Verkeersbesluit instellen van een maximum snelheid van 30 km/uur op gedeelten van het bedrijventerrein Zwartewater te Hasselt

Logo Zwartewaterland

Burgemeester en wethouders van Zwartewaterland

BESLUITEN

  • 1.

    Tot instellen van een maximum snelheid van 30 km/uur op gedeelten van het bedrijventerrein Zwartewater te Hasselt, specifiek op de volgende wegen:

    • -

      Veerweg, gehele weg;

    • -

      Productieweg, gehele weg;

    • -

      Industrieweg, gehele weg;

    • -

      Ambachtsweg, gehele weg;

    • -

      Gildenweg, gehele weg;

    • -

      Handelsweg, gehele weg;

    • -

      Hanzeweg, gehele weg;

    • -

      Randweg, weggedeelten ten oosten van de aansluiting met de Euroweg;

  • 2.

    Dienovereenkomstig over te gaan tot plaatsing van de borden A0130zb en A0230ze van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 zoals weergegeven op het bordenplan;

  • 3.

    Dit besluit in werking te laten treden zes weken na publicatie.

Hasselt, 11 april 2016

Burgemeester en wethouders van Zwartewaterland,

Namens dezen,

Mevr. drs. S.E. Lenderink

Manager eenheid Ontwikkeling

TOELICHTING

Bevoegdheid

De manager van de eenheid Ontwikkeling is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van:

  • 1.

    artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • 2.

    de Mandaatregeling gemeente Zwartewaterland van 16 februari 2016.

Wetgeving

De grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:

  • 1.

    Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);

  • 2.

    Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW);

  • 3.

    Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);

  • 4.

    Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb).

Overwegingen ten aanzien van het verkeersbesluit

Aanleiding

Op het bedrijventerrein Zwartewater in Hasselt vindt een forse herstructurering plaats, waarbij ook de openbare ruimte een opwaardering krijgt. De herstructureringsopgave biedt kansen om naast het investeren in de bereikbaarheid van het bedrijventerrein ook te investeren in de verkeersveiligheid op het bedrijventerrein. Het College van Burgemeester en Wethouders heeft daarom besloten dat het wegennet op het bedrijventerrein conform Duurzaam Veilig wordt gecategoriseerd in 50 km/uur gebiedstoegangswegen en 30 km/uur erftoegangswegen.

Vereiste van beslu it

Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. De in het besluit genoemde borden vallen allen onder dit artikel.

Motivering

In de huidige situatie zijn bijna alle wegen op het bedrijventerrein Zwartewater gecategoriseerd als erftoegangswegen met een maximum snelheid van 50 km/uur. Deze categorisering is vastgelegd in het door de gemeenteraad op 28 augustus 2008 vastgestelde Gemeentelijke verkeers- en vervoersplan (GVVP). Alleen de Zwartwaterweg, welke in eigendom en beheer is bij de provincie Overijssel, is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid van 50 km/uur.

In de huidige situatie maakt de Zwartewaterweg deel uit van de doorgaande provinciale wegenstructuur. Na de reconstructie van de provinciale weg N331 bij Hasselt zal dat niet meer het geval zijn, en zal de Zwartewaterweg in eigendom en beheer overgaan naar de gemeente Zwartewaterland en enkel nog een functie hebben voor verkeer van en naar het bedrijventerrein Zwartewater.

Door de herstructureringsopgave en de reconstructie van de N331 verandert de bereikbaarheid van het bedrijventerrein. In plaats van één ontsluiting beschikt het bedrijventerrein in de nabije toekomst over twee ontsluitingen, en zal de nu vanaf twee kanten doodlopende Hanzeweg weer als doorgaande weg gaan fungeren. Deze veranderingen maken het wenselijk om op het bedrijventerrein een logische wegenstructuur te creëren gericht op ontsluiten en verblijven. Dit onderscheid zal blijken uit de weginrichting, uit de wegmarkering en uit het verschil in maximum snelheid van 50 of 30 km/uur.

Afwegingen om een 30km-zone in te stellen op het bedrijventerrein zijn:

  • -

    er zijn erfaansluitingen op de weg;

  • -

    er wordt geladen en gelost op / aan de weg;

  • -

    er wordt geparkeerd op de weg;

  • -

    er rijden fietsen op de rijbaan;

  • -

    er wordt langs de weg gewoond.

 

Deze 30 km/uur inrichtingsaspecten gelden voor de:

  • -

    Veerweg, gehele weg;

  • -

    Productieweg, gehele weg;

  • -

    Industrieweg, gehele weg;

  • -

    Ambachtsweg, gehele weg;

  • -

    Gildenweg, gehele weg;

  • -

    Handelsweg, gehele weg;

  • -

    Hanzeweg, gehele weg;

  • -

    Randweg, weggedeelten ten oosten van de aansluiting met de Euroweg.

 

Dit overwegende past een 50 km/uur gebiedsontsluitingsweg-functie bij de

  • -

    Zwartewaterweg, gehele weg;

  • -

    Randweg, weggedeelte tussen de Hanzeweg en de Euroweg;

  • -

    Euroweg, gehele weg.

 

De volgende van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de WVW genoemde belangen liggen aan dit verkeersbesluit ten grondslag:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg.

Advies

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is het voorgenomen besluit voorgelegd aan de politie. Op 4 april 2016 heeft de Politie Oost-Nederland een advies uitgebracht over de voorgenomen maatregelen. De politie kan een eind meegaan in de afwegingen van het college, maar adviseert alles overziend negatief over de maatregel. Reden hiervoor is dat de politie van mening is dat de maximum snelheid van 30 km/uur niet redelijkerwijs voortvloeit uit de weginrichting. De geloofwaardigheid van de maatregel en een effectieve handhaving staan hierdoor onder druk.

Belangenafweging

Bij vaststelling van het Gemeentelijke Verkeers en Vervoerplan heeft de gemeenteraad in 2008 het volgende afgewogen: Het is niet toegestaan een snelheidsregime in te stellen dat niet logischerwijs volgt uit de weginrichting en –omgeving; dat maakt dat het verkeerssysteem niet handhaafbaar is. Voor de wegen op bedrijventerreinen geldt dat de weginrichting en -omgeving in de praktijk niet aansluit op een regime van 30 km/uur. Snelheidsremmers om 30 km/uur af te dwingen worden veelal niet toegepast op bedrijventerreinen, de wegen zijn zeer ruim gedimensioneerd en gesloten bebouwing dicht op de weg ontbreekt veelal. De gemeente Zwartewaterland kiest ervoor om de snelheidslimiet van 50 km/uur op bedrijventerreinwegen te handhaven.

Ondertussen zijn er ruim zeven jaren gepasseerd. 30 km/uur, ook op bedrijventerreinen, is in de loop van de jaren meer en meer geaccepteerd. Een aantal bedrijven heeft concreet aan de gemeente gevraagd de mogelijkheden van 30 km/uur op de bedrijventerreinen te onderzoeken. Dit betreft met name ondernemers die bedrijfsactiviteiten ontplooien aan weerszijden van wegen of ondernemers die laden en lossen op en aan de weg. Deze ondernemers rijden ook veelvuldig met heftrucks op de openbare weg. Hun verzoeken richten zich op de verkeersveiligheid van het eigen personeel en van de overige verkeersdeelnemers.

Het college heeft laten meewegen dat nu, evenals in 2008, geldt dat de maximum snelheid niet kan worden afgedwongen met fysieke maatregelen. De weginrichting en -omgeving blijft gericht op grote voertuigen en is ruim gedimensioneerd, maar er zal we een signaalwerking uitgaan van de 30 km/uur zone borden. Ook zit 30 km/uur nu bij de verkeersdeelnemers meer ‘tussen de oren’. Het college is van mening dat 30 km/uur zones op bedrijventerrein zonder toepassing van snelheidsremmende maatregelen acceptabel is, omdat:

  • -

    30 km/uur tegenwoordig goed ‘tussen de oren’ van de automobilisten zit;

  • -

    er draagvlak voor is bij de bedrijven;

  • -

    er wel een helder onderscheid in wegcategorie zichtbaar wordt gemaakt door het verschil in wegmarkering op de 30 en 50 km/uur wegen.  

     

 

Het voornemen om een snelheidslimiet van 30 km/uur te introduceren op het bedrijventerrein is besproken met de ondernemers. Het voornemen is aangekondigd in een brief. Tijdens een inloopbijeenkomst is het voorgenomen plan gepresenteerd. Zowel naar aanleiding van de brief als tijdens de inloopbijeenkomst zijn de bedrijven in de gelegenheid gesteld om te reageren op de voorgenomen plannen. In grote lijnen kunnen de plannen rekenen op draagvlak bij de bedrijven. De bedrijven delen de wens om te investeren in de verkeersveiligheid op het bedrijventerrein. Er is geen bedrijf dat zich in zijn belangen geschaad ziet.

 

Op 16 december 2015 is het voorgenomen besluit besproken in de gemeentelijke verkeerscommissie. De verkeerscommissie heeft met instemming op het voornemen gereageerd.

Mededelingen

Publicatie

De bekendmaking van dit besluit geschiedt overeenkomstig het bepaalde in artikel 26 van het BABW. Het verkeersbesluit ligt gedurende zes weken voor iedereen ter inzage in het gemeentehuis, Telvorenstraat 2 te Hasselt. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur.

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? Bel of mail eerst!

Bezwaar? Neem dan eerst contact op met het team Ruimtelijke Ontwikkeling. We nemen dan samen met u het besluit door. Dat kan voorkomen dat u bezwaar moet maken. Wanneer na het gesprek een bezwaarprocedure in uw ogen nodig lijkt, kunt u alsnog een bezwaarschrift indienen. U kunt ook direct een bezwaarschrift indienen. Een bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend. Een mondeling bezwaar of een bezwaar via de e-mail is niet mogelijk.

U stuurt het bezwaarschrift naar:

College van burgemeester en wethouders van Zwartewaterland

t.a.v. de secretaris van de bezwaarschriftencommissie

Postbus 23

8060 AA Hasselt

In uw bezwaarschrift geeft u aan waarom u het niet eens bent met het besluit. Of met het niet nemen van het besluit.

Verder moet u in ieder geval vermelden:

  • 1.

    uw naam, adres en telefoonnummer

  • 2.

    de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. U kunt ook een kopie meesturen, of het referentienummer van het besluit doorgeven.

  • 4.

    de reden voor uw bezwaar

  • 5.

    uw handtekening

Het bezwaarschrift moet u binnen zes weken na de verzenddatum van het besluit indienen. Wanneer wij uw bezwaar te laat ontvangen, kunnen we het niet meer in behandeling nemen.

 

Wat gebeurt er met uw bezwaarschrift?

Na de ontvangst van het bezwaarschrift nemen wij contact met u op. Dit is bedoeld om te bekijken of er nog onduidelijkheden zijn, of er nog andere relevante informatie is en of er misschien een andere oplossing mogelijk is die uw bezwaren wegneemt. Soms blijkt een bezwaarprocedure achteraf helemaal niet nodig.

 

Hoorzitting

Als het bezwaarschrift aan alle eisen voldoet wordt het voor advies voorgelegd aan de Commissie Bezwaarschriften van de gemeente Zwartewaterland. Deze Commissie brengt, nadat met u een hoorzitting is gehouden, advies uit aan het orgaan dat het door u bestreden besluit heeft genomen. Daarna neemt het orgaan een nieuw besluit.

 

Uitstel van de gevolgen van het besluit waartegen u bezwaar maakt

Als u bezwaar maakt tegen een besluit betekent dit meestal niet dat dit besluit ook automatisch wordt uitgesteld. Een bezwaarprocedure kost tamelijk veel tijd. Als u wilt voorkomen dat door de uitvoering van het besluit onomkeerbare gevolgen ontstaan, kunt u een ’voorlopige voorziening’ vragen bij de rechtbank. Bij een voorlopige voorziening neemt de rechter een voorlopige beslissing over het besluit waartegen u bezwaar heeft gemaakt. De rechter kan dan bijvoorbeeld een bouwstop opleggen of u een tijdelijke uitkering toekennen

 

Afschriften

De volgende partijen hebben een afschrift ontvangen van dit verkeersbesluit:

  • 1.

    Politie;

  • 2.

    Eenheid Beheer, team Buitendienst gemeente Zwartewaterland.

Naar boven