ARTIKEL I
De Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 2008
wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt:
a. ‘€ 0,01138’ vervangen door: € 0,01134;
b. ‘€ 69,30’ vervangen door: € 69,06;
c. ‘€ 533,30’ vervangen door: € 531,46;
d. ‘€ 0,01479’ vervangen door: € 0,01474;
e. ‘€ 90,10’ vervangen door: € 89,79;
f. ‘€ 693,30’ vervangen door: € 690,90;
g. ‘€ 157,56’ vervangen door: € 161,34;
h. ‘€ 28,26’ vervangen door: € 31,83.
2. In het tweede lid wordt:
a. ‘€ 745,96’ vervangen door: € 743,39;
b. ‘€ 1491,92’ vervangen door: € 1486,76;
c. ‘€ 2983,89’ vervangen door: € 2973,57;
d. ‘€ 4475,83’ vervangen door: € 4460,35;
e. ‘€ 969,73’ vervangen door: € 966,38;
f. ‘€ 1939,50’ vervangen door: € 1932,80;
g. ‘€ 3879,04’ vervangen door: € 3865,62;
h. ‘€ 5826,52’ vervangen door: € 5806,37.
3. In het derde lid wordt ‘€ 0,0017 per kg, met een minimum van € 35,58 per partij en
een maximum van € 414,98 per partij’ vervangen door: 77,5 % van de tarieven genoemd
in het eerste lid, onder a, en tweede lid.
B
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt een ‘1.’ geplaatst.
2. In het eerste lid (nieuw) wordt:
a. ‘€ 0,01138’ vervangen door: € 0,01134;
b. ‘€ 69,30’ vervangen door: € 69,06;
c. ‘€ 533,30’ vervangen door: € 531,46;
d. ‘€ 0,01479’ vervangen door: € 0,01474;
e. ‘€ 90,10’ vervangen door: € 89,79;
f. ‘€ 693,30’ vervangen door: € 690,90;
g. ‘€ 157,56’ vervangen door: € 161,34;
h. ‘€ 28,26’ vervangen door: € 31,83.
3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
C
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt:
a. ‘€ 157,56’ vervangen door: € 161,34;
b. ‘€ 28,26’ vervangen door: € 31,83;
c. ‘werkzaamheden’ vervangen door: inspectiewerkzaamheden.
2. Een lid wordt toegevoegd, luidende:
-
2. De retributie, bedoeld in het eerste lid, wordt vermeerderd met een in de tweede
kolom van de bijlage genoemd bedrag aan administratiekosten, waarbij het bedrag afhankelijk
is van de inspectietijd, zoals opgenomen in de eerste kolom van de bijlage.
D
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt:
a. ‘€ 157,56’ vervangen door: € 161,34;
b. ‘€ 28,26’ vervangen door: € 31,83;
c. ‘werkzaamheden’ vervangen door: inspectiewerkzaamheden.
2. Een lid wordt toegevoegd, luidende:
-
2. De retributie, bedoeld in het eerste lid, wordt vermeerderd met een in de tweede
kolom van de bijlage genoemd bedrag aan administratiekosten, waarbij het bedrag afhankelijk
is van de inspectietijd, zoals opgenomen in de eerste kolom van de bijlage.
E
In artikel 12 wordt:
1. ‘€ 157,56’ vervangen door: € 161,34;
2. ‘€ 28,26’ vervangen door: € 31,83.
F
In artikel 13 wordt ‘€ 37,03’ vervangen door: € 40,21.
G
In artikel 14 wordt:
1. ‘€ 157,56’ vervangen door: € 161,34;
2. ‘€ 28,26’ vervangen door: € 31,83.
H
Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste en tweede lid wordt ‘€ 8,48’ telkens vervangen door: € 9,55.
2. In het derde lid wordt ‘€ 28,26’ telkens vervangen door: € 31,83.
I
Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste en tweede lid wordt ’28,26’ telkens vervangen door: € 31,83;
2. In het derde lid wordt ‘€ 8,48’ telkens vervangen door: € 9,55.
J
In artikel 19, onderdeel b, wordt ‘€ 0,1201’ vervangen door: € 0,1183.
K
Artikel 23 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 53,00’ vervangen door: € 69,19.
2. In het tweede en zesde lid wordt ‘€ 118,52’ telkens vervangen door: € 104,98.
3. In het tweede, derde, vijfde en zesde lid wordt ‘€ 26,50’ telkens vervangen door:
€ 26,05.
4. In het vierde lid wordt:
a. ’53,-‘ vervangen door: € 52,10;
b. ‘265,-’ vervangen door: € 260,50.
5. In het negende lid wordt:
a. ‘€ 157,56’ vervangen door: € 161,34;
b. ‘€ 28,26’ vervangen door: € 31,83;
c. ‘werkzaamheden’ vervangen door: inspectiewerkzaamheden.
6. Onder vernummering van het tiende tot elfde lid wordt een nieuw lid ingevoegd, luidende:
-
10. De retributie, bedoeld in het negende lid, wordt vermeerderd met een in de tweede
kolom van de bijlage genoemd bedrag aan administratiekosten, waarbij het bedrag afhankelijk
is van de inspectietijd, zoals opgenomen in de eerste kolom van de bijlage.
L
In artikel 23a wordt:
1. ‘€ 28,26’ vervangen door: € 31,83;
2. ‘€ 157,56’ vervangen door: € 161,34.
M
In artikel 23c wordt:
1. ‘€ 60,90’ vervangen door: € 63,60;
2. ‘€ 79,17’ vervangen door: € 82,68.
3. ‘€ 317,71’ vervangen door: € 327,32.
N
Aan de regeling wordt een bijlage toegevoegd, luidende:
BIJLAGE BIJ DE WARENWETREGELING VASTSTELLING TARIEVEN VOOR RETRIBUTIES LEVENSMIDDELEN
2008
Netto inspectietijd op het bedrijf
|
Administratiekosten
|
15 minuten – 1 uur
|
€ 31,83
|
> 1 uur – 2 uur
|
€ 63,66
|
> 2 uur – 3 uur
|
€ 127,32
|
> 3 uur – 4 uur
|
€ 190,98
|
> 4 uur – 5 uur
|
€ 254,64
|
> 5 uur – 6 uur
|
€ 318,30
|
> 6 uur – 7 uur
|
€ 381,96
|
> 7 uur – 8 uur
|
€ 445,62
|
> 8 uur – 12 uren
|
€ 509,28
|
> 12 uren – 16 uren
|
€ 572,94
|
> 16 uren – 20 uren
|
€ 636,60
|
> 20 uren – 24 uren
|
€ 700,26
|
> 24 uren
|
€ 763,92
|
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2016.
TOELICHTING
Algemeen
Bij het Warenwetbesluit retributies levensmiddelen zijn onder andere retributies vastgesteld
die door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (verder: NVWA) in rekening worden
gebracht voor keuring- en toezichtwerkzaamheden met betrekking tot de handel in en
de productie van bepaalde producten van dierlijke oorsprong. De tarieven van deze
retributies zijn opgenomen in de Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies
levensmiddelen 2008 (verder: de warenwetregeling).
Uitgangspunt is dat de kosten die de NVWA maakt, zijn verdisconteert in het retributietarief
en dat het tarief kostendekkend is. De kosten van alle activiteiten worden doorbelast
aan het bedrijfsleven als het past binnen verordening (EG) 882/20041 en het rapport ‘Maat houden’ 2014.
Het streven naar kostendekkende tarieven leidt tot periodieke aanpassing van de retributies
aan loon- en prijsontwikkelingen, voor zover deze ontwikkelingen van invloed zijn
op kosten die de NVWA maakt bij het verrichten van de hiervoor genoemde keuring- en
toezichtwerkzaamheden. Deze regeling zorgt voor de aanpassing van de tarieven. Dit
kan zowel een verhoging als een verlaging van de tarieven betekenen.
Het ontwerp van deze regeling is voorgelegd aan de deelnemers aan het Regulier Overleg
Warenwet (ROW)2. Vanuit het bedrijfsleven is aangegeven dat de verhoging van de tarieven beperkt
zou moeten blijven tot de inflatiecorrectie. De reactie heeft niet geleid tot aanpassing
van de ontwerpregeling, aangezien de tarieven op die manier niet kostendekkend zijn.
Administratieve lasten en bedrijfseffecten
Deze regeling heeft geen effect op de administratieve lasten of nalevingskosten. Tarieven
en retributies zijn financiële lasten en vallen als zodanig buiten de definitie van
regeldruk. Zij worden aldus niet aangemerkt als regeldruk die voortvloeit uit wet-
of regelgeving.
Deze regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor de burger.
Artikelsgewijs
Artikel I, onderdelen A, eerste en tweede lid, B, tweede lid, C, eerste lid, onderdelen
a en b, D, eerste lid, onderdelen a en b, E tot en met J, L en M
De kilogramtarieven dalen licht ten opzichte van 2015. De verklaring hiervoor is dat
de omvang van de import in kilogrammen is gestegen, terwijl de omvang van het toezicht
gelijk is gebleven.
De aanpassing aan loon- en prijsontwikkelingen leidt tot een verhoging van 2,4% van
de retributies die de NVWA in rekening brengt. De stijging van loonkosten en prijzen
wordt deels gecompenseerd door efficiënter toezicht.
De starttarieven stijgen met 2,4% door stijging van loonkosten en prijzen.
De kwartiertarieven stijgen met 13% door stijging van loonkosten en prijzen en stijging
van het aantal benodigde uren voor toezichtontwikkeling en bedrijvenbeheer.
Artikel I, onderdeel A, derde lid
In dit lid zijn afwijkende tarieven voor invoer van producten van dierlijke oorsprong
uit Nieuw-Zeeland opgenomen. In Bijlage VIII, onderdeel B.I., van uitvoeringsbesluit
(EU) 2015/10843 is opgenomen dat op de retributietarieven voor de invoercontroles van producten van
dierlijke oorsprong uit Nieuw-Zeeland een korting wordt toegepast van 22,5% ten opzichte
van de overeenkomstig bijlage V bij verordening (EG) 882/2004 vastgestelde retributietarieven.
In overweging 33 van het uitvoeringsbesluit is aangegeven dat de korting is berekend
op basis van de veronderstellingen dat de verhouding van de materiële controles voor
invoer uit Nieuw-Zeeland ten opzichte van de normale materiële controles die voor
invoer uit andere derde landen worden uitgevoerd, slechts 10% is en dat de kosten
voor de materiële controles 25% van de totale retributiekosten bedragen. De warenwetregeling
wordt conform uitvoeringsbesluit (EU) 2015/1084 aangepast.
Artikel I, onderdeel B, derde lid
Artikel 5 van de warenwetregeling wordt uitgebreid met tarieven voor stukgoederen
visproducten en pluimveeproducten bij doorvoer. Met deze uitbreiding zijn de tarieven
voor stukgoederen voor invoer en doorvoer aan elkaar gelijk gemaakt. Er zijn geen
redenen om hiervoor verschillen in tarieven te hanteren. Dit met uitzondering van
de korting op de tarieven voor invoer uit Nieuw-Zeeland. Deze gelden niet voor doorvoer.
Artikel I, onderdelen C, eerste lid, onderdeel c, en tweede lid, D, eerste lid, onderdeel
c, en tweede lid, K, zesde lid, en N
De tarieven bij erkende bedrijven worden anders opgebouwd. Het gaat om de tarieven
in de artikelen 6, 9 en 23, negende lid, van de warenwetregeling.
Tot deze wijziging bestonden de tarieven uit een starttarief van € 157,56 en een bedrag
van € 28,26 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een medewerker van de NVWA
is besteed. De werkzaamheden van de medewerker van de NVWA bestaan uit inspectiewerkzaamheden
en administratiewerkzaamheden. Op basis van de formulering van de artikelen 6, 9 en
23, negende lid, van de warenwetregeling diende de NVWA de werkelijke inspectiekwartieren
en de werkelijke administratiekwartieren in rekening te brengen. De werkelijke inspectiekwartieren
zijn eenvoudig vast te stellen. Dit geldt echter niet voor de administratiekwartieren.
De administratieve werkzaamheden bestaan uit het voorbereiden van de inspectie (onder
andere bestuderen van de bedrijfsgegevens), het registreren van de inspectiegegevens
en het eventueel administratief afhandelen van de overtreding. De NVWA werkt met een
vaste staffel voor de administratiekwartieren, afhankelijk van de tijdsduur van de
inspectie op locatie. Deze staffel is opgenomen in onderdeel N als bijlage bij de
warenwetregeling. Op deze manier wordt de tijd voor uitwerking van het rapport gestandaardiseerd
voor alle bedrijven en uniform toegepast binnen de NVWA.
Artikel I, onderdeel K, eerste tot en met vijfde lid
De kosten voor herinspecties bij geregistreerde bedrijven blijven gemiddeld vrijwel
gelijk ten opzichte van 2015. Het start- en het kwartiertarief dalen met respectievelijk
11% en 1% en het tarief voor de digitale herinspectie stijgt met circa 30%. De reden
hiervoor is dat de administratiekosten van deze digitale herinspectie vanaf heden
volledig worden doorberekend in het retributietarief voor deze inspectie. In het verleden
werden deze administratiekosten verdeel over alle soorten herinspecties.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
E.I. Schippers