Besluit van de Autoriteit Consument en Markt van 21 juni 2016, houdende de vaststelling van de voorwaarden als bedoeld in artikel 31 van de Elektriciteitswet 1998 betreffende de afschaffing van de roll back procedure

De Autoriteit Consument en Markt,

Gelet op artikel 36 van de Elektriciteitswet 1998;

Besluit:

ARTIKEL I

De Netcode elektriciteit wordt gewijzigd als volgt:

A

In artikel 5.6.1.2 vervalt: “en, indien de in artikel 5.7.1a.14 genoemde roll back procedure van toepassing is, van de in artikel 5.6.6.1 genoemde verbindingen,”.

B

In artikel 5.6.6.2, onder d, vervalt: “, of, indien de in 5.7.1a.14 genoemde roll back procedure van toepassing is, de transportcapaciteit”.

C

In artikel 5.6.6.2, onder e, vervalt: “het veilig beschikbare deel van de in onderdeel d bedoelde landsgrensoverschrijdend transportcapaciteit, indien de in 5.7.1a.14 genoemde roll back procedure van toepassing is, dat niet wordt gebruikt voor de dag-vooruittransporten, komt ter beschikking van de intra dagelijkse transporten of”.

D

De aanhef van paragraaf 5.6.25b, alsmede de artikelen 5.6.25b.1 tot en met 5.6.25b.11 vervallen.

E

In artikel 5.7.1.1 vervalt: “en, indien de in 5.7.1a.14 genoemde roll back procedure van toepassing is, van de in artikel 5.6.1.2 genoemde veilig beschikbare transportcapaciteit voor landsgrensoverschrijdende dag-vooruittransporten (voorts in deze paragraaf aangeduid als; ‘de transportcapaciteit’)”.

F

Artikel 5.7.1a.14 vervalt.

G

Artikel 5.7.1a.15 vervalt.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 21 juni 2016

De Autoriteit Consument en Markt, namens deze: J.G. Vegter bestuurslid

Een belanghebbende die zich met dit besluit niet kan verenigen, kan binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt bezwaar maken bij de Autoriteit Consument en Markt. Het postadres is: Autoriteit Consument en Markt, Directie Juridische Zaken, Postbus 16326, 2500 BH Den Haag.

Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en moet ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening en een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht bevatten. Verder moet het bezwaarschrift de gronden van het bezwaar bevatten. In het bezwaarschrift kan de indiener op grond van artikel 7:1a, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht de Autoriteit Consument en Markt verzoeken in te stemmen met rechtstreeks beroep bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

TOELICHTING

I. Samenvatting

Bij de invoering van de flow-based methodiek hebben de netbeheerders in Noord-West-Europa (de CWE-regio) afgesproken dat tijdens de eerste vier maanden na invoering van flow-based zou kunnen worden teruggegaan naar de oude ATC-methode. Dat was afgesproken voor het geval de flow-based methode niet zou blijken te werken. Deze ‘terugkeer’ heet de roll back procedure. ACM concludeert dat de artikelen uit de Netcode elektriciteit die betrekking hebben op de roll back procedure kunnen vervallen omdat niet meer via de roll back procedure kan worden teruggekeerd naar de ATC-methode.

II. Aanleiding en gevolgde procedure

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt regelgeving vast voor de energiemarkt. Voor deze regelgeving wordt ook wel het begrip ‘codes’ gebruikt.

Dit besluit is tot stand gekomen op basis van een voorstel van Netbeheer Nederland dat ACM op 21 december 2015 heeft ontvangen. ACM constateert op grond van het voorstel dat een overleg met representatieve organisaties heeft plaatsgevonden bedoeld in artikel 33, eerste lid, van de E-wet. In het voorstel is een verslag opgenomen van dit overleg en tevens is aangegeven welke gevolgtrekkingen zijn verbonden aan de zienswijzen die organisaties naar voren hebben gebracht. Naar het oordeel van ACM voldoet het voorstel van Netbeheer Nederland daarmee aan het vereiste bepaald in artikel 33, tweede lid, van de E-wet.

Teneinde een zorgvuldige besluitvorming te waarborgen heeft ACM het voorstel van Netbeheer Nederland op 29 februari 2016 voor een periode van vier weken ter inzage gelegd en gepubliceerd op haar internetpagina. Van de terinzagelegging is kennis gegeven in de Staatscourant van 29 februari 2016. ACM heeft hiermee belanghebbenden in de gelegenheid gesteld zienswijzen te geven op het voorstel. Er zijn geen zienswijzen ontvangen.

ACM is van mening dat het voorstel geen technische voorschriften bevat bedoeld in de Notificatierichtlijn.1 Om die reden zijn de voorwaarden in dit besluit niet in ontwerp ter notificatie aangeboden.

III. Beoordeling

De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet in Nederland, TenneT TSO B.V. (TenneT), berekent sinds 2015 samen met de netbeheerders van de landelijke hoogspanningsnetten van de landen in de CWE-regio (Noord-West-Europa), de maximaal beschikbare dag-vooruit transportcapaciteit voor elektriciteit met behulp van de flow-based methodiek. Met deze methodiek wordt meer rekening gehouden met de verwachte stromen door het net dan met de oude (ATC-) methode. Hierdoor wordt de transportcapaciteit beter benut.

Bij de invoering van de flow-based methodiek hebben de netbeheerders in de CWE-regio afgesproken dat tijdens de eerste vier maanden zou kunnen worden teruggegaan naar de oude methode. Dat was afgesproken voor het geval de flow-based methode niet zou blijken te werken. Deze ‘terugkeer’ heet de roll back procedure.

Nu de processen en systemen van de flow-based methodiek volgens Netbeheer Nederland hebben bewezen betrouwbaar en stabiel te functioneren, heeft Netbeheer Nederland voorgesteld de procedure te laten vervallen. De netbeheerders in de CWE-regio hebben bovendien formeel afgesproken niet meer terug te keren naar de ATC-methode. ACM concludeert dat de artikelen uit de Netcode elektriciteit die betrekking hebben op de roll back procedure kunnen vervallen omdat niet meer via de roll back procedure kan worden teruggekeerd naar de ATC-methode.

ACM komt tot het oordeel dat de wijzigingen die Netbeheer Nederland voorstelt niet in strijd zijn met de belangen, regels en eisen bedoeld in artikel 36, eerste en tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998.

’s-Gravenhage, 21 juni 2016

De Autoriteit Consument en Markt, namens deze: J.G. Vegter bestuurslid


X Noot
1

Richtlijn 98/34/EG en 98/48/EG betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij, PbEG 1998, L 204.

Naar boven