N31 voorrang Kanaalweg en de Grensweg, fietspad Almenumerweg-Spaansen terrein

Logo Harlingen

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN HARLINGEN;

gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer;

daartoe gemachtigd in artikel 18 lid 1 onder d Wegenverkeerswet 1994; krachtens het delegatiebesluit van 17 januari 1996, van de Gemeenteraad aan het college van Burgemeester en Wethouders;

stellen ter plaatse van de Kanaalweg en de Grensweg in de gemeente Harlingen maatregelen voor met als doel:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

overwegende dat:

  • de Kanaalweg en de Grensweg wegen zijn als bedoeld in artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994;

  • de Kanaalweg en de Grensweg onder beheer zijn van de gemeente Harlingen en dat het college van Burgemeester en Wethouders derhalve bevoegd is tot het nemen van het verkeersbesluit;

  • de Kanaalweg in het wegencategoriseringsplan van de gemeente Harlingen de functie van erftoegangsweg binnen de bebouwde kom vervult;

  • de maximum toegestane snelheid op het grootste deel van de Kanaalweg nog 50 km per uur is;

  • de Grensweg in het wegencategoriseringsplan van de gemeente Harlingen de functie van gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom vervult;

  • het mede daarom noodzakelijk is de voorrangssituatie op het kruispunt Kanaalweg-Industrieweg-Grensweg te wijzigen;

  • ten behoeve van de aanleg van de verdiepte N31 het nodig is de belangrijke fietsroute via de Almenumerweg vanaf de rotonde Kimswerderweg/Almenumerweg te verleggen naar de Kanaalweg en via het ‘Spaansen terrein’;

  • deze tijdelijke verlegging van de fietsroute duurt van begin maart 2016 tot en met het najaar van 2017;

  • ten behoeve van de aanleg van de verdiepte N31 het nodig is het gemotoriseerde verkeer van de Almenumerweg om te leiden via de route Grensweg-Oude Trekweg;

  • ten behoeve van de aanleg van de verdiepte N31 het nodig is een tijdelijke toerit richting Leeuwarden te realiseren nabij de route Grensweg-Oude Trekweg;

  • het daarom noodzakelijk is de voorrangssituatie op het kruispunt Grensweg-Oude Trekweg te wijzigen;

  • de veiligheid op de Kanaalweg en de Grensweg zo veel mogelijk gewaarborgd moet worden;

  • de maatregel voort komt uit overleg tussen de politie Fryslân team Noordwest-Friesland en de gemeente Harlingen.

Besluiten:

  • Door plaatsing van verkeersborden G11 (fietspad) van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de route via het Spaansen terrein aan te wijzen als fietspad;

  • Door plaatsing van het verkeersbord G11 (fietspad) van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de vrijliggende fietsvoorziening langs de Grensweg aan te wijzen als fietspad;

  • Door plaatsing van het verkeersbord B06 (nadering voorrangsweg) van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aangevuld met het aanbrengen van haaientanden het fietsers vanaf het ‘Spaansen terrein’ voorrang te laten verlenen op het verkeer op de Kanaalweg;

  • Door plaatsing van verkeersborden B06 (nadering voorrangsweg), J37 (gevaar) en onderborden OB711 (doorgaande route links cq rechtsom) van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aangevuld met de plaatsing van haaientanden de voorrangssituatie op het kruispunt Grensweg-Oude Trekweg te wijzigen;

  • Door plaatsing van verkeersborden B06 (nadering voorrangsweg), J37 (gevaar) en onderborden OB711 (doorgaande route links cq rechtsom) van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aangevuld met de plaatsing van haaientanden de voorrangssituatie op het kruispunt Kanaalweg-Industrieweg te wijzigen;

  • Door plaatsing van verkeersborden A0130zb (30 km zone) en A0230zbe (30 km zone einde) van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de Kanaalweg toe te voegen aan de 30 km per uur zone.

Harlingen, 23 februari 2016.

Burgemeester en wethouders van Harlingen,

de secretaris,

J.S.W. Ozenga

de burgemeester

W.R. Sluiter

Indien u het met dit besluit niet eens bent, kunt u daartegen binnen zes weken na de datum van verzending een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 10.000, 8860 HA Harlingen. In de linkerbovenhoek van de envelop en brief vermelden: ‘Bezwaarschrift’.

Naar boven