Verkeersbesluit gemeente Amersfoort wijk Valleipoort: het aanwijzen van het trace Hanzetunnel-Nijkerkerstraat tussen Hanzeboulevard en de Amersfoortsestraat als voorrangsweg.

Logo Amersfoort

DIR/SO/Docsnr.: 5218773

Burgemeester en wethouders van Amersfoort,

Gelet op artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer,

Overwegende

dat de Nijkerkerstraat samen met de in het verlengde daarvan gelegen Amersfoortseweg een verkeersverbinding vormt tussen Amersfoort en Nijkerk; dat deze verkeersverbinding voor gemotoriseerd verkeer deel uitmaakt van het onderliggende wegennet buiten de bebouwde kom; dat functioneel de rijksweg A28 de aangewezen hoofdroute is voor gemotoriseerd verkeer tussen beide gemeenten; dat genoemde verkeersroute Nijkerkerstraat-Amersfoortseweg voor (brom)fietsverkeer tussen beide gemeenten van groot belang is; dat voorheen langs deze gehele route aan beide zijden vrijliggende (brom)fietspaden lagen, elk bedoeld voor (brom)fietsverkeer in één richting; dat de in november 2011 voor alle verkeer opengestelde Hanzetunnel, gelegen onder de rijksweg A28, de verbinding vormt tussen de wijk Vathorst en de Nijkerkerstraat; dat de Hanzetunnel deel uitmaakt van de in 2000 gesloten Verkeerovereenkomst Vathorst tussen de gemeenten Amersfoort en Nijkerk, de provincies Utrecht en Gelderland en het rijk; dat deze verkeersverbinding tussen de wijk Vathorst en het kruispunt van de Nijkerkerstraat met de Westerdorpsstraat/ Amersfoortsestraat voor gemotoriseerd verkeer een gebiedsontsluitingsweg is en dat deze verbinding ook onderdeel uitmaakt van het hoofd (brom)fietsnetwerk; dat het verkeersontwerp van deze verkeersverbinding is gebaseerd op de Verkeerovereenkomst Vathorst en de daaruit voortvloeiende zwaardere verkeersfunctie van het deel van de Nijkerkerstraat tusen de Hanzetunnel en het kruispunt met de Westerdorpsstraat/ Amersfoortsestraat; dat hierbij de Hanzetunnel zodanig op de Nijkerkerstraat is aangesloten dat een gestrekt tracé is ontstaan tussen de wijk Vathorst en het kruispunt van de Nijkerkerstraat met de Westerdorpsstraat/ Amersfoortsestraat, waarbij het deel van de Nijkerkerstraat richting Nijkerk als zijweg aansluit op dit gestrekte tracé; dat het gelet op de vormgeving en verkeersfuncties logisch is dat het gestrekte tracé Hanzetunnel-Nijkerkerstraat de voorrangsweg is, inclusief het (brom)fietsverkeer op dit tracé en dat de voorrang van het deel van de Nijkerkerstraat vanuit de richting Nijkerk eindigt voor de haakse aansluiting op het tracé Hanzetunnel-Nijkerkerstraat; dat ook de aanleg van de Energieweg onderdeel is van de Verkeersovereenkomst Vathorst; dat als gevolg van de aangelegde Energieweg, de rijstrookindeling onder het viaduct Amersfoortsestraat onder de rijksweg A1 zodanig is, dat slechts aan één zijde van het wegprofiel een (brom)fietspad mogelijk is; dat aan weerszijden van de Westerdorpsstraat in twee richtingen te berijden (brom)fietspaden liggen, waarvan met name het noordelijke (brom)fietspad een belangrijke functie heeft voor het doorgaande (brom)fietsverkeer; dat hierbij vanwege fietscomfort, verkeersveiligheid en verkeersafwikkeling en het open blijven van de afrit 14 ‘Hoevelaken’ van rijksweg A1, is gekozen voor een in twee richtingen te berijden (brom)fietspad aan de noordwestzijde van de Amersfoortsestraat onder het viaduct met de rijksweg A1; dat dit (brom)fietsverkeer op de Amersfoortsestraat gedeeltelijk over een in twee richtingen te berijden (brom)fietspad wordt afgewikkeld en gedeeltelijk over parallelwegen; dat hiermee op de Amersfoortsestraat onder het viaduct met de rijksweg A1 het aan de zuidoost gelegen (brom)fietspad langs de Amersfoortsestraat is komen te vervallen; dat het vanuit verkeersafwikkeling gewenst is dat (brom)fietsverkeer op de kruising Nijkerkerstraat/Hanzetunnel alleen over de ondergeschikte tak (Nijkerkerstraat-noord) dient over te steken en dat daarom als logisch vervolg is gekozen om langs de oostzijde van de Nijkerkerstraat tussen de Hanzetunnel en de Westerdorpsstraat/Amersfoortsestraat een in twee richtingen te berijden (brom)fietsroute te realiseren; dat de aanwezige percelen langs dit deel van de Nijkerkerstraat moeten worden ontsloten; dat vanwege de zware verkeersfunctie van dit deel van de Nijkerkerstraat het voor de verkeersveiligheid niet verantwoord is om deze percelen rechtstreeks op de rijbaan aan te sluiten en dat om die reden voor de ontsluiting van de betreffende percelen een parallelweg is gerealiseerd; dat vanwege het geringe aantal percelen aan de oostzijde van de Nijkerkerstraat de hoeveelheid autoverkeer op de parallelweg laag is; dat daarom in het genoemde verkeersontwerp van de Nijkerkerstraat-Hanzetunnel het (brom)fietsverkeer in twee richtingen aan de oostzijde van de Nijkerkerstraat deels wordt afgewikkeld via de gerealiseerde parallelweg; dat daardoor het langs de westzijde gelegen (brom)fietspad langs de Nijkerkerstraat tussen de aansluiting Hanzetunnel en Amersfoortsestraat doodlopend is geworden en geen functie meer heeft voor het doorgaande (brom)fietsverkeer in de richting van Amersfoort; dat hierop in het genoemde verkeersontwerp van de Nijkerkerstraat is geanticipeerd door dit (brom)fietspad op te heffen en het resterende gedeelte aan te passen tot parallelweg voor het ontsluiten van de daar gelegen percelen; dat de verkeersveiligheid niet in het geding komt met het instellen van deze maatregelen; dat deze verkeersmaatregelen genomen worden overeenkomstig artikel 2 van de Wegenverkeerswet; dat overleg met de politie heeft plaatsgevonden, waarin de verkeersspecialist van de politie akkoord ging met het onderstaand besluit; dat deze wegen in beheer zijn bij, en zijn gelegen, binnen de gemeente Amersfoort.

BESLUIT

 

  • 1.

    Om het tracé Hanzetunnel-Nijkerkerstraat tussen de Hanzeboulevard en de kruising Westerdorpsstraat/ Amersfoortsestraat aan te wijzen als voorrangsweg en dit aan de weggebruikers kenbaar te maken door het plaatsen van de borden B01 van de Bijlage 1 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990 (RVV).

  • 2.

    Om de voorrang zo in te stellen dat bestuurders vanaf de zijwegen voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op het bovengenoemde tracé Hanzetunnel-Nijkerkerstraat en dit aan de weggebruikers kenbaar te maken door het plaatsen van de borden B6 van de Bijlage 1 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990 (RVV).

  • 3.

    Om het aan de noordoostzijde van de Hanzetunnel gelegen (brom)fietspad te bestemmen voor (brom)fietsverkeer in twee richtingen en dit aan de weggebruikers kenbaar te maken door het plaatsen van de borden G12a van de Bijlage 1 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990 (RVV) met onderborden OB505.

  • 4.

    Om de aan de oostzijde van de Nijkerkerstraat gelegen (brom)fietspaden, aan weerszijden van de parallelweg tussen de Hanzetunnel en de kruising met de Westerdorpsstraat/ Amersfoortsestraat, te bestemmen voor (brom)fietsverkeer in twee richtingen en dit aan de weggebruikers kenbaar te maken door het plaatsen van de borden G12a van de Bijlage 1 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990 (RVV) met onderborden OB505.

  • 5.

    Om de aan de noordwestzijde van de Amersfoortsestraat gelegen (brom)fietspaden, tussen de Oude Lageweg en de Nijkerkerstraat te bestemmen voor (brom)fietsverkeer in twee richtingen en dit aan de weggebruikers kenbaar te maken door het plaatsen van de borden G12a van de Bijlage 1 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990 (RVV) met onderborden OB505.

Amersfoort, 14 april 2016

Burgemeester en wethouders van Amersfoort,

Namens deze,

J.W. Boelhouwers, Afdelingsmanager van de afdeling Stad en Ontwikkeling

Mededelingen

Iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belang is getroffen, kan ingevolge van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) na bekendmaking hiervan binnen zes weken

een gemotiveerd bezwaarschrift hiertegen indienen bij het college van burgemeester en wethouders,

Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de

Algemene Wet Bestuursrecht zijn ondertekend en zijn gedateerd en ten minste uw naam en adres vermelden, een omschrijving van dit besluit en de gronden van het bezwaar. Burgemeester en wethouders verzoeken u in het bezwaarschrift een telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Informatie hierover vindt u op de site www.amersfoort.nl/bezwaar.

Het besluit met de bijbehorende stukken ligt ter visie bij de Publiekinformatiehal in het Stadhuis, Stadhuisplein 1, te Amersfoort

 

Naar boven