Regeling van de Minister van Economische Zaken van 30 juni 2016, nr. WJZ / 16084574, houdende wijziging van de Financiële regeling handelsregister 2014 in verband met actualisatie van tarieven

De Minister van Economische Zaken,

Gelet op artikel 2, tweede en derde lid, van het Financieel besluit handelsregister 2014;

Besluit:

ARTIKEL I

De Financiële regeling handelsregister 2014 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel a komt te luiden:

  • a. voor afschriften uit een dossier of gedeelte daarvan:

    • indien de verwerkingstijd minder dan 30 minuten bedraagt: € 15,– per dossier of gedeelte daarvan, ongeacht het aantal bladzijden;

    • indien de verwerkingstijd 30 of meer minuten bedraagt: € 50,– per dossier of gedeelte daarvan, ongeacht het aantal bladzijden;.

2. In onderdeel c wordt ‘€ 5,– per dossier’ vervangen door: € 15,– per dossier.

B

Artikel 3, tweede lid, onderdeel h, komt te luiden:

  • h. voor mutatieabonnement:

    • initiële levering bij minder dan 50.000 records (KvK-nummer, naam, adres en woonplaats): € 1.000,– per aanvraag en bij 50.000 en meer records: € 0,02 per record;

    • initiële levering namen contactpersonen: € 0,03 per verstrekte naam;

    • initiële levering extra rubrieken: € 0,001 per verstrekt gegeven;

    • abonnement bij minder dan 50.000 records (KvK-nummer en naam, adres, en woonplaats): € 1.000,– per abonnement per jaar en bij 50.000 of meer records: € 0,02 per record per jaar;

    • abonnement namen contactpersonen: € 0,03 per verstrekte naam per jaar;

    • abonnement extra rubrieken: € 0,001 per verstrekt gegeven per jaar;

    • abonnementstoeslag in verband met levering op weekbasis: € 1.500,– per abonnement per jaar, alsmede € 0,03 per record per jaar;

    • uitbreiding of inkrimping abonnement: € 250,– per verzoek;.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 30 juni 2016

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

TOELICHTING

Deze regeling bevat een actualisatie van enkele tarieven voor handelsregisterproducten op grond van de artikelen 2, onderdelen a en c, en 3, tweede lid, onderdeel h, van de Financiële regeling handelsregister 2014. Het gaat om de volgende aanpassingen:

a. Nieuw tarief voor het verstrekken van een omvangrijk papieren dossier (artikel 2, onderdeel a, van de Financiële regeling handelsregister 2014)

In artikel 2, onderdeel a, van de Financiële regeling handelsregister 2014 is thans een tarief van € 15,– vastgelegd voor afschriften per dossier of gedeelte daarvan van hetgeen in het handelsregister is ingeschreven, dan wel krachtens wettelijk voorschrift daarbij is gedeponeerd. In enkele uitzonderlijke gevallen, waarbij bijvoorbeeld omvangrijke papieren dossiers verwerkt moeten worden, blijkt dit geen reële kostenvergoeding. Daarom wordt in deze regeling een onderscheid gemaakt tussen dossiers, waarvan de verwerkingstijd minder dan 30 minuten bedraagt en dossiers, waarin de verwerkingstijd 30 minuten of langer bedraagt. Deze aanpassing heeft als doel om het kostenverschil terug te laten komen in de tarifering.

b. Verhoging van het tarief voor een schriftelijke bevestiging (artikel 2, onderdeel c, van de Financiële regeling handelsregister 2014)

Artikel 2, onderdeel c, van de Financiële regeling handelsregister 2014 bepaalt dat voor een schriftelijke mededeling met betrekking tot hetgeen in het handelsregister is ingeschreven of daarbij is gedeponeerd een tarief van € 5,– wordt gerekend. De praktijk laat zien dat de afschriften met een tarifering van € 5,– een hoger dan oorspronkelijk verwachte handmatige handling kennen. Dit wordt mede veroorzaakt doordat deze producten weinig worden aangevraagd, waardoor de administratieve last relatief hoog is. In de praktijk blijkt deze last vergelijkbaar met die van de reguliere afschriften met een tarief van € 15,–. In deze regeling wordt daarom een uniform tarief vastgesteld van € 15,– voor elk papieren product.

c. Verlaging van het tarief van de initiële levering ten behoeve van het mutatieabonnement (artikel 3, tweede lid, onderdeel h, van de Financiële regeling handelsregister 2014)

Deze regeling voorziet in een verlaging van tarieven voor enkele deelproducten; in de praktijk is gebleken dat deze producten tegen huidige tarieven niet worden afgenomen. Het betreft de volgende deelproducten:

  • Het huidige tarief voor een initiële levering bij minder dan 25.000 records (KvK-nummer en naam, adres en woonplaats) is: € 1.000,– per aanvraag en bij 25.000 of meer records: € 0,04 per record. Dit tarief wordt verlaagd naar: initiële levering bij minder dan 50.000 records (KvK-nummer, naam, adres en woonplaats) € 1.000,– per aanvraag en bij meer dan 50.000 records € 0,02 per record;

  • Het tarief voor een initiële levering van extra rubrieken wordt verlaagd van € 0,03 naar € 0,001;

  • Er wordt een nieuw tarief opgenomen voor de initiële levering van namen van contactpersonen van € 0,03 per verstrekte naam.

Aan deze regeling zijn geen administratieve lasten verbonden.

De termijn van de inwerkingtreding wijkt af van het beleid inzake de vaste verandermomenten. Deze afwijking houdt verband met het feit dat de afnemers van de betreffende producten gebaat zijn bij spoedige inwerkingtreding.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

Naar boven