Gemeente Uithoorn - Verkeersbesluit Fietsstraat Vuurlijn en 60 km-zone Vuurlijn, Mijnsherenweg en Hoofdweg - De Kwakel

Logo Uithoorn

Uithoorn, kenmerk 2016-023881

Burgemeester en Wethouders van Uithoorn;

Formeel kader

Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op alle gemeentelijke wegen.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Advisering

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de, namens de politiechef politieregio Amsterdam, gemandateerde specialist van het team Verkeersadvisering over dit verkeersbesluit.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Motivering

Uit het oogpunt van het zoveel mogelijk beschermen van weggebruikers en passagiers (art. 2, lid 1b Wegenverkeerswet 1994) is het gewenst om op de Ringdijk en Vuurlijn te De Kwakel een fietsstraat in te richten. Hiertoe wordt de bestaande 30km-zone van de Ringdijk uitgebreid op de Vuurlijn tot de Poelweg, en wordt de Vuurlijn tussen de Poelweg en de Mijnsherenweg als 60km-zone ingericht.

Dit wordt bewerkstelligd door de plaatsing van de volgende borden van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990:

Bord (2x) A0130zb bij kruising Poelweg/Vuurlijn en kruising Vuurlijn/Ringdijk;

Bord A0230ze bij kruising Poelweg/Vuurlijn en kruising Vuurlijn/Ringdijk;

Bord A0160zb bij kruisingen Poelweg/Vuurlijn, en borden A0160zb en A0260ze bij de kruising Vuurlijn/Mijnsherenweg en op de aansluiting van de Mijnsherenweg en Hoofdweg op de provincialeweg N231;

Allen conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 344688-103.

Tevens worden de volgende borden bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 verwijderd:

Bord A0160 op de Hoofdweg ter hoogte van de N231 en nabij de kruising Hoofdweg/Vuurlijn;

De borden B04, B05 en B06 bij de kruising Poelweg/Vuurlijn;

De borden B03 (2x) en B06 (2x) bij de kruising Vuurlijn/Ringdijk;

De borden A0130zb en A0230ze ter hoogte van de kruising Ringdijk/Stelling.

 

Snelheidsremmende maatregelen

Conform tekening nummer 344688-103 behorende bij dit verkeersbesluit worden een aantal snelheidsremmendeverhogingenen kruisingsplateaus aangebracht.

Inrichting fietsstraat

De 30km-zone in het centrum van De Kwakel op de Ringdijk wordt verlengd tot aan de Poelweg. Op de Ringdijk vanaf de kruising met de Stelling en op de Vuurlijn tot de Poelweg wordt een fietsstraat gemaakt. De weg wordt hier conform de richtlijnen van een fietsstraat ingericht met een 3,5 m brede rode loper en aan de zijkanten een smalle zwarte strook. Op de rijbaan worden markeringen van “fietsstraat, auto te gast” aangegeven. De Vuurlijn tussen de Poelweg en de Mijnsherenweg wordt ingericht volgens de richtlijn duurzaamveilig met een 60 km-zone. Afwijkend t.o.v. duurzaamveilig is de rode loper van 3,5 m.

Doel

Fietsers ervaren een gevoel van onveiligheid op de Vuurlijn. De oorzaak hiervan ligt in een aantal omstandigheden. De Vuurlijn fungeert tijdens spitstijden als sluiproute voor gemotoriseerd verkeer. De Vuurlijn wordt tevens intensief gebruik door schoolgaande fietsers, en buiten spitstijden door recreatief fietsverkeer. De combinatie gemotoriseerd sluipverkeer/fietsers op een smalle weg verhoogt het gevoel van onveiligheid bij de fietsers. Door de snelheid op de Vuurlijn tussen de Mijnsherenweg en de Poelweg terug te brengen en het markeren van een fietsstraat op de Vuurlijn tussen de Poelweg en de Ringdijk wordt het voor het gemotoriseerd sluipverkeer minder interessant om van deze route gebruik te maken. Dit verkeer zal zich sneller tot de hoofdroutes wenden (N231, Koningin Máximalaan). De inrichting als fietsstraat op de Ringdijk en Vuurlijn geeft fietsers een eigen plek op de weg wat tevens bijdraagt aan het gevoel van veiligheid en het beschermen van deze kwetsbare groep verkeersdeelnemers.

Belangenafweging

De inrichting van de Vuurlijn als fietsstraat is tot stand gekomen in overleg met de werkgroep VSP De Kwakel (een groep van betrokken bewoners uit De Kwake)l en de gemeente Uithoorn. Uit de wens om een groep kwetsbare verkeersdeelnemers op een intensief gebruikte fietsroute beter te beschermen, is gekozen voor een inrichting waarbij gemotoriseerd verkeer te gast is, en de fietsers als "hoofdgebruiker" wordt gezien. Het verlagen van de maximumsnelheid draagt hier tevens aan bij en prevaleert boven het belang om op deze weg ten behoeve van gemotoriseerd verkeer een hogere maximumsnelheid mogelijk te maken. Hierbij wordt aangetekend dat door de fysieke omstandigheden van de Vuurlijn de inrichting als fietsstraat zoals hiervoor beschreven tot de maximale mogelijkheden behoort.

Besluit

  • 1.

    De 30km-zone in het centrum van De Kwakel op de Ringdijk uit te breiden naar de Vuurlijn tot aan de Poelweg te De Kwakel door plaatsing van de borden (van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) A0130zb bij kruising Poelweg/Vuurlijn en de kruising Vuurlijn/Ringdijk, en A0230ze bij kruising Poelweg/Vuurlijn en kruising Vuurlijn/Ringdijk, conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 344688-103.

  • 2.

    Een 60km/uur zone in te stellen door plaatsing van de borden (van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) A0160zb bij de kruising Poelweg/Vuurlijn, en de borden A0160zb en A0260ze bij de kruising Vuurlijn/Mijnsherenweg en op de aansluiging van de Mijnsherenweg en Hoofdweg op de provincialeweg N231 conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 344688-103.

  • 3.

    De aanwijzing maximumsnelheid op de Hoofdweg te De Kwakel op te heffen door het verwijderen van het bord (van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) A0160 op de Hoofdweg ter hoogte van de N231 en nabij de kruising Hoofdweg/Vuurlijn.

  • 4.

    De aanwijzingen met betrekking tot voorrangskruisingen op te heffen door het verwijderen van de borden (van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) B04, B05 en B06 bij de kruising Poelweg/Vuurlijn te De Kwakel en de borden B03 (2x) en B06 (2x) bij de kruising Vuurlijn/Ringdijk te De Kwakel.

  • 5.

    De borden A0130zb en A0230ze (van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990) ter hoogte van de kruising Ringdijk/Stelling te De Kwakel te verwijderen.

 

Uithoorn, 21 juni 2016

de secretaris,

 

 

dhr. M. Voorhorst

 

 

de burgemeester,

 

 

mevr. drs. D.H. Oudshoorn-Tinga

 

 

MEDEDELINGEN

Bezwaar- of beroepsclausule

Een bezwaarschrift tegen dit besluit kan door belanghebbenden worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders (Postbus 8, 1420 AA Uithoorn) binnen zes weken na bekendmaking van het besluit. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

1. naam en adres, alinea

2. datum bezwaarschrift, alinea

3. omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, alinea

4. de reden(en) waarom u bezwaar maakt, alinea

5. schrijft u het bezwaarschrift in een vreemde taal, dan zorgt u voor een vertaling, alinea

6. (bij voorkeur) een kopie van het besluit waartegen u bezwaar wilt maken.

 

Naar boven