Intrekking verkeersbesluit “fietspad instellen als voetpad tussen de Amersfoortseweg en de Albert Plesmanring” zoals genomen op 17 november 2015

Logo Zeist

Ons kenmerk: 0182928

Datum: 26 mei 2016

 

INLEIDING

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 17 november 2011 is deze bevoegdheid door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de Teammanager beheer openbare ruimte.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • 1.

    De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • 2.

    Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Deze heeft positief geadviseerd op het verkeersbesluit.

Motivering

Op 17 november heeft de gemeente Zeist een verkeersbesluit genomen om:

  • het fietspad ten westen van de Amersfoortseweg 10-E tussen de Amersfoortseweg en de Albert Plesmanring op te heffen door het verwijderen van borden model G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • een voetpad in te stellen ten westen van de Amersfoortseweg 10-E tussen de Amersfoortseweg en de Albert Plesmanring door het plaatsen van borden model G7 en G8 van Bijlage 1 van het RVV 1990.

Tegen dit verkeersbesluit zijn een aantal bezwaren gemaakt door belanghebbenden en tevens heeft de gemeente een aantal nieuwe inzichten gekregen, waardoor wordt besloten om het verkeersbesluit met kenmerk 0154709 in te trekken.

De gemeente gaat nu zowel in samenspraak/overleg met de provincie Utrecht, als met eigen inzichten bekijken hoe het kan zorgen voor een verkeersveilige afwikkeling van fietsverkeer dat de Amersfoortseweg N237 over wil steken.

Hierbij moet gedacht worden aan een optimalisatie van de fietsverbinding Spoorlaan-Hobbemalaan-Prins Alexanderweg-korte Bergweg en aan een betere facilitering voor de fietser op het met verkeerslichten geregelde kruispunt Amersfoortseweg-Hobbemalaan-Prins Alexanderweg.

De maatregel zoals verwoord in dit verkeersbesluit strekken op basis van artikel 2 van de WVW 1994 tot:

• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

 

BESLUITEN

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    het verkeersbesluit van 17 november 2015 met kenmerk 0154709 in te trekken en tevens de als gevolg van dit besluit geplaatste / gewijzigde bebording terug te draaien naar de oorspronkelijke situatie.

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking zodra dit besluit is gepubliceerd in de Staatscourant.

Communicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant en op www.zeist.nl/verkeersbesluiten. Daarnaast ligt het besluit inclusief tekening gedurende 6 weken ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis.

burgemeester en wethouders van Zeist,

namens dezen,

Teammanager Beheer en Openbare Ruimte

Florien (A.C.) Westermann

Bezwaarmogelijkheid

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zeist. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

  • de gronden van het bezwaar.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn.

Voorlopige voorziening

Daarnaast kunt u na het indienen van het beroepschrift (als onverwijlde spoed dat gelet op de betrokken belangen vereist) schriftelijk een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Ook aan deze procedure zijn griffiekosten verbonden. Na indiening van het verzoek om voorlopige voorziening krijgt u van de rechtbank nader bericht over de verdere procedure.

U kunt ook digitaal het beroep- en verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Griffierecht

Het griffierecht bedraagt:

  • € 143,- voor een natuurlijk persoon;

  • € 285,- voor een rechtspersoon.

Na indiening ontvangt u hierover nader bericht van de rechtbank.

Naar boven