Samenwerkingsafspraken betreffende de technische voorziening TRIP (Travel information portal)

Partijen:

De Staatssecretaris van Financiën, te dezen vertegenwoordigd door de directeur-generaal Belastingdienst,

de heer dr. J.A.J. Leijtens

en

De Minister van Veiligheid en Justitie, te dezen vertegenwoordigd door de secretaris-generaal van het ministerie van Veiligheid en Justitie,

de heer S. Riedstra

Overwegende dat:

  • de minister van Veiligheid en Justitie in een brief van 9 september 2014 aan de Tweede Kamer heeft aangekondigd een technische voorziening in te richten voor het verzamelen van reisgegevens waarover de Douane en de Koninklijke marechaussee op basis van hun respectievelijke wettelijke bevoegdheden kunnen beschikken, die het daarnaast mogelijk zal maken die reisgegevens daarbinnen op geautomatiseerde wijze gericht te raadplegen ter uitvoering van een vordering op grond van het Wetboek van Strafvordering van een officier van justitie1,

  • de minister van Veiligheid en Justitie uit het ISEC-fonds voor de preventie van en strijd tegen misdaad van de Europese Commissie een subsidie heeft ontvangen voor de realisatie van een technische voorziening waarbinnen reisgegevens met het oog op de bestrijding van terrorisme en andere criminaliteit kunnen worden verwerkt2,

  • de Douane ten behoeve van het uitvoeren van de controle en het toezicht op het grensoverschrijdend goederenverkeer op grond van het Communautair Douanewetboek en de Algemene douanewet de bevoegdheid heeft om luchtvaartmaatschappijen te verplichten om onder meer reserverings- en vertrekcontrolegegevens te verstrekken,

  • luchtvaartmaatschappijen, op grond van artikel 4 van de Vreemdelingenwet 2000, artikel 2.2a van het Vreemdelingenbesluit 2000 en artikel 2.1a van het Voorschrift vreemdelingen 2000, verplicht zijn de Koninklijke marechaussee ten behoeve van de grensbewaking en het tegengaan van illegale immigratie passagiersgegevens, zoals bedoeld in artikel 2.2a, derde lid, van het Vreemdelingenbesluit 2000, te verstrekken,

  • de minister van Veiligheid en Justitie de beleidsverantwoordelijkheid heeft voor de bestrijding van criminaliteit, de bestrijding van terrorisme en de grensbewaking, en reisgegevens in de luchtvaart tevens een belangrijke bron van informatie vormen in het kader van de strafrechtelijke aanpak van terrorisme en andere criminaliteit,

  • Partijen de wens hebben om gezamenlijk een technische voorziening TRIP in te richten voor het aanleveren van reisgegevens door de luchtvaartmaatschappijen aan de Douane en op termijn ook aan de Koninklijke marechaussee, alsmede de opslag en verdere verwerking door de Douane van de ontvangen reserverings- en vertrekcontrolegegevens, en die tevens voorziet in de mogelijkheid om de daarbinnen beschikbare reisgegevens in geval van een vordering aan de Douane van een officier van justitie op grond van het Wetboek van Strafvordering op geautomatiseerde wijze door de Douane ter uitvoering van die vordering gericht te raadplegen,

  • de Douane ter vervanging van haar huidige ICT-voorziening waarmee reserverings- en vertrekcontrolegegevens worden verwerkt, gebruik zal maken van de nieuw in te richten technische voorziening TRIP voor de ontvangst, opslag en verdere verwerking van informatie ten behoeve van de controle en het toezicht op het grensoverschrijdend goederenverkeer,

  • de verzameling van bovenbedoelde gegevens in de technische voorziening TRIP zal gaan plaatsvinden volgens de push-systematiek, wat inhoudt dat de luchtvaartmaatschappijen de vereiste gegevens op verzoek van daartoe bevoegde autoriteiten doorgeeft aan de database van de instantie die de gegevens opvraagt, waarmee wordt aangesloten bij internationale ontwikkelingen voor gegevensverkeer tussen de luchtvaartsector en overheden3,

  • de technische voorziening TRIP uitsluitend een technische ondersteuning biedt voor de uitoefening van bestaande, in deze afspraken genoemde, wettelijke bevoegdheden en verplichtingen van de Douane,

  • beoogd wordt de technische voorziening TRIP vanuit een oogpunt van vermindering van administratieve lasten voor luchtvaartmaatschappijen uiteindelijk ook te laten fungeren als single window4 voor het aanleveren van reisgegevens door de luchtvaartmaatschappijen aan verschillende overheidsinstanties, zodat zij hun gegevens via één ingang aan deze overheidsinstanties kunnen verstrekken,

  • het vorderen van reisgegevens, in het kader van de opsporing van terrorisme en andere criminaliteit, door de officier van justitie op grond van het Wetboek van Strafvordering, dat tot dusverre in hoofdzaak bij de luchtvaartmaatschappijen werd gedaan, efficiënter kan plaatsvinden via één technische voorziening waarbinnen bovenvermelde reisgegevens voor de Douane beschikbaar zijn,

  • de vordering van reisgegevens aan de Douane op grond van het Wetboek van Strafvordering door de officier van justitie plaatsvindt, en de gegevens uit de vordering namens de officier van justitie in de technische voorziening TRIP worden ingevoerd door de door het daartoe bevoegde gezag geautoriseerde opsporingsambtenaar die niet is belast met het onderzoek,

  • de Douane met het openbaar ministerie en het bevoegd gezag van de opsporingsdiensten afspraken zal maken over in ieder geval de voorwaarden voor autorisatie van opsporingsambtenaren die namens de officier van justitie de gegevens uit een vordering in de technische voorziening TRIP kunnen invoeren, en het toezicht daarop,

  • ter uitvoering van een vordering aan de Douane van de officier van justitie op grond van het Wetboek van Strafvordering, het gericht raadplegen van de binnen de technische voorziening TRIP beschikbare reisgegevens plaatsvindt door geautomatiseerde vergelijking daarvan met de gegevens uit een vordering, welke vergelijking wordt uitgevoerd door de Douane onder verantwoordelijkheid van de staatssecretaris van Financiën,

  • de geautomatiseerde vergelijking van de gegevens uit de vordering van de officier van justitie met de daarvoor relevante reisgegevens in de technische voorziening TRIP leidt tot een efficiëntere bevraging en tot een vermindering van de foutenkans bij de raadpleging van deze gegevens,

  • de technische voorziening TRIP, in verband met de noodzakelijke vervanging van het huidige ICT-systeem van de Douane, in eerste aanleg zal worden ingericht en gebruikt voor bovengenoemde verwerking van reisgegevens in het kader van de uitvoering van bovengenoemde taken van de Douane en voor de bovengenoemde mogelijkheid van geautomatiseerde vergelijking ter uitvoering van een door de Douane ontvangen vordering van de officier van justitie,

  • de intentie is om op een latere datum, na aanpassing van deze samenwerkingsafspraken, de technische voorziening TRIP eveneens in te richten en te gebruiken voor de ontvangst en doorgeleiding van reisgegevens in het kader van bovenvermelde taken door de Koninklijke marechaussee,

  • het aangaan van deze samenwerkingsafspraken voor de Douane geen verandering brengt in de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, zoals die voortvloeien uit de wet,

  • Partijen met deze samenwerkingsafspraken afspraken wensen vast te leggen over het inrichten, het gebruik, het beheer, de financiën en de taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van bovengenoemde technische voorziening TRIP.

Gelet op de navolgende bepalingen:

  • de artikelen 13, 14 en 15 van het Communautair Douanewetboek

  • artikel 1:3, eerste lid, onderdeel c, artikel 1:32, en het overigens bepaalde in paragraaf 1.2.4. van de Algemene douanewet,

  • de artikelen 126nd, 126ne, 126nf, 126ud, 126ue,126uf, 126zl, 126zm, 126zn, 126hh en 126ii van het Wetboek van Strafvordering, voor zover het de vorderingsbevoegdheden betreft,

  • de Wet bescherming persoonsgegevens,

Spreken het volgende af:

Artikel 1 (Definities)

In deze samenwerkingsafspraken wordt verstaan onder:

Betrokkene:

hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1, onder f, van de Wbp;

Bewerker:

de algemeen directeur van de Justitiële Informatiedienst, namens de minister van Veiligheid en Justitie, als bewerker in de zin van artikel 1, onder e, van de Wbp;

DNO:

de dienstenniveauovereenkomst die Partijen overeenkomen en waarin de wederzijdse afspraken tussen de directeur IM Douane, namens de staatssecretaris van Financiën, en de algemeen directeur van de Justitiële Informatiedienst, namens de minister van Veiligheid en Justitie, over de dienstverlening door de Justitiële Informatiedienst aan de Douane in relatie tot de technische voorziening TRIP zijn vastgelegd;

Exploitatiekosten:

kosten die nodig zijn voor de instandhouding van de beschikbaarheid van de technische voorziening TRIP;

Functionaris voor de gegevensbescherming:

de functionaris, bedoeld in artikel 62 van de Wbp;

Luchtvaartmaatschappijen:

de luchtvaartmaatschappijen die, op grond van artikel 14 van het Communautair douanewetboek en artikel 1:32 van de Algemene douanewet, door de Douane verplicht worden om reserverings- en vertrekcontrolegegevens te verstrekken;

Persoonsgegeven:

hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1, onder a, van de Wbp;

Prijsindexcijfer:

het prijsindexcijfer dat wordt vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek;

Reisgegevens:

de reserverings- en vertrekcontrolegegevens die de Douane, op grond van artikel 14 van het Communautair Douanewetboek en artikel 1:32 van de Algemene douanewet, de luchtvaartmaatschappijen verplicht te verstrekken, en de passagiersgegevens die de luchtvaartmaatschappijen, op grond van het bepaalde bij of krachtens artikel 4 van de Vreemdelingenwet 2000, verplicht zijn aan de Koninklijke marechaussee te verstrekken;

Reserverings- en vertrekcontrolegegevens:

de gegevens van iedere passagier uit een bestand dat informatie bevat die de luchtvaartmaatschappijen nodig hebben om reserveringen te kunnen verwerken en controleren bij elke reis die door of namens iemand wordt geboekt; dit bestand kan zich bevinden in een boekingssysteem, een vertrekcontrolesysteem of een soortgelijk systeem dat dezelfde functies vervult;

Systeembeheerder:

de bewerker;

Technische voorziening TRIP:

het door Partijen nieuw in te richten ICT-systeem Travel Information Portal (TRIP), waarbinnen de reserverings- en vertrekcontrolegegevens door de Douane voor haar wettelijke taken en bevoegdheden worden ontvangen, bewaard en verder verwerkt;

Verantwoordelijke:

de staatssecretaris van Financiën als verantwoordelijke in de zin van artikel 1, onder d, van de Wbp;

Verwerking van persoonsgegevens:

hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1, onder b, van de Wbp;

Wbp:

Wet bescherming persoonsgegevens;

Artikel 2 (Doel)

Het doel van deze samenwerkingsafspraken is een effectieve samenwerking met betrekking tot de inrichting, het gebruik, het beheer, de financiën en de taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van de technische voorziening TRIP.

Artikel 3 (Technische voorziening TRIP)

  • 1. De technische voorziening TRIP kan door de Douane, in overeenstemming met het bepaalde in de artikelen 13, 14 en 15 van het Communautair Douanewetboek en artikel 1:32 van de Algemene douanewet, gebruikt worden voor:

    • a. het verzamelen van reserverings- en vertrekcontrolegegevens;

    • b. het bewaren van de reserverings- en vertrekcontrolegegevens gedurende een door de verantwoordelijke te bepalen termijn en voor het geautomatiseerd ondersteunen van het gericht door douaneambtenaren raadplegen van reserverings- en vertrekcontrolegegevens;

    • c. het ten behoeve van de controleaansturing geautomatiseerd doorgeleiden van reserverings- en vertrekcontrolegegevens naar andere door de douane gebruikte systemen, en

    • d. het bewaren en het geautomatiseerd doorgeleiden van reserverings- en vertrekcontrolegegevens, zonder de daartoe behorende persoonsgegevens, naar andere door de douane gebruikte systemen ten behoeve van nadere risicoanalyse.

  • 2. De technische voorziening TRIP kan tevens gebruikt worden voor het door geautomatiseerde vergelijking door de Douane gericht raadplegen van de binnen de technische voorziening TRIP beschikbare reserverings- en vertrekcontrolegegevens ter uitvoering van een vordering aan de Douane van de officier van justitie op grond van het Wetboek van Strafvordering.

  • 3. De technische voorziening is zodanig ingericht dat is gewaarborgd dat:

    • a. de verwerking van de persoonsgegevens daarbinnen voldoet aan de eisen van de Wbp;

    • b. in het systeem uitsluitend gegevens worden vastgelegd waarover de Douane voor zijn taak als bedoeld in het eerste lid kan beschikken en dat andere gegevens, indien deze onverhoeds aan de Douane zijn verstrekt door de luchtvaartmaatschappijen, op geautomatiseerde wijze zo spoedig mogelijk worden vernietigd;

    • c. de toegang tot de reserverings- en vertrekcontrolegegevens alleen mogelijk is na autorisatie door of in opdracht van de verantwoordelijke;

    • d. de logging van de gegevensverwerking ten behoeve van de verplichtingen uit de Wbp geautomatiseerd plaatsvindt en de loggingsresultaten ten behoeve van zijn taken en verantwoordelijkheden kunnen worden ingezien door de verantwoordelijke en de functionaris voor de gegevensbescherming van het ministerie van Financiën;

    • e. de vernietiging of het anonimiseren van de gegevens geautomatiseerd plaatsvindt binnen een door de verantwoordelijke vastgestelde termijn;

  • 4. Partijen sluiten voorafgaand aan ingebruikname van de technische voorziening TRIP, overeenkomstig het bepaalde in artikel 14, tweede lid, van de Wbp, een bewerkersovereenkomst over de uitvoering van de verwerkingen van de reserverings- en vertrekcontrolegegevens binnen deze technische voorziening door de bewerker, waaronder in ieder geval afspraken over geheimhouding, de beveiligingsmaatregelen, het melden van beveiligingsincidenten en het toezicht conform de vereisten van de Wbp.

  • 5. Partijen stellen voorafgaand aan ingebruikname van de technische voorziening TRIP een informatiebeveiligingsplan op conform het Besluit Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksdienst 2007 en het Besluit Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksdienst Bijzondere Informatie 2013.

  • 6. Partijen spreken af dat de technische voorziening TRIP pas in gebruik wordt genomen nadat in ieder geval wordt voldaan aan de eisen in het derde tot en met vijfde lid van dit artikel, en in artikel 4, eerste lid, onder c.

Artikel 4 (Taken en verantwoordelijkheden)

  • 1. De staatssecretaris van Financiën heeft met betrekking tot de technische voorziening TRIP tot taak:

    • a. het, als verantwoordelijke ten aanzien van de persoonsgegevens, die zijn verkregen op grond van de in artikel 3, eerste lid, genoemde wettelijke bevoegdheden van de Douane, binnen de technische voorziening TRIP, dragen van de daaraan gekoppelde verantwoordelijkheden krachtens de Wbp waaronder:

      • de informatieverstrekking aan betrokkenen van wie persoonsgegevens worden verwerkt;

      • het via een loket realiseren van het inzage- en correctierecht van betrokkenen;

      • de melding van de verwerking van persoonsgegevens bij de functionaris voor de gegevensbescherming van het ministerie van Financiën;

    • b. het faciliteren van het toezicht op de verwerkingen van de persoonsgegevens, bedoeld in onderdeel a, door de functionaris voor de gegevensbescherming van het ministerie van Financiën of de Autoriteit persoonsgegevens;

    • c. het uitvoeren van een privacy impact assessment, voor zover het de verwerking van de persoonsgegevens, bedoeld in onderdeel a, door de Douane betreft, om te waarborgen dat de verwerking van deze gegevens binnen de technische voorziening TRIP voldoet aan de eisen van de Wbp;

    • d. het maken van afspraken met de luchtvaartmaatschappijen betreffende de aanlevering van de reserverings- en vertrekcontrolegegevens bij de technische voorziening TRIP;

    • e. het toekennen en intrekken van autorisaties en het bepalen van de voorwaarden waaraan een douaneambtenaar dient te voldoen voordat deze geautoriseerd kan worden voor daartoe aangewezen verwerkingen van door de Douane verkregen gegevens binnen de technische voorziening TRIP;

    • f. het inrichten en onderhouden van het eigen deel van het koppelvlak tussen de technische voorziening TRIP en de in artikel 3, eerste lid, onderdelen c en d, bedoelde systemen;

    • g. het verlenen van medewerking aan vorderingen van de officier van justitie op grond van het Wetboek van Strafvordering.

  • 2. De minister van Veiligheid en Justitie, voor deze de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, draagt zorg voor de organisatie en sturing van de verdere inrichting van het systeem, het voorbereiden van wijzigingen van deze samenwerkingsafspraken, mede met het oog op het toetreden van andere partijen, de voorbereiding van de externe communicatie en voorlichting en de inrichting en aansturing van de overlegstructuur.

  • 3. De systeembeheerder heeft tot taak:

    • a. het technische beheer van de technische voorziening TRIP, voor zover het betreft:

      • i. het inrichten en onderhouden van het koppelvlak tussen de technische voorziening TRIP en de systemen van de luchtvaartmaatschappijen voor het eigen deel van de overheid;

      • ii. het inrichten en onderhouden van het eigen deel van het koppelvlak tussen de technische voorziening TRIP en de in artikel 3, eerste lid, onderdelen c en d, bedoelde systemen;

      • iii. het verzorgen van de continuïteit van de technische voorziening TRIP, zodat de reserverings- en vertrekcontrolegegevens 24/7 op de wijze zoals nader is overeengekomen in de DNO kunnen worden ontvangen, bewaard en verder verwerkt;

      • iv. het technisch effectueren en beheren van de persoonlijke autorisatie- en authenticatiecodes van de ambtenaren die zijn aangewezen en geautoriseerd door of namens de verantwoordelijke om toegang te krijgen tot de gegevens in het systeem;

      • v. het inrichten en onderhouden van het eigen deel van het koppelvlak tussen de technische voorziening TRIP en de systemen van de opsporingsdiensten vanwaaruit gegevens uit vorderingen van de officier van justitie op grond van het Wetboek van Strafvordering worden ingevoerd in de technische voorziening TRIP;

      • vi. het technisch effectueren en beheren van de persoonlijke autorisatie- en authenticatiecodes van de opsporingsambtenaren die zijn geautoriseerd door het daartoe bevoegde gezag om gegevens uit vorderingen van de officier van justitie op grond van het Wetboek van Strafvordering in te voeren in de technische voorziening TRIP;

      • vii. het monitoren van de technische prestaties van het systeem;

    • b. het functioneel beheer van de technische voorziening TRIP, dat bestaat uit:

      • i. de helpdeskfunctie voor de Douane ten behoeve van het melden en het laten oplossen van technische problemen betreffende de technische voorziening TRIP;

      • ii. het uitvoeren van het wijzigingenbeheer bij nieuwe of te wijzigen functionaliteiten,

        en

    • c. de regie op het proces dat de gezamenlijke en afgestemde communicatie tussen de Douane, de systeembeheerder en de luchtvaartmaatschappijen omvat over hoe en wanneer de aansluiting op het single window gerealiseerd wordt en hoe de data moeten worden aangeleverd.

Artikel 5 (Overleg)

  • 1. Partijen hebben vanaf 16 augustus 2016 ten minste drie maal per jaar op directeursniveau in een coördinerend beraad TRIP overleg met elkaar over deze samenwerkingsafspraken en de uitvoering daarvan.

  • 2. Partijen stellen op de in het eerste lid genoemde datum een delegatieoverleg in waaraan afgevaardigden van Partijen deelnemen en dat is belast met:

    • a. de monitoring van het beheer van de technische voorziening TRIP;

    • b. de voorbereiding van de besluitvorming op directeursniveau met betrekking tot de uitvoering van deze samenwerkingsafspraken en van eventuele aanpassingen van deze samenwerkingsafspraken, de bewerkersovereenkomst als bedoeld in artikel 3, vierde lid, en het informatiebeveiligingsplan als bedoeld in artikel 3, vijfde lid;

    • c. rapportage van de implementatie van besluiten in het coördinerend beraad TRIP, bedoeld in het eerste lid, aan de directeuren in dat beraad.

  • 3. Partijen stellen op de in het eerste lid genoemde datum tevens een gebruikersoverleg in dat belast is met de advisering van het delegatieoverleg over voorgenomen besluiten in het coördinerend beraad TRIP, bedoeld in het eerste lid, die gevolgen hebben voor het technisch en functioneel beheer van de technische voorziening TRIP.

  • 4. Het ministerie van Veiligheid en Justitie draagt zorg voor de voorbereiding en de secretariaten van de overleggen, bedoeld in het eerste, tweede en derde lid.

  • 5. In de bijlage bij deze afspraken is opgenomen wie de vertegenwoordigers op directeursniveau in het coördinerend beraad en de deelnemers aan het delegatieoverleg en het gebruikersoverleg zijn.

Artikel 6 (Financiën)

  • 1. De kosten voor de inrichting van de technische voorziening TRIP worden gedragen door het ministerie van Veiligheid en Justitie.

  • 2. Voor de periode van 2016 tot en met 2018 worden de exploitatiekosten van de technische voorziening TRIP vastgesteld op maximaal € 1,2 miljoen per jaar met een jaarlijkse correctie op basis van het prijsindexcijfer. De exploitatiekosten worden in gelijke delen gedragen door Partijen met dien verstande dat het ministerie van Financiën maximaal € 0,4 miljoen per jaar zal bijdragen met een jaarlijkse correctie op basis van het prijsindexcijfer.

  • 3. De meerjarenbegroting voor de exploitatiekosten van de technische voorziening TRIP wordt voorbereid door de systeembeheerder.

  • 4. Partijen stellen gezamenlijk jaarlijks de meerjarenbegroting voor de in het tweede lid bedoelde exploitatiekosten vast.

  • 5. De systeembeheerder stuurt jaarlijks in mei een factuur voor de bijdrage aan de in het tweede lid bedoelde exploitatiekosten van het lopend jaar (T) aan het ministerie van Financiën.

  • 6. De systeembeheerder maakt na afloop van het exploitatiejaar, uiterlijk in mei van het jaar daarna (T+1), een verantwoording op en verstrekt deze aan het ministerie van Financiën.

  • 7. In de meerjarenbegroting is een bedrag voor vervanging opgenomen. De systeembeheerder zorgt er voor dat na de afschrijvingstermijn dit bedrag beschikbaar is voor de vervanging van hardware en software van de technische voorziening TRIP.

  • 8. Drie jaar na inwerkingtreding van deze samenwerkingsafspraken wordt in opdracht van Partijen een evaluatie van de in het tweede lid bedoelde verdeelsleutel van de exploitatiekosten uitgevoerd waarna een nieuwe verdeelsleutel kan worden vastgesteld.

Artikel 7 (Communicatie en geheimhouding)

  • 1. Niettegenstaande het bepaalde in artikel 14, zal communicatie met derden over de uitvoering van de in deze afspraken bedoelde samenwerking uitsluitend plaatsvinden na goedkeuring door de andere Partij.

  • 2. In afwijking van het eerste lid wordt, ingeval er voor een Partij een wettelijke verplichting bestaat om informatie te verstrekken of inzage daarin te verlenen, voor zover dat de hier bedoelde samenwerking betreft, de andere Partij hiervan direct op de hoogte gesteld.

  • 3. Onverminderd de uit hoofde van de voor Partijen specifiek geldende geheimhoudingsbepalingen, heeft eenieder die betrokken is bij de uitvoering van deze afspraken ten aanzien van gegevens met een vertrouwelijk karakter een geheimhoudingsplicht overeenkomstig artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. De geheimhoudingsplicht geldt ook na de opzegging van deze afspraken door één van de Partijen.

Artikel 8 (afdwingbaarheid)

Deze samenwerkingsafspraken zijn niet in rechte afdwingbaar.

Artikel 9 (geschillen)

Een geschil tussen Partijen in verband met deze samenwerkingsafspraken wordt voorgelegd aan de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid en de directeur-generaal Belastingdienst en wordt in goed onderling overleg beslecht.

Artikel 10 (archivering)

De archiefbescheiden van de technische voorziening TRIP worden door de Justitiële Informatiedienst van het ministerie van Veiligheid en Justitie beheerd tot het moment dat ze krachtens het bepaalde in de Archiefwet en het Archiefbesluit worden vernietigd op basis van vastgestelde handelingen of worden overgedragen aan het Nationaal Archief.

Artikel 11 (wijziging)

  • 1. Indien zich omstandigheden voordoen, waaronder wijziging van voor Partijen toepasselijke wetgeving, die aanleiding geven deze samenwerkingsafspraken te wijzigen, zullen Partijen over de noodzaak hiertoe in overleg treden.

  • 2. Elke Partij kan de andere Partij schriftelijk verzoeken de samenwerkingsafspraken te wijzigen. Wijzigingen van deze samenwerkingsafspraken behoeven de schriftelijke instemming van Partijen.

  • 3. In het geval een andere overheidsorganisatie wenst toe te treden tot deze samenwerkingsafspraken behoeft dit de instemming van beide Partijen. In overleg tussen Partijen en de toetredende overheidsorganisatie zullen deze samenwerkingsafspraken daartoe dan schriftelijk worden gewijzigd.

Artikel 12 (opzegging)

  • 1. Elke Partij kan deze samenwerkingsafspraken met inachtneming van een opzegtermijn van een jaar schriftelijk opzeggen, onder vermelding van de reden hiervoor.

  • 2. Bij opzegging zorgt de systeembeheerder voor de restitutie van de bijdrage van Partijen in de exploitatiekosten naar evenredigheid van het jaar, waarbij Partijen een verplichting hebben bij te dragen aan de personeelskosten tot uiterlijk een jaar na de datum van opzegging of zoveel eerder als dat de afvloeiing van het personeel heeft plaatsgevonden.

Artikel 13 (inwerkingtreding en duur)

Deze samenwerkingsafspraken treden in werking na ondertekening door beide Partijen en worden voor onbepaalde tijd aangegaan.

Artikel 14 (bekendmaking)

Binnen een maand na inwerkingtreding van deze samenwerkingsafspraken zal de tekst hiervan worden gepubliceerd in de Staatscourant.

Aldus overeengekomen en in tweevoud opgemaakt, Den Haag, 17 februari 2016

De Staatssecretaris van Financiën, namens deze, de directeur-generaal Belastingdienst, J.A.J. Leijtens

De Minister van Veiligheid en Justitie, namens deze, de secretaris-generaal van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, S. Riedstra

BIJLAGE BIJ ARTIKEL 5, VIJFDE LID, VAN DE SAMENWERKINGSAFSPRAKEN TRIP

In het coördinerend beraad zijn vertegenwoordigd:

  • de directeur programmadirectie Contraterrorisme van het ministerie van Veiligheid en Justitie, die tevens voorzitter is;

  • de directeur IM Douane;

  • de directeur van de Justitiële Informatiedienst van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Aan het delegatieoverleg nemen deel:

  • een medewerker van de programmadirectie Contraterrorisme van het ministerie van Veiligheid en Justitie, die tevens voorzitter is;

  • een medewerker van de Douane;

  • een medewerker van de Justitiële Informatiedienst van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Aan het gebruikersoverleg nemen deel:

  • een medewerker van de programmadirectie Contraterrorisme van het ministerie van Veiligheid en Justitie, die tevens voorzitter is;

  • een medewerker van de Douane;

  • een medewerker van de Justitiële Informatiedienst van het ministerie van Veiligheid en Justitie, en

  • een medewerker van de Nationale politie, een medewerker van een bijzondere opsporingsdienst of een medewerker van de Koninklijke marechaussee in het geval deze diensten zijn aangesloten op de technische voorziening TRIP.


X Noot
1

Kamerstukken II, 29 754, nr. 266, zie ook het antwoord op kamervragen van het lid Schouw (D66) Aanhangsel bij de Handelingen, vergaderjaar 2014–2015, nr. 215.

X Noot
2

Brief van de Europese Commissie (Directoraat-Generaal Home Affairs) van 10 september 2013 waarin de call is toegekend (ter inzage bij het ministerie van Veiligheid en Justitie).

X Noot
3

Guidelines on Passenger Name Record (PNR) Data, ICAO 2010, Doc 9944

X Noot
4

Met de term single window wordt gerefereerd aan het uitgangspunt dat bedrijven hun gegevens die de overheid voor verschillende doelen gebruikt via een centraal overheidsloket kunnen aanleveren.

Naar boven