Instelling tijdelijke gebieden met beperkingen ten behoeve van de oefening Frisian Flag 2015

25 maart 2015

Nr. MLA/039/2015

De Minister van Defensie,

Gelezen het verzoek van de commandant van de vliegbasis Leeuwarden van 15 februari 2015;

Gelet op artikel 9 van het Besluit luchtverkeer 2014;

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu;

Besluit:

Artikel 1

  • 1. Ten behoeve van de oefening Frisian Flag 2015 worden als oefengebied de volgende tijdelijke gebieden met beperkingen (TGB’s) aangewezen, te noemen TGB Bravo, TGB Charlie, TGB Delta en TGB Echo. De binnen de begrenzing van het TGB Echo gelegen “Helicopter Routes” (HMR’s) KY04, KY80, KZ02, KZ05, KZ06, KZ07, KZ08 en KZ09 zijn uitgezonderd met een horizontale afstand van 2 nautische mijlen aan weerszijden van de route tot een hoogte van 3000 voet AMSL. Ook de “Helicopter Protected Zone (HPZ) GOROMAND” is uitgezonderd binnen de laterale begrenzingen van het TGB Echo vanaf zeeniveau tot een hoogte van 3000 voet AMSL. De binnen de TGB´s gelegen gebieden EHR 2, EHR 4, EHR 8, EHD 41, EHD 49 en de CTR van de vliegbasis Leeuwarden zijn eveneens uitgezonderd.

  • 2. De TGB’s, genoemd in het eerste lid, worden begrensd door de volgende coördinaten en hoogten:

    TGB Bravo (low, medium en high):

    54°30'00.00"N 004°32'09.45"E – 54°30'00.00"N 004°46'00.00"E – 53°30'00.00"N 004°46'00.00"E – 53°30'00.00"N 003°38'44.30"E en terug naar 54°30'00.00"N 004°32'09.45"E, Bravo low van FL 055 tot FL 100, Bravo medium van FL 100 tot FL 300 en Bravo high van FL 300 tot FL 660 (zie figuur 1);

    TGB Charlie (low, medium en high):

    53°30'00.00"N 003°38'44.30"E – 53°30'00.00"N 004°46'00.00"E – 53°19'39.51"N 004°46'10.31"E – 53°21'58.90"N 004°40'44.58"E – vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van 12 nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E tegen de wijzers van de klok naar 53°11'06.00"N 004°38'07.51"E – 53°09'17.00"N 004°40'28.00"E – 53°11'00.00"N 004°51'24.00"E – 52°56'45.00"N 005°08'00.00"E – 52°47'06.73"N 005°08'00.00"E – 52°43'30.00"N 004°33'40.00"E – 53°03'20.00"N 003°44'00.00"E – 53°27'54.91"N 003°36'56.03"E en terug naar 53°30'00.00"N 003°38'44.30"E, Charlie low van FL 055 tot FL 100, Charlie medium van FL 100 tot FL 300 en Charlie high van FL 300 tot FL 660 (zie figuur 2);

    TGB Delta (low, medium en high):

    53°40'00.00"N 006°30'00.00"E – 53°33'38.00"N 006°36'24.00"E – 53°31'22.00"N 006°40'20.00"E – 53°22'53.67"N 006°32'35.08"E – 52°48'02.89"N 005°17'10.78"E – 52°47'06.73"N 005°08'00.00"E – 52°56'45.00"N 005°08'00.00"E – 53°11'00.00"N 004°51'24.00"E – 53°09'17.00"N 004°40'28.00"E – 53°11'06.00"N 004°38'07.51"E – vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van 12 nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E met de wijzers van de klok naar 53°21'58.90"N 004°40'44.58"E – vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van 8 nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E met de wijzers van de klok naar 53°19'39.51"N 004°46'10.31"E – 53°22'29.07"N 004°52'20.47"E – 53°26'24.00"N 005°10'00.00"E – 53°30'00.00"N 005°34'00.00"E en terug naar 53°40'00.00"N 006°30'00.00"E, Delta low van 3000 voet AMSL tot FL 100, Delta medium van FL 100 tot FL 300 en Delta high van FL 300 tot FL 660 (zie figuur 3);

    TGB Echo (low, medium en high):

    55°00'00.00"N 005°00'00.00"E – 55°00'00.00"N 006°30'00.00"E – 53°40'00.00"N 006°30'00.00"E – 53°30'00.00"N 005°34'00.00"E – 53°26'24.00"N 005°10'00.00"E – 53°22'29.07"N 004°52'20.47"E – vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van 8 nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E tegen de wijzers van de klok naar 53°19'39.51"N 004°46'10.31"E – 54°30'00.00"N 004°46'00.00"E – 54°30'00.00"N 004°32'09.45"E en terug naar 55°00'00.00"N 005°00'00.00"E, Echo low van zeeniveau tot FL 100, Echo medium van FL 100 tot FL 300 en Echo high van FL 300 tot FL 660 (zie figuur 4).Figuur 1: TGB Bravo

    Figuur 1: TGB Bravo

    Figuur 2: TGB Charlie

    Figuur 2: TGB Charlie

    Figuur 3: TGB Delta

    Figuur 3: TGB Delta

    Figuur 4: TGB Echo

    Figuur 4: TGB Echo

  • 3. De TGB’s, genoemd in het eerste lid, worden ingesteld op de hieronder genoemde dagen en tijdstippen:

    TGB Bravo (low, medium en high), TGB Charlie (low, medium en high), TGB Delta (low, medium en high) en TGB Echo (low, medium en high)

    dinsdag 14 april 2015 van 09:30 uur tot 12:00 uur en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    woensdag 15 april 2015 van 09:30 uur tot 12:00 uur en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    woensdag 22 april 2015 van 09:30 uur tot 12:00 uur en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    vrijdag 24 april 2015 van 09:30 uur tot 12:00 uur lokale tijd;

    TGB Bravo (low, medium en high), TGB Charlie (low en medium), TGB Delta (low en medium) en TGB Echo (low, medium en high)

    maandag 13 april 2015 van 09:30 uur tot 12:00 uur en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    donderdag 16 april 2015 van 09:30 uur tot 12:00 uur en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    vrijdag 17 april 2015 van 09:30 uur tot 12:00 uur en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    maandag 20 april 2015 van 09:30 uur tot 12:00 uur en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    dinsdag 21 april 2015 van 09:30 uur tot 12:00 uur en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    donderdag 23 april 2015 van 09:30 uur tot 12:00 uur en van 13:30 uur tot 16:00 uur lokale tijd.

Artikel 2

Voor het gebruik van de in artikel 1, eerste lid, genoemde TGB’s gelden de volgende regels:

  • a. het uitvoeren van andere dan bij de oefening betrokken vluchten in de TGB’s is niet toegestaan, met uitzondering van gecoördineerde (operationele) vluchten door luchtvaartuigen die vooraf toestemming hebben gekregen van Deployed Control and Reporting Centre (DCRC) Redhawk FA; in het geval van civiele luchtvaartuigen door tussenkomst van AOCS NM LVL;

  • b. DCRC Redhawk FA geeft toestemming aan deelnemende gezagvoerders om de TGB’s binnen te vliegen;

  • c. binnen de TGB’s dienen de deelnemende gezagvoerders gebruik te maken van een SSR-transponder met mode S of de modes 3 A en C;

  • d. binnen de TGB’s is het aan eenheden van het NAVO M&G toegestaan control te verlenen aan de deelnemende eenheden; tot de NAVO M&G-eenheden behoren: AOCS NM LGL, DCRC Redhawk FA, NAVO E3A/D/F-vliegtuigen en marine-eenheden met een Air Control-capaciteit;

  • e. binnen de TGB’s is het aan NAVO M&G-eenheden toegestaan om Control Service te verlenen conform STANAG 1183, STANAG 3993 en AAP-49;

  • f. AOCS NM LVL draagt zorg voor het melden van activiteiten in de TGB’s aan Amsterdam ACC en MUAC ten minste 5 minuten voor actueel gebruik; de activering van TGB Delta wordt daarnaast doorgegeven aan Eelde ATC ten minste 5 minuten voor actueel gebruik; indien niet aan Amsterdam ACC, Eelde ATC en MUAC is gemeld dat de genoemde gebieden actief zijn, gelden de gebruiksregels, verwoord in de respectieve Letters of Agreement (LoA’s); het deactiveren van de TGB’s wordt na het beëindigen van de activiteiten aan vermelde instanties gemeld;

  • g. tot het moment van activering blijven de separatieafspraken, opgenomen in de diverse LoA’s (met MUAC, Schiphol Approach, Eelde ATC en Amsterdam ACC) van kracht; na activering geldt voor de begrenzing van de TGB’s dat het aan de oefening deelnemende luchtverkeer tot 2,5 nautische mijlen van de aangegeven begrenzing mag opereren en dat civiel verkeer eveneens een buffer van 2,5 nautische mijlen tot de rand van het betrokken TGB hanteert, zodat een separatie van 5 nautische mijlen is gegarandeerd.

Artikel 3

  • 1. Onverminderd artikel 2 mogen niet aan de oefening deelnemende luchtvaartuigen om operationele redenen de TGB’s kruisen of voor andere doeleinden gebruiken na onderling overleg tussen DCRC Redhawk FA en AOCS NM LVL.

  • 2. Ten behoeve van parachutespringactiviteiten op de locaties Texel en Ameland bestaat de mogelijkheid om voor het activeren van een springkolom (met een straal van 2 nautische mijlen en een hoogte van maximaal 10.000 voet AMSL) contact op te nemen met AOCS NM LVL. Afhankelijk van de geplande activiteiten in de TGB’s wordt aan de vliegtuigen ten behoeve van het parachutespringen op en vanaf de genoemde locaties toestemming verleend om, onder nader te stellen voorwaarden, van de springkolommen gebruik te maken.

Artikel 4

Deze beschikking treedt in werking met ingang van de dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 25 april 2015.

Deze beschikking zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en zal tevens bekend worden gemaakt door middel van een NOTAM.

De Minister van Defensie, voor deze: De Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit, S.H.P.M. Pellemans Kolonel-vlieger

Tegen deze beschikking kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), binnen 6 weken na de dag waarop deze beschikking is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan de Minister van Defensie, Dienstencentrum Juridische Dienstverlening, ter attentie van de Commissie advisering bezwaarschriften Defensie, Postbus 90004, 3509 AA Utrecht. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht; de gronden van het bezwaar. Indien onverwijlde spoed dat vereist, is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de rechtbank die bevoegd is. In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde is dat een bezwaarschrift is ingediend.

TOELICHTING

De vliegers van de Koninklijke Luchtmacht en bondgenootschappelijke strijdkrachten dienen te worden getraind in het vliegen in grote samenwerkingsverbanden. De oefening Frisian Flag 2015 is één van de mogelijkheden om dit grootschalige optreden te trainen. Tijdens Frisian Flag 2015 voeren grote aantallen vliegtuigen van verschillende typen complexe scenario’s uit. Het is in het kader van de vliegveiligheid niet wenselijk dat er een mix ontstaat van militaire vliegtuigen in een gesimuleerd gevecht en civiel luchtverkeer. Om deze reden worden gedeeltes van het vluchtinformatiegebied Amsterdam ten behoeve van de bijzondere luchtverkeersactiviteit aangewezen als tijdelijk gebied met beperkingen (TGB).

Binnen de laterale begrenzingen van de TGB’s is een aantal boorplatforms gelegen. Teneinde de bevoorrading van de boorplatforms in het oefengebied te accommoderen zijn de Helicopter Routes en de Helicopter Protected Zone als vermeld uitgezonderd.

Het is mogelijk dat gedurende de omschreven tijden militair luchtverkeer om operationele redenen de TGB’s moet kruisen of gebruiken voor andere doeleinden. Om deze reden is bepaald dat het kan worden toegestaan met niet deelnemende luchtvaartuigen de TGB’s te kruisen dan wel te gebruiken na onderling overleg. Onder deze in artikel 3 omschreven uitzonderingsclausule kunnen ook parachutespringactiviteiten op de locaties Texel en Ameland, waar mogelijk en afhankelijk van weersomstandigheden en oefenscenario, worden geaccommodeerd in een kolom met een straal van 2 nautische mijlen rondom het betrokken vliegveld met een hoogte van maximaal 10.000 voet AMSL.

Naar boven