Gemeente Leiden, ontwerp verkeersbesluittot het aanwijzen van diverse parkeervakken in Leiden voor het opladen van elektrische voertuigen

Logo Leiden

 

Situatietekening: Z/16/315980-1 t/m Z/16/315980-7

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op:

  • artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teammanager Ontwerp en Mobiliteit;

  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

Overwegende dat:

  • de aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen in Nederland aan het toenemen is;

  • een (logisch) gevolg hiervan ook is dat de vraag naar oplaadfaciliteiten voor elektrische voertuigen toeneemt;

  • particulieren en/of bedrijven die willen beschikken over een oplaadpunt op of aan de openbare weg hiertoe een aanvraag kunnen indienen bij de aanbieder van de oplaadinfrastructuur, die deze aanvraag op zijn beurt ter toetsing aan de gemeente voorlegt;

  • de gemeente graag haar medewerking verleent aan het realiseren van het aangevraagde oplaadpunt indien de aangevraagde locatie voldoet aan de eisen zoals die geformuleerd zijn in de “Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Leiden”;

  • het plaatsen van oplaadpunten namelijk past binnen zowel de duurzaamheidsambities van de gemeente als de drie P’s van duurzaamheid:

  • People: elektrisch rijden is comfortabel en voordelig en leidt tevens tot minder geluidsoverlast;

  • Planet: elektrisch rijden draagt bij aan een beter milieu, onder andere door een afname van de C02 emissie en vermindering van de primaire energievraag;

  • Profit: er zijn aantrekkelijke (fiscale) regelingen, kortingen, subsidies e.d. voorhanden voor bestuurders die elektrisch rijden;

  • de gemeente, gelet op het voorgaande, 7 aanvragen heeft ontvangen tot het realiseren van een oplaadpunt voor elektrische auto’s;

  • het in deze gaat om aanvragen voor een oplaadpunt op de volgende locaties:

    • a)

      Floris Versterlaan, nabij huisnummer 3;

    • b)

      Blauwe Tramstraat, nabij huisnummer 118;

    • c)

      Groenhovenstraat, nabij huisnummer 6;

    • d)

      Van Ledenberchstraat, ter hoogte van Fagelstraat huisnummer 55;

    • e)

      Maresingel, nabij huisnummer 75;

    • f)

      Nieuwe Waardstraat, nabij huisnummer 18;

    • g)

      Admiraal Banckertweg, nabij huisnummer 8 (twee laadpalen aangevraagd);

  • de gemeente alle bovengenoemde aangevraagde locaties heeft getoetst aan de criteria zoals die opgenomen zijn in de beleidsregels van de gemeente, waarvan de belangrijkste zijn:

  • dat de aangevraagde locatie goed vindbaar en zichtbaar is;

  • dat het betreffende oplaadpunt door de ligging door meerdere gebruikers gedeeld kan worden;

  • dat er geen ander oplaadpunt of oplaadinfrastructuur aanwezig is op eigen terrein van de aanvrager dan wel binnen een straal van ongeveer 200 meter van de aangevraagde locatie;

  • dat de aangevraagde locatie moet beschikken over de ruimte om – naargelang de behoefte – twee of meer elektrische auto’s te kunnen bedienen;

  • de gemeente op basis hiervan haar goedkeuring verleent om nabij de aangevraagde locaties zoals genoemd onder (a t/m g) een oplaadpunt te realiseren;

  • een aandachtspunt met betrekking tot oplaadpunten voor elektrische voertuigen bestaat uit het waarborgen van de bruikbaarheid ervan voor de bestuurders van elektrische voertuigen;

  • het plaatsen van een oplaadpunt namelijk niet automatisch tot gevolg heeft dat bestuurders van voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden daar niet naast mogen parkeren;

  • dit, zonder het nemen van aanvullende verkeersmaatregelen, derhalve kan betekenen dat een oplaadpunt niet te gebruiken is indien hier steeds een voertuig anders dan een elektrisch voertuig geparkeerd staat;

  • het ter waarborging van de bruikbaarheid van de in dit besluit genoemde laadpunten dan ook wenselijk wordt geacht om ter hoogte van elk oplaadpunt één of meerdere parkeervakken aan te wijzen als parkeergelegenheid die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische voertuigen, hetgeen richting eenieder kenbaar kan worden gemaakt door het plaatsen van bebording;

  • tot slot genoemd dient te worden dat het instellen van deze maatregel naar verwachting niet zal leiden dat onoverkomelijke parkeerproblemen in de directe omgeving van het oplaadpunt, aangezien de bestuurder(s) die van de oplaadpunten gebruik gaan maken in de huidige situatie reeds in (de omgeving van) de betreffende straten parkeren;

  • gezien het voorgaande en het gestelde in artikel 21 van het BABW juncto artikel 2 Wvw 1994 kan worden opgemerkt dat het nemen van de onderhavige verkeersmaatregelen strekken tot:

    • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu;

    • het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

      dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke in haar schrijven van 5 juli 2016 met kenmerk 05072016-1

  • een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen;

  • dat de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden en binnen de bebouwde kom van die gemeente zijn gelegen;

zijn, gelet op het voorgaande, voornemens te nemen de volgende

BESLUITEN:

  • 1.

    de hieronder genoemde parkeervakken aan te wijzen als een parkeergelegenheid die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische voertuigen, door het plaatsen van een bord model E4 van Bijlage 1 van het RVV 1990, voorzien van een onderbord met de tekst “uitsluitend opladen elektrische voertuigen”. De parkeervakken bij de Admiraal Banckertweg te voorzien van onderbord OB504:

  • a)

    een parkeervak bij het oplaadpunt in de Floris Versterlaan, gelegen nabij huisnummer 3;

  • b)

    een parkeervak bij het oplaadpunt aan de westzijde van de Blauwe Tramstraat, gelegen nabij huisnummer 118;

  • c)

    een parkeervak bij het oplaadpunt aan de westzijde van de Groenhovenstraat, gelegen nabij huisnummer 6;

  • d)

    een parkeervak bij het oplaadpunt aan de noordzijde van de Van Ledenberchstraat, ter hoogte van Fagelstraat huisnummer 55;

  • e)

    een parkeervak bij het oplaadpunt aan de noordzijde van de Maresingel, gelegen nabij huisnummer 75;

  • f)

    een parkeervak bij het oplaadpunt aan de zuidzijde van de Nieuwe Waardstraat, gelegen op het Waardkerkplein ter hoogte van huisnummer 18;

  • g)

    vier parkeervakken bij de twee oplaadpunten aan de westzijde van de Admiraal Banckertweg, gelegen tegenover huisnummer 8;

  • 1.

    de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekeningen met kenmerk Z/16/315980-1 t/m Z/16/315980-7 van 22 juni 2016.

Leiden, 6 juli 2016, 

burgemeester en wethouders van Leiden,

namens dezen,

A.H. Karbet

Teamleider Ontwerp en Mobiliteit

Zienswijze procedure

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatcourant hun zienswijze indienen bij burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden. Dat kan www.leiden.nl/contact of schriftelijk naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘zienswijze ontwerp verkeersbesluit – parkeerlocaties opladen elektrische voertuigen’. Een mondelinge zienswijze is mogelijk na afspraak via tel (071) 516 5843.

De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in het definitieve besluit van burgemeester en wethouders. Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit.

Naar boven