Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard | Staatscourant 2016, 12024 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard | Staatscourant 2016, 12024 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
De dagelijkse besturen van het waterschap Rivierenland en het waterschap Hollandse Delta alsmede de colleges van dijkgraaf en hoogheemraden van het hoogheemraadschap van Delfland, het hoogheemraadschap van Rijnland en het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard;
gezien de toestemming van de onderscheiden algemene besturen;
besluiten de gemeenschappelijke regeling Slibverwerking 2009 als volgt te wijzigen:
Het algemeen bestuur bestaat uit tien leden, afkomstig uit de dagelijkse besturen van de deelnemende waterschappen.
1. Het dagelijks bestuur stelt een ontwerp voor de kadernota als bedoeld in artikel 50fa van de Wet gemeenschappelijke regeling op.
2. Het algemeen bestuur stelt de kadernota vast.
3. Het dagelijks bestuur zendt de kadernota voor 15 april van het jaar voorafgaande aan het jaar waarop de kadernota betrekking heeft, uit aan het algemeen bestuur van de deelnemende waterschappen.
De gemeenschappelijke regeling Slibverwerking 2009 komt door deze wijziging als volgt te luiden:
Gemeenschappelijke regeling Slibverwerking 2009 (tweede wijziging)
Hoogheemraadschap van Rijnland,
Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, en
Hoogheemraadschap van Delfland.
De dagelijkse besturen en de voorzitters van de waterschappen:
Hoogheemraadschap van Rijnland,
Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, en
Hoogheemraadschap van Delfland, (hierna gezamenlijk te noemen; 'de Waterschappen')
ieder voor zover zij voor hun waterschap bevoegd zijn,
- de Waterschapswet, de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Waterwet oppervlaktewateren,
- het Reglement van bestuur voor het waterschap Hoogheemraadschap van Rijnland,
- het Reglement van bestuur voor het waterschap Hollandse Delta; het Reglement voor het waterschap Rivierenland, het Reglement van bestuur voor het waterschap Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard en het Reglement van bestuur voor het waterschap Hoogheemraadschap van Delfland, in werking getreden op 31 maart 2008, zoals nadien gewijzigd;
In overweging nemende het volgende:
Op grond van de artikelen l en 2 van de Waterschapswet, zijn waterschappen belast met de zorg voor het zuiveren van afvalwater op de voet van artikel 15a van de Wet verontreiniging oppervlaktewateren;
Op basis van de hierboven genoemde Reglementen hebben de Waterschappen, onder andere de taak om zorg te dragen voor het zuiveren van afvalwater, hieronder mede begrepen het stedelijk afvalwater afkomstig vanuit het beheersgebied van een aangrenzende waterbeheerder en krachtens artikel 15a, eerste lid van de Wet Verontreiniging oppervlaktewateren om doelmatigheidsredenen wordt gezuiverd op een zuiveringstechnisch werk dat in beheer is bij het waterschap.
De Waterschappen hebben de verwerking van zuiveringsslib, een restproduct bij de biologische reiniging van rioolwater/afvalwater dat door de Waterschappen plaatsvindt, in exploitatie gegeven bij de naamloze vennootschap HVC
De Waterschappen zijn, elk voor gelijke: delen, de vijf enige aandeelhouders in het kapitaal van DRSH;
Het secretariaat van de gemeenschappelijke regeling zal worden uitgevoerd door eén van de deelnemende waterschappen.
de volgende gemeenschappelijke regeling vast te stellen en aan te gaan:
In deze Regeling wordt verstaan onder:
a de Regeling: deze gemeenschappelijke regeling
b De Waterschappen: de waterschappen Hoogheemraadschap van Rijnland, Waterschap Hollandse Delta, Waterschap Rivierenland, Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, en Hoogheemraadschap van Delfland;
c Het Algemeen bestuur: het algemeen bestuur van het Openbaar lichaam als bedoeld in artikel 2;
d Het Dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van het Openbaar lichaam als bedoeld in artikel 2;
e De Voorzitter: de voorzitter van het Openbaar lichaam als bedoeld in artikel 2;
f De Wgr: de Wet gemeenschappelijke regelingen;
g Ballotageovereenkomst B: Ballotageovereenkomst B van de Aandeelhouders B van HVC;
h Het Openbaar lichaam: het openbaar lichaam als bedoeld in artikel 2.
Waar in deze Regeling artikelen van de Wgr of van enige andere wet of wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, moet in die artikelen in de plaats van het waterschap, het dagelijks bestuur en het a1gemeen bestuur onderscheidenlijk worden gelezen het Openbaar lichaam, Dagelijks bestuur of het Algemeen bestuur.
1 Er is een openbaar lichaam genaamd "Openbaar Lichaam Slibverwerking". 2 Het openbaar lichaam is rechtspersoon en is gevestigd te Rotterdam.
2 Belangen, taken en bevoegdheden
Het Openbaar Lichaam behartigt de belangen van de Waterschappen op het ter rein van:
(i) het transporteren of doen transporteren van zuiveringsslib naar verwerkingsinstallaties, stortplaatsen of andere eindbestemmingen;
(ii) het gecontroleerd storten of verwerken of doen storten of doen verwerken van zuiveringsslib in verbrandingsinstallaties of op andere wij ze;
(iii) het afvoeren en storten of doen afvoeren en doen storten van asresten of andere restproducten van de verwerking van zuiveringsslib, voor zover geen nuttig gebruik daarvan mogelijk is;
(iv) het afzetten of doen afzetten van zuiveringsslib en/of restproducten van de verwerking daarvan voor nuttig gebruik; en
(v) het produceren van duurzame energie en de interne afzet daarvan.
Artikel 4 - Taken en bevoegdheden
Ten behoeve van de behartiging van de in artikel 3 genoemde belangen, is het Openbaar lichaam belast met en bevoegd tot:
a het verwerven, houden, beheren en vervreemden voor de Waterschappen van aandelen in het kapitaal van HVC; I
b het toetreden tot een ballotageovereenkomst, waaronder in elk geval de Ballotageovereenkomst B, met HVC;
c het garant staan voor de verplichtingen van HVC krachtens door HVC gesloten overeenkomsten van geldlening, conform het bepaalde in artikel 7 van de Ballotageovereenkomst B;
d het actief invulling geven aan het aandeelhouderschap in HVC door ketenontwikkelingen, onderling en met HVC te bespreken, die in brede zin verband houden met slibverwerking en duurzaamheid;
e het, op basis van hoeveelheden tonnages door HVC verwerkt zuiveringsslib, factureren aan de Waterschappen;
f het benoemen van een commissaris in de raad van commissarissen van HVC namens de Waterschappen;
g het actief uitoefenen van de stemrechten verbonden aan de aandelen die het Openbaar lichaam in HVC houdt;
h het goed uitvoering en inhoud geven aan ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid;
i het bewaken en proactief invullen van de afspraken en normen op het gebied van corporate governance, zoals onder meer vastgelegd in de Nederlandse corporate governance code.
Het Openbaar lichaam kent de volgende bestuursorganen: het Algemeen bestuur, het Dagelijks bestuur en de Voorzitter. Voor zover niet voorbehouden aan het Algemeen bestuur of de Voorzitter worden namens het Openbaar lichaam rechtshandelingen verricht door het Dagelijks bestuur.
Artikel 6 - Verplichtingen van de Waterschappen
De Waterschappen zijn verplicht, ieder voor zover het hun waterschap betreft, om het Dagelijks bestuur, het Algemeen bestuur en de Voorzitter op het eerste verzoek aan één van hen alle relevante informatie te verschaffen met betrekking tot het aan HVC geleverde en door HVC afgevoerde zuiveringsslib.
Artikel 8 - Taken en bevoegdheden
Behalve de elders in deze Regeling genoemde taken en bevoegdheden is het Algemeen bestuur belast met en bevoegd tot:
Het verlenen van een uitsluitend recht als bedoeld in artikel l, onder bbb, en artikel 17 van het Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten aan HVC om met betrekking tot het zuiveringsslib van de Waterschappen de diensten en activiteiten als genoemd in artikel 3 met uitsluiting van andere ondernemingen te verrichten.
b De benoeming en het ontslag van leden van het Dagelijks bestuur met uitzondering van de voorzitter;
c De vaststelling en wijzigen van de begroting en de vaststelling van de jaarrekening.
Elk lid van het Algemeen bestuur heeft ín de vergadering één stem. De besluiten worden genomen met ‘gewone meerderheid van stemmen. Staken de stemmen, dan beslist de Stem van de Voorzitter.
Artikel 12 - Taken en Bevoegdheden
Naast de taken en bevoegdheden die bij de Wgr of krachtens deze Regeling aan het Dagelijks bestuur zijn opgedragen, heeft het Dagelijks bestuur de volgende taken en bevoegdheden:
Artikel 13 - Werkwijze en Vergaderorde
Artikel 14 - De Besluitvorming
Artikel 15 - Aanwijzing en Vervanging
Artikel 16 - Taken en Bevoegdheden
6 Inlichtingen en Verantwoording
Artikel 17 - Het Dagelijks bestuur en de Voorzitter ten opzichte van het Algemeen bestuur
Artikel 18 - Het Algemeen bestuur ten opzichte van de dagelijkse besturen en voorzitters van de Waterschappen
Een lid van het Algemeen bestuur is de dagelijkse en algemene besturen van de Waterschappen verantwoording verschuldigd voor de uitoefening van zijn lidmaatschap. Een lid van het Algemeen bestuur geeft mondeling of schriftelijk de door de dagelijkse en algemene besturen van de Waterschappen gevraagde inlichtingen.
Artikel 19 - Administratie en Controle
Het Algemeen bestuur stelt regels vast met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en van het financiële beheer van de geldmiddelen met inachtneming van de artikelen 108 tot en met 109C van de Waterschapswet.
50fa van de Wet gemeenschappelijke regeling op.
2. Het algemeen bestuur stelt de kadernota vast.
3. Het dagelijks bestuur zendt de kadernota voor 15 april van het jaar voorafgaande aan het jaar waarop de kadernota betrekking heeft, uit aan het algemeen bestuur van de deelnemende waterschappen.
Artikel 20 - Begrotingsprocedure
De algemene besturen van de Waterschappen kunnen binnen twee maanden na toezending bij het Dagelijks bestuur hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren brengen. Het Dagelijks bestuur voegt de commentaren, waarin deze zienswijzen zijn vervat, bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het Algemeen bestuur wordt aangeboden.
Artikel 21 - Bijdragen aan het Openbaar lichaam
Artikel 22 - Garantstelling voor overeenkomsten van geldlening HVC
De Waterschappen staan garant voor de tijdige en correcte betaling van door HVC aangegane overeenkomsten van geldlening voor zover die door het Openbaar lichaam worden gegarandeerd. De bijdrageplicht van elk van de Waterschappen krachtens die artikel wordt bepaald op de wij ze als beschreven in het vierde lid.
Ingeval van aansprakelijkstelling in verband met de garantstellingovereenkomst gesloten met de Nederlandse Waterschapsbank N.V. wordt het te betalen bedrag verdeeld tussen partijen aan de hand van de volgende verdeelsleutel:
Hoogheemraadschap van Delfland 24 %
Hoogheemraadschap van Rijnland: 31 %
Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard: 10 %
Waterschap Hollandse Delta: 28 %
Deze verdeelsleutel is gebaseerd op de begroting slibaanbod 2005. Ingeval van aansprakelijkstelling waarbij dé verdeelsleutel niet in overeenstemming is met het slibaanbod op het moment van aansprakelijkstelling, passen partijen de verdeelsleutel aan het slibaanbod van het volle jaar voorafgaand aan het moment van aansprakelijkstelling aan.
Het Dagelijks bestuur is belast met de zorg voor de archiefbescheiden voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats - van het Openbaar lichaam en haar organen, overeenkomstig een door het Algemeen bestuur vast te stellen regeling. Deze regeling wordt aan gedeputeerde staten van Zuid-Holland medegedeeld.
De beheerder van de in het vorige lid aan te wijzen archiefbewaarplaats oefent overeenkomstig de regeling als bedoeld in het eerste lid toezicht uit op het beheer van de archiefbescheiden van het Openbaar lichaam en haar organen, voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats.
9 Toetreding, Uittreding, wijziging en opheffing
Artikel 25 - Toe- en Uittreding
Het Algemeen bestuur regelt de gevolgen van toetreding van waterschappen tot deze Regeling en kan voorwaarden verbinden aan de toetreding. Indien nieuwe waterschappen wensen toe te treden tot HVC, dan is dit slechts mogelijk doordat dat waterschap toetreedt tot deze Regeling. Het Openbaar 1ichaam bevordert de toetreding van nieuwe waterschappen tot deze Regeling, en werkt daaraan constructief mee.
Waterschappen zijn gerechtigd uit te treden uit de deze Regeling door een gemotiveerde schriftelijke mededeling aan de overige partijen en een besluit van het dagelijks bestuur en de voorzitter van dat waterschap, met inachtneming van een uittredingstermijn van ten minste drie jaar. Bij uittreding van een waterschap blijft de Regeling bestaan, behoudens het bepaalde in het vijfde lid.
Een uittredend waterschap is gehouden tot betaling van een afkoopsom. Deze afkoopsom wordt berekend uit de aan de wegvallende hoeveelheden zuiveringsslib toe te rekenen vaste kosten (kapitaallasten, contractuele verplichtingen, e.d.) gedurende de nog resterende levensduur van gedane investeringen, waaronder begrepen herinvesteringen en uitbreidingen die door de a1gemene vergadering van aandeelhouders van HVC zijn goedgekeurd, resp. looptijd van de contractuele verplichtingen e.d. De wegvallende hoeveelheden zuiveringsslib worden ontleend aan het afvoerplan (zie artikel 4.4, 4.5, 4.6 en 4.8 van de Samenwerkingsovereenkomst) dat van kracht is op het moment van opzegging; bepalend is het jaar waarin het relatieve aandeel van het uittredende waterschap het grootst is. Van de aldus berekende bedragen wordt de contante waarde berekend op het moment van uittreding tegen de op dat moment geldende rente langlopende geldleningen bij de Nederlandse Waterschapsbank N.V. De opgestelde berekening van de afkoopsom wordt voorzien van een verklaring van de registeraccountant, die met de Controle van de jaarrekening van HVC is belast.
Indien de uittreding door één of meer Waterschappen ten gevolge heeft dat van de overige Waterschappen in redelijkheid niet gevergd kan worden dat zij deze Regeling in stand houden, kunnen de Waterschappen gedurende de loop van de uittredingstermijn besluiten tot opheffing van deze Regeling. In dat geval het bepaalde in het derde lid buiten toepassing. Artikel 26 is van toepassing.
Artikel 26 – Wijziging van de bepalingen van de GR
Artikel 28 - Duur van de Regeling
De Regeling wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.
De Regeling wordt aangehaald als "Gemeenschappelijke regeling Slibverwerking 2009"
Toelichting bij GR slibverwerking 2009 (Algemeen)
Deze Gemeenschappelijke Regeling (artikel 2) voorziet in de oprichting door de waterschappen (i) Hoogheemraadschap van Rijnland, (ii) Waterschap Hollandse Delta, (iii) Waterschap Rivierenland, (iv) Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard en (v) Hoogheemraadschap van Delfland van een openbaar lichaam, geheten: 'Openbaar Lichaam Slibverwerking'. Artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen voorziet in de mogelijkheid van oprichting van zo'n openbaar lichaam. Het Openbaar Lichaam Slibverwerking zal gevestigd zijn te Rotterdam.
Het Openbaar Lichaam Slibverwerking heeft tot doel de belangen van de deelnemende waterschappen te behartigen bij de uitvoering van hun taak om zorg te dragen voor het zuiveren van het stedelijk afvalwater afkomstig uit het beheersgebied van de waterschappen, dat krachtens artikel 15a, eerste lid, van de Wet verontreiniging oppervlaktewateren om doelmatigheidsredenen wordt gezuiverd op een zuiveringstechnisch werk dat in eigendom was van DRSH Zuiveringsslib N.V. ('DRSH').
De verwerking van het zuiveringsslib van de waterschappen zal duurzamer en efficiënter vorm worden gegeven doordat de N.V. Huisvuilcentrale Noord-Holland de aandelen van DRSH overneemt. Hierdoor hebben de deelnemende waterschappen (door middel van het Openbaar Lichaam Slibverwerking) 13% van de aandelen in het kapitaal van HVC verkregen, zodat de waterschappen voor dat aandeel zeggenschap verkrijgen in de verwerking van zuiveringsslib binnen de aandeelhouders- en governancestructuur van HVC. De deelnemende waterschappen zullen het zuiveringsslib rechtstreeks aan HVC aanbieden ter verwerking. HVC zal het Openbaar Lichaam Zuiveringsslib factureren voor de verwerking van het zuiveringsslib. Vervolgens zal het Openbaar Lichaam Zuiveringsslib de Waterschappen factureren voor de verwerking van het zuiveringsslib.
Artikel 4 bevat een omschrijving van de taken en bevoegdheden waarmee het Openbaar Lichaam Slibverwerking is belast. Hieronder vallen ondermeer het verwerven van aandelen in het kapitaal van HVC. Op het moment van oprichting is deze bevoegdheid beperkt tot een percentage van 13% van de aandelen in het kapitaal van HVC. Voorts is het Openbaar Lichaam Slibverwerking belast met het toetreden tot een ballotageovereenkomst met HVC. Op het moment van oprichting betreft dat de Ballotageovereenkomst B. Daarnaast staat het Openbaar Lichaam Slibverwerking garant voor de verplichtingen van HVC krachtens door HVC gesloten overeenkomsten van geldlening zoals bepaald in de ballotageovereenkomst B. Ook moet het Openbaar Lichaam Slibverwerking actief invulling geven aan het aandeelhouderschap in HVC. Daarbij staat de ontwikkeling van slibverwerking en duurzaamheid voorop. Tevens is het Openbaar Lichaam Slibverwerking belast met de facturering aan de waterschappen op basis van hoeveelheden tonnages door HVC verwerkt zuiveringsslib, met het benoemen van een commissaris in de raad van commissarissen van HVC namens de waterschappen, met het actief uitoefenen van stemrechten verbonden aan de aandelen die het Openbaar Lichaam Slibverwerking in HVC houdt, het goed uitvoering en inhoud geven aan ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, en het bewaken en proactief invullen van de afspraken en normen op het gebied van corporate governance. De corporate governance is in de eerste plaats vastgelegd in de Corporate Governance Code (2008) van de Commissie Tabaksblat en geactualiseerd door de Commissie Frijns (te vinden op www.commissiecorporategovernancecode.nl). Ook zal echter rekening moeten worden gehouden met andere ontwikkelingen, zoals onder meer voortvloeiend uit relevante jurisprudentie.
De artikelen 7 t/m 10 bevatten bepalingen over de samenstelling, de taken en bevoegdheden, de werkwijze en de besluitvorming van het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur bestaat uit vijf leden. Elk deelnemend waterschap wijst zijn voorzitter en één lid van zijn dagelijks bestuur aan als lid van het algemeen bestuur. Bij eventuele toe- of uittreding van waterschappen zal deze bepaling mogelijk wijziging behoeven. Artikel 8 bepaalt het algemeen bestuur van het Openbaar Lichaam bevoegd en belast is om (namens de dagelijkse besturen en de voorzitters van de Waterschappen gezamenlijk) aan HVC een uitsluitend recht te verlenen als bedoeld in artikel 17 van het Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten. Deze bevoegdheidstoedeling is gebaseerd op artikel 10, lid 2 van de Wet op de gemeenschappelijke regelingen en de Verordening van de algemene besturen van de Waterschappen die aan de dagelijkse besturen en de voorzitters van de Waterschappen gezamenlijk de bevoegdheid verleend om een uitsluitend recht te verlenen. Op basis van artikel 8 zijn de dagelijkse besturen en de voorzitters van de Waterschappen gezamenlijk niet langer bevoegd het uitsluitend recht te verlenen, maar is dat het Algemeen Bestuur van het Openbaar Lichaam, namens de dagelijkse besturen en voorzitters gezamenlijk. Voor de verlening van het uitsluitend recht aan HVC zal het algemeen bestuur van het Openbaar Lichaam een apart besluit moeten nemen. Voorts bepaalt art. 8 dat het algemeen bestuur, voor zover rechtens bevoegd is, belast en bevoegd is tot het beheer van de stortplaats Hartelmond B2 in het Botlekgebied. Wanneer deze stortplaats in eigendom wordt overgedragen aan een derde partij, vervalt deze verplichting tot beheer. De artikelen 9 en 10 spreken voor zich.
De artikelen 11 t/m 14 betreffen de samenstelling, taken en bevoegdheden, werkwijze en besluitvorming door het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur bestaat op grond van artikel 11 uit drie leden, gekozen uit het midden van het algemeen bestuur. In beginsel is het de bedoeling dat de voorzitters van de waterschappen worden aangewezen als leden van het dagelijks bestuur. Bij toe of uittreding van waterschappen zal deze bepaling mogelijkerwijs aanpassing behoeven. De artikelen 12, 13 en 14 behoeven geen nadere toelichting.
De artikelen 17 en 18 betreffen Bepalingen over inlichtingen en verantwoording van de verschillende organen van de waterschappen en van het Openbaar Lichaam Slibverwerking. De artikelen vormen de weerslag van de artikelen 16 en 17 van de Wgr. Artikel 17 bevat de interne verantwoordings- en informatieverplichtingen van het Openbaar Lichaam Slibverwerking. Artikel 18 bevat de informatie- en verantwoordingsplicht van het algemeen bestuur van het Openbaar Lichaam Slibverwerking aan de besturen van de waterschappen. Met de eerste wijziging wordt geregeld, dat niet meer HVC het secretariaat van de gemeenschappelijke regeling vervult, maar dat uit het midden van de waterschappen een secretaris wordt benoemd.a
De artikelen 19 t/m 23 bevatten financiële bepalingen. Artikel 19 bepaalt dat het algemeen bestuur regels vaststelt met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en het financiële beheer van de geldmiddelen. Hierbij moeten de artikelen 108 t/m 109C van de Waterschapswet in acht worden genomen. Artikel 20 bevat de begrotingsprocedure. Daarbij is aangesloten bij artikel 50f van de Wgr. Artikel 21 bepaalt dat in de begroting moet worden aangegeven welk deel van de kosten van het Openbaar Lichaam Slibverwerking wordt toegerekend aan welk waterschap. Het artikel bepaalt tevens dat de Waterschappen verplicht zijn om te allen tijde over voldoende middelen te beschikken om aan hun verplichtingen voortvloeiend uit deze gemeenschappelijke regeling te voldoen. Artikel 22 bepaalt dat het Openbaar Lichaam Slibverwerking garant staat voor verplichtingen krachtens de door HVC aangegane overeenkomsten van geldlening, zoals bepaald de ballotageovereenkomst B. Artikel 23 bevat bepalingen over de jaarrekening. Daarbij is aangesloten bij artikel 50f van de Wgr.
Artikel 25 bevat bepalingen over de toe- en uittreding tot de Gemeenschappelijke Regeling slibverwerking 2009. Deze bepaling vloeit grotendeels voort uit de tussen de deelnemende waterschappen bestaande samenwerkingsovereenkomst Slibverwerking Zuid-Holland, zoals deze tussen de Waterschappen sinds 1 januari 2005 geldend is.
Artikelen 26 en 27 bevatten bepalingen over wijziging en opheffing van het Openbaar Lichaam Slibverwerking. Deze bepalingen behoeven geen nadere toelichting. De gemeenschappelijke regeling zelf kan slechts worden ontbonden door daartoe strekkende besluitvorming door de bevoegde bestuursorganen van de Waterschappen (te weten de dagelijkse besturen en de voorzitters).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-12024.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.