Verkeersbesluit

Logo Heemskerk

Burgemeester en wethouders hebben op 21 maart 2016 besloten om:

Overwegende:

  • dat de Maerelaan, tussen de Laan van Assumburg en de Baandert, een voor het openbaar verkeer openstaande weg is die bij de gemeente in beheer is;

  • dat bovengenoemd weggedeelte in het verkeersstructuurplan 2009-2015 is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg type II;

  • dat bovengenoemde weg tot op heden voorzien is van suggestiestroken waar een parkeerverbod geldt aangeduid met het verkeersbord volgens model E1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • dat op bovengenoemd weggedeelte de rijstroken zijn gescheiden door een fysieke middenberm;

  • dat de huidige suggestiestroken 2, 00 meter breed zijn en de rijstroken voor het autoverkeer 4, 00 meter breed zijn;

  • dat bovengenoemd weggedeelte fysiek wordt versmald door de middenberm te verbreden waardoor de rijstrook voor het autoverkeer van 3,00 meter breed wordt;

  • dat de huidige suggestiestroken te wijzigen in fietsstroken door het aanbrengen van fietssymbolen in combinatie met rood asfalt in de huidige breedte van 2,00 meter;

  • dat door het aanbrengen van fietsstroken in de Maerelaan, het weggedeelte tussen de Laan van Assumburg en de Baandert, deze een uniforme inrichting krijgt wat de verkeersveiligheid ten goede komt;

  • dat uit ervaring is gebleken dat door het fysiek versmallen van de rijbaan het verkeer rustiger zal gaan rijden;

  • dat dit weggedeelte gezien de staat van het asfalt opnieuw geasfalteerd dient te worden;

  • dat door het aanbrengen van fietsstroken de verkeersveiligheid op bovengenoemde weggedeelte wordt verbeterd doordat de fietsers een eigen ruimte met een juridische status krijgen;

  • dat ingevolge het bepaalde in artikel 23 van het RVV 1990 het niet is toegestaan om een voertuig te laten stil staan op een fietsstrook, of op de rijbaan langs een fietsstrook;

  • dat over dit besluit overleg is gevoerd met de door de korpschef van de Nationale Politie daartoe gemandateerde van de politie;

  • dat de wethouder verkeer en vervoer akkoord is met het aanbrengen van fietsstroken op de Maerelaan, het weggedeelte tussen de Laan van Assumburg en de Baandert;

  • dat er een zienswijze is ingediend met betrekking tot het verbreden van de middenberm en het versmallen van de rijstrook voor het autoverkeer naar 3,00 meter;

  • dat in de zienswijze wordt aangegeven dat de versmalling van de rijstrook voor het autoverkeer naar 3,00 meter ten koste gaat van de verkeersveiligheid gezien het aanwezige vrachtverkeer;

  • dat de gemeente Heemskerk haar wegen inricht volgens de richtlijnen van het Kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur (CROW) en de Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom (ASVV);

  • dat deze richtlijnen aangeven dat een rijstrook voor autoverkeer in combinatie met een fietsstrook een breedte mag hebben tussen de 2,90 meter en de 3,50 meter;

  • dat de minimale rijstrookbreedte wordt bepaald door de breedte van het ontwerpvoertuig plus de ruimte die nodig is voor zijdelingse bewegingen ten gevolge van koersafwijkingen en obstakelvrees van de trottoirband langs de middenberm;

  • dat als gevolg van de zienswijze en gezien bovenstaande de rijstrook voor de auto’s een breedte krijgt van 3,25 meter;

  • dat het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van regeling mandaten 2015 is gemandateerd aan de beleidsmedewerker wegen en verkeer (mandaatnr. Bo25);

  • gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de artikelen 12 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Babw);

b e s l u i t e n :

  • 1.

    het parkeerverbod op de Maerelaan, het weggedeelte tussen de Laan van Assumburg en de Baandert, in te trekken en hierbij de verkeersborden volgens model E1 van het RVV 1990 te verwijderen;

  • 2.

    door het aanbrengen van een fietssymbool, als bedoeld in het artikel BII van het Babw, op de Maerelaan, het weggedeelte tussen de Laan van Assumburg en de Baandert, zoals is aangegeven op de bijbehorende tekening, fietsstroken in te stellen;

  • 3.

    dat bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt door publicatie van dit besluit in het digitale gemeenteblad en de Staatscourant;

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden bezwaar maken volgens onderstaande procedure. Nadere inlichtingen: telefoonnummer 14 0251 of via de website www.heemskerk.nl/digid.

Bezwaar maken

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken. U stuurt het bezwaarschrift per brief aan burgemeester en wethouders. Met uw DigiD inlogcode kunt u ook bezwaar maken via deze website. Een bezwaar kan niet per e-mail worden ingediend.

Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:

  • naam en adres van de indiener;

  • de datum van verzending;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht (of een kopie van het besluit meesturen);

  • de reden(en) van het bezwaar;

  • de handtekening van de indiener.

Tijdens de bezwaarschriftprocedure kunt u, als onverwijlde spoed, gelet op de belangen, dat vereist om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Haarlem, Postbus 1621, 2003 BR in Haarlem of digitaal via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Naar boven