Verkeersbesluit Parkeerschijfzone Centrum Doorn

Logo Utrechtse Heuvelrug

Burgemeester en wethouders van Utrechtse Heuvelrug;

O v e r w e g e n d e d a t :

de Dorpsstraat, Plein 1923, Thorheimpassage, Kerklaan, Kortenburglaan, Kampweg, Acacialaan en de Amersfoortseweg onderdeel uitmaken van het centrum van Doorn;

in het centrum van Doorn veel winkels en horeca gevestigd zijn die veel publiek aantrekken;

het hier om een winkelgebied gaat met detailhandel op loopafstand dat voorziet in de dagelijkse behoeften;

hier door het winkelend publiek in het algemeen kort wordt geparkeerd;

de druk op parkeergelegenheid in het winkelgebied met name op vrijdagen en zaterdagen hoog is;

de parkeerdruk in het centrum van Doorn hoog is, daarnaast is er sprake van hinderlijk langparkeren waardoor er minder parkeerruimte beschikbaar is voor het winkelend publiek;

met het instellen van een parkeerschijfzone het kortstondig parkeren wordt bevorderd en er meer specifiek voor het winkelend publiek bedoelde parkeerplaatsen ontstaan;

de beschikbare capaciteit optimaal wordt benut en hierdoor de doorloopsnelheid van het parkeren wordt verhoogd;

voor bewoners van de appartementen boven de winkels en personeel van de winkels er op een acceptabele loopafstand (enkele honderden meters) voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn om langdurig te kunnen parkeren;

door invoering van de parkeerschijfzone te beperken van maandag tot en met zaterdag van 9:00 uur – 17:00 uur en op koopavonden (vrijdagavond) van 17:00 uur tot 21:00 uur één ieder buiten deze periode op reguliere wijze gebruik kan maken van de parkeerplaatsen;

het instellen van deze parkeerschijfzone van toepassing is op de straten die behoren tot het centrum van Doorn en aangegeven staan in bijgevoegde tekening/plattegrond;

op het parkeerterrein bij Huis Doorn aan de Langbroekerweg tevens een parkeerschijfzone van toepassing is, deze is vastgesteld middels een apart verkeersbesluit;

conform bestaand beleid mogelijkheden bestaan om ontheffing aan te vragen op de parkeerschijfzone, waardoor lang geparkeerd mag worden;

dit verkeersbesluit geen effect heeft op de werkingskracht van de beleidsregels voor de uitgifte van ontheffingen;

voor mensen met een functiebeperking mogelijkheden bestaan om, conform het huidige beleid, een gehandicaptenparkeerkaart en een gehandicaptenparkeerplaats aan te vragen waarmee op de beschikbare gehandicaptenparkeerplaatsen (langdurig) kan worden geparkeerd;

om voldoende bereikbaarheid van desbetreffende voorzieningen voor mindervaliden zo goed mogelijk te waarborgen enkele parkeerplaatsen binnen de parkeerschijfzone zijn aangewezen als algemene gehandicaptenparkeerplaats;

ter hoogte van Kampweg nummer 4, Kampweg nummer 49a, Plein 1923 nummer 26, Plein 1923 nummer 34 en Dorpsstraat nummer 23 er één parkeerplaats als algemene gehandicaptenparkeerplaats is aangewezen en dat ter hoogte van Dorpsstraat nummer 25 en Kampweg nummer 22 twee parkeerplaatsen zijn aangewezen als gehandicaptenparkeerplaats;

de maximale parkeerduur van de blauwe zone in het centrum van Doorn niet van toepassing is op de gehandicaptenparkeerplaatsen;

het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen behoren te blijven;

overeenkomstig artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, de plaatsing van de verkeerstekens, van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994, verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of het waterschap;

overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gepleegd met de politie Utrecht en dat de daartoe gemachtigde medewerker Verkeersadvisering heeft ingestemd met hieronder genoemde maatregelen;

Gelet op hoofdstuk 2 paragraaf 2 van de Wegenverkeerswet 1994 en hoofdstuk 2 van het BABW en het algemeen mandaat-, machtiging-, en volmachtbesluit 2016 d.d.15 maart 2016 waarin het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan het hoofd van het thema Buitenruimte;

b e s l u i t e n :

  • 1.

    Het intrekken van alle voorgaande verkeersbesluiten met betrekking tot de blauwe zone in Doorn (Dorpsstraat, Plein 1923, Thorheimpassage, Kerklaan, Kortenburglaan, Kampweg, Acacialaan en Amersfoortseweg), met uitzondering van het parkeerterrein bij Huis Doorn (Langbroekerweg);

  • 2.

    Het instellen van een parkeerschijfzone van maandag tot en met zaterdag van 9:00 – 17:00 uur en op koopavonden van 17:00 uur – 21:00 uur met een parkeerduurbeperking van 1,5 uur op de Dorpsstraat, Plein 1923, Thorheimpassage, Kerklaan, Kortenburglaan, Kampweg, Acacialaan en de Amersfoortseweg in Doorn door het plaatsen van de borden E10 en E11 inclusief onderbord met de tekst: ‘ma – za 9:00 – 17:00 uur koopavond van 17:00 – 21:00 uur’ uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 inclusief het aanbrengen van bijbehorende blauwe markering daar waar de parkeerduurbeperking van kracht is conform de bij dit besluit behorende tekening;

  • 3.

    Het instellen van een algemene gehandicaptenparkeerplaats ter hoogte van Kampweg nummer 4, Kampweg nummer 49a, Plein 1923 nummer 26, Plein 1923 nummer 34 en Dorpsstraat nummer 23. Ter hoogte van Dorpsstraat nummer 25 en Kampweg nummer 22 worden twee parkeerplaatsen aangewezen als gehandicaptenparkeerplaats;

  • 4.

    Dit besluit openbaar te maken door middel van een publicatie in de Staatscourant, in het gemeentenieuws van nieuwsblad De Kaap/Stichtse Courant en op onze gemeentelijke website (www.heuvelrug.nl);

  • 5.

    Een kopie van dit besluit te sturen aan:

Politie Regio Utrecht, district Heuvelrug, Postbus 395, 3900 AJ Veenendaal

Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug,

Namens dezen,

de Themamanager Buitenruimte

Ir. R.J. ter Horst

Ingevolge artikel 7.1 van de Algemene wet bestuursrecht kan door belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend binnen 6 weken na de dag waarop het besluit ter openbare kennis is gebracht. Het bezwaarschrift dient gemotiveerd te zijn en te worden gericht tot het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Utrechtse Heuvelrug, Postbus 200, 3940 AE Doorn.

Het maken van bezwaar schort de werking van dit besluit niet op.

Indien een bezwaarschrift is ingediend, kan op basis van artikel 8.8.1 van de Algemene wet bestuursrecht, worden gevraagd om een voorlopige voorziening indien –gelet op het betrokken belang- onverwijlde spoed dat vereist. Dit verzoek moet worden ingediend bij de Rechtbank Midden Nederland, afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, correspondentieadres: Postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

Dit besluit wordt gepubliceerd op 16 juni 2016 gepubliceerd in de Staatscourant, in het gemeentenieuws van nieuwsblad De Kaap/Stichtse Courant en op onze gemeentelijke website (www.heuvelrug.nl).

De l ocatie van de in dit besluit genomen maatregelen (blauw gemarkeerd) is opgenomen in de bijlage

Naar boven