Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gouda | Staatscourant 2016, 15891 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gouda | Staatscourant 2016, 15891 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
(zoals goedgekeurd door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland op 10 oktober 1989, inclusief de wijzigingen goedgekeurd door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland op 20 maart 1990, 28 augustus 1990, 17 april 1991, 19 april 1991, 5 juli 1991, 9 april 1992, 21 december 1993, 28 juni 1994, 8 augustus 1995, 27 maart 1998, 14 augustus 2002, 29 december 2005 en de wijzigingsbesluiten van het Algemeen Bestuur van 27 juni 2007, 18 april 2012, 10 oktober 2012 en 2 maart 2016.
De raden, respectievelijk de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas.
- de gemeenten in de regio Midden-Holland samen wensen te werken omtrent strategische onderwerpen en hun belangen bij deze onderwerpen gezamenlijk en krachtig wensen te behartigen, waarbij lobbyactiviteiten als een belangrijke functie worden gezien;
- de Provincie Zuid-Holland de strategische samenwerking door gemeenten in Midden-Holland graag versterkt zou willen zien;
- deze samenwerking primair vormgegeven wordt vanuit het netwerk van gemeenten en betrokken partijen, waarbij deze gemeenschappelijke regeling een hulpconstructie is;
- het de wens is van de gemeenten om door te ontwikkelen naar werken op basis van projecten en bijbehorende projectfinanciering en -verrekening;
- er een regionaal platform is ingesteld dat richting geeft aan de samenwerking in het netwerk;
- deze gemeenschappelijke regeling voor de samenwerking in de regio, en daarmee voor het regionaal platform, een onmisbaar hulpmiddel is, bijvoorbeeld door het verkrijgen van rechtspersoonlijkheid en het aanvragen van subsidies;
- een goede regionale samenwerking bevorderd wordt door een zo groot mogelijke personele congruentie tussen de leden van het regionaal platform en de leden van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling;
- gehecht wordt aan het intensiever betrekken van de raden bij deze gezamenlijke belangenbehartiging en de bepaling van de strategische programma’s, waarbij vóór 1 januari 2018 geëvalueerd zal worden of de betrokkenheid van de raden inderdaad verhoogd is en de gemeenschappelijke regeling als onderdeel van de netwerksamenwerking goed functioneert;
- de rol van het Dagelijks Bestuur voornamelijk bestaat uit de voorbereiding van de vergaderingen van het platform en het afhandelen van operationele onderwerpen alsmede het stimuleren van resultaten en het bevorderen en bewaken van de betrokkenheid van de raadsleden;
- de “Notitie Governancemodel d.d. 7 oktober 2015” onlosmakelijk verbonden is aan de Gemeenschappelijk Regeling, en als bijlage hiervan wordt vastgesteld;
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen;
Deze gemeenschappelijke belangen kunnen zowel op structurele als op projectmatige basis behartigd kunnen worden.
Ter behartiging van de in lid 1 genoemde belangen voert de regio, op basis van daartoe door de bestuursorganen van gemeenten genomen besluiten, naast de algemene coördinerende taak als bedoeld in het eerste lid, de volgende taken uit:
alle andere taken die bij gelijkluidend besluit ter behartiging aan de regio zijn opgedragen door de bestuursorganen van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover het diens bevoegdheid betreft. Besluitvorming over dit onderwerp vindt plaats door middel van gelijkluidende besluitvorming van de bestuursorganen van twee of meer deelnemende gemeenten. De uitvoering van de taken zal beperkt blijven tot de gemeenten die deze aan de regio hebben opgedragen.
Aan de regio zijn/worden, ter vervulling van de in lid 2 genoemde taken met betrekking tot de in lid 1 genoemde gemeenschappelijke belangen, bevoegdheden van regeling en bestuur toegekend binnen de grens van artikel 30 van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Hiertoe behoort, indien de opgedragen taken hiertoe nopen, het heffen van rechten als bedoeld in de Gemeentewet en het heffen van rechten op grond van bijzondere wetten.
Het algemeen bestuur bestaat uit twee leden per deelnemende gemeente, die worden aangewezen door de raad van die gemeente. De raad wijst voor ieder lid een plaatsvervangend lid aan, dat het lid bij verhindering of ontstentenis vervangt. Leden en plaatsvervangende leden maken deel uit van het college. Indien mogelijk, dit ter beoordeling van de raad, benoemt de raad haar voorzitter alsmede de portefeuillehouder van het aan de betreffende gemeente ter coördinatie toebedeelde beleidsdomein.
Indien de raad van een deelnemende gemeente niet kan voldoen aan het bepaalde in het tweede lid, blijven de door hem aangewezen leden en plaatsvervangende leden van het algemeen bestuur, die hadden moeten aftreden, als zodanig fungeren, totdat die gemeenteraad nieuwe leden en plaatsvervangende leden heeft aangewezen.
Een uitzondering hierop is de situatie dat zowel de betreffende leden als plaatsvervangende leden geen deel meer uitmaken van het gemeentebestuur. In dat geval ontstaat een vacature die tot in de opvolging is voorzien niet door de betreffende gemeente wordt opgevuld.
4.Het aanwijzen van leden ter vervulling van plaatsen die door ontslag, overlijden of om een andere reden tussentijds zijn opengevallen, vindt plaats door de raad die het aangaat in zijn eerstvolgende vergadering of zo spoedig mogelijk daarna.
Een zodanig aangewezen lid treedt af op het tijdstip waarop diegene wiens plaats hij heeft ingenomen, zou hebben moeten aftreden.
De leden van het algemeen bestuur kunnen te allen tijde ontslag nemen. Van dit ontslag stellen zij de voorzitter van het algemeen bestuur, alsmede de raad die het lid heeft aangewezen, op de hoogte. Het ontslag is onherroepelijk. Leden van het algemeen bestuur die ontslag hebben genomen behouden het lidmaatschap totdat onherroepelijk in hun opvolging is voorzien.
Van alle aanwijzingen tot lid van het algemeen bestuur geeft de raad binnen een week kennis aan de voorzitter van het algemeen bestuur van de regio.
In een besloten vergadering kan niet worden beraadslaagd, noch een besluit worden genomen over:
Indien tussentijds een plaats in het dagelijks bestuur vacant komt, kiest het algemeen bestuur een nieuw lid. Gaat het openvallen van de plaats in het dagelijks bestuur gepaard met het openvallen van een plaats in het algemeen bestuur, dan stelt het algemeen bestuur het kiezen van een nieuw lid van het dagelijks bestuur uit totdat de opengevallen plaats in het algemeen bestuur zal zijn bezet, doch voor niet langer dan zesentwintig weken. Tot dat moment zal het voor het vertrekkende lid aangewezen plaatsvervangende lid van het algemeen bestuur tevens fungeren als plaatsvervangend lid van het dagelijks bestuur.
Het dagelijks bestuur vergadert zo vaak als de voorzitter dan wel ten minste twee van de overige leden dat nodig achten.
Par.3. De vergoeding voor de leden van het dagelijks bestuur.
De werkzaamheden van de leden van het dagelijks bestuur ten behoeve van de regio zijn onderdeel van hun functie bij de deelnemende gemeenten. De leden van het algemeen bestuur ontvangen derhalve geen afzonderlijke vergoeding voor hun werkzaamheden of tegemoetkoming in de kosten.
Tot de bevoegdheden van het dagelijks bestuur van de regio behoren naast de bevoegdheden zoals bedoeld in artikel 33b van de wet onder meer:
De voorzitter vertegenwoordigt de regio in en buiten rechte. Indien de voorzitter deel uitmaakt van het bestuur van een deelnemende gemeente die rechtstreeks partij is in een geding of bij een buitengerechtelijke rechtshandeling, waarbij de regio is betrokken, oefent een ander door het dagelijks bestuur aan te wijzen lid van dat bestuur deze bevoegdheid uit. Indien ook de andere leden van het dagelijks bestuur om deze reden buiten staat zijn de regio te vertegenwoordigen voorziet het algemeen bestuur naar bevind van zaken in de uitoefening van deze bevoegdheid.
Wanneer aan het algemeen bestuur blijkt, dat de raad van een deelnemende gemeente niet voldoet of niet zal voldoen aan het bepaalde in artikel 24, lid 5 doet het algemeen bestuur aan Gedeputeerde Staten het verzoek over te gaan tot toepassing van artikel 194 van de Gemeentewet.
a. De algemene werkingskosten van de regio worden, rekening houdend met andere inkomsten, over de deelnemende gemeenten verdeeld naar het inwonertal op 1 januari van het jaar, waarop de kosten betrekking hebben. Voor de vaststelling van de aantallen inwoners worden aangehouden de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers.
Indien en voor zover taken en projecten niet voor alle aan deze regeling deelnemende gemeente worden uitgevoerd worden de gemeenten waarvoor de taken en projecten niet worden uitgevoerd in afwijking van het derde lid, onder b., van dit artikel niet belast met een aandeel in de kosten van deze taken en projecten.
Bij uittreding is de uittredende gemeente een extra bedrag verschuldigd ter hoogte van twee maal de hoogte van de door deze gemeente verschuldigde jaarbijdrage in het kalenderjaar voorafgaand aan de uittreding. Dit bedrag is te voldoen in vier halfjaarlijkse termijnen, te voldoen voor 16 januari respectievelijk voor 16 juli.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-15891.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.