Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordenveld | Staatscourant 2016, 12508 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordenveld | Staatscourant 2016, 12508 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Leek, Marum en Noordenveld,
in aanmerking nemende en overwegende dat:
besluiten de gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Sociale Dienst Noordenkwartier te wijzigen, zodat deze met ingang van 1 januari 2016 als volgt komt te luiden:
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
Waar in de regeling artikelen van enige wet of wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, treden in die artikelen in plaats van de gemeente, de raad, burgemeester en wethouders en de burgemeester respectievelijk: het openbaar lichaam, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
Hoofdstuk 2: Belang, taak en bevoegdheden
De dienst behartigt de gemeenschappelijke en afzonderlijke belangen van de gemeenten op het gebied van uitkeringsverstrekking, gesubsidieerde arbeid, arbeidsintegratie en –participatie, sociale activering, schuldhulpverlening, sociale kredietverlening, educatie, inburgering en kinderopvang in het kader van sociaal medische indicatie. De dienst draagt zorg voor een zo doelmatig mogelijke uitvoering van taken en uitoefening van bevoegdheden op de voornoemde terreinen.
Artikel 5: Taken en bevoegdheden
Ter vervulling van het in het vorige artikel genoemde doel verricht de dienst in ieder geval alle beleidsvoorbereidende en uitvoerende taken op de in artikel 4 genoemde terreinen. In het ‘Directiestatuut ISD Noordenkwartier’ en de ‘Mandatenlijst ISD Noordenkwartier’ worden deze taken en bevoegdheden nader gespecificeerd.
De dienst verleent prestaties op verzoek van gemeenten, buiten het in artikel 2 lid 2 en artikel 5 lid 1 genoemd rechtsgebied, indien het algemeen bestuur hiermee instemt. De prestaties worden verleend tegen een overeengekomen prijs. Eventueel verschuldigde B.T.W. zal apart in rekening worden gebracht.
Hoofdstuk 3: Het algemeen bestuur
Artikel 7: Positie en bevoegdheden algemeen bestuur
De verdeling van de taken en bevoegdheden tussen het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur, de voorzitter en het toezicht daarop is analoog aan die welke de Gemeentewet aangeeft voor de raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester voor zover daarvan in de regeling niet wordt afgeweken.
Het algemeen bestuur vergadert zo vaak als hij daartoe heeft besloten, doch jaarlijks minimaal twee maal en verder zo dikwijls als de voorzitter dit nodig acht of ten minste een vijfde deel van de leden van het algemeen bestuur zulks schriftelijk onder opgave van de te behandelen onderwerpen, verzoeken. In het laatste geval vindt de vergadering binnen twee weken plaats (artikel 17 Gemeentewet en artikel 22 Wet gemeenschappelijke regelingen).
Tegelijkertijd met de oproeping brengt de voorzitter dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis. De agenda en de daarbij behorende voorstellen met uitzondering van de in Gemeentewet artikel 25, tweede lid, (stukken waaromtrent geheimhouding is opgelegd), bedoelde stukken worden tegelijkertijd met de oproeping en op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd (artikel 19 Gemeentewet en artikel 22 Wet gemeenschappelijke regelingen).
Van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing, de bepalingen in artikel 20 (quorum voor opening van vergadering), artikel 22 (onschendbaarheid, verschoningsrecht), artikel 26 (handhaving orde vergadering), artikel 28 (niet deelname stemming), artikel 29 (quorum voor geldige stemming), artikel 30 (totstandkoming besluit), artikel 31 (geheime stembriefjes), artikel 32 (overige stemmingen) en artikel 33 (ambtelijke bijstand leden van het bestuur).
Artikel 10: Besloten vergadering
Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur betreffende geheimhouding omtrent de inhoud van stukken is het bepaalde in artikel 23 lid 1 tot en met 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen van toepassing. In een besloten vergadering van het algemeen bestuur wordt geen besluit genomen over:
Hoofdstuk 7: inlichtingen verantwoording en ontslag
Artikel 17: Extern (door algemeen en dagelijks bestuur)
Het algemeen en het dagelijks bestuur verstrekken aan de raden van de deelnemende gemeenten alle inlichtingen die door een of meer leden van die raden worden verlangd. Bij het afleggen van verantwoording en het verstrekken van inlichtingen aan een raad of een lid van een raad is het reglement van orde van die raad van toepassing.
Artikel 18: Extern (door individuele leden van het algemeen bestuur)
Een lid van het algemeen bestuur is het college waarbinnen dit lid functioneert, met inachtneming van het bepaalde in artikel 16 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, verantwoording verschuldigd voor het door hem in dat bestuur gevoerde beleid en wel op de in het reglement van orde voor de vergaderingen van het college aangegeven wijze.
Hoofdstuk 9: Financiële bepalingen
Artikel 20: Geldelijk beheer en de boekhouding
Het algemeen bestuur stelt voorschriften vast ter zake van het financieel- en administratieve beheer van de dienst. Het bepaalde in artikelen 186 en 213 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing, voor zover daarvan bij of krachtens de Wet gemeenschappelijke regelingen niet is afgeweken.
Artikel 21: Financiële en beleidsmatige kaders
Het dagelijks bestuur zendt jaarlijks vóór 15 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de algemene financiële en beleidsmatige kaders en de voorlopige jaarrekening aan de raden van de deelnemende gemeenten.
Artikel 22: Begrotingsprocedure
De raden van de deelnemende gemeenten kunnen binnen 8 weken na toezending van de ontwerpbegroting tot uiterlijk 1 juli het dagelijks bestuur van hun zienswijze doen blijken. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin de zienswijzen van de raden zijn vervat, bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
De directeur legt eens per drie maanden, over het voorgaande kwartaal, in de vorm van een managementrapportage aan het dagelijks bestuur verantwoording af over het uitgevoerde beleid. De managementrapportage wordt door het dagelijks bestuur, na vaststelling, ter kennisname doorgezonden naar de colleges.
Het dagelijks bestuur biedt de jaarstukken over het afgelopen kalenderjaar, met alle bijbehorende bescheiden, jaarlijks voor 1 april ter voorlopige vaststelling aan het algemeen bestuur aan onder gelijktijdige toezending aan de raden van de gemeenten. De jaarstukken dienen te zijn vergezeld van een verslag van het onderzoek naar de betrouwbaarheid van de jaarstukken, ingesteld door de overeenkomstig art. 213 van de Gemeentewet aangewezen deskundigen en van hetgeen het dagelijks bestuur voor zijn verantwoordingstaak verder dienstig acht.
Hoofdstuk 11: toetreding, uittreding, wijziging, geschillen en liquidatie
Artikel 27: Toetreding, uittreding
Voor de vaststelling van de financiële schade als bedoeld in lid 7 wordt door de dienst en de uittredende gemeente een commissie benoemd. Voor de samenstelling van de commissie wijzen de dienst en de uittredende gemeente ieder een lid aan. Beide leden wijzen gezamenlijk een derde aan als voorzitter van de commissie. Het advies van de commissie is voor partijen bindend. De kosten voor het inschakelen van de commissie zijn voor rekening van de uittredende gemeente.
Met betrekking tot geschillen omtrent de toepassing, in de ruimste zin, van de regeling tussen een of meer van de deelnemende colleges en het bestuur van het openbaar lichaam is artikel 28 van de Wet gemeenschappelijke regelingen van toepassing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-12508.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.