Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 27 maart 2015, nr. IENM/BSK-2015/26337, tot wijziging van de Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorieën A1, A2 en A en enkele andere ministeriële regelingen in verband met het doorvoeren van enkele verduidelijkingen en technische aanpassingen

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op richtlijn nr. 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 betreffende het rijbewijs (PbEG L 403) en artikel 111, vierde lid, van de Wegenverkeerswet 1994;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Artikel 1 van de Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorieën A1, A2 en A wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de bestaande tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 2. Bij de selectie behoren ten minste de volgende verrichtingen:

    • a. ten minste twee verrichtingen uitgevoerd bij een lagere snelheid, waaronder een slalom, ter beoordeling van de bediening van de koppeling in combinatie met de rem, balans, kijkrichting en de houding op het motorrijwiel en de positie van de voeten op de voetsteunen,

    • b. ten minste twee verrichtingen uitgevoerd bij een hogere snelheid, waaronder één verrichting in tweede of derde versnelling, minimaal 30 km per uur, en één verrichting voor het ontwijken van obstakels bij een snelheid van ten minste 50 km per uur, ter beoordeling van de houding op het motorrijwiel, kijkrichting, balans, stuurtechniek en schakeltechniek, en

    • c. ten minste twee remoefeningen, waaronder een noodstop bij een snelheid van ten minste 50 km per uur, ter beoordeling van de bediening van de voor- en achterrem, kijkrichting en de houding op het motorrijwiel.

ARTIKEL II

In artikel 1, onderdeel a, van de Regeling eisen theorie-examen rijbewijscategorie AM wordt ‘57, 58, 60, eerste en vijfde lid,’ vervangen door: 60, eerste lid,.

ARTIKEL III

In artikel 1, onderdeel a, van de Regeling eisen theorie-examen rijbewijscategorie A wordt ‘57, 58, 60, eerste en vijfde lid,’ vervangen door: 60, eerste lid,.

ARTIKEL IV

In artikel 1, onderdeel a, van de Regeling eisen theorie-examen rijbewijscategorie B wordt ‘57, 58, 60, eerste en vijfde lid,’ vervangen door: 60, eerste lid,.

ARTIKEL V

In artikel 1, onderdeel a, van de Regeling eisen theorie-examen rijbewijscategorieën C1 en C wordt ‘57, 58, 60, eerste en vijfde lid,’ vervangen door: 60, eerste lid,.

ARTIKEL VI

In artikel 1, onderdeel a, van de Regeling eisen theorie-examen rijbewijscategorieën D1 en D wordt ‘57, 58, 60, eerste en vijfde lid,’ vervangen door: 60, eerste lid,.

ARTIKEL VII

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van de Staatscourant waarin zij is geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

TOELICHTING

Met de onderhavige wijzigingsregeling worden enkele ministeriële regelingen gewijzigd:

  • 1. in de Regeling praktijkexamens rijbewijscategorieën A1, A2 en A wordt een nadere verduidelijking gegeven welke bijzondere verrichtingen moeten worden uitgevoerd tijdens het praktijkexamen;

  • 2. In de Regelingen theorie-examen rijbewijscategorieën AM, A, B, C1 en C en D1 en D worden enkele verwijzingen naar artikelen uit de Wegenverkeerswet 1994 geschrapt.

1. Regeling praktijkexamens rijbewijscategorieën A1, A2 en A

De Europese Commissie heeft in september 2014 vragen gesteld over de implementatie van richtlijn nr. 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 betreffende het rijbewijs (PbEG L 403, de derde rijbewijsrichtlijn). In een van de vragen vroeg de Commissie op welke wijze de punten 6.2.4. en 6.2.5. van bijlage II (waarin een aantal concrete verrichtingen is opgenomen) bij de derde rijbewijsrichtlijn is omgezet in de nationale regelgeving.

Deze verrichtingen waren inderdaad niet concreet vermeld in de Regeling praktijkexamens rijbewijscategorieën A1, A2 en A. Dit betekent overigens niet dat ze niet worden toegepast. In de zogenaamde ‘Rijprocedure’ (het handboek (leerdoelendocument) voor de rijinstructeur en de leidraad voor de examinator in het kader van het beoordelingssysteem en de normering tijdens het praktijkexamen) staan de voorwaarden genoemd voor de uitvoering van deze bijzondere verrichtingen. Daarbij staat ook het criterium van de snelheid genoemd, bijvoorbeeld aan komen rijden met een snelheid van 50 km/u. Dit wordt bij de bedoelingsopdracht van de bijzondere verrichting door de examinator benoemd en bij de beoordeling van de bijzondere verrichting betrokken.

Op grond van de onderhavige wijzigingsregeling zijn genoemde eisen nu, ter verduidelijking, expliciet vermeld in de Regeling praktijkexamens rijbewijscategorieën A1, A2 en A.

2. Regelingen theorie-examen rijbewijscategorieën AM, A, B, C1 en C en D1 en D

Bij Wet van 19 juni 2013 tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de modernisering van de wijze van tenaamstelling van kentekenbewijzen en enkele andere wijzigingen van uiteenlopende aard (Stb. 2013, 333) zijn de artikelen 57 en 58 van de Wegenverkeerswet 1994 vervallen en is artikel 60 gewijzigd, waardoor de verwijzing naar het vijfde lid niet meer juist is. Met het oog hierop zijn de verwijzingen naar deze artikelen, respectievelijk dit artikellid, in genoemde ministeriële regelingen geschrapt.

Administratieve lasten en nalevingskosten

Onderhavige wijzigingen hebben geen gevolgen voor de administratieve lasten of de nalevingskosten.

Consequenties voor het CBR

De onder 1 opgenomen aanpassing van de Regeling praktijkexamens rijbewijscategorieën A1, A2 en A heeft geen gevolgen voor het CBR, omdat deze eis al in de praktijk wordt toegepast.

Ook de onder 2 opgenomen aanpassing heeft geen gevolgen voor het CBR.

Inwerkingtreding

Afgeweken wordt van de vaste verandermomenten omdat het hier reparatieregelgeving betreft.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven