Verkeersbesluit aanwijzen weggedeelte Karwij tussen de Pastinaak en de Krabbescheer te Genemuiden tot woonerf

Logo Zwartewaterland

Burgemeester en wethouders van Zwartewaterland

BESLUITEN

  • 1.

    Tot aanwijzing van een gedeelte van de Karwij tussen de Pastinaak en de Krabbescheer te Genemuiden tot woonerf;

  • 2.

    Dienovereenkomstig over te gaan tot plaatsing van de borden G5 en G6 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 zoals weergegeven op het bordenplan;

  • 3.

    Dit besluit in werking te laten treden zes weken na publicatie.

Hasselt, 8 maart 2016

Burgemeester en wethouders van Zwartewaterland,

Namens dezen,

Mevr. drs. S.E. Lenderink

Manager eenheid Ontwikkeling

TOELICHTING

Bevoegdheid

De manager van de eenheid Ontwikkeling is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van:

  • 1.

    artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • 2.

    de Mandaatregeling gemeente Zwartewaterland van 2 juli 2013.

Wetgeving

De grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:

  • 1.

    Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);

  • 2.

    Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW);

  • 3.

    Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);

  • 4.

    Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb).

Overwegingen ten aanzien van het verkeersbesluit

Aanleiding

In de wijk de Greente in Genemuiden zijn vanuit burgerparticipatieprojecten diverse wensen geuit. Een van deze wensen betreft het aanwijzen van een gedeelte van de Karwij tot woonerf. Het College van Burgemeester en wethouders heeft besloten aan dit verzoek van de straatbewoners gehoor te geven.

Vereiste van beslu it

Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. De in het besluit genoemde borden vallen allen onder dit artikel.

Motivering

In de huidige situatie geldt in de Karwij een maximum snelheid van 30 km/uur, de Karwij maakt deel uit van een grotere 30 km/uur zone. In een woonerf gelden bijzondere verkeersregels (RVV 1990, artikelen 44, 45 en 46), namelijk: voetgangers mogen de wegen over de volle breedte gebruiken, bestuurders mogen binnen het erf niet sneller rijden dan 15 km/uur en parkeren is voor bestuurders van motorvoertuigen alleen toegestaan op die plaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven. Een brede vertegenwoordiging van de straatbewoners is van mening dat met deze bijzondere verkeersregels een veiliger verkeerssituatie ontstaat in de Karwij.

In het door de gemeenteraad op 28 augustus 2008 vastgestelde Gemeentelijke verkeers- en vervoersplan (GVVP) is de bebouwde kom gecategoriseerd in 50 km/uur gebiedsontsluitingswegen en in twee categorieën 30 km/uur erftoegangswegen. De Karwij is gecategoriseerd als een erftoegangsweg van de laagste categorie (erftoegangsweg B). Vanuit het oogpunt van de wegfunctie past het binnen het beleid om een erftoegangsweg B aan te wijzen tot woonerf.

De verkeerswetgeving verbindt een aantal vormgevingscriteria aan een woonerf. Het gedeelte van de Karwij waarop dit verkeersbesluit betrekking heeft, voldoet al aan deze uitvoeringscriteria, te weten: het woonerf heeft voornamelijk een verblijfsfunctie (geen doorgaand verkeer), stapvoets rijden volgt redelijkerwijze uit de weginrichting, de indruk wordt vermeden dat de weg is verdeeld in een rijbaan en een trottoir (geen hoogteverschillen) en de parkeerplaatsen zijn helder aangeduid. De verkeerswetgeving schrijft tevens voor dat de de in- en uitgangen van het erf als uitritconstructie moeten zijn vormgegeven wanneer deze in- en uitgang is gelegen bij een kruispunt. Dit is het geval bij de aansluiting op de Krabbescheer. Deze in- uitgang is nu niet als uitritconstructie vormgegeven.

 

De volgende van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de WVW genoemde belangen liggen aan dit verkeersbesluit ten grondslag:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg

Advies

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is het voorgenomen besluit voorgelegd aan de politie. Op 16 december 2015 heeft de politie een advies uitgebracht over de voorgenomen maatregelen. De politie kan instemmen met het voorgenomen besluit, mits de in- en uitgangen van het woonerf als in- en uitrit worden vormgegeven. Naar aanleiding van het politieadvies zal de in- uitgang van het woonerf bij de Krabbescheer worden aangepast naar de juist vormgeving.

Belangenafweging

Het idee om de Karwij aan te wijzen als woonerf is afkomstig van een brede vertegenwoordiging van bewoners uit de straat vanuit het belang van de verkeersveiligheid. Omdat de Karwij ook na het aanwijzen tot woonerf voor alle verkeer gewoon toegankelijk blijft, worden geen verkeersdeelnemers in hun belangen geschaad.

Een drietal bewoners van de Karwij heeft aangegeven het niet eens te zijn met het aanwijzen van de Karwij tot woonerf. Zij geven als argument hiervoor aan te vrezen voor waardedaling van hun woning. Hoewel door veranderende verkeersregels de onderlinge verhouding tussen de verschillende verkeersdeelnemers verandert, blijft de Karwij voor alle verkeersdeelnemers toegankelijk. De bereikbaarheid van het woongebied verandert niet. In gesprekken met de betreffende bewoners is over deze zaken gesproken, en is aangeven dat het college geen relatie ziet tussen het aanwijzen van de Karwij tot woonerf en waardedaling van de woning.

Op 16 december 2015 is het voorgenomen besluit besproken in de gemeentelijke verkeerscommissie. De verkeerscommissie staat positief tegenover het voornemen, mits de in- en uitgangen van het woonerf als in- en uitrit worden vormgegeven. Nu is dit niet het geval, de in- en uitgangen van het erf zijn vormgegeven met een verkeersdrempel met taludmarkering. Het college overweegt hierbij dat de wetgever deze vormgevingsvoorschriften in de wet heeft opgenomen om onduidelijk over de voorrangssituatie te voorkomen, en dat een onjuiste vormgeving onveiligheid kan veroorzaken. Het college heeft daarom besloten om de in- en uitgangen van het woonerf aan te passen naar de wettelijke voorgeschreven vormgeving.

Mededelingen

Publicatie

De bekendmaking van dit besluit geschiedt overeenkomstig het bepaalde in artikel 26 van het BABW. Het verkeersbesluit ligt gedurende zes weken voor iedereen ter inzage in het gemeentehuis, Telvorenstraat 2 te Hasselt. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur.

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? Bel of mail eerst!

Bezwaar? Neem dan eerst contact op met het team Ruimtelijke Ontwikkeling. We nemen dan samen met u het besluit door. Dat kan voorkomen dat u bezwaar moet maken. Wanneer na het gesprek een bezwaarprocedure in uw ogen nodig lijkt, kunt u alsnog een bezwaarschrift indienen. U kunt ook direct een bezwaarschrift indienen. Een bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend. Een mondeling bezwaar of een bezwaar via de e-mail is niet mogelijk.

U stuurt het bezwaarschrift naar:

College van burgemeester en wethouders van Zwartewaterland

t.a.v. de secretaris van de bezwaarschriftencommissie

Postbus 23

8060 AA Hasselt

In uw bezwaarschrift geeft u aan waarom u het niet eens bent met het besluit. Of met het niet nemen van het besluit.

Verder moet u in ieder geval vermelden:

  • 1.

    uw naam, adres en telefoonnummer

  • 2.

    de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. U kunt ook een kopie meesturen, of het referentienummer van het besluit doorgeven.

  • 4.

    de reden voor uw bezwaar

  • 5.

    uw handtekening

Het bezwaarschrift moet u binnen zes weken na de verzenddatum van het besluit indienen. Wanneer wij uw bezwaar te laat ontvangen, kunnen we het niet meer in behandeling nemen.

 

Wat gebeurt er met uw bezwaarschrift?

Na de ontvangst van het bezwaarschrift nemen wij contact met u op. Dit is bedoeld om te bekijken of er nog onduidelijkheden zijn, of er nog andere relevante informatie is en of er misschien een andere oplossing mogelijk is die uw bezwaren wegneemt. Soms blijkt een bezwaarprocedure achteraf helemaal niet nodig.

 

Hoorzitting

Als het bezwaarschrift aan alle eisen voldoet wordt het voor advies voorgelegd aan de Commissie Bezwaarschriften van de gemeente Zwartewaterland. Deze Commissie brengt, nadat met u een hoorzitting is gehouden, advies uit aan het orgaan dat het door u bestreden besluit heeft genomen. Daarna neemt het orgaan een nieuw besluit.

 

Uitstel van de gevolgen van het besluit waartegen u bezwaar maakt

Als u bezwaar maakt tegen een besluit betekent dit meestal niet dat dit besluit ook automatisch wordt uitgesteld. Een bezwaarprocedure kost tamelijk veel tijd. Als u wilt voorkomen dat door de uitvoering van het besluit onomkeerbare gevolgen ontstaan, kunt u een ’voorlopige voorziening’ vragen bij de rechtbank. Bij een voorlopige voorziening neemt de rechter een voorlopige beslissing over het besluit waartegen u bezwaar heeft gemaakt. De rechter kan dan bijvoorbeeld een bouwstop opleggen of u een tijdelijke uitkering toekennen

 

Afschriften

De volgende partijen hebben een afschrift ontvangen van dit verkeersbesluit:

  • 1.

    Politie;

  • 2.

    Eenheid Beheer, team Buitendienst gemeente Zwartewaterland.

Naar boven