ARTIKEL I
Artikel 1 van de Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorieën A1, A2 en A wordt
als volgt gewijzigd:
1. Voor de bestaande tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
ARTIKEL II
In artikel 1, onderdeel a, van de Regeling eisen theorie-examen rijbewijscategorie
AM wordt ‘57, 58, 60, eerste en vijfde lid,’ vervangen door: 60, eerste lid,.
ARTIKEL III
In artikel 1, onderdeel a, van de Regeling eisen theorie-examen rijbewijscategorie
A wordt ‘57, 58, 60, eerste en vijfde lid,’ vervangen door: 60, eerste lid,.
ARTIKEL IV
In artikel 1, onderdeel a, van de Regeling eisen theorie-examen rijbewijscategorie
B wordt ‘57, 58, 60, eerste en vijfde lid,’ vervangen door: 60, eerste lid,.
ARTIKEL V
In artikel 1, onderdeel a, van de Regeling eisen theorie-examen rijbewijscategorieën
C1 en C wordt ‘57, 58, 60, eerste en vijfde lid,’ vervangen door: 60, eerste lid,.
ARTIKEL VI
In artikel 1, onderdeel a, van de Regeling eisen theorie-examen rijbewijscategorieën
D1 en D wordt ‘57, 58, 60, eerste en vijfde lid,’ vervangen door: 60, eerste lid,.
ARTIKEL VII
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van de Staatscourant
waarin zij is geplaatst.
TOELICHTING
Met de onderhavige wijzigingsregeling worden enkele ministeriële regelingen gewijzigd:
-
1. in de Regeling praktijkexamens rijbewijscategorieën A1, A2 en A wordt een nadere verduidelijking
gegeven welke bijzondere verrichtingen moeten worden uitgevoerd tijdens het praktijkexamen;
-
2. In de Regelingen theorie-examen rijbewijscategorieën AM, A, B, C1 en C en D1 en D
worden enkele verwijzingen naar artikelen uit de Wegenverkeerswet 1994 geschrapt.
1. Regeling praktijkexamens rijbewijscategorieën A1, A2 en A
De Europese Commissie heeft in september 2014 vragen gesteld over de implementatie
van richtlijn nr. 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 december
2006 betreffende het rijbewijs (PbEG L 403, de derde rijbewijsrichtlijn). In een van
de vragen vroeg de Commissie op welke wijze de punten 6.2.4. en 6.2.5. van bijlage
II (waarin een aantal concrete verrichtingen is opgenomen) bij de derde rijbewijsrichtlijn
is omgezet in de nationale regelgeving.
Deze verrichtingen waren inderdaad niet concreet vermeld in de Regeling praktijkexamens
rijbewijscategorieën A1, A2 en A. Dit betekent overigens niet dat ze niet worden toegepast.
In de zogenaamde ‘Rijprocedure’ (het handboek (leerdoelendocument) voor de rijinstructeur
en de leidraad voor de examinator in het kader van het beoordelingssysteem en de normering
tijdens het praktijkexamen) staan de voorwaarden genoemd voor de uitvoering van deze
bijzondere verrichtingen. Daarbij staat ook het criterium van de snelheid genoemd,
bijvoorbeeld aan komen rijden met een snelheid van 50 km/u. Dit wordt bij de bedoelingsopdracht
van de bijzondere verrichting door de examinator benoemd en bij de beoordeling van
de bijzondere verrichting betrokken.
Op grond van de onderhavige wijzigingsregeling zijn genoemde eisen nu, ter verduidelijking,
expliciet vermeld in de Regeling praktijkexamens rijbewijscategorieën A1, A2 en A.
2. Regelingen theorie-examen rijbewijscategorieën AM, A, B, C1 en C en D1 en D
Bij Wet van 19 juni 2013 tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met
de modernisering van de wijze van tenaamstelling van kentekenbewijzen en enkele andere
wijzigingen van uiteenlopende aard (Stb. 2013, 333) zijn de artikelen 57 en 58 van de Wegenverkeerswet 1994 vervallen en is artikel
60 gewijzigd, waardoor de verwijzing naar het vijfde lid niet meer juist is. Met het
oog hierop zijn de verwijzingen naar deze artikelen, respectievelijk dit artikellid,
in genoemde ministeriële regelingen geschrapt.
Administratieve lasten en nalevingskosten
Onderhavige wijzigingen hebben geen gevolgen voor de administratieve lasten of de
nalevingskosten.
Consequenties voor het CBR
De onder 1 opgenomen aanpassing van de Regeling praktijkexamens rijbewijscategorieën
A1, A2 en A heeft geen gevolgen voor het CBR, omdat deze eis al in de praktijk wordt
toegepast.
Ook de onder 2 opgenomen aanpassing heeft geen gevolgen voor het CBR.
Inwerkingtreding
Afgeweken wordt van de vaste verandermomenten omdat het hier reparatieregelgeving
betreft.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus