Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tiel | Staatscourant 2016, 18746 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tiel | Staatscourant 2016, 18746 | Verkeersbesluiten |
VERKEERSMAATREGELEN GIRO d’ITALIA Nr. VB2016006
Artikel 18, eerst lid, onder d. van de Wegenverkeerswet 1994;
Het besluit van 7 april 2014 van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd is aan de manager van Team Werkvoorbereiding en Uitvoering.
Aanleiding voor het verkeersbesluit
De Giro d’Italia is een internationale, jaarlijks terugkerende wielerwedstrijd die grotendeels plaatsvindt in Italië. Deze meerdaagse wielerkoers bestaat uit verschillende etappes die voor een klein deel buiten Italië worden verreden. Dit jaar, in mei 2016, start de Giro in Nederland. De eerste drie etappes van de Giro d’Italia worden op 6 tot en met 8 mei 2016 verreden in Gelderland. De provincie Gelderland en de drie gemeenten Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen werken samen aan een succesvolle start van deze Giro 2016 in Gelderland. Op zaterdag 7 mei wordt etappe 2 verreden, vanuit Arnhem via de Veluwe en Rivierenland naar Nijmegen. Deze etappe zal ook gaan over enkele wegen die in beheer zijn van de gemeente Tiel.
Om de koers veilig te laten verlopen en voor de veiligheid en de doorstroming van het overig verkeer rond de route, worden diverse kortdurende verkeersmaatregelen getroffen. Daarbij wordt de bereikbaarheid van het parcours en de omliggende bestemmingen zo optimaal mogelijk gehouden.
Gezien de impact van de benodigde maatregelen wordt een verkeersbesluit genomen voor de volgende tijdelijke ingrepen:
Het verkeersbesluit betreft enkel de genoemde maatregelen op en rond het wielerparcours. Het instellen en vaststellen van de routes van de etappes van de Giro zijn geen onderdeel van het verkeersbesluit.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens alsmede voor onderborden voorzover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 34 BABW kunnen door het bevoegd gezag dan wel door het openbaar lichaam, dat het beheer heeft over een weg of, indien geen openbaar lichaam het beheer heeft, door de eigenaar van de weg in de hierna genoemde omstandigheden en voor de duur van die omstandigheden verkeerstekens als bedoeld in artikel 12, worden geplaatst alsmede maatregelen als bedoeld in artikel 15, tweede lid, van de wet, worden uitgevoerd:
Op grond van artikel 35 BAW kunnen de plaatsing van verkeerstekens en het uitvoeren van maatregelen, bedoeld in artikel 34, geschieden zonder een daaraan ten grondslag liggend verkeersbesluit.
Op grond van artikel 37 BABW geschieden in afwijking van artikel 35 de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel krachtens een verkeersbesluit indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of tot de tijdelijke maatregel leiden van langere duur zijn dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen.
Onder de gegeven omstandigheden wordt een verkeersbesluit thans wel nodig geacht.
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan is het gewenst om te besluiten om tot onderstaande verkeersmaatregelen te komen.
De Rivierenlandlaan, Laan van Westroijen, Predikbroedersweg, Kijkuit, Voor de Kijkuit, Burgemeester Hasselmanplein, Nieuwe Tielseweg, Havendijk, Grotebrugse Grintweg, Binnenhoek, Lokstraat, Westroijensestraat bevinden zich binnen de bebouwde kom. Op deze weg is een snelheidsregime van 50 km/h.
De Diepert bevindt zich buiten de bebouwde kom. Op de weg is een snelheidsregime van 80 km/h.
Het Kalverbos, Binnenmolenstraat en Burgstraat bevinden zich binnen de bebouwde kom. Op deze wegen is een snelheidsregime van 30 km/uur.
De wegen zijn in beheer, onderhoud en eigendom van de gemeente Tiel.
Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de provincie en andere doorkomstgemeenten. Tevens heeft overleg plaatsgevonden met de korpschef van de politie-eenheid Oost Nederland.
Op 7 mei zal de 2 etappe van de Giro d’ Italia 2016 de gemeente Tiel passeren. Om te garanderen dat de reclamekaravaan, de renners en de volgauto’s een veilige doorgang hebben, is het noodzakelijk om het parcours voor het overige verkeer af te sluiten.
Om de bereikbaarheid voor bewoners, bedrijven en bezoekers zo goed mogelijk te houden, om de verkeersveiligheid te waarborgen en om de verkeershinder als gevolg van de afsluitingen beheersbaar te maken, hebben de provincie Gelderland samen met de doorkomstgemeenten en de politieregio Oost-Nederland een mobiliteitsplan laten opstellen. Met dit plan is de regionale impact van de wegafsluitingen in beeld gebracht en zijn diverse beheersmaatregelen voorzien om de belangrijkste verkeersstromen om te leiden. Op basis van het mobiliteitsplan is vervolgens op kruispuntniveau aangegeven welke verkeersmaatregelen worden ingezet om de route te kunnen afsluiten. Daarnaast zijn voor een aantal doorgaande routes speciale omleidingsroutes benoemd om verkeer vroegtijdig te attenderen op de stremming.
Bij het bepalen van de (uitvoering van de) benodigde maatregelen is gebruik gemaakt van de landelijke richtlijnen ‘Verkeersmaatregelen bij evenementen’ van het CROW en de CROW-richtlijn Maatregelen op niet-autosnelwegen/Werk in uitvoering 96b.
Om de impact van de verkeersmaatregelen te beperken, wordt het parcours telkens gedeeltelijk afgesloten. De tijdsperiode waarin de maatregelen per deeltraject van kracht zijn, wordt bepaald door de verwachte doorkomsttijd van de reclamekaravaan en de renners. De afsluiting van een traject duurt maximaal drie uur, vanaf opbouw van de verkeersmaatregelen tot het weer vrijgeven van de weg. Uit bereikbaarheids- en veiligheidsoverwegingen duren de maatregelen zoveel korter als mogelijk is of zoveel langer als noodzakelijk.
Bereikbaarheid voor autoverkeer
Voor de belangrijkste relaties en locaties worden omleidingsroutes ingesteld, zodat bewoners en bezoekers hun plaats van bestemming kunnen bereiken. De omrijdafstand en extra reistijd is met het oog op het waarborgen van de verkeersveiligheid rond de koers aanvaardbaar. Er is in Tiel een omleiding voor het centrum ingesteld vanaf de A15, tevens is er een omleiding ingesteld voor het bedrijventerrein Latenstein.
De (zij)wegen die aansluiten op het parcours, worden tijdens de afsluiting van het (deel)parcours afgesloten voor het doorgaande verkeer. Verkeer ten behoeve van aanwonenden mag bij uitzondering wél door rijden.
Bereikbaarheid voor langzaam verkeer
Het parcours is voor fietsers en voetgangers goed bereikbaar en bijna overal oversteekbaar voor dit langzaam verkeer. Voor een goede bereikbaarheid wordt het oversteken zo lang mogelijk toegestaan. Daarnaast wordt de doorkomst van de reclamekaravaan en de renners door politie begeleid om de veiligheid te waarborgen. Op de toeleidende wegen van/naar het parcours blijft fietsers en bromfietsers toegestaan. Hiervoor worden geen extra maatregelen getroffen.
Bereikbaarheid openbaar vervoer
Het openbaar vervoer zal zoveel mogelijk de normale dienstregeling blijven rijden. Waar nodig zijn/worden passende oplossingen gezocht. Het mobiliteitsplan en het bepalen van de benodigde maatregelen (afsluitingen en omleidingsroutes) zijn in samenwerking met de diverse betrokken openbaarvervoermaatschappijen (trein en bus) tot stand gekomen. Door deze samenwerking en communicatie kunnen de vervoermaatschappijen hun reizigers tevens goed informeren over de bereikbaarheid tijdens de Giro en voorzien van de juiste reizigersinformatie.
Bereikbaarheid voor hulpdiensten
Vanuit de hulpdiensten is expliciet gekeken naar de bereikbaarheid van medische locaties en hulpverleningsroutes die het parcours doorkruisen. Hiervoor zijn in het parcours specifieke calamiteitendoorsteken benoemd om gebieden gedurende de doorkomst bereikbaar te houden voor de hulpdiensten. Deze doorsteken staan onder controle van de politie of verkeersregelaars.
Langs het parcours worden (ook op parkeerplaatsen en parkeerhavens langs parcours) worden parkeerverboden ingesteld. Voor vergunningshouders en minder validen is er een mogelijkheid in de nabijheid in andere vergunninghoudersgebieden te parkeren.
Bij parkeergarages en parkeerterreinen langs het parcours die tijdens het passeren van de Giro, gedurende enkele uren niet op- en af te rijden zijn worden 2 weken voorafgaand voorwaarschuwingen geplaatst om de weggebruiker hierover te informeren. Vanaf parkeerterrein Waalkade wordt een tijdelijke weg omleidingsroute ingesteld via bedrijventerrein Latenstein, om weggebruikers gedurende de afsluiting de mogelijkheid te bieden Tiel uit te kunnen rijden.
Ook wordt tijdens de afsluiting van het parkoers een alternatieve parkeerroute voor het centrum vanaf Tiel-West ingesteld en middels borden aangegeven. De route leidt naar de (extra) parkeerplaatsen bij Het Taluud, P+R station, parkeerterrein Vrije Markt en parkeerterrein RAR/SCW aan de Teisterbantlaan. Er is een parkeerteam met verkeersregelaars aanwezig om de bezoekers naar de parkeerplaatsen te leiden. Zowel bezoekers van de binnenstad als bezoekers voor de Giro kunnen hier gebruik van maken.
Om de verkeersveiligheid te optimaliseren worden de verkeersmaatregelen zo duidelijk en herkenbaar mogelijk vormgegeven en worden weggebruikers door middel van borden op afstand al geïnformeerd, zodat onnodige (keer)manoeuvres zoveel mogelijk worden voorkomen. Tevens wordt de veiligheid zo goed mogelijk gewaarborgd door inzet van politie en verkeersregelaars.
Daarnaast wordt door communicatie het gewenste rijgedrag gestimuleerd. Weggebruikers, bedrijven en omwonenden worden vooraf uitgebreid geïnformeerd over de afsluiting van wegen tijdens de etappe door Tiel. Door het vergroten van de bekendheid met de tijdelijke situatie wordt onzeker en onjuist rijgedrag voorkomen. Dit bevordert de verkeersveiligheid.
Om ondernemers, bedrijven en verenigingen te informeren over de maatregelen en mogelijke overlast is op maandag 14 maart 2016 een inloopbijeenkomst gehouden. Ook is er intensief contact met de ondernemersverening in de binnenstad Hart van Tiel over de bereikbaarheid van het centrum op zaterdag 7 mei.
Er worden bij alle adressen langs het parcours, of in de gebieden en woonwijken die door het parcours worden ingesloten, dan wel zeer beperkt bereikbaar zijn, huis-aan-huis flyers bezorgt met een vermelding naar de maatregelen en de informatiepagina om de website van de gemeente Tiel. Tot slot wordt er regelmatig aandacht besteed op de gemeentelijke pagina’s van het huis-aan-huis blad over de maatregelen en de bereikbaarheid.
In het Verkeersoverleg Hulpdiensten van 23 maart 2016 is dit verkeersbesluit besproken. De hulpdiensten hebben geen opmerkingen meer op het voorgenomen besluit.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is er op 6 april 2016 schriftelijk advies gegeven door de verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost Nederland. Hij heeft geen op- of aanmerkingen op het voorliggende verkeersbesluit. Indien de maatregelen, zoals benoemt, worden uitgevoerd op de in het BABW voorgeschreven wijze, zijn er voor de politie geen bezwaren in verband met de juridische handhaafbaarheid. Onder deze voorwaarde gaat de politie akkoord met het voorgenomen verkeersbesluit.
1.de volgende wegen of weggedeelte(n) op zaterdag 7 mei tussen 12.45 uur en 15.45 uur gesloten te verklaren voor voertuigen door plaatsing van de borden conform model C1, van Bijlage I, behorende bij het RVV 1990 en inzet van verkeersregelaars terplaatse.
*Rivierenlandlaan (gedeelte Industrieweg – Laan van Westroijen)
*Laan van Westroijen (gedeelte Rivierenlandlaan - Predikbroedersweg)
*Predikbroedersweg (gehele weg)
*Voor de Kijkuit (gedeelte Kijkuit – Burgemeester Hasselmanplein)
*Burgemeester Hasselmanplein (gehele weg)
*Kalverbos (gehele weg, inclusief brug Klaverbos)
*Binnenmolenstraat (gehele weg)
*Nieuwe Tielseweg (gedeelte Brugstraat – Havendijk)
*Grotebrugse Grintweg (gedeelte Havendijk – Binnenhoek)
*Westroijensestraat (gedeelte Lokstraat – Laan van Westroijen)
*Laan van Westroijen (gedeelte Westroijensestraat – Grotebrugse Grintweg)
*Grotebrugse Grintweg (gedeelte Laan van Westroijen – De Diepert)
*De Diepert (gedeelte Grotebrugse Grintweg – Spoorstraat
Toeleidende wegen naar het parkoers:
*Rivierenlandlaan (gedeelte Laan van Westroijen – Burgemeester Meslaan)
*Laan van Westroijen (gedeelte Predikbroedersweg – Westroijensestraat)
*Stationsstraat (gedeelte tussen Lingedijk en Burgemeester Hasselmanplein, alléén als
parkeerterrein Het Taluud vol is geparkeerd, bewoners worden doorgelaten)
*Oliemolenwal (gehele weggedeelte, bewoners worden doorgelaten)
*Sint Walburg (gehele weggedeelte, bewoners worden doorgelaten)
*Santwijcksepoort (gedeelte tussen Oude Haven en Oliemolenwal, bewoners worden
*Westroijensestraat (gedeelte tussen Industrieweg/A15 en verkeerslichteninstallatie met
*Grotebrugse Grintweg (gedeelte tussen Laan van Westroijen en Bulkweg)
*Hoogkellenseweg (gedeelte tussen uitrit wegrestaurant de Betuwe en Grotebrugse
*De Diepert (gedeelte tussen De Prinsenhof en Grotebrugse Grintweg)
*De Diepert (gedeelte tussen Spoorstraat en Biezenwei)
1.Tijdelijk afsluiten van wegen ten behoeve van het verplaatsen van de markt op zaterdag 7 mei tussen 05.00 uur en 18.00 uur door plaatsing van bebording conform model C1 conform Bijlage I, behorende bij het RVV 1990
*Zoutkeetstraat (gedeelte tussen Varkenmarkt en Oude Haven)
1.Tijdelijk afsluiten van wegen voor vrachtverkeer op zaterdag 7 mei tussen 09.00 uur en 16.00 uur door plaatsing van bebording conform model C7 met onderbord “zaterdag 7 mei van 09.00 uur tot 16.00 uur”, Bijlage I, behorende bij het RVV 1990
*Oude Medelsestraat (tussen Kanaalstraat en Buitenbulkweg/Latensteinse Rondweg)
*Kellenseweg (doodlopende gedeelte ten oosten van Koelenhofstraat)
1.Tijdelijke opheffen/afzakken van het éénrichtingsverkeer of verplicht rijrichting conform model C2, C3 en C4 van Bijlage I, behorende bij het RVV 1990:
1.*Inrit parkeerterrein Het Taluud
*Ambtmanstraat (tussen Hoogeinde en Eerste Achterstraat)
*Kwelkade (gedeelte tussen Kleine Plantage en Nieuwe Tielseweg)
*Westluidensestraat (gedeelte tussen Waalstraat en N.Tielseweg)
*Ventweg Havendijk (tussen Veerweg en pompstation Van Dijkhuijzen)
*Hoveniersweg (tussen Konijnenwal en Binnenhoek)
1.Een parkeerverbod instellen op de rijbaan conform model E1 (met onderbord “zaterdag 7 mei 09.00 – 16.00 uur” envrijhouden van de parkeerstroken en parkeervakken langs de volgende wegen door plaatsing van de borden conform model E4(met onderbord “verboden te parkeren op zaterdag 7 mei van 09.00 – 16.00 uur” van Bijlage I, behorende bij het RVV 1990:
*Rivierenlandlaan (gedeelte Industrieweg – Laan van Westroijen)
*Laan van Westroijen (gedeelte Rivierenlandlaan - Predikbroedersweg)
*Predikbroedersweg (gehele weg)
*Voor de Kijkuit (gedeelte Kijkuit – Burgemeester Hasselmanplein)
*Burgemeester Hasselmanplein (gehele weg)
*Kalverbos (gehele weg, inclusief brug Klaverbos)
*Binnenmolenstraat (gehele weg)
*Nieuwe Tielseweg (gedeelte Brugstraat – Havendijk)
*Grotebrugse Grintweg (gedeelte Havendijk – Binnenhoek)
*Westroijensestraat (gedeelte Lokstraat – Laan van Westroijen)
*Laan van Westroijen (gedeelte Westroijensestraat – Grotebrugse Grintweg)
*Grotebrugse Grintweg (gedeelte Laan van Westroijen – De Diepert)
*De Diepert (gedeelte Grotebrugse Grintweg – Spoorstraat
1.vrijhouden van parkeerstroken en parkeervakken langs de volgende wegen door plaatsing van de borden conform model E4 (met onderbord “verboden te parkeren op zaterdag 7 mei van 05.00 uur – 18.00 uur” van Bijlage I, behorende bij het RVV 1990:
*Zoutkeetstraat (gedeelte tussen Varkensmarkt en Oude Haven
1.het inrichten van gehandicaptenparkeerplaatsen door plaatsing van de borden conform model E6 van Bijlage I, behorende bij het RVV 1990:Parkeerterrein Het Taluud (parkeertrook achter de Rabobank, 9 parkeerplaatsen)
teammanager Werkvoorbereiding en Uitvoering
Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen. In het bezwaarschrift vermeldt u:
Vergeet niet uw handtekening op het bezwaarschrift te zetten.
Een onafhankelijke bezwarencommissie behandelt uw bezwaarschrift. Deze commissie bepaalt ook of u gelegenheid krijgt om uw bezwaren mondeling toe te lichten. De wettelijke termijn voor het afhandelen van uw bezwaarschrift bedraagt twaalf weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift is verstreken. Deze termijn kan in sommige gevallen verlengd worden.
Ondanks uw bezwaarschrift treedt het besluit wel in werking. Als u dat tegen wilt houden en u hebt daarvoor een dringende reden, dan kunt u de rechtbank in Arnhem vragen om een voorlopige voorziening te treffen. Dat kunt u pas doen nadat u uw bezwaarschrift bij de gemeente hebt ingediend. De behandeling van een verzoek door de voorzieningenrechter is niet gratis. U betaalt € 150,-- als u particulier bent. In andere gevallen (bijvoorbeeld voor een stichting) bedragen de kosten € 297,--.
Het postadres van de rechtbank is: rechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-18746.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.