Beschikking van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, houdende ontheffing aan Eurosense BVBA van het verbod VFR-vluchten uit te voeren buiten de daglichtperiode

Datum: 7 januari 2016

Nummer: ILT-2016/4250

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gezien het verzoek om ontheffing d.d. 24 november 2015 van Eurosense BVBA, adres: Nerviërslaan 54, 1780 Wemmel, België, contactpersoon: de heer S. van Dijck, tel.: 0032 476 91 86 88, e-mail: navigation@eurosense.com;

Overwegende dat het doel van de vlucht is het inwinnen van hoogtedata voor het ‘Actueel Hoogtebestand Nederland 2016’ (AHN.nl) in opdracht van Rijkswaterstaat met als doel het vervaardigen van een gedetailleerd hoogtebestand van Nederland;

Gelet op artikel 18, tweede lid, van het Besluit luchtverkeer 2014;

BESLUIT:

Artikel 1

Deze beschikking is van toepassing op de luchtvaartuigen van het type Cessna C404 met als registratie OO-GPS, OO-ESA, Piper PA-31 Navajo met registratie OO-ITC, Cessna 402 met als registratie HA-ACN, of een vergelijkbaar vervangend luchtvaartuig in gebruik bij Eurosense BVBA, waarmee VFR-vluchten worden uitgevoerd buiten de daglichtperiode voor het vervaardigen van een gedetailleerd hoogtebestand van Nederland in opdracht van Rijkswaterstaat.

Artikel 2

Aan de gezagvoerders van de in artikel 1 bedoelde luchtvaartuigen wordt van 11 januari 2016 tot en met 31 april 2016 ’s avonds tussen zonsondergang en 23.00 uur lokale tijd ontheffing verleend van het verbod van artikel 18, eerste lid, van het Besluit luchtverkeer 2014 tot het uitvoeren van VFR-vluchten buiten de daglichtperiode, zoals gepubliceerd in de in artikel 26, eerste lid, onderdeel a, onder 1°, van het Besluit luchtverkeer 2014, bedoelde luchtvaartgids, met inachtneming van de volgende voorschriften en beperkingen:

  • a. voor het uitvoeren van de vlucht is het luchtvaartuig uitgerust met de instrumenten die zijn vereist voor IFR-vluchten, aangevuld met verlichting van instrumenten en installaties, navigatielichten, een landingslichtinstallatie, verlichting in de passagiersruimte en een elektrische zaklantaarn voor ieder lid van het stuurhutpersoneel;

  • b. de gezagvoerder beschikt over een geldige CPL met bevoegdverklaring IR;

  • c. de vluchten worden uitgevoerd als een gecontroleerde VFR-vlucht;

  • d. er worden geen passagiers vervoerd tijdens de surveyvlucht, anders dan benodigd voor het uitvoeren van de vlucht;

  • e. voor de vluchten wordt tijdig een vliegplan ingediend; hiervoor dient men tijdig te coördineren met de Operationele Helpdesk LVNL, tel.: 020 4062201 (0700 1700 LT); fax: 020 4063672; e-mail: ops_helpdesk@lvnl.nl;

  • f. tijdens het uitvoeren van de vluchten is een tweezijdige radioverbinding tot stand gebracht met de betrokken luchtverkeersleidingsdienst en wordt voortdurend op de aangewezen radiofrequentie geluisterd;

  • g. het vliegzicht bedraagt ten minste 5 km en de afstand van het luchtvaartuig tot de wolken is groter dan 1.500 meter horizontaal en 450 meter verticaal;

  • h. er dient, na het ingediende vliegplan, eerst een klaring te zijn verkregen van de betrokken plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst voor vluchten die plaatsvinden binnen een plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied;

  • i. tijdens het vliegen wordt het programma dat vooraf aan LVNL wordt doorgegeven, nageleefd tenzij een afwijkende klaring is verkregen;

  • j. vluchten worden uitgevoerd in overeenstemming met de verleende opdracht van de opdrachtgever;

  • k. voorafgaand aan de vlucht zorgt Eurosense BVBA ervoor dat in de plaatselijke media aandacht is besteed aan de uit te voeren vlucht, waarbij ten minste het volgende wordt aangegeven:

    • 1°. het doel van de vlucht;

    • 2°. een zo exact mogelijke omschrijving van de locatie;

    • 3°. de dag;

    • 4°. het tijdstip van aanvang en de verwachte duur van de vlucht; en

    • 5°. dat klachten kunnen worden gemeld bij de ontheffinghouder en bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, tel.: 088 4890000 of e-mail: aviation-approvals@ilent.nl.

    De ontheffinghouder doet deze bekendmaking in de plaatselijke media en stuurt een kopie onder vermelding van het kenmerk van deze ontheffing, per e-mail (aviation-approvals@ilent.nl), aan de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Artikel 3

Aan de gezagvoerder van een luchtvaartuig dat de in artikel 1 genoemde vluchten uitvoert, wordt door de betrokken luchtverkeersleidingsdienst een afwijkende klaring als bedoeld in paragraaf SERA.8020, onderdeel (a), van verordening (EU) nr. 923/2012 verstrekt. Deze klaring wordt verstrekt voor het afwijken van luchtverkeersroutes als bedoeld in artikel 3 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening, indien de luchtverkeerssituatie dit toelaat, mits de volgende voorschriften in acht worden genomen:

  • a. voor deze vluchten wordt de procedure gevolgd voor ‘Survey projects’, zoals die is gepubliceerd op de site van de Operationele Helpdesk LVNL: http://www.lvnl-ohd.nl/;

  • b. vóór aanvang van een vlucht worden de volgende gegevens ter informatie naar aviation-approvals@ilent.nl gestuurd:

    • gegevens van de opdrachtgever en de contactpersoon,

    • het maatschappelijk belang van de opdracht,

    • specificatie van het te vliegen gebied (geen algemene omschrijving),

    • de gewenste vlieghoogten,

    • de tijdsduur van de opdracht,

    • de periode waarbinnen de opdracht moet zijn gevlogen,

    • het door de Operationele Helpdesk LVNL verstrekte projectformulier;

  • c. de aanvraag wordt pas door de Operationele Helpdesk LVNL in behandeling genomen wanneer deze vergezeld gaat van een ondertekende opdracht(verklaring); deze ondertekende opdracht bevat minimaal de informatie, genoemd in onderdeel b; voor het invullen van deze gegevens is een formulier beschikbaar; dit formulier is op te vragen bij de Operationele Helpdesk LVNL;

  • d. indien luchtverkeerstechnische redenen daartoe noodzaken, kan de betrokken luchtverkeersleidingsdienst de vlucht doen uitstellen, dan wel annuleren.

Artikel 4

  • 1. De aanvrager draagt er zorg voor dat de gezagvoerders bekend zijn met de inhoud van deze beschikking.

  • 2. Overtreding van de voorschriften van deze beschikking is een strafbaar feit.

  • 3. Bij het niet of niet volledig nakomen van de voorschriften en beperkingen, genoemd in artikel 2, kan dat aanleiding zijn deze beschikking in te trekken.

Artikel 5

De aanvrager voert bij de voorbereiding van elk project een veiligheidsanalyse uit. Daarbij wordt in kaart gebracht welke risico’s er zijn als gevolg van het uitvoeren van VFR-vluchten buiten de daglichtperiode. Vervolgens worden risicobeperkende maatregelen in kaart gebracht en toegepast zodanig dat de vlucht op een verantwoorde wijze kan worden uitgevoerd.

Artikel 6

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 11 januari 2016 en vervalt met ingang van 1 mei 2016, tenzij deze voortijdig wordt ingetrokken.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE INSPECTEUR ILT/LUCHTVAART, M. van Velzen Senior Inspecteur

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze vergunning, kunt u hiertegen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum waarop deze vergunning is verzonden, schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Postbus 16191

2500 BD Den Haag

Is er sprake van onverwijlde spoed? Dan kunt u de rechtbank van uw woonplaats verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen.

Meer informatie over de voorlopige voorziening vindt u op www.rechtspraak.nl.

Naar boven