Verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen voor de Giro d' Italia 2016

Logo Neder-Betuwe

 

Aanleiding

De Giro d'ltalia is een internationale, jaarlijks terugkerende wielenlvedstrijd die grotendeels plaatsvindt in Italië. Deze meerdaagse wielerkoers bestaat uit verschillende etappes die voor een klein deel buiten Italië worden verreden. Dit jaar, in mei 2016, start de Giro in Nederland. De eerste drie etappes van de Giro d'ltalia worden van 6 tot en met 8 mei 2016 verreden in Gelderland.

Het parcours van de 2e etappe leidt voor een klein gedeelte over wegen die in beheer zijn bij de gemeente Neder-Betuwe . Op zaterdag 7 mei wordt etappe 2 verreden, vanuit Arnhem via de Veluwe en Rivierenland naar Nijmegen. Om de koers veilig te laten verlopen en voor de veiligheid en de doorstroming van het overig verkeer rond de route, worden diverse kortdurende verkeersmaatregelen getroffen. Daarbij wordt de bereikbaarheid van het parcours en de omliggende bestemmingen zo optimaal mogelijk gehouden.

Gezien de impact van de benodigde maatregelen wordt een verkeersbesluit genomen voor de volgende tijdelijke ingrepen:

a. het afsluiten van het parcours van etappe 2

b. het afsluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer van de toeleidende wegen die aansluiten op de route van beide etappes;

c. het instellen van een parkeerverbod op het parcours.

Voor zover het maatregelen op de gemeentelijke wegen betreft, dient de gemeente Neder-Betuwe als wegbeheerder het verkeersbesluit te nemen.

Het verkeersbesluit betreft enkel de genoemde maatregelen op en rond het wielerparcours. Het instellen en vaststellen van de routes van de etappes van de Giro zijn geen onderdeel van het verkeersbesluit.

 

Juridisch Kader

Wettelijke grondslag:

Dit besluit is genomen conform:

a. artikel 2 lid 1 onder a Wegenverkeerswet 1994;

b. artikel 15, Wegenverkeerswet 1994;

c. artikel 18, lid 1 onderartikelen 12 en 36 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

d. delegatiebesluit Neder-Betuwe 2004

e. Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014

f. Ondermandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014

Voor de etappes van Giro d'Italia is door de provincie Gelderland ontheffing verleend van artikel 10, lid van de Wegenverkeerswet 1994 voor het houden van een wedstrijd met voertuigen. 

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de provincie Gelderland en het organisatiecomité Giro d’Italia Gelderland 2016.Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft het overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover op 15 april 2016 een positief advies uit.  

Beleidskader

ln het Neder-Betuwes verkeer en vervoerplan  is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen.Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn: het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg; het voorkomen van grote snelheidsen richtingsverschillen; het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg. Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg),ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg). 

 

Belangenafweging

Op 7 mei 2016 zal de 2e etappe van de Giro Italia 2016 worden verreden in Gelderland en voor een deel op wegen in Neder-Betuwe. Om te garanderen dat de reclamekaravaan, de renners en de volgauto's een veilige doorgang hebben, is het noodzakelijk om het parcours voor het overige verkeer af te sluiten. 

Belangrijk onderdeel bij de voorbereidingen van dit evenement is de het faciliteren van de bezoekersstromen en het zo goed mogelijk bereikbaar houden van kernen.Daarnaast moet de verkeershinder als gevolg van de Girostart in Gelderland voor het overige regionale verkeer zoveel mogelijk beperkt blijven. Om de bereikbaarheid voor bewoners, bedrijven en bezoekers zo goed mogelijk te houden, om de verkeersveiligheid te waarborgen en om de verkeershinder als gevolg van de afsluitingen beheersbaar te maken, hebben de provincie Gelderland, de doorkomstgemeenten en de politieregio Oost-Nederland een mobiliteitsplan laten opstellen. Met dit plan is de regionale impact van de wegafsluitingen in beeld gebracht en zijn diverse beheersmaatregelen voorzien om de belangrijkste verkeersstromen om te leiden. Op basis van het mobiliteitsplan is vervolgens op kruispuntniveau aangegeven welke verkeersmaatregelen worden ingezet om de route te kunnen afsluiten.Daarnaast zijn voor een aantal doorgaande routes speciale omleidingsroutes benoemd om verkeer vroegtijdig te attenderen op de stremming.

Bij het bepalen van de (uitvoering van de) benodigde maatregelen is gebruik gemaakt van de landelijke richtlijnen 'Verkeersmaatregelen bij evenementen' van het CROW en de CROW-richtlijn Maatregelen op niet-autosnelwegen in uitvoering.  Om de impact van de verkeersmaatregelen te beperken, wordt het parcours telkensgedeeltelijk afgesloten.

De tijdsperiode waarin de maatregelen per deeltraject van kracht zijn,wordt bepaald door de verwachte doorkomsttijd van de reclamekaravaan en de renners. De afsluiting van een traject duurt maximaal drie uur, vanaf opbouw van de verkeersmaatregelen tot het weer vrijgeven van de weg. Uit bereikbaarheids- en veiligheidsoverwegingen duren de maatregelen zoveel korter als mogelijk is of zoveel langer als noodzakelijk. 

 

Bereikbaarheid voor autoverkeer

Tijdens de afsluitingen blijven alle locaties (met uitzondering van het parcours zelf) bereikbaar,rechtstreeks of via omleidingsroutes. Door de wegafsluiting is het parcours zelf voor regulier autoverkeer korte tijd niet toegankelijk, noch oversteekbaar. Dit betekent ook dat de Spoorstraat, als route tussen Echteld en Tiel gestremd is. Hiervoor bestaan echter diverse alternatieve routes, o.a. via de A15.Ook locaties in het buitengebied van Echteld (de polder) zijn door het parcours moeilijker bereikbaar. De omrijdafstand en extra reistijd is met het oog op het waarborgen van de verkeersveiligheid rond de koers aanvaardbaar.De (zij)wegen die aansluiten op het parcours, worden tijdens de afsluiting van het (deel)parcours afgesloten voor het doorgaande verkeer. Verkeer ten behoeve van aanwonenden mag bij uitzondering wél door rijden, maar enkel onder begeleiding of aanwijzingen van de politie of een verkeersregelaar.De betreffende wegen zijn gedurende de afsluiting voor doorgaand verkeer ter plaatse van kruispunten oversteekbaar.De etappes van de Giro in Gelderland vallen in een weekend. Op weekenddagen is de hoeveelheid regulier verkeer over het algemeen lager dan gemiddeld op werkdagen. Daarmee wordt de hinder van de geplande maatregelen beperkt.

 

Bereikbaarheid langzaam verkeer

Het parcours is voor fietsers en voetgangers goed bereikbaar en bijna overal oversteekbaar voor dit langzaam verkeer. Voor een goede bereikbaarheid wordt het oversteken zo lang mogelijk toegestaan. Daarbij staat de veiligheid voor alle partijen voorop. De doorkomst van de reclamekaravaan en de renners door politie begeleid om de veiligheid te waarborgen. Op de toeleidende wegen van/naar het parcours blijven fietsers en bromfietsers toegestaan. Hiervoor worden geen extra maatregelen getroffen. 

Bereikbaarheid openbaar vervoer

Het openbaar vervoer zal zoveel mogelijk de normale dienstregeling blijven rijden. Waar nodig zijn/worden passende oplossingen gezocht. Het mobiliteitsplan en het bepalen van de benodigde maatregelen (afsluitingen en omleídingsroutes) zijn in samenwerking met de diverse betrokken openbaarvervoermaatschappijen (trein en bus) tot stand gekomen. Door deze samenwerking en communicatie kunnen de vervoermaatschappijen hun reizigers tevens goed informeren over de bereikbaarheid tijdens de Giro en voorzien van de juiste reizigersinformatie. 

Bereikbaarheid hulpdiensten

Vanuit de hulpdiensten is expliciet gekeken naar de bereikbaarheid van medische locaties en hulpverleningsroutes die het parcours doorkruisen. Hiervoor zijn in het parcours specifieke calamiteitendoorsteken benoemd om gebieden gedurende de doorkomst bereikbaar te houden voor de hulpdiensten. Deze doorsteken staan onder controle van de politie of verkeersregelaars. 

Bezoekers en toeristen

De Giro in Gelderland valt in de meivakantie. Naast bezoekers van de Giro zullen ook andere mensen (diverse locaties in) Neder-Betuwe willen bezoeken.Bezoekers van de Giro worden gestimuleerd om vooral met het openbaar vervoer en/of de fiets te komen. Ten behoeve van de bereikbaarheid voor alle bezoekers wordt bij de communicatie expliciet aandacht besteed aan gebieden en bijzondere locaties die enige tijd geïsoleerd worden als gevolg van de afsluiting. Waar nodig wordt afgestemd met betrokken partijen over benodigde maatregelen ten aanzien van de bereikbaarheid en ten behoeve van het informeren van gastenbezoekers. 

Parkeren

Parkeren langs de route is alleen in parkeerhavens toegestaan, mits dit geen gevaar oplevert voor renners en/of publiek. Daarom wordt een parkeerverbod ingesteld voor de wegvakken in het parcours. Dit verbod geldt ook voor de bermen. Desgewenst wordt voor mindervaliden die langs het parcours wonen een oplossing op maat gemaakt, in overleg.De meeste woningen hebben parkeerplaatsen op eigen terrein. Hier kan prima geparkeerd worden. Een beperkt aantal woningen heeft geen parkeermogelijkheid op eigen terrein. Het is geen probleem om deze voor die enkele uren te verwijzen naar elders.  

Verkeersveiligheid

Om de verkeersveiligheid te optimaliseren worden de verkeersmaatregelen zo duidelijk en herkenbaar mogelijk vormgegeven en worden weggebruikers door middel van (matrix)borden op afstand al geïnformeerd, zodat onnodige (keer)manoeuvres zoveel mogelijk worden voorkomen.Tevens wordt de veiligheid zo goed mogelijk gewaarborgd door – indien nodig – de inzet van politie en verkeersregelaars. Daarnaast wordt door communicatie het gewenste rijgedrag gestimuleerd. Weggebruikers,bedrijven en omwonenden worden vooraf uitgebreid geïnformeerd over de afsluiting van wegen tijdens de etappedag. Door het vergroten van de bekendheid met de tijdelijke situatie wordt onzeker en onjuist rijgedrag voorkomen. Dit bevordert de verkeersveiligheid. 

 

Besluit

Burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe nemen voor onderstaande wegen het volgende verkeersbesluit: Maatregelen Parcours Giro d'ltalia,

1. door het plaatsen van borden model C1 van het RVV 1990 met hekken en/of inzet van verkeersregelaars, de volgende trajecten van het gemeentelijk wegennet af te sluiten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, voor een periode van circa drie uur, tussen 11.00 en 17.00 uur, zoveel korter als mogelijk is of zoveel langer als noodzakelijk op 7 mei 2016:

a. Spoorstraat tussen Pijpstraat en De Diepert

b. Pijpstraat tussen Spoorstraat en Remkettingenweg

c. Remkettingenweg tussen Pijpstraat provinciale beheersgrens (voorbij Ooisestraat)

2. door het plaatsen van borden model E1 van het RVV 1990 een parkeerverbod in te stellen voor de volgende trajecten van het gemeentelijk wegennet voor een periode van circa drie uur, tussen 11.00 en 17.00 uur, zoveel korter als mogelijk is of zoveel langer als noodzakelijk op 7 mei 2016:

a. Spoorstraat tussen Pijpstraat en De Diepert

b. Pijpstraat tussen Spoorstraat en Remkettingenweg

c. Remkettingenweg vanaf de Pijpstraat tot de provinciale beheersgrens (voorbij Ooisestraat)  

De maatregelen zijn conform het Giro d'ltalia Mobiliteitsplan en BasisVerkeersplan 2016. Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt door middel van een publicatie in de digitale Staatscourant en wel binnen drie weken na vaststelling van het besluit. 

Afschriften

Een afschrift van het besluit wordt per mail gestuurd naar:Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid, Team Tiel/Neder-Betuwe, t.a.v. G. Berends (wijkagent)Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid, Afdeling verkeer, t.a.v. verkeersadviseur 

Bezwaar maken

Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u bezwaar maken. U moet dit doen door een brief (bezwaarschrift) te sturen. Geeft u hierin duidelijk aan waarom u het niet met het besluit eens bent. Geeft u ook duidelijk aan dat het om een bezwaarschrift gaat.

U moet uw bezwaarschrift binnen zes weken na verzending van dit besluit indienen. U kunt uw brief richten aan burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, Postbus 20, 4043 ZG OPHEUSDEN.

 

Voorlopige voorziening

Als u bezwaar maakt, blijft het besluit geldig tot dat we over uw bezwaar hebben beslist. Misschien kunt of wilt u onze beslissing op uw bezwaar niet afwachten. Dan kunt u de voorzieningenrechter vragen om een regeling te treffen. Deze regeling heet een voorlopige voorziening of schorsing. Dit betekent dat de rechter snel naar uw verzoek kijkt en beslist of het besluit nog niet in werking moet treden.

U kunt uw brief aan de rechter richten aan Rechtbank Arnhem, t.a.v. de Voorzieningenrechter, Postbus 9030, 6800 EM ARNHEM. Dit kan ook digitaal via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben.

 

Opheusden, 18 april 2016, namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,   

 

A.M. van der Staaij,

beleidsmedewerker verkeer en vervoer 

afd. Fysieke Pijler

 

Naar boven