Verkeersmaatregelen inrichting openbare ruimte centrum Mierlo

Logo Geldrop-Mierlo

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo:

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Aanleiding

 

 

Momenteel wordt de openbare ruimte van het centrum van Mierlo heringericht. Daarnaast wordt het winkelcomplex Den Binnen zodanig getransformeerd, dat het centrum van Mierlo weer meer één geheel vormt. Deze plannen geven het centrum van Mierlo een economische impuls en maken het aantrekkelijk om daar te verblijven, elkaar te ontmoeten en boodschappen te doen. Via de herinrichting van de openbare ruimte verandert ook de verkeerssituatie.

 

Huidige verkeersituatie

In de huidige situatie kan in bijna het hele centrum van Mierlo geparkeerd worden. Dit veroorzaakt op drukke dagen de nodige parkeeroverlast, waarbij er niet alleen in de parkeervakken, maar ook langs de openbare weg wordt geparkeerd. Dit hindert de doorstroming van het verkeer en zorgt voor onoverzichtelijke verkeersituaties. Ook komt dit de uitstraling van het winkelcentrum van Mierlo niet ten goede.

 

Alleen op het parkeerterrein achter de Plus-supermarkt is nu al geregeld dat alleen in de vakken mag worden geparkeerd. Om overlast voor de omwonenden te verminderen is in het verleden in de Johan Frisostraat een parkeerverbod ingesteld. Dit geldt ook voor een deel van de Margrietstraat.

 

Verder is het Molenplein nu grotendeels een grasveld. Het Molenplein wordt regelmatig gebruikt als evenemententerrein, wat als toegevoegde waarde geldt voor het centrum.

 

Ook de uitstraling van de openbare ruimte in de rest van het centrumgebied is niet optimaal. Dit wordt vooral veroorzaakt door het wat gedateerde karakter van het gebied.

 

Gewenste verkeersituatie

In de nieuwe situatie zullen de wegen een stuk smaller worden uitgevoerd. Enerzijds ondersteunt dit de geldende 30km zone vanwege het snelheidsremmend effect wat ervan uitgaat. Anderzijds is het minder uitnodigend langs de weg te parkeren, omdat de doorstroming van het verkeer daardoor beperkt zou kunnen worden. Daarnaast biedt dit ruimte om meer parkeervakken te realiseren. Deze komen bovendien niet meer rechtstreeks uit op de doorgaande wegen uit, zodat het in- en uitrijden van de parkeervakken veiliger kan verlopen.

 

De toename van parkeerplaatsen is nodig, omdat er in de huidige situatie sprake is van een tekort, zeker op piekmomenten op vrijdag en zaterdag. Daarnaast worden er bij Den Binnen nieuwe appartementen gebouwd. Hiervoor worden ook extra parkeerplaatsen gerealiseerd. De totale toename aan parkeervakken bedraagt 122 plaatsen, waarbij de capaciteit op het Molenplein wordt meegeteld. In totaal zijn er na de herinrichting van het openbaar gebied 443 parkeerplaatsen in het centrum van Mierlo beschikbaar (incl. terrein Molenhoek).

 

 

 

Parkeerzone

Via het instellen van een parkeerzone voor het gehele centrum geldt voor de weggebruikers de eis dat er alleen nog maar in parkeervakken geparkeerd mag worden en niet meer langs de weg. Dit zorgt voor duidelijkheid en biedt ook meer ruimte om handhavend op te treden als er buiten de parkeervakken wordt geparkeerd.

 

Hiermee komen de bestaande parkeerverboden in de Johan Frisostraat en de Margrietstraat te vervallen.

 

Parkeren op het Molenplein

De diverse werkzaamheden in het centrum van Mierlo zorgen de komende jaren voor een extra ruimtebeslag, waardoor de komende jaren eerst nog een groter tekort aan parkeerplaatsen ontstaat. Om dit deels te ondervangen is het gewenst dat het Molenplein de komende jaren naast verblijfsgebied tijdens piekmomenten ook gebruikt kan worden als parkeerplaats. Het grasveld zal worden verhard en verder worden heringericht. Via een onderbord wordt aangegeven dat op vrijdag en zaterdag (de piekmomenten) tussen 09.00uur en 18.00uur ook op het plein geparkeerd mag worden.

 

Na afloop van de werkzaamheden in het centrum van Mierlo zal worden bekeken in hoeverre het nodig is dat het Molenplein beschikbaar blijft als parkeerterrein voor de piekmomenten. Op het Molenplein zal in elk geval de weekmarkt komen. Bovendien zal het als evenemententerrein (blijven) functioneren.

 

Rondom de Molen / Molenhoek wordt nieuwe bebording aangebracht om aan te geven dat dit een wandelgebied betreft. Als uitzondering geldt het pad naar de bibliotheek, waar ook fietsers zijn toegestaan.

 

Parkeerterrein achter Plus-supermarkt

De verkeers- en parkeersituatie op het parkeerterrein achter de Plus-supermarkt blijft grotendeels gelijk. Het parkeerterrein kan zowel via de ingang aan de Margrietstraat als via de ingang aan de Johan Frisostraat worden bereikt, maar alleen via de Johan Frisostraat worden verlaten. Wel wordt toegevoegd dat vrachtwagens het parkeerterrein alleen kunnen verlaten via de westelijke zijde van de Johan Frisostraat. Dit is verkeersveiliger, omdat vrachtwagens de bocht met de Wilhelminastraat nauwelijks kunnen nemen. De Wilhelminastraat is een smalle woonstraat, die we bij voorkeur niet onnodig willen belasten met vrachtverkeer.

 

Gehandicaptenparkeerplaatsen

Verder worden er verspreid in het hele centrum in totaal negen gehandicaptenparkeerplaatsen aangewezen. Hierdoor zijn alle voorzieningen in het winkelcentrum van Mierlo ook voor deze groep goed bereikbaar. In totaal worden er van de 443 beschikbare parkeerplaatsen negen plaatsen aangewezen als gehandicaptenparkeerplaats. Dit is conform de geldende richtlijn, dat 2% van de parkeerplaatsen aangemerkt dient te worden als gehandicaptenparkeerplaats.

 

Zebrapaden

In het openbare gebied van het centrum worden vijf oversteekplaatsen ingericht. Het bestaande zebrapad in de Dorpsstraat blijft gehandhaafd, terwijl het zebrapad in de Margrietstraat in zuidelijke richting is opgeschoven, evenals het zebrapad in de Willem Alexanderstraat, dat in oostelijke richting is opgeschoven. In de Dorpsstraat wordt één zebrapad toegevoegd (ter hoogte van het Molenplein) en nabij het voormalige winkelcentrum Den Binnen wordt in de Margrietstraat één nieuw zebrapad aangebracht.

 

Laad- en losplaats

Op de hoek met de Margrietstraat is in de Willem-Alexanderstraat een algemene laad- en losplaats aangewezen voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen. Dit dient in de ochtenduren plaats te vinden.

 

 

Juridisch kader

Op basis van artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeersituatie te bewerkstelligen.

 

Afstemming politie

De genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft afstemming plaatsgevonden met de politie. De politie heeft in haar advies van 1 december 2015 te kennen gegeven in te kunnen stemmen met het voorliggende verkeersbesluit. Het verkeersbesluit levert een bijdrage aan het verhogen van de verkeersveiligheid in het centrum van Mierlo en geeft meer duidelijkheid aan de weggebruiker.

 

In het verkeersbesluit zijn alle bestaande verkeersborden, voor zover gelegen binnen de nieuwe parkeerverbodszone niet specifiek benoemd. Hier is voor gekozen, enerzijds om de verkeerstekening behorende bij het verkeersbesluit overzichtelijk te houden en anderzijds omdat de werkzaamheden in het centrum al in volle gang zijn, waarbij al de nodige verkeersborden zijn verwijderd c.q. verplaatst.

 

Dit verkeersbesluit is op 17 december 2015 genomen met het oog op een goede doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid. Op 24  december 2015 wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.

 

Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Verkeersmaatregelen inrichting openbare ruimte centrum Mierlo’ (tekeningnummer VKB2015-13)’ d.d. 12 december 2015.

 

Motivering / Belangenafweging

Motivering wegenverkeerswet

In artikel 21 van het BABW zijn voorschriften opgenomen omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

 

Doelstelling

De maatregelen zijn nodig voor de herinrichting van het openbaar gebied van het centrum van Mierlo. Met het instellen van een parkeerzone voor het hele centrum ontstaat er een uniform parkeerregime, waarbij het duidelijk is dat er alleen nog in parkeervakken mag worden geparkeerd. Via aanvullende maatregelen, zoals de aan te brengen zebrapaden, gehandicaptenparkeerplaatsen, een laad- en losstrook, een verplichte rijrichting voor vrachtwagens, wordt dit verder geoptimaliseerd. Met name de bruikbaarheid van de weg, ook tijdens de piekmomenten, wordt hierdoor bevorderd. Dit is ook de reden dat het Molenplein beschikbaar wordt gesteld als parkeergelegenheid bij piekmomenten, omdat anders het risico groot is dat er ten tijde van de verschillende werkzaamheden in het centrum, langs de weg wordt geparkeerd, waardoor de doorstroming van het verkeer wordt gehinderd.

 

Ook worden de voetgangers beter beschermd via de extra aan te brengen zebrapaden en het wandelgebied rondom de molen. Daarnaast wordt de overlast voor het winkelend publiek, die het verkeer nu nog veroorzaakt, verminderd. De inrichting van het openbaar gebied, ondersteund met bebording, geeft voor een ieder meer duidelijkheid waar wel en niet geparkeerd mag worden.

 

Belangenafweging

Het instellen van een parkeerzone en de aanvullende verkeersmaatregelen in het centrum van Mierlo is vooral van belang voor het terugbrengen van de huidige parkeeroverlast. Voor de weggebruikers is duidelijk dat er alleen nog in de parkeervakken mag worden geparkeerd en gelet op het gegeven dat het totaal aantal parkeerplaatsen behoorlijk toeneemt, zijn hun belangen voldoende gewaarborgd, zeker met het aanwijzen van het Molenplein als parkeerplaats op piekmomenten. Het Molenplein blijft daarnaast beschikbaar als evenemententerrein en zal dus niet alle vrijdagen en zaterdagen beschikbaar zijn als extra parkeerterrein. Op donderdagochtend vindt de weekmarkt plaats op het Molenplein.

 

Ook voor het winkelend publiek en de ondernemers zijn de maatregelen een verbetering ten opzichte van de huidige situatie, omdat het parkeerregime strekt tot een rustiger verkeersbeeld. Daarnaast wordt het aantal voetgangersoversteekplaatsen verhoogd van drie naar vijf. Dit biedt fors meer veilige verkeersoversteekmogelijkheden voor het winkelend publiek. Verder blijven er voldoende parkeerplaatsen voor gehandicapten in het centrum van Mierlo, waarbij het aantal is afgestemd op de geldende norm van 2%.

 

 

 

BESLUIT

Het vorenstaande houdt in dat onderstaande verkeerstekens en onderborden geplaatst dan wel verwijderd worden op de volgende locaties (conform de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Verkeersmaatregelen inrichting openbare ruimte centrum Mierlo’ (tekeningnummer VKB2015-13)’:

  • 1.

    Het verwijderen van alle bestaande verkeersborden in het centrum van Mierlo, gelegen binnen de nieuwe parkeerverbodszone, zoals die op de tekening is uitgewerkt;

  • 2.

    Het verwijderen van twee borden model E01 bij het begin van de Johan Frisostraat komende vanuit de Wilhelminastraat, om aan te geven dat dit parkeerverbod niet meer van toepassing is;

  • 3.

    Het plaatsen van het bord model E01(zb) om het begin aan te geven van de parkeerverbodzone voor het winkelcentrum Mierlo op de volgende locaties:

    - Margrietstraat;

    - Willem-Alexanderstraat;

    - Dorpsstraat;

    - Molenplein;

    - Ellenaar;

    - Marktstraat;

    - Vesperstraat;

    - Wilhelminastraat;

  • 4.

    Het plaatsen van het bord model E01(ze) om het einde aan te geven van de parkeerverbodzone voor het winkelcentrum op de volgende locaties:

    - Johan Frisostraat;

    - Margrietstraat;

    - Willem-Alexanderstraat;

    - Dorpsstraat;

    - Ellenaar;

    - Marktstraat;

    - Vesperstraat;

    - Wilhelminastraat;

  • 5.

    Het plaatsen van het bord model C03 met onderbord ‘OB54’ bij de ingang naar het parkeerterrein achter de Plus-supermarkt komende vanuit de Margrietstraat om aan te geven dat er sprake is van een éénrichtingsweg uitgezonderd (brom)fietsers;

  • 6.

    Het plaatsen van een bord model C02 met onderbord ‘OB54’ bij het begin van de uitgang naar het parkeerterrein achter de Plus-supermarkt komende vanuit de Margrietstraat om aan te geven dat er sprake is van een niet toegankelijke éénrichtingsweg uitgezonderd (brom)fietsers;

  • 7.

    Het plaatsen van een bord model D05r met onderbord’’OB11 bij de eind van de uitgang komende vanaf het parkeerterrein achter de Plus-supermarkt richting Johan Frisostraat, om aan te geven dat vrachtwagenverkeer rechtsaf moet slaan;

  • 8.

    Het plaatsen van bord model E06 (9 keer) om aan te geven dat er sprake is van een gehandicaptenparkeerplaats op de volgende locaties:

    - Parkeerterrein achter de Plus-supermakt (1 keer);

    - Parkeerterrein langs Johan Frisostraat (1 keer);

    - Parkeerterrein Christinastraat (1 keer);

    - Parkeervakken Margrietstraat (2 keer);

    - Parkeervakken Dorpsstraat (2 keer);

    - Parkeerterrein voormalig gemeentehuis (1 keer);

    - Parkeerterrein Molenhoek (1 keer);

  • 9.

    Het plaatsen van het bord model L02 en het aanbrengen van een zebrapad (5 keer) om aan te geven dat er sprake is van een voetgangersoversteekplaats op de volgende locaties:

    - Margrietstraat (2 keer);

    - Willem-Alexanderstraat (1 keer);

    - Dorpsstraat (2 keer);

  • 10.

    Het plaatsen van het bord model G07(zb) met de onderborden ‘vr za, 9.00 – 18.00h, parkeren toegestaan’ en  ‘Fietsers toegestaan, m.u.v. weekmarkt’ bij de inrit naar het Molenplein, komende vanuit de Dorpsstraat, om aan te geven dat het Molenplein alleen toegankelijk is voor voetgangers met een tweetal uitzonderingen, namelijk dat er op vrijdag en zaterdag, tussen 9.00 – 18.00h geparkeerd mag worden en dat fietsers wel zijn toegestaan, behalve als er weekmarkt is;

  • 11

    Het plaatsen van het bord model G07(ze) bij de uitrit van het Molenplein, richting de Dorpsstraat, om aan te geven dat er geen sprake meer is van een voetgangserszone;

  • 12

    Het plaatsen van het bord model G07(zb/h) om aan te geven dat er sprake is van het begin van een voetpad op de volgend locaties:

    - Pad langs Molenhoek 6 (1 keer);

    - Pad vanaf de Hertenkampstraat naar Moelnhoek (2 keer);

    - Pad ter hoogte van hertenkamp (1 keer / herhaling);

    - Pad aan eind Molenplein (1 keer / herhaling);

  • 13

    Het plaatsen van het bord model G07(ze) om aan te geven dat er sprake is van het einde van een voetpad op de volgende locaties:

    - Pad langs Molenhoek 6 (1 keer);

    - Pad vanaf de Hertenkampstraat naar Molenhoek (2 keer);

  • 14

    Het plaatsen van het bord model G07(zb/h) met het onderbord “Fietsers toegestaan’ om aan te geven dat er sprake is van het begin van een voetpad, waar ook mag worden gefietst, op de volgende locaties:

    - Pad achter hertenkamp (1 keer);

    - Pad naar bilbiotheek vanaf de Hertenkampstraat (1 keer / herhaling);

    - Pad naar bibliotheek vanaf de Dorpsstraat (1 keer); 

  • 15.

    Het plaatsen van het bord modelG07(ze) met het onderbord “Fietsers toegestaan’ om aan te geven dat er sprake is van het einde van een voetpad, waar ook mag worden gefietst, op de volgende locaties:

    - Pad van bilbiotheek naar Hekelstraat (1 keer);

    - Pad van bibliotheek naar Hertenkampstraat (1 keer);

    - Pad van bilbiotheek naar Dorpsstraat (1 keer);

     

16. Het plaatsen van het bord moedel E07 met het onderbord 'ma t/m za. 08.00 - 12.00h' bij het begin van de Willem-Alexanderstraat, komende vanuit de Margrietstraat, om aan te geven dat er op deze plek gelegenheid is voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen.

 

 

 

Geldrop, 6 januari 2016

Namens deze,

Gabriel van Houtert

senior cluster Ontwerp

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Rechtsbescherming

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na afkondiging daarvan schriftelijk bezwaar maken. U moet uw bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar. Een ingediend bezwaarschrift betekent niet dat het besluit niet wordt uitgevoerd. Als u vindt dat uitstel nodig is, kunt u hiervoor een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de President van de Rechtbank te ’s-Hertogenbosch, sector bestuursrecht, postbus 90.125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

 

Naar boven