Verkeersbesluit N264

Logo Noord-Brabant

Overwegingen van het besluit

De provinciale weg N264 (Uden-Gennep) wordt tussen de Rijksweg A73 en de brug over de Maas (provincie grens) deels heringericht. Reden voor de herinrichting, als onderdeel van groot onderhoud aan de weg, is dat de huidige vormgeving niet meer voldoet aan de vigerende richtlijnen (bijvoorbeeld in het geval van de markering) en om op risicovolle punten de verkeersveiligheid te verbeteren, zoals bij de entrees van de bebouwde kom van Oeffelt (gemeente Boxmeer), waar de wens bestaat om de snelheid te remmen. Ook op kruispuntniveau worden maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid te vergroten.

Binnen de bebouwde kom van Oeffelt ligt een rotonde waar de provinciale weg N264 en de Cuijkseweg elkaar kruisen. In de huidige situatie moet het fietsverkeer bij de rotonde voorrang verlenen aan het autoverkeer. De wens bestaat om vanuit het oogpunt van uniformiteit op rotondes binnen de bebouwde kom de fietsers ‘in de voorrang’ te zetten.

Buiten de bebouwde kom wordt op gedeelten inhalen niet meer toegestaan wegens het bochtige karakter van dat weggedeelte. Op het gedeelte buiten de bebouwde kom geldt de wettelijke maximumsnelheid van 80 km per uur.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering van het besluit

Op grond van artikel 21 van het BABW bevat de motivering van een verkeersbesluit welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere dan voornoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Aan dit verkeersbesluit liggen de volgende belangen ten grondslag:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Ter verzekering van deze belangen is noodzakelijk dat de hierna onder ‘besluiten’ genoemde verkeerstekens op de nieuwe randweg worden geplaatst.

Overleg politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de korpschef van het regionaal politiekorps Brabant-Noord.

Besluiten

Op de provinciale weg N264, binnen de bebouwde kom van Oeffelt (gemeente Boxmeer), de voorrangssituatie op de rotonde Hapseweg (N264) – Cuijkseweg, te wijzigen, waarbij gemotoriseerd verkeer voorrang moet verlenen op het fietsverkeer.

Als gevolg hiervan de volgende verkeersborden van bijlage I van het RVV 1990 te verwijderen:

•borden model B6 op de drie fietsoversteken (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg).

Als gevolg hiervan de volgende verkeerstekens van het RVV 1990 te verwijderen:

•haaientanden op de drie fietsoversteken (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg).

Op de provinciale weg N264, binnen de bebouwde kom van Oeffelt (gemeente Boxmeer), de voorrangssituatie op de rotonde Hapseweg (N264) – Cuijkseweg, te wijzigen, waarbij gemotoriseerd verkeer voorrang moet verlenen op het fietsverkeer.

Als gevolg daarvan de volgende verkeersborden van bijlage I van het RVV 1990 te plaatsen:

•borden model B6 op de rijbaan voor het gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de fietsoversteek (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg).

Als gevolg daarvan de volgende verkeerstekens van het RVV 1990 te plaatsen:

•verkeerstekens (haaientanden) voor het gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de fietsoversteek (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg).

Op de provinciale weg N264 buiten de bebouwde kom doorgetrokken strepen aan te brengen.

De verkeerstekens zijn weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen van 01-09-2015, met het nummers 264.05.01-1, 264.05.01-2, 264.05.01-3, 264.05.01-4, 264.05.01-5, 264.05.01-6, 264.05.01-7.

Naar boven