Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 15 maart 2016, nr. IENM/BSK-2016/59438, tot wijziging van de Eenmalige subsidieregeling update software Boordcomputer taxi

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 5, onderdeel c, van de Kaderwet subsidies I en M;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Eenmalige subsidieregeling update software Boordcomputer taxi wordt als volgt gewijzigd:

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

  • 1. In de beschikking tot verlening tot subsidie wordt de datum bepaald, waarop de ontwikkeling en certificering van de software gerealiseerd moet zijn.

2. In het tweede lid komt ‘het eerste lid of aan andere’ te vervallen.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

TOELICHTING

Inleiding

Met de onderhavige regeling wordt de datum waarop de ontwikkeling en de certificering van software voor de boordcomputer taxi (hierna: BCT) gereed moet zijn, niet langer bepaald bij ministeriële regeling, maar bij de beschikking tot verlening tot subsidie.

Achtergrond

Met ingang van 1 april 2015 trad een wijziging van de Regeling specificaties en typegoedkeuring boordcomputer taxi in werking. Doel van die wijziging was de interpretatieruimte in de specificaties weg te nemen, de opstartproblemen die zich voordeden in het gebruik van de BCT te verhelpen en veilig updaten buiten de erkende werkplaats mogelijk te maken. Op grond van die regeling moeten uiterlijk 1 juli 2016 alle taxi’s zijn voorzien van een BCT met software die voldoet aan de in de gewijzigde regeling neergelegde eisen. Vanaf die datum wordt ook gehandhaafd door de Inspectie Leefomgeving en Transport.

De software waarmee wordt voldaan aan de Regeling specificaties en typegoedkeuring boordcomputer taxi, moest nog ontwikkeld worden. De ontwikkeling van de software gaat daarbij gepaard met kosten. Om te bereiken dat de kosten voor de ontwikkeling van de software beperkt werden doorberekend aan de taxiondernemers, is door middel van de Eenmalige subsidieregeling update software Boordcomputer taxi (hierna: subsidieregeling) voorzien in een tegemoetkoming van de kosten voor de fabrikanten. De Tweede Kamer is hierover geïnformeerd bij brief van 13 februari 2015 (Kamerstukken II, 2014–2015, 31 521, nr. 85).

Datum en meldplicht

In de subsidieregeling was als voorwaarde voor toekenning van de subsidie opgenomen dat de ontwikkeling en de certificering van de software voor 1 april 2016 gerealiseerd moest zijn. Deze datum was gekozen omdat ervan werd uitgegaan dat er voor de installatie van de software in alle bestaande BCT’s drie maanden nodig waren.

In de subsidieregeling is voorts een meldplicht opgenomen. De meldplicht verplicht de fabrikant ertoe het aan de minister te melden indien de fabrikant vermoedt dat niet aan de verplichtingen op grond van de regeling kan worden voldaan.

Op grond van deze meldplicht is aan de minister gemeld dat de datum van 1 april 2016 niet gehaald zou worden. Naar aanleiding van deze melding is bezien of het nog mogelijk was om uiterlijk 1 juli 2016 alle BCT’s te voorzien van de nieuwe software. Dat is het geval; daarvoor zijn de drie maanden tussen ontwikkeling van de software en installatie van de software in alle BCT’s, waarin was voorzien in de regeling, niet vereist. Het ligt derhalve niet voor de hand om als voorwaarde voor toekenning van subsidie, vast te houden aan de datum van 1 april 2016 in artikel 8 van de subsidieregeling.

Er is daarom voor gekozen om de datum waarop de software ontwikkeld en gecertificeerd is, bij beschikking te regelen.

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Hiermee wordt niet aangesloten bij de vaste verandermomenten. De reden hiervoor is dat de te wijzigen regeling vervalt per 1 april 2016. Nadien kan de regeling niet meer gewijzigd worden. Door voor die tijd te zorgen dat de voorwaarden in de subsidieregeling aansluiten bij de doelstelling waarvoor de subsidieregeling is opgesteld, worden aanmerkelijke publieke en private nadelen voorkomen. Om diezelfde reden wordt ook geen invoeringstermijn in acht genomen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

Naar boven