VERKEERSBESLUIT PROVINCIALE WEG n273 (Ittervoort-Venlo)

Logo Limburg

(DEFINITIEVE VERKEERSMAATREGELEN)

GEDEPUTEERDE STATEN VAN LIMBURG

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Bevoeg d heidsgrondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

De betreffende weg N273, is een voor het openbaar verkeer openstaande weg in eigendom en in beheer bij de provincie Limburg.

Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 alsook op grond van het mandaat van Gedeputeerde Staten van Limburg van 01 juli 2013 zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

Motivering

De projectlocatie is gelegen op de N273 (provinciale weg Ittervoort-Venlo) tussen KM 53.600 en KM 54.000 in de gemeente Leudal. De werkzaamheden dienen te worden getroffen in verband met een reconstructie op de N273 ter hoogte van de bedrijfslocatie van Nunhems BV. In samenspraak met de Provincie Limburg en de gemeente Leudal is besloten op bovengenoemde locatie een rotonde aan te leggen.

Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekeningen:

  • nieuwe situatie rotonde N273 met tekeningnummer 15-214, met de status “Definitief”;

  • nieuwe situatie rotonde N273 met tekeningnummer 16-061, met de status “Definitief”.

De doelstelling van het project is om de inrichting van de weg te laten overeenkomen met het vigerende beleid en de richtlijnen die daarvoor gehanteerd worden. Daarnaast dient met de nieuwe inrichting de verkeersveiligheid te worden verbeterd zonder dat de doorstroming en verkeersafwikkeling onacceptabel wordt. Het is daarom gewenst dat voor het instellen van de definitieve verkeersmaatregelen borden en verkeerstekens worden geplaatst ten behoeve van de nieuwe verkeerssituatie na ombouw van de N273 op dit weggedeelte.

Belangenafweging

De nieuwe rotonde dient als nieuwe ontsluiting van de bedrijfslocaties van Nunhems BV die zowel aan de oostzijde als aan de westzijde van de N273 zijn gelegen. De bedrijfslocatie aan de oostzijde moet nog worden gerealiseerd. De locatie aan de westzijde is reeds decennia lang aanwezig maar groeit de komende jaren. De huidige ontsluiting zal in de nieuwe situatie niet voldoen.

Voor de nieuwe bedrijfssituatie van Nunhems BV is het gezien de aantallen werknemers in de toekomstige situatie en de daaraan verbonden vervoersbewegingen, noodzakelijk om de huidige ontsluiting aan te passen. Na uitvoerig overleg en studies is gebleken dat een rotonde voor zowel de Provincie Limburg als Nunhems BV, de meest geschikte optie is voor de nieuwe ontsluiting.

De nieuwe ontsluiting dient niet alleen voor de goede ontsluiting van het uitbreidingsgebied aan de oostzijde van de N273 te zorgen, maar dient ook voor de groei aan de westzijde van Nunhems BV te faciliteren alsmede het overstekend verkeer tussen beide bedrijfslocaties. Naast een goede verkeersafwikkeling dient de nieuwe ontsluiting ook veilig te zijn. Met de aanleg van de rotonde wordt dit beide bereikt.

Indien er voor de nieuwe situatie geen rotonde wordt aangelegd ontstaan er voornamelijk problemen op het vlak van verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid. Door een rotonde aan te leggen wordt er voor gezorgd dat het verkeer van en naar de bedrijfslocaties van Nunhems BV op een goede wijze afgewikkeld kan worden. Tevens wordt er met een rotonde voor gezorgd dat dit op een verkeerveilige wijze kan plaatsvinden. Hetzelfde geldt voor het doorgaande verkeer. Ook het fietsverkeer kan op een goede en veilige wijze plaatsvinden met de aanleg van een rotonde. Zonder de aanleg van een rotonde moet fietsers een provinciale weg (snelheidsregime: 80 km/uur) oversteken. Dit is een onveilige situatie.

Overig

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregel strekt tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • e.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade

    en

  • f.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter;

    of van de functie van objecten of gebieden.

Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.

Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de gemeente Leudal.

Overige direct belanghebbenden zijn hetzij door middel van een informatiebijeenkomst, hetzij schriftelijk dan wel mondeling geïnformeerd.

Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant.

BESLUITEN

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij:

  • I.

    In verband met de werkzaamheden aan de N273, ter hoogte van de bedrijfslocatie Nunhems BV verkeersmaatregelen te treffen tussen km 53.600 en km 54.000.

  • II.

    Door plaatsing van borden: model B01, model B01-BB12r, model B06, model F11, model F12, model G12a, voorzien van alle ondersteunende bebording en markering, van bijlage 1 van het RVV 1990.

  • III.

    Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekeningen:

    - Nieuwe situatie rotonde N273 met tekeningnummer 15-214, met de status “Definitief”

    - Nieuwe situatie rotonde N273 met tekeningnummer 16-061, met de status “Definitief”.

  • IV.

    Dit verkeersbesluit in werking te laten treden na uitvoering van de reconstructie op 31-12-2016 of zoveel eerder of later als nodig is in verband met de beëindiging van de werkzaamheden.

  • V.

    Alle in het verleden genomen verkeersbesluiten tot het treffen van tijdelijke en definitieve verkeersmaatregelen op de N273 tussen km 53.600 en km 54.000 voor zover nog niet geschied, in te trekken.

  • VI.

    Dit besluit te publiceren in de Staatscourant.

MEDEDELINGEN

Nadeelcompensatie

Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt, die uitgaat boven het maatschappelijk risico, dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met andere onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. De provincie zal op dit verzoek een separaat besluit nemen. Dit verzoek moet worden gericht aan gedeputeerde staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop team aansprakelijkheid, postbus 5700, 6202 MA Maastricht.

Inwerkingtreding besluit

Dit besluit treedt in werking door publicatie in de Staatcourant (www.officielebekendmakingen.nl)

Rechtsbescherming

Als dit besluit uw belang rechtstreeks raakt en u het met de inhoud van dit besluit niet eens bent, kunt u bezwaar maken. U moet dan binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden een bezwaarschrift indienen. Op deze procedure is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de datum; een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht alsmede de redenen van het bezwaar (motivering). Het bezwaarschrift moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop, team Rechtsbescherming; Postbus 5700; 6202 MA Maastricht. Voor meer informatie verwijzen wij u naar www.limburg.nl en klik vervolgens op ‘e-loket’.

Als u een bezwaarschrift heeft ingediend, dan kunt u tevens een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, locatie Maastricht, sector Bestuursrecht, Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht. U kunt ook digitaal een verzoek indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Gedeputeerde Staten van Limburg

namens dezen,

drs. M. Buring

clustermanager Wegbeheer

Afschriften

Een afschrift van dit besluit hebben wij verzonden aan:

  • Provincie Limburg, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht:

    ∘Gerald Berende;

  • Gemeente Leudal, t.a.v. N. Gerards, Postbus 3008, 6093 ZG Heythuysen;

  • Politie Limburg, t.a.v. de heer W. Loo, Postbus 52, 5900 AB Venlo;

  • Veiligheidsregio Limburg-Noord, T.a.v. de heer Mark Wolters (Brandweer), Postbus 11, 5900 AA Venlo;

  • Ambulancezorg Limburg Noord, Postbus 827, 5900 AV Venlo;

  • Aelmans Ruimte, Omgeving & Milieu BV, t.a.v. G. Pouls, Kerkstraat 2, 6095 BE Baexem.

Naar boven