegen rondom het Park en de Parkstraat ontsluitingswegen binnen de bebouwde kom zijn;

  • dat op de wegen rondom het Park en op de Parkstraat een maximale snelheid van 30 km/uur van kracht is;

  • dat volgens artikel 1.3 van de ‘Beleidsregels bluswatervoorziening en bereikbaarheid gemeente Nuenen’ de bereikbaarheid van een evenemententerrein minimaal hetzelfde niveau moet hebben als de bereikbaarheid op perceelsniveau en de bestaande bereikbaarheid van de aanwezige bebouwing en/of omgeving ten gevolge van dat evenement op een aanvaardbaar niveau moet blijven en dat indien het evenement tevens invloed heeft op de brandweerroutes, dit in goede samenspraak met de hulpdiensten moet gebeuren. Dat in verband hiermee overleg met de Veiligheidsregio heeft plaatsgevonden;

  • dat het omwille van de veiligheid en de uit te voeren werkzaamheden niet wenselijk is dat voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee tijdens de op- en afbouw en tijdens openingstijden van de kermis in de periode van 6 tot en met 13 juli 2016 gebruik maken van de wegen rondom het Park;

  • dat het omwille van de veiligheid en de uit te voeren werkzaamheden niet wenselijk is dat voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee tijdens openingstijden van het terras tijdens Nuenen Kermis 2016 in de periode van 8 tot en met 12 juli 2016 gebruik maken van het betreffende deel van de Parkstraat;

  • dat tijdens de afsluiting van dit deel van de Parkstraat voor het overige deel verkeer in twee richtingen kan worden toegestaan, zodat de Parkstraat tijdens de afsluiting (tevens de openingstijden van het terras) bereikbaar blijft voor bestemmingsverkeer;

  • dat ook hulpdiensten te alle tijde doorgang en toegang kan worden verleend;

  • dat het verkeer over de afsluitingen wordt geïnformeerd door middel van een publicatie in de Staatscourant;

  • dat het bovenstaande kan worden aangegeven door het plaatsen van de daarvoor benodigde tijdelijke bebording volgens bijgevoegde bebordingsplannen en door tijdelijke opheffing van het eenrichtingsverkeer op de Parkstraat door afdekking van de betreffende bebording;

  • dat een aantal van de tijdelijke maatregelen nadelige effecten kunnen hebben voor het omliggende wegennet, doordat bepaalde wegen extra verkeer te verwerken krijgen;

  • dat verwacht wordt dat deze nadelige effecten niet onevenredig zullen zijn, omdat er alternatieve routes zijn;

  • dat het treffen van een tijdelijke verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is, waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokken behoren te blijven;

  • dat gelet op artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer Overleg heeft plaatsgevonden met P. de Vries, inspecteur van politie van het team Dommelstroom van de eenheid Oost-Brabant van de Nationale Politie (mandaat van Politiechef Eenheid Oost-Brabant aan Teamchef Dommelstroom), en dat deze positief heeft geadviseerd;

  • dat op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994, verkeersbesluiten worden genomen, voor zover zij betreffen het verkeer op andere wegen door burgemeester en wethouders, of krachtens besluit van hen, door een door hen ingestelde bestuurscommissie of het dagelijks bestuur van een deelgemeente;

  • dat op grond van het bepaalde in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) het bevoegd gezag onder bepaalde omstandigheden tijdelijke verkeerstekens kan plaatsen of tijdelijke maatregelen kan uitvoeren.

  • dat indien de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel van kortere duur is dan vier maanden, geen verkeersbesluit behoeft te worden genomen (artikel 37 BABW), maar wel mogelijk is;

  • dat wij het nemen van een verkeersbesluit gewenst achten, vanwege de locatie in het centrum, de vele winkels, bezoekers en bewoners van deze straten;

  • dat op grond van het besluit van burgemeester en wethouders van 18 december 2012 mandaat is verleend aan het hoofd van de afdeling Ontwikkeling en Handhaving voor het nemen van (tijdelijke en definitieve) verkeersbesluiten op basis van de Wegenverkeerswet 1994;

  • dat van de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen de volgende belangen ten grondslag liggen aan dit besluit:

    het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, sub a);

    het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2, lid 1, sub b);

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (artikel 2, lid 2, sub a),

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden (artikel 2, lid 2, sub b);

B E S L U I T E N :

  • I.

    tot het tijdelijk afsluiten van de wegen rondom het Park (het Park, een gedeelte van de Berg en een gedeelte van de Vincent van Goghstraat) voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee tijdens Nuenen Kermis 2016 inclusief op- en afbouw in de periode van 6 tot en met 13 juli 2016;

  • II.

    tot het tijdelijk afsluiten van de Parkstraat voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee tijdens Nuenen Kermis 2016 in de periode van 8 tot en met 12 juli 2016, echter uitsluitend gedurende de openingstijden van het terras ter hoogte van de aansluiting van de Parkstraat op de Boordseweg;

  • III.

    tot het plaatsen van tijdelijke bebording en tijdelijke verkeerstekens op de wegen rondom het park, Parkstraat en de Boordseweg, zoals op bijgevoegde bebordingsplannen;

  • IV.

    tot het instellen van verkeer in twee richtingen gedurende de openingstijden van het terras ter hoogte van de aansluiting van de Parkstraat op de Voirt.

Burgemeester en wethouders van Nuenen c.a.,

Namens dezen,

S.E.M. Schutjes-Orbon

Afdelingshoofd Ontwikkeling en Handhaving

Niet eens met het besluit?

Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u daartegen binnen zes weken na de dag van

verzending van deze brief respectievelijk bekendmaking van dit besluit bezwaar maken.

In de bijlage vindt u daarover meer informatie.

Bijlagen:

  • -

    bebordingsplan verkeersmaatregelen in verband met terrasvergunning Parkstraat Nuenen Kermis 2016 (nummer 2014.10023)

  • -

    bebordingsplan verkeersmaatregen in verband met Nuenen Kermis 2016 (nummer 2015.10810)

  • -

    informatie over het indienen van een bezwaarschrift tegen dit besluit (volgende blz.)

I nformatie over het indienen van een bezwaarschrift tegen dit besluit

Niet eens met het besluit?

Dan kunt u binnen zes weken na de dag van verzending van deze brief een bezwaar indienen. U doet dat in de vorm van een brief. Deze brief stuurt u naar het college van burgemeester en wethouders, Postbus 10.000, 5670 GA Nuenen.

In het bezwaarschrift moeten de volgende gegevens staan:

– uw naam

– uw adres

– de datum van verzending

– uw handtekening

– een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt

– een uitleg waarom u bezwaar maakt.

Voor de behandeling van het bezwaarschrift hoeft u niet te betalen.

Digitaal indienen bezwaarschrift

U kunt het bezwaarschrift ook digitaal indienen bij het college van burgemeester en wethouders. U kunt dat doen via de website www.nuenen.nl door gebruik te maken van het formulier “Digitale brief met DigiD”. U zoekt op de website in het Digitaal Loket in “alle producten en diensten” onder de letter B naar “bezwaar en beroep”. Op die pagina kunt u onder de knop “voorwaarden” worden doorgeleid naar het bedoelde formulier voor het digitaal indienen van uw bezwaarschrift. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD).

Wat u kunt doen in spoedeisende gevallen

Als u bezwaar maakt, blijft het besluit geldig. Kunt u aantonen dat het besluit grote gevolgen voor u heeft? Dan kunt u in spoedeisende gevallen de voorzieningenrechter vragen maatregelen te treffen. De voorzieningenrechter kan dan beslissen dat het besluit nog niet mag ingaan. Dit kan alleen als u ook bezwaar heeft gemaakt. Het aanvragen van een voorlopige voorziening is niet gratis. U betaalt hiervoor griffierecht.

Wilt u een voorlopige voorziening aanvragen? Stuurt u dan een brief naar de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 70584, 5201 CZ ’s-Hertogenbosch. Het telefoonnummer van de Rechtbank is 073 - 6202020.

Digitaal indienen verzoekschrift voorlopige voorziening

U kunt het verzoekschrift ook digitaal indienen bij genoemde Rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. U kunt ook contact opnemen met de Rechtbank Oost-Brabant in ’s-Hertogenbosch via het bovengenoemde telefoonnummer.

Naar boven