Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 24 maart 2016, 951756-148989-VGP houdende wijziging van de Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 2008 in verband met aanpassing tarieven NVWA

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op het Uitvoeringsbesluit (EU) 2015/1084 van de Commissie van 18 februari 2015 tot goedkeuring namens de Europese Unie van bepaalde wijzigingen in de bijlagen II, V, VII en VIII bij de Overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en Nieuw-Zeeland inzake sanitaire maatregelen voor de handel in levende dieren en dierlijke producten (PbEU 2015, L 175) en artikel 11 van het Warenwetbesluit retributies levensmiddelen;

Besluit:

ARTIKEL I

De Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 2008 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt:

a. ‘€ 0,01138’ vervangen door: € 0,01134;

b. ‘€ 69,30’ vervangen door: € 69,06;

c. ‘€ 533,30’ vervangen door: € 531,46;

d. ‘€ 0,01479’ vervangen door: € 0,01474;

e. ‘€ 90,10’ vervangen door: € 89,79;

f. ‘€ 693,30’ vervangen door: € 690,90;

g. ‘€ 157,56’ vervangen door: € 161,34;

h. ‘€ 28,26’ vervangen door: € 31,83.

2. In het tweede lid wordt:

a. ‘€ 745,96’ vervangen door: € 743,39;

b. ‘€ 1491,92’ vervangen door: € 1486,76;

c. ‘€ 2983,89’ vervangen door: € 2973,57;

d. ‘€ 4475,83’ vervangen door: € 4460,35;

e. ‘€ 969,73’ vervangen door: € 966,38;

f. ‘€ 1939,50’ vervangen door: € 1932,80;

g. ‘€ 3879,04’ vervangen door: € 3865,62;

h. ‘€ 5826,52’ vervangen door: € 5806,37.

3. In het derde lid wordt ‘€ 0,0017 per kg, met een minimum van € 35,58 per partij en een maximum van € 414,98 per partij’ vervangen door: 77,5 % van de tarieven genoemd in het eerste lid, onder a, en tweede lid.

B

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt een ‘1.’ geplaatst.

2. In het eerste lid (nieuw) wordt:

a. ‘€ 0,01138’ vervangen door: € 0,01134;

b. ‘€ 69,30’ vervangen door: € 69,06;

c. ‘€ 533,30’ vervangen door: € 531,46;

d. ‘€ 0,01479’ vervangen door: € 0,01474;

e. ‘€ 90,10’ vervangen door: € 89,79;

f. ‘€ 693,30’ vervangen door: € 690,90;

g. ‘€ 157,56’ vervangen door: € 161,34;

h. ‘€ 28,26’ vervangen door: € 31,83.

3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 2. In afwijking van het eerste lid, onderdeel a, bedraagt de retributie indien het de doorvoercontrole betreft van:

    • a. een partij visserijproducten die vervoerd en aangeboden wordt als stukgoederen:

      • 1°. € 743,39 per schip met een lading visserijproducten tot 500 ton;

      • 2°. € 1486,76 per schip met een lading visserijproducten tot 1.000 ton;

      • 3°. € 2973,57 per schip met een lading visserijproducten tot 2.000 ton;

      • 4°. € 4460,35 per schip met een lading visserijproducten van 2.000 ton of meer;

    • b. een partij pluimveevlees die vervoerd en aangeboden wordt als stukgoederen:

      • 1°. € 966,38 per schip met een lading pluimveevlees tot 500 ton;

      • 2°. € 1932,80 per schip met een lading pluimveevlees tot 1000 ton;

      • 3°. € 3865,62 per schip met een lading pluimveevlees tot 2000 ton;

      • 4°. € 5806,37 per schip met een lading pluimveevlees van 2000 ton of meer.

C

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt:

a. ‘€ 157,56’ vervangen door: € 161,34;

b. ‘€ 28,26’ vervangen door: € 31,83;

c. ‘werkzaamheden’ vervangen door: inspectiewerkzaamheden.

2. Een lid wordt toegevoegd, luidende:

  • 2. De retributie, bedoeld in het eerste lid, wordt vermeerderd met een in de tweede kolom van de bijlage genoemd bedrag aan administratiekosten, waarbij het bedrag afhankelijk is van de inspectietijd, zoals opgenomen in de eerste kolom van de bijlage.

D

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt:

a. ‘€ 157,56’ vervangen door: € 161,34;

b. ‘€ 28,26’ vervangen door: € 31,83;

c. ‘werkzaamheden’ vervangen door: inspectiewerkzaamheden.

2. Een lid wordt toegevoegd, luidende:

  • 2. De retributie, bedoeld in het eerste lid, wordt vermeerderd met een in de tweede kolom van de bijlage genoemd bedrag aan administratiekosten, waarbij het bedrag afhankelijk is van de inspectietijd, zoals opgenomen in de eerste kolom van de bijlage.

E

In artikel 12 wordt:

1. ‘€ 157,56’ vervangen door: € 161,34;

2. ‘€ 28,26’ vervangen door: € 31,83.

F

In artikel 13 wordt ‘€ 37,03’ vervangen door: € 40,21.

G

In artikel 14 wordt:

1. ‘€ 157,56’ vervangen door: € 161,34;

2. ‘€ 28,26’ vervangen door: € 31,83.

H

Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste en tweede lid wordt ‘€ 8,48’ telkens vervangen door: € 9,55.

2. In het derde lid wordt ‘€ 28,26’ telkens vervangen door: € 31,83.

I

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste en tweede lid wordt ’28,26’ telkens vervangen door: € 31,83;

2. In het derde lid wordt ‘€ 8,48’ telkens vervangen door: € 9,55.

J

In artikel 19, onderdeel b, wordt ‘€ 0,1201’ vervangen door: € 0,1183.

K

Artikel 23 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 53,00’ vervangen door: € 69,19.

2. In het tweede en zesde lid wordt ‘€ 118,52’ telkens vervangen door: € 104,98.

3. In het tweede, derde, vijfde en zesde lid wordt ‘€ 26,50’ telkens vervangen door: € 26,05.

4. In het vierde lid wordt:

a. ’53,-‘ vervangen door: € 52,10;

b. ‘265,-’ vervangen door: € 260,50.

5. In het negende lid wordt:

a. ‘€ 157,56’ vervangen door: € 161,34;

b. ‘€ 28,26’ vervangen door: € 31,83;

c. ‘werkzaamheden’ vervangen door: inspectiewerkzaamheden.

6. Onder vernummering van het tiende tot elfde lid wordt een nieuw lid ingevoegd, luidende:

  • 10. De retributie, bedoeld in het negende lid, wordt vermeerderd met een in de tweede kolom van de bijlage genoemd bedrag aan administratiekosten, waarbij het bedrag afhankelijk is van de inspectietijd, zoals opgenomen in de eerste kolom van de bijlage.

L

In artikel 23a wordt:

1. ‘€ 28,26’ vervangen door: € 31,83;

2. ‘€ 157,56’ vervangen door: € 161,34.

M

In artikel 23c wordt:

1. ‘€ 60,90’ vervangen door: € 63,60;

2. ‘€ 79,17’ vervangen door: € 82,68.

3. ‘€ 317,71’ vervangen door: € 327,32.

N

Aan de regeling wordt een bijlage toegevoegd, luidende:

BIJLAGE BIJ DE WARENWETREGELING VASTSTELLING TARIEVEN VOOR RETRIBUTIES LEVENSMIDDELEN 2008

Netto inspectietijd op het bedrijf

Administratiekosten

15 minuten – 1 uur

€ 31,83

> 1 uur – 2 uur

€ 63,66

> 2 uur – 3 uur

€ 127,32

> 3 uur – 4 uur

€ 190,98

> 4 uur – 5 uur

€ 254,64

> 5 uur – 6 uur

€ 318,30

> 6 uur – 7 uur

€ 381,96

> 7 uur – 8 uur

€ 445,62

> 8 uur – 12 uren

€ 509,28

> 12 uren – 16 uren

€ 572,94

> 16 uren – 20 uren

€ 636,60

> 20 uren – 24 uren

€ 700,26

> 24 uren

€ 763,92

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2016.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers

TOELICHTING

Algemeen

Bij het Warenwetbesluit retributies levensmiddelen zijn onder andere retributies vastgesteld die door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (verder: NVWA) in rekening worden gebracht voor keuring- en toezichtwerkzaamheden met betrekking tot de handel in en de productie van bepaalde producten van dierlijke oorsprong. De tarieven van deze retributies zijn opgenomen in de Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 2008 (verder: de warenwetregeling).

Uitgangspunt is dat de kosten die de NVWA maakt, zijn verdisconteert in het retributietarief en dat het tarief kostendekkend is. De kosten van alle activiteiten worden doorbelast aan het bedrijfsleven als het past binnen verordening (EG) 882/20041 en het rapport ‘Maat houden’ 2014.

Het streven naar kostendekkende tarieven leidt tot periodieke aanpassing van de retributies aan loon- en prijsontwikkelingen, voor zover deze ontwikkelingen van invloed zijn op kosten die de NVWA maakt bij het verrichten van de hiervoor genoemde keuring- en toezichtwerkzaamheden. Deze regeling zorgt voor de aanpassing van de tarieven. Dit kan zowel een verhoging als een verlaging van de tarieven betekenen.

Het ontwerp van deze regeling is voorgelegd aan de deelnemers aan het Regulier Overleg Warenwet (ROW)2. Vanuit het bedrijfsleven is aangegeven dat de verhoging van de tarieven beperkt zou moeten blijven tot de inflatiecorrectie. De reactie heeft niet geleid tot aanpassing van de ontwerpregeling, aangezien de tarieven op die manier niet kostendekkend zijn.

Administratieve lasten en bedrijfseffecten

Deze regeling heeft geen effect op de administratieve lasten of nalevingskosten. Tarieven en retributies zijn financiële lasten en vallen als zodanig buiten de definitie van regeldruk. Zij worden aldus niet aangemerkt als regeldruk die voortvloeit uit wet- of regelgeving.

Deze regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor de burger.

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdelen A, eerste en tweede lid, B, tweede lid, C, eerste lid, onderdelen a en b, D, eerste lid, onderdelen a en b, E tot en met J, L en M

De kilogramtarieven dalen licht ten opzichte van 2015. De verklaring hiervoor is dat de omvang van de import in kilogrammen is gestegen, terwijl de omvang van het toezicht gelijk is gebleven.

De aanpassing aan loon- en prijsontwikkelingen leidt tot een verhoging van 2,4% van de retributies die de NVWA in rekening brengt. De stijging van loonkosten en prijzen wordt deels gecompenseerd door efficiënter toezicht.

De starttarieven stijgen met 2,4% door stijging van loonkosten en prijzen.

De kwartiertarieven stijgen met 13% door stijging van loonkosten en prijzen en stijging van het aantal benodigde uren voor toezichtontwikkeling en bedrijvenbeheer.

Artikel I, onderdeel A, derde lid

In dit lid zijn afwijkende tarieven voor invoer van producten van dierlijke oorsprong uit Nieuw-Zeeland opgenomen. In Bijlage VIII, onderdeel B.I., van uitvoeringsbesluit (EU) 2015/10843 is opgenomen dat op de retributietarieven voor de invoercontroles van producten van dierlijke oorsprong uit Nieuw-Zeeland een korting wordt toegepast van 22,5% ten opzichte van de overeenkomstig bijlage V bij verordening (EG) 882/2004 vastgestelde retributietarieven. In overweging 33 van het uitvoeringsbesluit is aangegeven dat de korting is berekend op basis van de veronderstellingen dat de verhouding van de materiële controles voor invoer uit Nieuw-Zeeland ten opzichte van de normale materiële controles die voor invoer uit andere derde landen worden uitgevoerd, slechts 10% is en dat de kosten voor de materiële controles 25% van de totale retributiekosten bedragen. De warenwetregeling wordt conform uitvoeringsbesluit (EU) 2015/1084 aangepast.

Artikel I, onderdeel B, derde lid

Artikel 5 van de warenwetregeling wordt uitgebreid met tarieven voor stukgoederen visproducten en pluimveeproducten bij doorvoer. Met deze uitbreiding zijn de tarieven voor stukgoederen voor invoer en doorvoer aan elkaar gelijk gemaakt. Er zijn geen redenen om hiervoor verschillen in tarieven te hanteren. Dit met uitzondering van de korting op de tarieven voor invoer uit Nieuw-Zeeland. Deze gelden niet voor doorvoer.

Artikel I, onderdelen C, eerste lid, onderdeel c, en tweede lid, D, eerste lid, onderdeel c, en tweede lid, K, zesde lid, en N

De tarieven bij erkende bedrijven worden anders opgebouwd. Het gaat om de tarieven in de artikelen 6, 9 en 23, negende lid, van de warenwetregeling.

Tot deze wijziging bestonden de tarieven uit een starttarief van € 157,56 en een bedrag van € 28,26 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een medewerker van de NVWA is besteed. De werkzaamheden van de medewerker van de NVWA bestaan uit inspectiewerkzaamheden en administratiewerkzaamheden. Op basis van de formulering van de artikelen 6, 9 en 23, negende lid, van de warenwetregeling diende de NVWA de werkelijke inspectiekwartieren en de werkelijke administratiekwartieren in rekening te brengen. De werkelijke inspectiekwartieren zijn eenvoudig vast te stellen. Dit geldt echter niet voor de administratiekwartieren. De administratieve werkzaamheden bestaan uit het voorbereiden van de inspectie (onder andere bestuderen van de bedrijfsgegevens), het registreren van de inspectiegegevens en het eventueel administratief afhandelen van de overtreding. De NVWA werkt met een vaste staffel voor de administratiekwartieren, afhankelijk van de tijdsduur van de inspectie op locatie. Deze staffel is opgenomen in onderdeel N als bijlage bij de warenwetregeling. Op deze manier wordt de tijd voor uitwerking van het rapport gestandaardiseerd voor alle bedrijven en uniform toegepast binnen de NVWA.

Artikel I, onderdeel K, eerste tot en met vijfde lid

De kosten voor herinspecties bij geregistreerde bedrijven blijven gemiddeld vrijwel gelijk ten opzichte van 2015. Het start- en het kwartiertarief dalen met respectievelijk 11% en 1% en het tarief voor de digitale herinspectie stijgt met circa 30%. De reden hiervoor is dat de administratiekosten van deze digitale herinspectie vanaf heden volledig worden doorberekend in het retributietarief voor deze inspectie. In het verleden werden deze administratiekosten verdeel over alle soorten herinspecties.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers


X Noot
1

Verordening (EG) nr. 882/2004 inzake officiële controles op de naleving van de wetgeving inzake diervoeders en levensmiddelen en de voorschriften inzake diergezondheid en dierenwelzijn (PbEU 2004, L 165).

X Noot
2

Aan het ROW nemen vertegenwoordigers deel van ondernemers (industrie en handel), van consumenten, van ministeries (met name van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en van Economische Zaken), en van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

X Noot
3

Uitvoeringsbesluit (EU) 2015/1084 van de Commissie van 18 februari 2015 tot goedkeuring namens de Europese Unie van bepaalde wijzigingen in de bijlagen II, V, VII en VIII bij de Overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en Nieuw-Zeeland inzake sanitaire maatregelen voor de handel in levende dieren en dierlijke producten (PbEU 2015, L 175).

Naar boven