Overkoepelend verkeersbesluit bij evenementenbeleid

Logo Woudrichem

Nummer : VB2016-D04

Ingangsdatum : 19-05-2016

Type besluit : permanent

Onderwerp : Tijdelijke afsluiting tbv kleine evenementen

Locatie : Alle straten in de gehele gemeente waar een maximumsnelheid geldt van 30km/uur met uitzondering van:

  • Almkerk: Buitenkade, Voorstraat, Altenahove, Clevestraat, Blokstraat, Brugdam, Woudrichemseweg.

  • Andel: Neerandelseweg, Hoofdgraaf, Julianastraat, Emmastraat, Huiswerf, Hoge Maasdijk.

  • Woudrichem: Almkerkseweg, 't Rond, Benjaminslaan, Burg. Van der Lelystraat, Merwededijk.

Corsa kenmerken : 16.0004534/2016Z00214

Het college van Burgemeester en Wethouders van Woudrichem

Overweging ten aan zien van het besluit

Gelet op

Artikel 18, lid 1, onder d, van de wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), de bepalingen in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV’90), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

Overwegende

Dat op grond van het bepaalde in artikel 12 BABW plaatsing of verwijdering van verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

Dat betreffende wegvakken zijn gelegen binnen en in beheer zijn bij de gemeente Woudrichem;

De aanvraag is gedaan door gemeente Woudrichem, afdeling Samenleving.

Uit het oogpunt van

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.

Motivering

De gemeente heeft evenementenbeleid vastgesteld om het aanvragen van een evenementenvergunning eenvoudiger te maken voor organisatoren. Bij de eerste evaluatie van dit beleid bleek dat de kleine evenementen die onder een melding zouden moeten kunnen vallen, vrijwel nooit onder een melding vallen omdat er altijd een stuk van de straat afgesloten wordt en hier een verkeersbesluit voor nodig is. Door een overkoepelend verkeersbesluit te nemen voor alle straten waar een afsluiting niet voor problemen zorgt kunnen veel meer evenementen onder een melding vallen. De inschatting is dat alle wegen waar het snelheidsregime van 30 km/uur geldt tijdelijk afgesloten kunnen worden, zonder voor problemen of onoverkoombare overlast te zorgen. Een uitzondering hierop zijn de wegen die gebruikt worden voor de lijndiensten van de busmaatschappij.

Belangenafweging

Niet is gebleken dat belanghebbenden door het te nemen verkeersbesluit onevenredig worden benadeeld.

Gehoord

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 24 BABW heeft over dit besluit overleg plaatsgevonden met de politie; eenheid Zeeland- West Brabant district de Baronie.

Besluiten

  • 1.

    Om een overkoepelend verkeersbesluit te nemen waardoor alle wegen in de gemeente Woudrichem waar een snelheidsregime geldt van 30 km/uur tijdelijk voor maximaal 48 uur per evenement afgesloten mogen worden voor het organiseren van evenmenten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.

  • 2.

    Alle wegen waar de bus overheen rijdt uit te zonderen van dit besluit. Dit zijn:

    • a.

      Almkerk: Buitenkade, Voorstraat, Rivierenland (m.u.v. het parkeerterrein), Clevestraat, Blokstraat, Brugdam, Woudrichemseweg.

    • b.

      Andel: Neerandelseweg, Hoofdgraaf, Julianastraat, Emmastraat, Huiswerf, Hoge Maasdijk.

    • c.

      Woudrichem: Almkerkseweg, 't Rond, Benjaminslaan, Burg. Van der Lelystraat, Merwededijk.

  • 3.

    Dat dit besluit alleen mag worden toegepast indien het evenement volgens de procedures van het evenementenbeleid van de gemeente Woudrichem bij de gemeente kenbaar is gemaakt en de organisatie aan onderstaande voorwaarden voldoet.

  • 4.

    Dat het toepassen van dit besluit geeffectueerd dient te worden door het plaatsen van de borden C1 (gesloten verklaring) van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV ’90);

  • 5.

    Een afschrift van dit besluit ter kennisname zenden aan:

    • Politie, team Dongemond;

    • Brandweer, team LVHA en dhr. R. van Eeten;

    • Ambulancepost Giessen, dhr. R. Bles;

    • Arriva, omleidingen.brabantwest@arriva.nl (streekdiensten);

    • Arriva, dhr. J. van Vugt (buurtbussen);

    • Fietsersbond, afdeling Langstraat;

  • 6.

    Dit besluit in werking te laten treden na de publicatie in de Staatscourant;

  • 7.

    Dit besluit tevens te publiceren op de gemeentepagina.

Voorwaarden

De genoemde verkeersmaatregelen zullen geschieden onder de volgende voorwaarden, die door de organisatie stipt in acht dienen te worden genomen:

  • a.

    de organisatie dient zelf zorg te dragen voor het uitzetten van de verkeersmaatregelen op de gewenste wegen of gedeelten van wegen, één en ander eventueel in overleg met de politie en gemeente;

  • b.

    de organisatie dient de parkeeroverlast tot een minimum te beperken voor personen wonende langs de afgesloten trajecten en andere belanghebbenden;

  • c.

    de wegsleepregeling is van toepassing;

  • d.

    de gebruikelijke afsluitingsmaterialen dienen na afloop van de festiviteiten zodanig van de rijbaan te zijn verwijderd, dat deze geen gevaar meer kunnen opleveren voor het verkeer;

  • e.

    belanghebbenden en de binnen de afgesloten trajecten wonende personen dienen tijdig door de organisatie van de afsluiting in kennis te worden gebracht;

  • f.

    belanghebbenden en de binnen de afgesloten trajecten wonende personen en hun eventuele bezoekers dienen vrije doorgang te worden verleend bij calamiteitsituaties;

  • g.

    voertuigen van operationele diensten dienen te allen tijde vrije doorgang te krijgen indien dit noodzakelijk is voor een snelle hulpverlening;

  • h.

    na afloop van de festiviteiten dienen de wegen of gedeelten van wegen schoongemaakt te worden en ontdaan te worden van eventuele scherpe voorwerpen;

  • i.

    indien aan het vorige voorschrift geen uitvoering wordt gegeven zal van gemeentewege, doch op kosten van de organisatie, één en ander worden uitgevoerd;

  • j.

    het gemeentebestuur aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade, welke onverhoopt mocht ontstaan door gebruikmaking van deze tijdelijke verkeersmaatregel.

Woudrichem, 4 april 2016

het college van burgemeester en wethouders van Woudrichem,

namens dezen,

ing. G.T. Boterblom

hoofd van de afdeling Openbare Werken

Het genomen besluit kunt u vanaf de eerste werkdag na deze publicatie, tijdens openingstijden, inzien bij de balie van het gemeentehuis. Buiten de openingstijden is het inzien van het besluit enkel op afspraak mogelijk.

Wanneer u rechtstreeks in uw belang getroffen bent bij dit besluit, dan kunt u (schriftelijk en gemotiveerd) een bezwaarschrift indienen. Richt uw bezwaar aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 6, 4285 ZG te Woudrichem. De termijn voor het indienen van uw bezwaar is binnen zes weken na de datum van publicatie op de Staatscourant van het besluit. De datum van publicatie op de Staatscourant kan verschillen met de datum van publicatie in het Altenanieuws, controleer daarom altijd de datum van publicatie op de Staatscourant.

Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. U kunt daarom gelijktijdig met of na de indiening van het bezwaarschrift de Voorzieningenrechter verzoeken om een ‘voorlopige voorziening’ via de Rechtbank Zeeland-West-Brabant, Team Bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA te Breda. U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor heeft u een elektronische handtekening nodig (DigiD). Voor meer informatie kunt u genoemde site raadplegen.

Naar boven