Tijdelijke verkeersmaatregelen Stationsplein en omliggende straten

Logo Breda

DV16VB0017 d.d. 18 januari 2016

 

Burgemeester en wethouders van Breda

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2014, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 juli 2014, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

Overwegende:

Dat op grond van het bepaalde in artikel 37 BABW een verkeersbesluit genomen moet worden voor het in artikel 34 van het BABW bedoelde tijdelijk plaatsen van verkeerstekens en het uitvoeren van tijdelijke verkeersmaatregelen.

Uit het oogpunt van:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de wegen

  • Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade

Is het gewenst om

Tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen op het Stationsplein en de omliggende straten in de periode van

20 januari 2016 tot en met 31 maart 2016. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekeningen ‘Stationsplein riolering fase 1’, ‘Stationsplein riolering fase 2’, ‘Stationsplein riolering fase 3’, ‘Stationsplein riolering fase 4’, met tekeningnummers 196.489.02, 196.489.03, 196.489.04, 196.489.05. Ter verduidelijking is een tekening van de huidige situatie opgenomen ‘Huidige situatie’ met tekeningnummer 196.489.01.

Motivering

Op het Stationsplein moet een hoofdriool aangelegd worden op het gedeelte tussen de Meerten Verhoffstraat en de Emmastraat. De werkzaamheden worden uitgevoerd in de periode van 20 januari 2016 tot en met 18 maart 2016. In verband met onvoorziene omstandigheden wordt dit besluit voor 2 weken langer genomen tot en met 31 maart 2016. De gemeente streeft ernaar de werkzaamheden binnen de geplande termijn af te ronden.

 

De werkzaamheden zullen in vier fasen uitgevoerd worden om de bereikbaarheid zoveel mogelijk te garanderen. Iedere fase zal ongeveer 2 weken duren. Per fase worden verkeerstekens geplaatst en omleidingsroutes ingesteld. Het betreft de volgende fasen;

Fase 1: Hoek Emmastraat-Stationplein

Fase 2: Westzijde van het Stationsplein

Fase 3: Oostelijk deel van het Stationplein

Fase 4: Hoek Stationsplein-Meerten Verhoffstraat

 

Om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren wordt het wegvak waar wordt gewerkt geheel afgesloten voor het verkeer. Het wegvak wordt fysiek afgesloten en het bord C1, gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, wordt geplaatst. Door een volledige afsluiting van het wegvak waar gewerkt wordt kunnen de werkzaamheden zo snel en efficiënt mogelijk worden uitgevoerd. Daarnaast wordt bebording geplaatst omtrent inrijverboden en verplichte rijrichtingen en voorrangssituaties. Een en ander zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen ‘Stationsplein riolering fase 1’, ‘Stationsplein riolering fase 2’, ‘Stationsplein riolering fase 3’, ‘Stationsplein riolering fase 4’, met tekeningnummers 196.489.02, 196.489.03, 196.489.04, 196.489.05.

Belangenafweging

Op het Stationsplein moet een hoofdriool aangelegd worden op het gedeelte tussen de Meerten Verhoffstraat en de Emmastraat. Momenteel wordt gewerkt aan de bouw van de zuidzijde van het station. Het streven is de infrastructuur aan de zuidkant van het station gereed te hebben als ook het station opgeleverd wordt. De werkzaamheden zijn afgestemd op de overige werkzaamheden aan de zuidzijde van het station. De tijdelijke verkeersmaatregelen zijn afgestemd met de nood- en hulpdiensten. Over de werkzaamheden is en zal tijdens de uitvoering gecommuniceerd worden met omwonenden en bedrijven.

 

De werkzaamheden gaan hinder met zich meebrengen voor omwonenden en bedrijven in de vorm van werkzaamheden op de route naar hun woning of bedrijf. Woningen en bedrijven blijven bereikbaar echter het laatste gedeelte zal soms te voet afgelegd moeten worden. De reistijd naar nabij gelegen woningen en bedrijven zullen door de omleidingen in sommige gevallen langer zijn.

 

Door het plaatsen van tijdelijke verkeersmaatregelen kan er efficiënt en veilig worden gewerkt. De gemeente heeft daarom het belang van het nemen van de tijdelijke verkeersmaatregelen en het belang van de verkeersveiligheid zwaarder laten wegen dan het belang van omwonenden en bedrijven om met zo min mogelijk hinder de plaats van bestemming te kunnen bereiken. De hinder bestaat uit het mogelijk moeten omrijden en het in sommige gevallen laatste gedeelte lopen om op de plaats van bestemming te komen. Het is noodzakelijk om de werkzaamheden uit te voeren. Het is niet te voorkomen dat er hinder ontstaat aangezien dit een druk punt in het centrum van Breda is. Er wordt naar gestreefd de hinder zoveel mogelijk te voorkomen.

 

Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen belangen. De omleidingsroutes zijn aanvaardbare afstanden omrijden. De bereikaarheid van woningen en bedrijven wordt gegarandeerd. De tijdelijke verkeersmaatregelen leiden niet tot onevenredige hinder of overlast voor betrokkenen.

 

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Breda.

Besluiten

  • I.

    Tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen op het Stationsplein en de aanliggende straten. Het wegvak waar gewerkt wordt, wordt fysiek afgesloten en het bord C1, gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, wordt geplaatst. Daarnaast worden borden geplaatst in verband met het aangeven van inrijverboden, verplichte rijrichtingen en voorrangssituaties.

  • II.

    Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekeningen tekeningen ‘Stationsplein riolering fase 1’, ‘Stationsplein riolering fase 2’, ‘Stationsplein riolering fase 3’, ‘Stationsplein riolering fase 4’, met tekeningnummers 196.489.02, 196.489.03, 196.489.04, 196.489.05.

  • III.

    Dit verkeersbesluit in werking te laten treden op 20 januari 2016 en te laten gelden tot en met 31 maart 2016.

  • IV.

    De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 18 januari 2016.

  •  

Breda, 18 januari 2016.

 

 

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Breda,

namens dezen,

Medewerker beleid & advies

 

 

A.Kuijpers.

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielepublicaties.nl of www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij de heer E. Willekens via 14 076.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

  • a.

    naam en adres

  • b.

    de dagtekening

  • c.

    omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘Tijdelijke verkeersmaatregelen Stationsplein en omliggende straten’.

  • d.

    de gronden van het bezwaar

U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Tekeningen onderdeel uitmakend van dit besluit:

‘Stationsplein riolering fase 1’ met tekeningnummers 196.489.02

‘Stationsplein riolering fase 2’ met tekeningnummers 196.489.03

‘Stationsplein riolering fase 3’ met tekeningnummers 196.489.04

‘Stationsplein riolering fase 4’ met tekeningnummers 196.489.05

Naar boven