Verkeersbesluit: Instellen 30 km per uur-zone Dijk (bibeko), het realiseren van twee algemene gehandicaptenparkeerplaatsen rondom woon-zorgcomplex Dijkhof en het instellen van een parkeerverbod(zone) Dijk, Montfort.

Logo Roerdalen

Gem.reg.nr. RD/2016-825

Specialist Verkeer R. Walraven

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ROERDALEN

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;  

Het mandaatbesluit Roerdalen 2014, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 24 juni 2014 en inwerking getreden op 28 juni 2014, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

Is het gewenst om

Om de maximum snelheid van 50 km per uur op de Dijk terug te brengen naar 30 km per uur, middels zonering. Een parkeerverbod(zone) in te stellen aan beide zijden van de Dijk. Het realiseren van twee algemene gehandicaptenparkeerplaatsen rondom het woon-zorgcomplex Dijkhof.

 

Motivering

De maximum snelheid op de Dijk wordt verlaagd naar 30 km per uur. Hiervoor wordt de inrichting aangepast door de T-splitsing Dijk – Hendrik van Gelrestraat verhoogd aan te leggen.

De afgelopen jaren heeft de gemeente Roerdalen haar ambitie uitgesproken en zijn voorbereidingen getroffen ter voorbereiding voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op de Dijk in Montfort. Het reduceren van de snelheid maakt hier prominent deel van uit.

In 2015 is het woon-zorgcomplex Dijkhof in gebruik genomen. Rondom dit complex zijn een aantal openbare parkeerplaatsen gerealiseerd. Er dient rekening gehouden te worden met mensen met een beperking. Om te voorkomen dat alle openbare parkeerplaatsen bezet zijn en de kans aanwezig is dat gehandicapten een lange afstand te voet moeten afleggen naar het woon-zorgcomplex met een ontmoetingsruimte en therapiecentrum Montfort, worden twee algemene gehandicaptenparkeerplaatsen gerealiseerd. De gehandicaptenparkeerplaatsen komen rondom het woon-zorgcomplex te liggen.

Om te zorgen dat op de Dijk uitsluitend in de vakken geparkeerd wordt. Wil de gemeente Roerdalen een parkeerverbod aan beide zijden van de Dijk (door middel van een zonering) instellen. Door het instellen van dit parkeerverbod wordt het foutief en/of niet veilig parkeren tegen gegaan.

 

Juridisch kader verkeersbesluit

Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.  

In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.  

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:

De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:

a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1,

behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4,

E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;

b) de volgende verkeerstekens op het wegdek:

1. doorgetrokken strepen;

2. aanduiding van fietsstroken;

3. aanduiding van busstroken en busbanen;

4. voetgangersoversteekplaatsen;

5. gele doorgetron strepen;

6. gele onderbroken strepen

7. haaientanden  

In onderstaande tekst wordt aangegeven waar borden worden geplaatst en markeringen worden aangebracht.  

Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.

Aanpak en inrichting

Bebording 30 km per uur zone

Door het uitvoeren van de reconstructie van de Dijk is er een mogelijkheid ontstaan om ook de geldende snelheid terug te brengen naar 30 km per uur. In dit kader wordt uitvoering gegeven aan het beleid (GVVP 2009 - 2014). Concreet betekent dit dat er ter hoogte van de overgang van de rotonde naar de Dijk zoneportalen met A1 (zone 30) worden geplaatst. Dat wil zeggen dat de maximum snelheid wordt verlaagd naar 30 km per uur met duidelijk herkenbare zone in- en uitgangen door middel van poort-constructies. Deze worden uiutgevoerd door middel van bebording aan beide zijden 30 km-zone en markering dubbele streep met 30 aanduiding uitgevoerd in thermoplast.

De bebording komt op de volgende locatie:

Dijk, ter hoogte markering 30 km per uur;

Broekweg, ter hoogte kombord Montfort;

Fysieke maatregelen 30 km per uur zone

De 30 km per uur zone kan daar waar nodig ondersteund door snelheidsremmende en/of attentieverhogende maatregelen inclusief de daarbij behorende ondersteunende markering. Deze maatregelen worden aangebracht naast de al bestaande maatregelen in het gebied. Voor het aanbrengen van deze infrastructurele maatregelen hoeft, zoals blijkt uit artikel 12 van het BABW, geen verkeersbesluit te worden genomen. Op de bij dit besluit horende tekening is inzichtelijk gemaakt waar snelheidsremmende en/of attentieverhogende maatregelen worden genomen.

Bebording parkeerverbod

De bebording komt op de volgende loactie:

Dijk, ter hoogte overgang rotonde naar de Dijk;

Dijk, ter hoogte T-splitsing met Broekweg;

Door het plaatsen van de verkeersborden E1zb en E1ze zonaal (Reglement Verkeersregels en Verkeertekens 1990) wordt de (parkeerverbodzone-)regeling ter plekke aangegeven. Een en ander wordt uitgevoerd middels de bijgevoegde situatietekening.

Bebording algemene gehandicaptenparkeerplaatsen

De algemene gehnadicaptenparkeerplaatsen worden gerealiseerd door het plaatsen van het verkeersbord E6 (RVV 1990) en het aanbrengen van ondersteunende markering.

Belangenafweging

Overwegende dat:

Op 15 december 2015 een informatieavond op uitnodiging is gehouden over de verbetering van de verkeersveiligheid van de Dijk. Er is met de aanwezigen gesproken over de problemen en diverse mogelijke oplossingen. Alle aanwezigen herkennen de problematiek van de gevaarlijke situatie op de Dijk en zij kunnen zich vinden in de door de gemeente voorgestelde verkeersmaatregelen;

Het college van B en W Roerdalen op 1 maart 2016 heeft ingestemd met het ontwerp van de Dijk;

De verkeersmaatregelen passen binnen het principe ""Duurzaam Veilig"

De verkeersmaatregelen passen binnen het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan;

Door een maximumsnelheid van 30 km per uur in te stellen de veiligheid van de Dijk wordt verbeterd;

Door het toepassen van de verkeersmaatregelen de snelheid wordt verlaagd en daarmee de verkeersveiligheid wordt verbeterd;

Met de inrichting tegenmoet wordt gekomen aan de wens van de bewoners om enerzijds de snelheid af te remmen en anderzijds om overlast door hinderlijke drempels te voorkomen;

Met de inrichting rekening is gehouden voor de vrachtauto's voor de bevoorrading van de bedrijven en supermarkt in het centrum van Montfort;

Met de inrichting rekening is gehouden met de aanwezigheid van het openbaar vervoer (lijn 80);

Het belang om twee halteplaatsen te realiseren op de rijbaan zwaarder weegt dan het belang van onbelemmerde doorstroming voor gemotoriseerd verkeer op de Dijk;

Voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het verkeersbesluit deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht).

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd omtrent deze maatregel met de taakaccenthouder verkeer van de basiseenheid Echt-Susteren-Roerdalen van de politieregio Limburg en dat zij positief adviseert. Het betreffende overleg heeft plaatsgevonden op woensdag 9 maart 2016.

Besluit:

  • I.

    De 30 km per uur zone Dijk in te stellen, middels het plaatsen van de verkeersborden (RVV 1990);

    A1 (30 km) ter hoogte overgang rotonde naar de Dijk;

    A2 (30 km) ter hoogte overgang rotonde naar de Dijk;

    A1 (30 km) ter hoogte T-splitsing met de Broekweg;

    A1 (30 km) ter hoogte kombord Montfort op de Broekweg;

 

  • II.

    Een parkeerverbodzone in te stellen, middels het plaatsen van het verkeersbord E1zb (zone) en E1ze (zone) (RVV 1990);

     

  • III

    Twee algemene gehnadicaptenparkeerplaatsen te realiseren rondom het woon-zorgcomplex Dijkhof, middels het plaatsen van het verkeersbord E6 (RVV 1990) en het aanbrengen van de daarbij behorende markeringen;

     

  • IV

    Een en ander uit te voeren overeenkomstig bijgevoegde tekening; 

     

  • III.

    De datum van openbaarmaking van dit Verkeersbesluit te bepalen op vrijdag 25 maart 2016

 

St. Odiliënberg, 25 maart 2016

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen,

krachtens mandaat,  

 

R (Rob) Walraven

Specialist Verkeer

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Roerdalen, Postbus 6099, 6077 ZH Sint Odiliënberg. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

  • a)

    naam en adres

  • b)

    de dagtekening

  • c)

    omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit "RD/2016-825 Instellen 30 km per uur-zone Dijk (bibeko), het realiseren van twee algemene gehandicaptenparkeerplaatsen rondom woon-zorgcomplex Dijkhof en het instellen van een parkeerverbod(zone) Dijk, Montfort"

  • d)

    de gronden van het bezwaar

 

Wanneer u van mening bent dat vanwege spoed niet op het besluit op uw bezwaarschrift gewacht kan worden, kunt u bij de voorzieningsrechter van de Rechtbank Limburg, sector Bestuursrecht, Postbus 950 te 6040 AZ Roermond verzoeken dit besluit te schorsen en/of een voorlopige voorziening te treffen.

Naar boven