Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
overig | Staatscourant 2016, 25469 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
overig | Staatscourant 2016, 25469 | Overig |
Het doel van de bestuursrechtelijke handhaving van de responsverplichting (verder: handhaving) is om de volledigheid van de respons binnen de wettelijke inzendtermijn van verplichte statistieken te verhogen. Dit bevordert de tijdigheid en kwaliteit van de CBS statistieken.
De uitvoering van handhaving gebeurt door een zelfstandig organisatieonderdeel van het CBS (verder: handhavingsorganisatie BHA).
Zowel voor de bestuurlijke boete als de last onder dwangsom geldt dat de hoogte van de boete, respectievelijk de te verbeuren dwangsom, wordt bepaald door een afweging van de aard, ernst en omvang van de overtreding met inachtneming van het wettelijke maximum van de bestuurlijke boete.
De Tarieventabel Handhaving Centraal Bureau voor de Statistiek (verder: tarieventabel) geeft voor deze afweging richtlijnen.
Deze tarieventabel is door de Directeur-Generaal van de Statistiek vastgesteld en geldt vanaf 1-5-2016 voor alle overtredingen van het niet nakomen van de responsverplichting die vanaf deze datum door de handhavingsorganisatie worden geconstateerd.
De handhavingsorganisatie past in eerste instantie het handhavingsinstrument van de last onder dwangsom toe. Hiermee wordt nadrukkelijk beoogd om de gevraagde gegevens alsnog te verkrijgen.
De duur van de begunstigingstermijn1 bedraagt in alle gevallen 14 kalenderdagen.
De hoogte van de te verbeuren dwangsom is in eerste instantie achtereenvolgens afhankelijk van:
• de omvang2 van de onderneming, vrije beroepsbeoefenaar, instelling of rechtspersoon aan wie de last onder dwangsom is opgelegd;
• de periode3 waarop de gevraagde gegevens betrekking hebben;
• en het responsgedrag4.
In de onderstaande tabellen zijn voor de verschillende categorieën de te verbeuren dwangsommen per dag alsmede de maximaal te verbeuren totale dwangsom weergegeven.
Periode |
maand1 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
responsgedrag |
Incidenteel niet |
Regelmatig niet |
Structureel niet |
|||
grootteklasse |
€ per dag |
maximaal te verbeuren |
€ per dag |
maximaal te verbeuren |
€ per dag |
maximaal te verbeuren |
0 |
10 |
200 |
15 |
300 |
25 |
500 |
1 |
15 |
300 |
20 |
400 |
35 |
700 |
2 |
20 |
400 |
25 |
500 |
40 |
800 |
3 |
30 |
600 |
35 |
700 |
50 |
1000 |
4 |
45 |
900 |
55 |
1100 |
80 |
1600 |
5 |
60 |
1200 |
80 |
1600 |
160 |
3200 |
6 |
120 |
2400 |
150 |
3000 |
250 |
5000 |
7 |
225 |
4500 |
250 |
5000 |
375 |
7500 |
8 |
350 |
7000 |
400 |
8000 |
500 |
10000 |
9 |
500 |
10000 |
550 |
11000 |
700 |
14000 |
Een 4-wekelijkse periode wordt gelijkgesteld met de periode maand. Een ½ -jaarlijkse periode wordt gelijk gesteld met een kwartaal.
periode |
kwartaal |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
responsgedrag |
Incidenteel niet |
Regelmatig niet |
Structureel niet |
|||
grootteklasse |
€ per dag |
maximaal te verbeuren |
€ per dag |
maximaal te verbeuren |
€ per dag |
maximaal te verbeuren |
0 |
15 |
300 |
20 |
400 |
30 |
600 |
1 |
20 |
400 |
25 |
500 |
40 |
800 |
2 |
25 |
500 |
30 |
600 |
50 |
1000 |
3 |
30 |
600 |
40 |
800 |
60 |
1200 |
4 |
50 |
1000 |
65 |
1300 |
90 |
1800 |
5 |
75 |
1500 |
100 |
2000 |
170 |
3400 |
6 |
120 |
2400 |
175 |
3500 |
260 |
5200 |
7 |
200 |
4000 |
260 |
5200 |
380 |
7600 |
8 |
350 |
7000 |
425 |
8500 |
550 |
11000 |
9 |
500 |
10000 |
600 |
12000 |
750 |
15000 |
periode |
jaar |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
responsgedrag |
Incidenteel niet |
Regelmatig niet |
Structureel niet |
|||
grootteklasse |
€ per dag |
maximaal te verbeuren |
€ per dag |
maximaal te verbeuren |
€ per dag |
maximaal te verbeuren |
0 |
20 |
400 |
30 |
600 |
40 |
800 |
1 |
25 |
500 |
35 |
700 |
50 |
1000 |
2 |
30 |
600 |
45 |
900 |
60 |
1200 |
3 |
35 |
700 |
50 |
1000 |
70 |
1400 |
4 |
60 |
1200 |
75 |
1500 |
100 |
2000 |
5 |
80 |
1600 |
120 |
2400 |
175 |
3500 |
6 |
125 |
2500 |
180 |
3600 |
300 |
6000 |
7 |
250 |
5000 |
300 |
6000 |
400 |
8000 |
8 |
400 |
8000 |
450 |
9000 |
600 |
12000 |
9 |
550 |
11000 |
650 |
13000 |
800 |
16000 |
Periode |
Maand |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
responsgedrag |
Incidenteel niet |
Regelmatig niet |
Structureel niet |
|||
grootteklasse |
€ per dag |
maximaal te verbeuren |
€ per dag |
maximaal te verbeuren |
€ per dag |
maximaal te verbeuren |
4 |
80 |
1600 |
150 |
3000 |
200 |
4000 |
5 |
120 |
2400 |
175 |
3500 |
250 |
5000 |
6 |
200 |
4000 |
260 |
5200 |
375 |
7500 |
7 |
350 |
7000 |
425 |
8500 |
550 |
11000 |
8 |
500 |
10000 |
600 |
12000 |
750 |
15000 |
Periode |
Jaar |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
responsgedrag |
Incidenteel niet |
Regelmatig niet |
Structureel niet |
|||
grootteklasse |
€ per dag |
maximaal te verbeuren |
€ per dag |
maximaal te verbeuren |
€ per dag |
maximaal te verbeuren |
4 |
100 |
2000 |
175 |
3500 |
250 |
5000 |
5 |
125 |
2500 |
180 |
3600 |
300 |
6000 |
6 |
250 |
5000 |
300 |
6000 |
400 |
8000 |
7 |
400 |
8000 |
450 |
9000 |
600 |
12000 |
8 |
550 |
11000 |
650 |
13000 |
800 |
16000 |
Indien een onderneming, vrije beroepsbeoefenaar, instelling of rechtspersoon binnen twaalf maanden voorafgaand aan de datum van de overtreding voor de eerste maal is ingeschreven in het handelsregister wordt de te verbeuren dwangsom verlaagd met 50%.
In uitzonderlijke en bijzondere gevallen kan de te verbeuren dwangsom verhoogd worden tot een bedrag van maximaal € 500.000,–.
De handhavingsorganisatie hanteert pas in tweede instantie het handhavingsinstrument van de bestuurlijke boete. De bestuurlijke boete wordt opgelegd als de berichtgever voor een tweede of volgende maal in overtreding is. De bestuurlijke boete bedraagt maximaal € 5.000,–.
De bestuurlijke boete en de last onder dwangsom kunnen ook gezamenlijk worden opgelegd indien blijkt dat de inzet van de instrumenten afzonderlijk niet leidt tot de gewenste gedragsverandering bij de berichtgever.
De hoogte van de bestuurlijke boete is achtereenvolgens afhankelijk van:
• de omvang5 van de onderneming, vrije beroepsbeoefenaar, instelling of rechtspersoon aan wie de bestuurlijke boete is opgelegd;
• het aantal overtredingen na de eerste overtreding6 (herhaalde overtreding).
In de onderstaande tabellen zijn voor de verschillende categorieën de bestuurlijke boete weergegeven.
grootteklasse |
1e herhaalde overtreding |
2e en elke volgende herhaalde overtreding |
---|---|---|
0 |
100 |
500 |
1 |
200 |
750 |
2 |
300 |
1000 |
3 |
400 |
1500 |
4 |
500 |
1750 |
5 |
600 |
2500 |
6 |
800 |
3000 |
7 |
1000 |
3500 |
8 |
1200 |
4000 |
9 |
1600 |
5000 |
grootteklasse |
1e herhaalde overtreding |
2e en elke volgende herhaalde overtreding |
---|---|---|
4 |
600 |
2500 |
5 |
800 |
3000 |
6 |
1000 |
3500 |
7 |
1200 |
4000 |
8 |
1600 |
5000 |
Bij een bestuurlijke boete worden geen kortingen verleend omdat pas sprake is van een bestuurlijke boete indien eerder een beschikking last onder dwangsom is opgelegd. De onderneming wordt dan immers geacht bekend te zijn met de wettelijke verplichting.
1 De begunstigingstermijn is de termijn waarbinnen de onderneming gelast wordt alsnog de gevraagde gegevens te verstrekken.
2 De omvang wordt vastgesteld aan de hand van a. het aantal werkenden in een bedrijf, ongeacht of zij in loondienst zijn of anderszins betaalde arbeid verrichten (hiervoor wordt – onder meer – gebruik gemaakt van gegevens verkregen van de Belastingdienst [opgaven voor de Loonbelasting en BTW] en van het Handelsregister) of b. indien het gevraagde gegevens betreft over goederenverkeer tussen EU-lidstaten, aan de hand van totale waarde per jaar aan goederen die is geëxporteerd naar de EU of de totale waarde per jaar aan goederen die is geïmporteerd vanuit de EU. In onderstaande tabellen is de grootteklasse-indeling voor beide categorieën weergegeven.
grootteklasse |
aantal werkzame personen |
totale waarde in € im- of export (vanaf 1-1-2014) |
---|---|---|
0 |
0 |
– |
1 |
1 |
0 – 24.999 |
2 |
2 – 4 |
25.000 – 99.999 |
3 |
5 – 9 |
100.000 – 399.999 |
4 |
10 – 19 |
400.000 – 1.499.999 |
5 |
20 – 49 |
1.500.000 – 4.999.999 |
6 |
50 – 99 |
5.000.000 – 24.999.999 |
7 |
100 – 199 |
25.000.000 – 99.999.999 |
8 |
200 – 499 |
100.000.000 en meer |
9 |
500 en meer |
– |
3 De periode waarop de gegevens betrekking hebben, zijn een maand, een kwartaal, een half jaar en een jaar.
4 Het responsgedrag is het aantal niet nagekomen responsverplichtingen in de periode voorafgaand aan de datum dat de overtreding door de afdeling Handhaving is geconstateerd. Deze periode verschilt per statistiek.
responsgedrag |
Incidenteel niet |
Regelmatig niet |
Structureel niet |
---|---|---|---|
maand |
1 |
2 t/m 5 |
6 en meer |
kwartaal |
1 |
2 t/m 3 |
4 en meer |
jaar |
1 |
2 |
3 |
periode voorafgaand aan de datum van de overtreding |
|
---|---|
maand |
1 jaar |
kwartaal |
2 jaar |
jaar |
3 jaar |
5 Zie noot 2.
6 Herhaalde overtreding is het aantal overtredingen na de eerste overtreding waarbij geldt dat de beschikking die ten aanzien van de eerdere overtreding formele rechtskracht dient te hebben op het moment dat de volgende overtreding door de handhavingsorganisatie wordt geconstateerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-25469.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.