Regeling van de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie van 21 juni 2016, nummer 772769, houdende wijziging van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 (honderdvierenveertigste wijziging)

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie,

Gelet op artikel 108, eerste lid, van de Vreemdelingenwet 2000 en de artikelen 2.2a, vierde lid, 4.2, tweede en vierde lid, van het Vreemdelingenbesluit 2000;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Voorschrift Vreemdelingen 2000 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2.1a, eerste lid, komt te luiden:

  • 1. De vervoerder, bedoeld in artikel 2.2a, eerste lid, van het Besluit, verzamelt de passagiersgegevens, bedoeld in artikel 2.2a, derde lid, van het Besluit, ten aanzien van alle passagiers die hij naar een luchthaven in Nederland vervoert vanaf een luchthaven die niet in de Europese Unie of een land dat betrokken is bij de uitvoering, de toepassing en de ontwikkeling van het Schengenacquis gelegen is.

B

Artikel 7.1h wordt als volgt gewijzigd:

1. Bijlage VI, onder 3.2.6, van de Schengengrenscode wordt gewijzigd in: Bijlage VI, onder 3.2.5, van de Schengengrenscode.

2. Bijlage VI, onder 3.2.7, van de Schengengrenscode wordt gewijzigd in: Bijlage VI, onder 3.2.6, van de Schengengrenscode.

3. Bijlage VI, onder 3.2.10, i, van de Schengengrenscode wordt gewijzigd in: Bijlage VI, onder 3.2.9, i, van de Schengengrenscode.

C

Bijlage 1a vervalt.

D

Bijlage 4, behorend bij de artikelen 2.4 en 4.2 van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 komt te luiden als in de bijlage bij deze regeling.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2016.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 21 juni 2016

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, K.H.D.M. Dijkhoff

BIJLAGE 4, BEHOREND BIJ ARTIKEL 2.4 EN 4.2, VOORSCHRIFT VREEMDELINGEN 2000 (VLIEGVELDEN, ANDERE GRENSDOORLAATPOSTEN EN HUN OPENINGSTELLINGSTIJDEN)

A. doorlaatpost

B. locatie

C. openstellingstijden

Amsterdam Schiphol

 

00.00 – 24.00 uur

– luchthaven

   

Amsterdam IJmond

alle aanlegmogelijkheden

00.00 – 24.00 uur

– haven (ambulant)

   

Coevorden

 

00.00 – 24.00 uur

– luchthaven

   

De Kooy

 

06.00 – 23.00 uur

- luchthaven

   

Den Helder

 

00.00 – 24.00 uur

– haven (ambulant)

   
     

Dordrecht

alle aanlegmogelijkheden

00.00 – 24.00 uur

– haven (ambulant)

   
     

Eemshaven

alle aanlegmogelijkheden

00.00 – 24.00 uur

– haven (ambulant)

   
     

Eindhoven

 

00.00 – 24.00 uur

– luchthaven

   
     

Enschede Twente

 

00.00 – 24.00 uur

– luchthaven

   
     

Gent-Terneuzen

 

00.00 – 24.00 uur

– haven

   

Groningen Eelde

 

00.00 – 24.00 uur

– luchthaven

   

Harlingen

 

00.00 – 24.00 uur

– haven (ambulant)

   

Hoek van Holland/Europoort

alle aanlegmogelijkheden

00.00 – 24.00 uur

– haven

   

Lelystad

 

00.00 – 24.00 uur

– luchthaven (ambulant)

   

Maastricht Aachen

 

00.00 – 24.00 uur

– luchthaven

   

Moerdijk

alle aanlegmogelijkheden

00.00 – 24.00 uur

-–haven (ambulant)

   

Rotterdam

 

00.00 – 24.00 uur

– luchthaven

   

Rotterdam-Havens

alle aanlegmogelijkheden,

00.00 – 24.00 uur

– haven (ambulant)

behoudens de specifiek genoemde

 

Scheveningen

 

00.00 – 24.00 uur

– haven (ambulant)

   

Vlissingen

alle aanlegmogelijkheden

00.00 – 24.00 uur

– haven (ambulant)

   

IJmuiden

alle aanlegmogelijkheden

00.00 – 24.00 uur

– haven

   

TOELICHTING

Algemeen

Deze regeling tot wijziging van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 bevat onder andere een uitbreiding van de lijst met afschriftplichtige luchthavens en een actualisering van de lijst met grensdoorlaatposten.

De invoeringstermijn bedraagt minder dan twee maanden en wijkt daarmee af van het in het Kabinetsstandpunt inzake Vaste Verandermomenten neergelegde uitgangspunt. Deze regeling betreft onder andere een aanpassing van de lijst met afschriftplichtige luchthavens, waarvoor afwijking is toegestaan op grond van aanwijzing 174, vierde lid, onder a, van de Aanwijzingen voor de regelgeving, omdat de ingangsdatum is afgestemd met het bedrijfsleven om een goede uitvoering te bewerkstelligen.

Artikelsgewijs

Artikel I

Onderdelen A en C (artikel 2.1a, eerst lid, bijlage 1a, behorend bij artikel 2.1a, eerste lid)

Met deze wijziging wordt het aantal luchthavens uitgebreid waarop de luchtvaartmaatschappijen passagiersgegevens dienen te verzamelen en, voorafgaand aan de aankomst in Nederland, te verstrekken aan de ambtenaren belast met de grensbewaking (de Koninklijke Marechaussee). Deze uitbreiding vindt plaats binnen de juridische kaders van de Vreemdelingenwet 2000 en het Vreemdelingenbesluit 2000, die op hun beurt een uitwerking zijn van de richtlijn nr. 2004/82/EG van de Raad van de Europese Unie 29 april 2004 betreffende de verplichting voor vervoerders om passagiersgegevens door te geven (PbEU L 261; hierna: API-richtlijn).

De API-richtlijn heeft tot doel de grenscontroles te verbeteren en illegale immigratie te bestrijden door erin te voorzien dat luchtvervoerders desgevraagd passagiersgegevens (de zogenoemde Advance Passenger Information, API-gegevens) vooraf verstrekken aan de ambtenaren belast met de grensbewaking. Het gaat hier onder andere om gegevens uit het reisdocument en over de reis van de desbetreffende passagier.

De uitbreiding van het aantal luchthavens geschiedt door middel van een aanwijzing van alle luchthavens die gelegen zijn buiten de Europese Unie of buiten een land dat betrokken is bij de uitvoering, de toepassing en de ontwikkeling van het Schengenacquis. Bijlage 1a, behorend bij artikel 2.1a, eerste lid, komt daarmee te vervallen.

Uitbreiding van het aantal luchthavens

Het programma vernieuwing grensmanagement dat in 2008 is gestart, is erop gericht de doorstroming van reizigers op de luchthavens te bevorderen en de effectiviteit van het grenstoezicht te vergroten door de informatiepositie van de betrokken diensten, o.a. de douane en Koninklijke Marechaussee, te versterken. Er is op 9 maart 2012 een uiteenzetting over deze aanpak en de onderliggende problematiek aan de beide Kamers der Staten-Generaal gezonden.

Het programma vernieuwing grensmanagement heeft als doel om, uiteindelijk, van alle internationale passagiers voorafgaand aan de aankomst in Nederland de gegevens te ontvangen. Op die manier worden de met de grenscontrole belaste autoriteiten in een vroeg stadium geïnformeerd over onder andere de identiteit en reisroute van de aangevoerde passagiers, zodat de grenscontrole sneller, efficiënter en effectiever kan worden uitgevoerd.

Behalve de reeds aangewezen routes waarop thans API-gegevens dienen te worden verstrekt, worden ook andere routes gebruikt voor illegale immigratie. Daarnaast leert de ervaring dat routes die worden gebruikt voor illegale migratie zich snel kunnen verleggen. Met deze regeling wordt deze verplichting verder uitgebreid tot inkomende vluchten vanaf alle luchthavens die gelegen zijn buiten de Europese Unie of een land dat betrokken is bij de uitvoering, de toepassing en de ontwikkeling van het Schengenacquis. Deze uitbreiding maakt het mogelijk om effectiever op te treden tegen mensensmokkel en illegale immigratie tegen te gaan. De uitbreiding geeft de KMar meer mogelijkheden tot informatie gestuurd optreden aan de Schengenbuitengrens. Dit past ook in de nationale en Europese ontwikkelingen met betrekking tot (risicogestuurde) grenscontroles, zoals het voorstel van de Europese Commissie d.d. 15 december 2015 inzake het wijzigen van de Schengengrenscode (COM(2015)670 final). Om de juiste balans in het grenstoezicht te houden tussen enerzijds het controle- en veiligheidsbelang en anderzijds het economisch belang bij een vlotte en klantgerichte afhandeling van personen is het van belang (een deel van) de grenscontroles in een zo vroeg mogelijk stadium te verrichten. De administratieve controle van de API-gegevens is hiervoor essentieel.

Met deze wijziging wordt voorkomen dat de lijst van luchthavens telkens periodiek moet worden aangepast, en wordt de Kmar in de gelegenheid gesteld flexibeler en meer risicogericht op te treden aan de grens.

Handhaving

De onderhavige wijziging brengt geen veranderingen in de bestaande handhaving. De wettelijke basis voor de sanctionering bij het niet naleven van de verplichtingen die uit artikel 2.1a van het Voorschrift Vreemdelingen 2000 voortvloeien, is verankerd in artikel 108, tweede lid, van de Vreemdelingenwet 2000. De op grond van artikel 108, tweede lid, van de Vreemdelingenwet 2000 maximum te stellen sanctie is een hechtenis van zes maanden of een geldboete van de vierde categorie. Het sanctiebeleid is verder uitgewerkt in de Richtlijn voor strafvordering strafrechtelijke aansprakelijkheid voor het verstrekken van passagiersgegevens door luchtvaartmaatschappijen.

Onderdeel B (artikel 7.1h)

Verordening (EG) nr. 562/2006 van 15 maart 2006 (de Schengengrenscode) is herhaaldelijk en ingrijpend gewijzigd. Ter wille van de duidelijkheid en een rationele ordening van de tekst is in Verordening (EU) 2016/399 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2016 betreffende een Uniecode voor de overschrijding van de grenzen door personen (Schengengrenscode) (PbEu 2016, L77) tot codificatie van die verordening overgegaan. Dit heeft onder andere tot hernummering van de bestaande bepalingen geleid. Met de hier voorgestelde aanpassingen worden de verwijzingen in het Voorschrift Vreemdelingen 2000 naar de Schengengrenscode waar nodig geactualiseerd.

Onderdeel D (bijlage 4, behorend bij de artikelen 2.4 en 4.2)

Ingevolge artikel 5, eerste lid, van de Verordening nr. 2016/399 betreffende een Uniecode voor de overschrijding van de grenzen door personen (Schengengrenscode) mogen de buitengrenzen slechts via de grensdoorlaatposten en gedurende de vastgestelde openingstijden worden overschreden. Met onderhavige wijziging wordt de lijst met grensdoorlaatposten geactualiseerd.

Delfzijl en Valkenburg worden geschrapt, Eemshaven en Coevorden toegevoegd.

Delfzijl verzorgt vooral werkzaamheden voor passagiers in de Eemshaven. Vanwege de uitbreiding van het windmolenpark wordt een forse groei verwacht. Door in de Eemshaven een doorlaatpost te creëren kan passagiers veel reistijd bespaard worden en kan de KMar effectiever en efficiënter haar werkzaamheden verrichten. Delfzijl kan als doorlaatpost komen te vervallen. Dezelfde openingstijden worden aangehouden.

Het afgeven van nooddocumenten bij de doorlaatpost Enschede vergt een onevenredige en inefficiënte inzet van capaciteit. Deze taak zal worden overgenomen door de doorlaatpost in Coevorden, waar permanente bezetting op de brigade Oostgrens-Noord gestationeerd zit. Dezelfde openingstijden worden aangehouden.

De doorlaatpost in Valkenburg was reeds geruime tijd gesloten en worden nu ook uit de bijlage verwijderd.

Handhaving

De onderhavige wijziging brengt geen veranderingen in de bestaande handhaving.

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, K.H.D.M. Dijkhoff

Naar boven