Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Assen | Staatscourant 2016, 1686 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Assen | Staatscourant 2016, 1686 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld en De Wolden
de bepalingen in de Wet publieke gezondheid, Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht
ingevolge artikel 14 van de Wet publieke gezondheid de gemeenten zorg dragen voor de instelling en instandhouding van een gemeentelijke gezondheidsdienst;
ingevolge artikel 61 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen ambtenaren van de GGD zijn aangewezen als toezichthouder;
via de tweeledige verantwoordelijkheid van de directeur Publieke Gezondheid op basis van de Wet publieke gezondheid en de Wet veiligheidsregio’s samengewerkt zal moeten worden met de Veiligheidsregio Drenthe;
het voor een optimale behartiging van deze taken wenselijk is dat zij samenwerken;
zij daartoe een openbaar lichaam instellen;
zij aan dat openbaar lichaam de behartiging van de in deze regeling aan te geven belangen willen opdragen, bevoegdheden willen overdragen en middelen ter beschikking willen stellen;
het bestuur en het beheer van het openbaar lichaam zo moet zijn ingericht dat de gemeentebesturen zoveel mogelijk betrokken blijven bij de belangenbehartiging;
het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur daarbij binnen hun verantwoordelijkheden en bevoegdheden het beleid van GGD Drenthe gestalte geven en de uitvoering ervan controleren, waarbij de verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering bij de directeur Publieke Gezondheid ligt;
de gemeenteraden zoals vereist op grond van artikel 1, tweede lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de betreffende colleges van burgemeesters en wethouders toestemming hebben gegeven tot het aangaan van deze gemeenschappelijke regeling c.q. tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling 2009, leidende tot de nieuwe tekst in dit besluit opgenomen.
dat de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:
derde lid, van de Wet publieke gezondheid;
Gedeputeerde Staten: het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe.
Waar in de regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt in die artikelen in plaats van 'de gemeente', 'de raad', 'burgemeester en wethouders' en 'de burgemeester' respectievelijk gelezen: 'GGD Drenthe', 'het algemeen bestuur', 'het dagelijks bestuur' en 'de voorzitter'.
HOOFDSTUK 2 DOELSTELLING EN TAKEN
Artikel 4 Algemene doelstelling
GGD Drenthe heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg en bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid1 van de aan deze regeling deelnemende gemeenten.
1 GGD Drenthe bevordert individueel en collectief gezond gedrag; beschermt tegen bedreigingen van de volksgezondheid met preventie, bestrijding en voorlichting; bewaakt de volksgezondheid door gezondheidsrisico’s en onveiligheid te signaleren en inzichten hierover actief te communiceren.
2 Waaronder de door de minister van VWS gemandateerde taak inzake vergunningsverlening tatoeëren en piercen.
3 Het begrip 'additionele taak' is bewust niet gedefinieerd. Dit geeft het algemeen bestuur de mogelijkheid om producten uitdrukkelijk als additionele taak te benoemen. Maar het is ook mogelijk om dit begrip een louter financiële betekenis te geven, bijvoorbeeld door als additionele taak te benoemen: elk product waarvoor betaald wordt buiten de inwonersbijdrage.
De colleges dragen aan GGD Drenthe de uitvoering op van de gemeentelijke taken die worden genoemd in de Wet publieke gezondheid en van de toezichtstaken die worden genoemd in artikel 61 de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. Daarnaast voert GGD Drenthe die taken uit die door het Rijk aan de GGD worden opgedragen2.
De afname van de additionele taken door de gemeenten is geheel vrijwillig. GGD Drenthe brengt per onderscheiden additionele taak een offerte uit. Additionele offertes voor gemeenten worden door de directeur vastgesteld. Additionele offertes voor derden (niet zijnde gemeenten) worden vastgesteld door het dagelijks bestuur.
HOOFDSTUK 3 HET ALGEMEEN BESTUUR
Artikel 8 Werkwijze en vergaderorde
De agenda met de daarbij behorende stukken voor de vergaderingen wordt tenminste 14 kalenderdagen voordat de vergadering plaatsvindt aan de deelnemers aan de vergadering gezonden. 4 De vergaderfrequentie van het algemeen bestuur vloeit voort uit de planning & control cyclus van GGD Drenthe. Deze cyclus sluit op zijn beurt aan bij de beleidscyclus van de gemeenten. Hierdoor kunnen gemeenten tijdig invloed uitoefenen op de beleidsrichting en de financiële kaders van GGD Drenthe en deze vervolgens meenemen in de eigen beleidscyclus.
5 In artikel 21 van deze regeling wordt de secretaris nader omschreven.
6 Betreft het instellen van commissies met bestuursbevoegdheden. Instelling van zo’n commissie ligt bijvoorbeeld voor de hand als:
de bestuurlijke aansturing van en verantwoordelijkheid voor taken moeten worden gedeeld met andere partners die geen zitting kunnen hebben in het algemeen bestuur;
samenwerkende gemeenten daar bij de uitvoering van additionele taken voor kiezen.
HOOFDSTUK 4 HET DAGELIJKS BESTUUR
Artikel 11 Samenstelling, benoeming en ontslag van het dagelijks bestuur
Het algemeen bestuur kan besluiten een lid van het dagelijks bestuur ontslag te verlenen, indien dit lid het vertrouwen van het algemeen bestuur niet meer bezit. Op het ontslagbesluit is artikel 4 lid 8 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing. De rechter treedt niet in de beoordeling van de gronden waarop het algemeen bestuur tot ontslag van een lid van het dagelijks bestuur heeft besloten.
Artikel 12 Taken en bevoegdheden
Het dagelijks bestuur is in ieder geval bevoegd:
te besluiten namens GGD Drenthe, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur, voor zover het het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist;
Artikel 13 Werkwijze en vergaderorde
Het dagelijks bestuur vergadert tenminste achtmaal per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter dit nodig oordeelt of tenminste twee leden van het dagelijks bestuur dit schriftelijk verzoeken, onder opgave van de te behandelen onderwerpen, in welk geval de vergadering binnen veertien dagen plaatsvindt.
HOOFDSTUK 5 INLICHTINGEN EN VERANTWOORDING
Artikel 15 Het dagelijks bestuur en de voorzitter ten opzichte van het algemeen bestuur
Het algemeen bestuur kan besluiten een lid van het dagelijkse bestuur ontslag te verlenen, indien dit lid het vertrouwen van het algemeen bestuur niet meer bezit. Op het ontslagbesluit is artikel 4.8 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing. De rechter treedt niet in de beoordeling van de gronden waarop het algemeen bestuur tot ontslag van een lid van het dagelijks bestuur heeft besloten.
Artikel 16 Het dagelijks bestuur ten opzichte van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het provinciebestuur
Artikel 18 Het algemeen bestuur ten opzichte van de raden
De leden van het algemeen bestuur verschaffen de raad van de (eigen) gemeente met inachtneming van artikel 16 van de Wet gemeenschappelijke regelingen alle inlichtingen, die door die raad of door een of meer leden van die raad worden verlangd en wel op de in het reglement van orde voor de vergaderingen van die raad aangegeven wijze.
Elk lid van het algemeen bestuur is de raad van de eigen gemeente met inachtneming van artikel 16 van de Wet gemeenschappelijke regelingen verantwoording verschuldigd voor het door hem in dat bestuur gevoerde beleid en wel op de in het reglement van orde voor de vergaderingen van die raad aangegeven wijze.
HOOFDSTUK 6 PERSONEEL EN ORGANISATIE
De directeur treedt op bij rampen en crises als adviseur van het bevoegd gezag en is eindverantwoordelijk diensthoofd voor GGD en GHOR met formele sturingsbevoegdheden in het kader van de Wet publieke gezondheid en Wet veiligheidsregio’s, alsmede het coördineren van de voorbereiding op rampen door de instellingen binnen de geneeskundige hulpverlening in afstemming op de hulpverleningsdiensten en gemeente.
Artikel 22 Organisatiereglement
Het dagelijks bestuur stelt in een organisatiereglement regels vast over de inrichting van de ambtelijke organisatie, de op te dragen bevoegdheden en de medische verantwoordelijkheid.
HOOFDSTUK 7 FINANCIËLE BEPALINGEN
Artikel 24 Administratie en controle
Het algemeen bestuur wijst een of meer accountants aan als bedoeld in artikel 393 lid 1 van boek 2 van het Burgerlijk wetboek, belast met de controle van de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een onafhankelijke verklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen. De onafhankelijke verklaring van de accountant en het verslag van bevindingen voldoen aan het bepaalde in artikel 213 lid 3 respectievelijk lid 4 van de Gemeentewet.
7 Op grond van artikel 212 Gemeentewet is het vaststellen van de financiële verordening een bevoegdheid van de gemeenteraad, bij een gemeenschappelijke regeling is dit dan een bevoegdheid van het algemeen bestuur. Voor de controleverordening geldt hetzelfde: dit op grond van artikel 213 Gemeentewet.
Met in achtneming van de artikelen 34 en 35 van de Wet gemeenschappelijke regelingen en – voor zover van toepassing – het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten:
zendt het dagelijks bestuur de ontwerpbegroting, inclusief de meerjarenraming en een raming van de door elke gemeente verschuldigde inwonerbijdrage, acht weken voordat deze door het algemeen bestuur wordt vastgesteld, vergezeld van een toelichting, voor zienswijze toe aan de raden van de deelnemende gemeenten;
zendt het algemeen bestuur, nadat deze is vastgesteld, de begroting binnen twee weken na vaststelling toe aan de raden van de gemeenten. De in de begroting geraamde gemeentelijke bijdragen in de kosten van GGD Drenthe worden door de gemeenten opgenomen in de gemeentebegroting van het betreffende jaar;
De inwonerbijdragen, bedoeld in lid 2a van dit artikel, voor de activiteiten bedoeld onder artikel 5, lid 1, worden vastgesteld op basis van het aantal inwoners per 1 januari van het jaar voorafgaande aan het dienstjaar conform de door het Centraal Bureau voor de Statistiek gepubliceerde bevolkingscijfers. De overige bijdragen van de gemeenten en derden worden bepaald op grond van door het algemeen bestuur vastgestelde tarieven.
Op een begrotingswijziging zijn de bepalingen van dit artikel zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing, voor zover die wijziging zal leiden tot een verhoging van de inwonerbijdragen voor de taken van artikel 5, lid 1. Andere begrotingswijzigingen kunnen vastgesteld worden door het algemeen bestuur zonder toepassing van lid 2c en 2d van dit artikel.
Het dagelijks bestuur legt aan het algemeen bestuur over elk begrotingsjaar verantwoording af over het door hem gevoerde beleid, onder overlegging van de jaarrekening en het jaarverslag, daarbij gevoegd het accountantsverklaring en het verslag van bevindingen. Het dagelijks bestuur voegt daarbij de stukken bedoeld in artikel 24 lid 2.
Artikel 34 Toezending en registratie
Het gemeentebestuur dat daartoe bij de regeling is aangewezen onderscheidenlijk het bestuur van de gemeente van de plaats van vestiging maakt de regeling tijdig in alle deelnemende gemeenten bekend door kennisgeving van de inhoud daarvan in de Staatscourant. Artikel 140 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-1686.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.