Gemeente Leiden, verkeersbesluittot het aanwijzen van diverse parkeervakken in Leiden voor het opladen van elektrische voertuigen

Logo Leiden

 

Situatietekening: ST1 60 50 t/m ST160 61

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op:

  • artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teammanager Ontwerp en Mobiliteit;

  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

Overwegende dat:

  • de aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen in Nederland aan het toenemen is;

  • een (logisch) gevolg hiervan ook is dat de vraag naar oplaadfaciliteiten voor elektrische voertuigen toeneemt;

  • particulieren en/of bedrijven die willen beschikken over een oplaadpunt op of aan de openbare weg hiertoe een aanvraag kunnen indienen bij de aanbieder van de oplaadinfrastructuur, die deze aanvraag op zijn beurt ter toetsing aan de gemeente voorlegt;

  • de gemeente graag haar medewerking verleent aan het realiseren van het aangevraagde oplaadpunt indien de aangevraagde locatie voldoet aan de eisen zoals die geformuleerd zijn in de “Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Leiden”;

  • het plaatsen van oplaadpunten namelijk past binnen zowel de duurzaamheidsambities van de gemeente als de drie P’s van duurzaamheid:

  • People: elektrisch rijden is comfortabel en voordelig en leidt tevens tot minder geluidsoverlast;

  • Planet: elektrisch rijden draagt bij aan een beter milieu, onder andere door een afname van de C02 emissie en vermindering van de primaire energievraag;

  • Profit: er zijn aantrekkelijke (fiscale) regelingen, kortingen, subsidies e.d. voorhanden voor bestuurders die elektrisch rijden;

  • de gemeente, gelet op het voorgaande, 12 aanvragen heeft ontvangen tot het realiseren van een oplaadpunt voor elektrische auto’s;

  • het in deze gaat om aanvragen voor een oplaadpunt op de volgende locaties:

    • a)

      Thorbeckestraat, nabij huisnummer 4;

    • b)

      Fruitweg, nabij huisnummer 2;

    • c)

      Lijstersgtraat, nabij huisnummer 1;

    • d)

      Lucebertstraat, nabij huisnummer 2;

    • e)

      Thorbeckestraat, nabij huisnummer 36;

    • f)

      Houtmarkt, nabij huisnummer 22;

    • g)

      Boshuizerkade, nabij huisnummer 1;

    • h)

      Lammenschans, nabij huisnummer 42;

    • i)

      Morellenweg, nabij huisnummer 1;

    • j)

      Vondellaan, nabij huisnummer 2;

    • k)

      Bilderdijkstraat, nabij huisnummer 1;

    • l)

      Van Vollenhovenkade, nabij huisnummer 13;

  • de gemeente alle bovengenoemde aangevraagde locaties heeft getoetst aan de criteria zoals die opgenomen zijn in de beleidsregels van de gemeente, waarvan de belangrijkste zijn:

  • dat de aangevraagde locatie goed vindbaar en zichtbaar is;

  • dat het betreffende oplaadpunt door de ligging door meerdere gebruikers gedeeld kan worden;

  • dat er geen ander oplaadpunt of oplaadinfrastructuur aanwezig is op eigen terrein van de aanvrager dan wel binnen een straal van ongeveer 200 meter van de aangevraagde locatie;

  • dat de aangevraagde locatie moet beschikken over de ruimte om – naargelang de behoefte – twee of meer elektrische auto’s te kunnen bedienen;

  • de gemeente op basis hiervan haar goedkeuring verleent om nabij de aangevraagde locaties zoals genoemd onder a) t/m l) een oplaadpunt te realiseren;

  • een aandachtspunt met betrekking tot oplaadpunten voor elektrische voertuigen bestaat uit het waarborgen van de bruikbaarheid ervan voor de bestuurders van elektrische voertuigen;

  • het plaatsen van een oplaadpunt namelijk niet automatisch tot gevolg heeft dat bestuurders van voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden daar niet naast mogen parkeren;

  • dit, zonder het nemen van aanvullende verkeersmaatregelen, derhalve kan betekenen dat een oplaadpunt niet te gebruiken is indien hier steeds een voertuig anders dan een elektrisch voertuig geparkeerd staat;

  • het ter waarborging van de bruikbaarheid van de in dit besluit genoemde laadpunten dan ook wenselijk wordt geacht om ter hoogte van elk oplaadpunt één of meerdere parkeervakken aan te wijzen als parkeergelegenheid die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische voertuigen, hetgeen richting eenieder kenbaar kan worden gemaakt door het plaatsen van bebording;

  • tot slot genoemd dient te worden dat het instellen van deze maatregel naar verwachting niet zal leiden dat onoverkomelijke parkeerproblemen in de directe omgeving van het oplaadpunt, aangezien de bestuurder(s) die van de oplaadpunten gebruik gaan maken in de huidige situatie reeds in (de omgeving van) de betreffende straten parkeren;

  • gezien het voorgaande en het gestelde in artikel 21 van het BABW juncto artikel 2 Wvw 1994 kan worden opgemerkt dat het nemen van de onderhavige verkeersmaatregelen strekken tot:

    • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu;

    • het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke in haar schrijven van 8 april 2016 met kenmerk 08042016 een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen;

  • dat de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden en binnen de bebouwde kom van die gemeente zijn gelegen;

BESLUITEN:

  • 1.

    de hieronder genoemde parkeervakken aan te wijzen als een parkeergelegenheid die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische voertuigen, door het plaatsen van een bord model E4 van Bijlage 1 van het RVV 1990, voorzien van een onderbord met de tekst “uitsluitend opladen elektrische voertuigen”:

  • a)

    een parkeervak bij het oplaadpunt aan de oostzijde van de Thorbeckestraat, gelegen nabij huisnummer 4;

  • b)

    een parkeervak bij het oplaadpunt aan de noordzijde van de Fruitweg, gelegen nabij huisnummer 2;

  • c)

    een parkeervak bij het oplaadpunt aan de zuidzijde van de Lijsterstraat, gelegen nabij huisnummer 1;

  • d)

    een parkeervak bij het oplaadpunt aan de oostzijde van de Jan Wolkersstraat, gelegen nabij Lucebertstraat huisnummer 2;

  • e)

    een parkeervak bij het oplaadpunt aan de noordzijde van de Houtmarkt, gelegen nabij huisnummer 22;

  • f)

    een parkeervak bij het oplaadpunt aan de oostzijde van de Boshuizerkade, gelegen nabij huisnummer 1;

  • g)

    een tweede parkeervak bij het oplaadpunt aan de oostzijde van de Lammenschansweg, gelegen nabij huisnummer 42;

  • h)

    een parkeervak bij het oplaadpunt aan de zuidzijde van de Morellenweg, gelegen nabij huisnummer 1;

  • i)

    een parkeervak bij het oplaadpunt aan de zuidzijde van de Vondellaan, gelegen nabij huisnummer 2;

  • j)

    een tweede parkeervak bij het oplaadpunt aan de westzijde van de Bilderdijkstraat, gelegen nabij huisnummer 1;

  • k)

    een parkeervak bij het oplaadpunt aan de zuidzijde van de Vondellaan, gelegen nabij huisnummer 13;

  • l)

    een parkeervak bij het oplaadpunt aan de westzijde van de Thorbeckestraat, gelegen nabij huisnummer 36;

  • 1.

    de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekeningen met kenmerk ST16050 t/m ST16061 van 6 april 2016.

  • 2.

    Wanneer het verkeersbesluit onherroepelijk is, toestemming te verlenen aan het plaatsen van een oplaadpaal bij de betreffende locaties

Leiden, 29-6-2016, 

burgemeester en wethouders van Leiden,

namens dezen,

A.H. Karbet

Teamleider Ontwerp en Mobiliteit

Inzage

Het verkeersbesluit is vanaf te 8 juni 2016 vinden in de Staatscourant, www.overheid.nl. Daarnaast kan in het stadhuis (Stadhuisplein 1) en het Stadsbouwhuis (Langegracht 72) een papieren versie van het ontwerpverkeersbesluit worden ingezien, maandag t/m vrijdag van 8.30-17.00 uur en in het stadhuis ook op donderdag van 17.00-20.00 uur en zaterdag van 9.00-13.00 uur.

Beroep

Voor dit besluit is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb) gevolgd. Tegen het genoemde besluit kan door belanghebbenden die al eerder een zienswijze kenbaar hebben gemaakt, binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant beroep worden ingesteld bij de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Bij een spoedeisend belang kan daarbij tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.

Naar boven