|
Artikel, -lid of -onderdeel EU-regeling
|
Te implementeren in (zo mogelijk artikel + regeling)
|
Bijzonderheden (voorziene complicaties, belangrijke nationale beleidskeuzen, interdep.
afstemming. Indien nieuwe regelgeving ter implementatie niet nodig is de reden daarvan
opnemen)
|
|
Artikel 1 (onderwerp)
|
Behoeft geen implementatie, omdat dit artikel het onderwerp van de Richtlijn inhoudt.
|
|
|
Artikel 2 (toepassingsgebied)
|
Is geïmplementeerd met de Verordening (EU) nr. 492/2011.
|
|
|
Artikel 3 (verdediging van rechten)
|
– Lid 1: artikel 2 van de Wet aanspraak van buitenlandse werknemers op rechtsbescherming
en rechtsbijstand.
Tevens is onafhankelijke bijstand bij een klacht mogelijk o.g.v. artikel 1 van de
Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.
– Lid 2 en 4: Behoeft geen implementatie; komt overeen met artikel 47 van het Handvest
van de grondrechten van de Europese Unie (dat directe werking heeft).
– Lid 3: Behoeft geen implementatie, omdat dit verankerd is in het Handvest van de
grondrechten van de Europese Unie (artikel 28) en het ESH (artikel 6).
– Lid 6: artikel 8 en 8a van de Algemene wet gelijke behandeling (AWGB).
|
Deze wet is de uitvoering van artikel 19 van het Europees Sociaal Handvest (ESH).
Gemeente dient o.g.v. deze wet toegang tot een antidiscriminatievoorziening te bieden
aan alle ingezetenen.
Het ESH en het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie hebben directe werking
hebben directe werking, men kan zich er zonder meer direct op beroepen.
AWGB beschermt tegen benadeling van en represailles gericht op een persoon die over
discriminatie heeft geklaagd of bijstand heeft verleend aan iemand die dat gedaan
heeft.
|
|
Artikel 4, lid 1 en 2
|
– Lid 2 onder a: Organen als het Juridische Loket, de Nationale Ombudsman, Antidiscriminatie-voorzieningen,
bieden (juridische) bijstand aan werknemers, ongeacht nationaliteit. Zie art. 42b,
eerste lid, Wet op de rechtsbijstand en Subsidieregeling Stichting het Juridisch Loket
2013; art. 2 Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.
– Recht op juridische bijstand op grond van de Wet op de rechtsbijstand voor buitenlandse
werknemers is geregeld in artikel 4 van de Uitvoeringswet Europees Verdrag inzake
rechtspositie migrerende werknemers.
– Lid 2 onder b: de organen treden op als contactpunt in de Europese netwerken waar
zij deel van uitmaken.
– Lid 2 onder c: Verschillende organen doen onafhankelijk onderzoek: College voor
de Rechten van de Mens (CRM), Nationale Ombudsman, Antidiscriminatievoorzieningen,
Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Zie artikel 3 Wet CRM; artikel 9:18 Algemene wet bestuursrecht; artikel 4, tweede
lid, Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen; artikel 3, lid 2, Arbeidsomstandighedenwet;
artikel 10 Wet op het algemeen verbindend en onverbindend verklaren van bepalingen
van collectieve arbeidsovereenkomsten.
– Lid 2 onder d: publiceren van verslagen, aanbevelingen en informatie.
Zie artikel 8 Wet CRM; artikel 16, tweede lid, Wet Nationale Ombudsman.
– Lid 2 onder e: publiceren relevante informatie
Zie artikel 2 Wet CRM.
|
Artikel 7, lid 2, van de verordening (EEG) nr. 1612/68 bepaalt dat eu-werknemers dezelfde
sociale en fiscale voordelen als de nationale werknemers genieten. Dus een wijziging
is niet nodig.
|
|
Artikel 4, lid 3
|
Behoeft geen implementatie omdat het feitelijke handelingen betreft.
|
|
|
Artikel 4, lid 4
|
Behoeft geen implementatie omdat het feitelijke handelingen betreft.
|
|
|
Artikel 4, lid 5
|
Deze taak wordt namens de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid neergelegd
bij de Directeur van de Directie Arbeidsverhoudingen van het Ministerie van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid en wordt geregeld via een wijziging van het Organisatie-,
mandaat- en volmachtbesluit directeur-generaal Werk 2009.
|
|
|
Artikel 5 (Dialoog)
|
Behoeft geen implementatie, omdat deze bepaling een beleidsopdracht aan de lidstaten
betreft.
|
In de overleggen die de overheid regelmatig met sociale partners voert, komt het vrij
verkeer van werknemers aan de orde.
|
|
Artikel 6 (Toegang tot en verspreiding van info.)
|
Behoeft geen implementatie; de informatie voldoet aan de opdracht.
|
Er is reeds voldoende informatie op www.rijksoverheid.nl en via de brochure: “Nieuw in Nederland (voor Europese arbeidsmigranten)”.
|
|
Artikel 7, lid 1 (minimumeisen)
|
Behoeft geen implementatie; van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.
|
|
|
Artikel 7, lid 2
|
Behoeft geen implementatie; van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.
|
|
|
Artikel 7, lid 3
|
Bepaling behoeft uit haar aard geen implementatie.
|
|
|
Artikel 8 (omzetting)
|
Bepaling behoeft uit haar aard geen implementatie.
|
|
|
Artikel 9 (verslag)
|
Bepaling behoeft uit haar aard geen implementatie.
|
|
|
Artikel 10 (Inwerkingtreding)
|
Bepaling behoeft uit haar aard geen implementatie.
|
|
|
Artikel 11 (adressanten)
|
Bepaling behoeft uit haar aard geen implementatie.
|
|