Verkeersbesluit provincie Drenthe N371 weggedeelte Boskampsbrug tot op- en afritten A32 incl. rotonde Pijlebrug en intrekken verkeersbesluit 2007
Logo Drenthe
Assen, 30 maart 2015
Ons kenmerk VV/2015001497
Onderwerp: Verkeersbesluit N371 weggedeelte Boskampsbrug tot op- en afritten A32 incl. rotonde Pijlebrug en intrekken verkeersbesluit 2007
De teamleider van Verkeer en Vervoer, daartoe gemandateerd door Gedeputeerde Staten van Drenthe middels het Organisatiebesluit provincie Drenthe 2014,
Gelet op de relevante verkeerswetgeving en genoemd Organisatiebesluit,
Overwegende:
  • dat de N371 een provinciale gebiedsontsluitingsweg is;
  • dat de N371 via de Boskampsbrug de doorgaande verbinding vormt met de N353 naar Havelte;
  • dat de voorrang van de N371 ter plaatse van de Boskampsbrug is onderbroken;
  • dat de aanwijzing als voorrangsweg voor het gedeelte vanaf de Boskampsweg vanaf de aansluiting met de N353 tot aan de op- en afritten van de A32 blijft gehandhaafd;
  • dat vanwege de scherpe bocht nabij de Boskampsbrug ter weerszijden van de bocht over een afstand van ongeveer 150 meter een maximumsnelheid geldt van 60 km/uur;
  • dat ter hoogte van de Lokbrug het verkeer op de N371 en vanaf de Lokbrug verplicht wordt rechtdoor te gaan
  • dat het verkeer vanaf de zijweg tegenover de Lokbrug verplicht wordt rechtdoor of rechtsaf te gaan;
  • dat de speciaal voor (brom)fietsers bestemde weggedeelten worden/blijven aangewezen als (brom)fietspad;
  • dat in verband met de verkeersveiligheid en doorstroming de kruising aan de oostzijde, waar de N371 over de Pijlebrug uitkomt, is vervangen door een rotonde;
  • dat de afrit van de A32 vanuit richting Meppel (afslag Havelte) is aangesloten op deze rotonde;
  • dat het in verband met de verkeersveiligheid en doorstroming gewenst dat de N371 weggedeelte Boskampsbrug tot rotonde Pijlebrug gesloten is voor alle langzaam verkeer;
  • dat op de N371 vanaf de rotonde Pijlebrug tot de op- en afritten A32 (km 41,205) en vanaf de rotonde Pijlebrug over de Pijlebrug tot de op- en afritten A32 (km 40,725 – km 41,160) motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen dan 25 km/u zijn toegestaan;
  • dat het in verband met de verkeersveiligheid gewenst is dat (brom)fietsers op de naastgelegen (brom)fietspaden ter hoogte van de rotondes uit de voorrang zijn;
  • dat het vigerende verkeersbesluit d.d. 23 maart 2007 achterhaald is;
  • dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer advies is gevraagd aan de (gemandateerde van de) korpschef van de nationale politie;
  • dat de politie akkoord is met het voorgenomen verkeersbesluit (mail Eenheid Noord-Nederland, District Drenthe, d.d. 16 maart 2015);
  • dat overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is geweest met de gemeenten Meppel en Westerveld.
Besluit:
  • door het handhaven van de borden B1 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de N371 weggedeelte Boskampbrug tot de A32 incl. het deel over de Pijlebrug incl. bijbehorende parallelweg en (brom)fietspad aan te wijzen als voorrangsweg;
  • door handhaving van de borden G12a en G12b van bijlage 1 van het RVV 1990 de voor (brom)fietsers bestemde weggedeelten aan te wijzen als (brom)fietspad;
  • door handhaven van borden C9 van bijlage 1 van het RVV 1990 dat de N371 weggedeelte Boskampsbrug tot rotonde Pijlebrug gesloten is voor alle langzaam verkeer;
  • door handhaven van de borden A1 en A2 van bijlage 1 van het RVV dat ter plaatste van de bocht nabij de Boskampsbrug een maximumsnelheid van 60 km/uur geldt;
  • door handhaven van borden D4 van bijlage 1 van het RVV het verkeer op de N371 en het verkeer komende vanaf de Lokbrug te verplichten rechtdoor te gaan;
  • door handhaven van borden D6 van bijlage 1 van het RVV het verkeer komende vanaf de parallelweg van de N371 naar de Lokbrug te verplichten rechtdoor of rechtsaf te gaan;
  • door het plaatsten van handhaven van de borden B6 van bijlage 1 van het RVV dat het verkeer op de rotonde op de N371 ter hoogte van de Pijlebrug voorrang heeft op het verkeer dat de rotondes nadert;
  • door het plaatsten van bord D1 van bijlage 1 van het RVV dat een verplichte rijrichting is ingesteld op de rotonde;
  • door het plaatsten van bord D2 van bijlage 1 van het RVV dat bestuurders het bord voorbij gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;
  • door het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV dat ter hoogte van de rotondes (brom)fietsers voorrang moeten verlenen aan het kruisende verkeer;
  • door het handhaven van bord E13 van bijlage 1 van het RVV ter hoogte van km 40,8 het verkeer te wijzen op de carpoolparkeerplaats Meppel;
  • dat het verkeersbesluit “Nemen van verkeersmaatregelen voor het weggedeelte van de N371 van de Boskampsbrug tot de A32” (VV/2007003692 d.d. 23 maart 2007) wordt ingetrokken.
Hoogachtend,
Gedeputeerde Staten van Drenthe,
namens dezen,
ing. S.A.B. de Vries,
teamleider Verkeer en Vervoer
sh/coll.
Openbaarmaking
op de website van de rijksoverheid (www.officielebekendmakingen.nl Staatscourant rubriek verkeersbesluiten).
Bezwaar
Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Gedeputeerde Staten van Drenthe, Postbus 122, 9400 AC Assen.
Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en in ieder geval het volgende bevatten:
  • naam en adres van de indiener;
  • datum;
  • omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
  • gronden van het bezwaar.
Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Rechtbank Assen vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.
Naar boven