Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 30 maart 2015, nr. WJZ/15015162, houdende wijziging van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten en de Regeling tarieven Plantenziektenwet in verband met de uitvoering van Uitvoeringsbesluit 2015/474/EU (China), Uitvoeringsbesluit 2015/237/EU (India) en wijziging tarief NAK

De Staatssecretaris van Economische Zaken;

Gelet op het Uitvoeringsbesluit 2015/237/EU van de Commissie van 12 februari 2015 tot wijziging van Uitvoeringsbesluit 2014/237/EU betreffende maatregelen om het binnenbrengen en de verspreiding in de Unie van schadelijke organismen te voorkomen, wat bepaalde groenten en fruit van oorsprong uit India betreft (PbEU 2015, L 39), het Uitvoeringsbesluit 2015/474/EU van de Commissie van 18 maart 2015 tot wijziging van Uitvoeringsbesluit 2013/92/EU betreffende het toezicht, de fytosanitaire controles en de te nemen maatregelen met betrekking tot houten verpakkingsmateriaal dat gebruikt wordt voor het vervoer van specifieke goederen van oorsprong uit China (PbEU 2015, L 76) en de artikelen 2, eerste lid, en 6a van de Plantenziektenwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 12o, tweede lid, wordt ‘GN-code 2514 00 00, 2515, 2516, 6801 00 00 of 6802’ vervangen door: GN-code 2514 00 00, 2515, 2516, 6801 00 00, 6802, 6803 00, 6908 of 7210.

B

Artikel 12q wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. In het eerste lid vervalt ‘Mangifera L.,’.

3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 2. Artikel 12, eerste lid, is van overeenkomstige toepassing op planten met uitzondering van zaden van Mangifera L., van oorsprong uit India, met dien verstande dat het onderzoek, bedoeld in onderdeel d, mede omvat het onderzoek of de zending vergezeld gaat van een fytosanitair certificaat, waarop bij de rubriek ‘aanvullende verklaring’ een vermelding staat van de passende maatregelen die zijn genomen om ervoor te zorgen dat de planten vrij zijn van schadelijke organismen.

C

Artikel 23, vierde lid, komt te luiden:

2. Artikel 12o vervalt met ingang van 1 april 2017.

ARTIKEL II

De Regeling tarieven Plantenziektenwet wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2b wordt gewijzigd als volgt:

1. Het eerste lid, onderdelen a en b, komen te luiden:

  • a. met GN-code 2514 00 00, 2515, 2516, 6908 of 7210 is 15%;

  • b. met GN-code 6801 00 00, 6802 of 6803 00 is 50%.

2. In het tweede lid worden de onderdelen a en b vervangen door de volgende onderdelen:

  • a. voor een zending van oorsprong uit China die in de Europese Unie wordt ingevoerd met GN-code 2514 00 00, 2515, 2516 of 6908, € 1,26 per ton, met een minimum van € 6,30 en een maximum van € 1.260,00 per zending;

  • b. voor een zending van oorsprong uit China die in de Europese Unie wordt ingevoerd met GN-code 6801 00 00, 6802 of 6803 00, € 6,60 per ton, met een minimum van € 6,60 en een maximum van € 6.600,00 per zending;

  • c. voor een zending van oorsprong uit China die in de Europese Unie wordt ingevoerd met GN-code 7210, € 0,51 per ton, met een minimum van € 5,10 en een maximum van € 510,00 per zending.

3. In het derde lid wordt ‘€ 38,50’ vervangen door: € 39,08.

B

In artikel 38, derde lid, wordt ‘€ 12,75’ vervangen door: € 6,50.

C

In artikel 49, tweede lid, wordt ‘1 april 2015’ vervangen door: 1 april 2017.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst met uitzondering van artikel II, onderdeel B, dat in werking treedt met ingang van 1 mei 2015.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 30 maart 2015

De Staatssecretaris van Economische Zaken, S.A.M. Dijksma

TOELICHTING

1. Doel en aanleiding

Met deze Regeling wordt uitvoering gegeven aan twee Uitvoeringsbesluiten van de Commissie van de Europese Unie: het Uitvoeringsbesluit 2015/237/EU van de Commissie van 12 februari 2015 tot wijziging van Uitvoeringsbesluit 2014/237/EU betreffende maatregelen om het binnenbrengen en de verspreiding in de Unie van schadelijke organismen te voorkomen, wat bepaalde groenten en fruit van oorsprong uit India betreft (PB EU 2015, L 39, hierna: Uitvoeringsbesluit 2015/237/EU) en het Uitvoeringsbesluit 2015/474/EU van de Commissie van 18 maart 2015 tot wijziging van Uitvoeringsbesluit 2013/92/EU betreffende het toezicht, de fytosanitaire controles en de te nemen maatregelen met betrekking tot houten verpakkingsmateriaal dat gebruikt wordt voor het vervoer van specifieke goederen van oorsprong uit China (PbEU 2015, L 76, hierna: Uitvoeringsbesluit 2015/474/EU).

Daartoe worden de Regeling tarieven Plantenziektenwet (hierna: tarievenregeling) en de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten gewijzigd.

Verder wordt de tarievenregeling gewijzigd in verband met een aanpassing van een tarief van Stichting Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor zaaizaad en pootgoed van landbouwgewassen (hierna: de NAK).

1.2 Uitvoeringsbesluit 2015/237/EU (toelating Mangifera L.)

Met dit Uitvoeringsbesluit vervalt het verbod van Uitvoeringsbesluit 2014/237/EU op invoer in de Europese Unie van planten van Mangifera L., met uitzondering van zaden, van oorsprong uit India. Voor de andere in Uitvoeringsbesluit 2014/237/EU genoemde producten blijft het verbod in stand. De invoer van planten van Mangifera L. uit India is toegestaan mits de planten vergezeld gaan van een fytosanitair certificaat, als bedoeld in Richtlijn 2000/29/EG van de Raad van 8 mei 2000 betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en plantaardige producten schadelijke organismen (hierna: Fytorichtlijn). Onder de rubriek ‘Aanvullende verklaring’ in dit certificaat dient een vermelding te zijn opgenomen van de passende maatregelen die zijn genomen om ervoor te zorgen dat de planten vrij zijn van schadelijke organismen.

Het Uitvoeringsbesluit voor groenten en fruit van origine uit India is indertijd ingesteld vanwege een groot aantal onderscheppingen van schadelijke organismen bij het binnenbrengen in de Europese Unie. Het invoerverbod had een tijdelijk karakter, totdat zou blijken dat India zodanige maatregelen heeft genomen dat het aantal onderscheppingen tot een aanvaardbaar niveau zou zijn teruggebracht.

Uit een audit die de Europese Commissie in september 2014 in India heeft uitgevoerd, bleken aanzienlijke verbeteringen in het fytosanitaire uitvoercertificeringssysteem van dat land. Daarnaast heeft India verzekerd dat er passende technische maatregelen voor handen zijn om ervoor te zorgen dat de uitvoer van planten van Magnifera L. vrij is van schadelijke organismen.

Om die reden heeft de Europese Commissie besloten het invoerverbod voor Mangifera L. op te heffen.

1.3 Uitvoeringsbesluit 2015/474/EU (verlenging en uitbreiding maatregelen Chinees verpakkingshout)

Het Uitvoeringsbesluit 2015/474/EU houdt een verlenging in van de maatregelen uit het oorspronkelijke Uitvoeringsbesluit 2013/92/EU met twee jaar. De datum ‘1 april 2015’wordt gewijzigd in ‘1 april 2017’.

Op grond van het Uitvoeringsbesluit 2013/92/EU dient houten verpakkingsmateriaal van bepaalde goederen ((natuur)steenproducten) van oorsprong uit China bij import in de Europese Unie te worden onderworpen aan fytosanitaire controles om na te gaan of het verpakkingshout vrij is van schadelijke organismen, een goedgekeurde behandeling heeft ondergaan en voorzien is van een merkteken (conform ISPM 15).

Reden voor deze verlenging is dat de Europese Commissie heeft geconcludeerd dat er geen significante verbeteringen zijn opgetreden ten aanzien van de vermindering van vondsten van schadelijke organismen in het verpakkingshout sinds het Uitvoeringsbesluit 2013/92/EU in 2013 in werking is getreden. Desondanks worden percentages van de fytosanitaire controles verlaagd omdat 15% in de praktijk voldoende blijkt.

Met het Uitvoeringsbesluit 2015/474/EU wordt tevens geregeld dat de fytosanitaire controles op houten verpakkingsmateriaal worden uitgebreid tot goederen aangemerkt met de GN-codes 6803 00, 6908 en 7210 (leisteen, keramiek en plaatstaal). De Europese Unie heeft tot uitbreiding besloten als gevolg van vondsten van schadelijke organismen, met name van de Aziatische boktor (Anoplophora glabripennis (Motschulsky)), in het verpakkingsmateriaal van deze goederen.

Als vergoeding van de kosten die door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (hierna: de NVWA) worden gemaakt voor fytosanitaire inspecties in verband met het Uitvoeringsbesluit 2013/92/EU wordt de aanvrager een tarief in rekening gebracht.

De tarieven zijn (opnieuw) berekend en vastgesteld op basis van de uit te voeren fytosanitaire controles, een inschatting van de benodigde inspectietijd per zending, de gemiddelde grootte van de zendingen en het gehanteerde controlepercentage. Reden voor deze tariefaanpassing is dat deels wordt afgeweken van de minimumcontrolepercentages voor enkele categorieën.

Het tarief voor de importinspectie is gebaseerd op het omslagstelsel. De totale kosten voor alle inspecties worden gelijkelijk verdeeld over alle zendingen die onder de inspectieplicht vallen, ongeacht of die specifieke zending geïnspecteerd is of niet en ongeacht de exacte inspectietijd per individuele zending.

Er zijn verschillende tarieven, per inspectiepercentages en per productgroep (steen dan wel staal). Dit omdat voor een product met een hoog inspectiepercentage meer kosten worden gemaakt (relatief meer zendingen worden geïnspecteerd) dan voor een product met een lager inspectiepercentage, en omdat het verpakkingshout bij staal een andere verschijningsvorm heeft dan bij steen. De kosten worden omgeslagen per gewichtseenheid.

Het tarief voor het verwerken van een faxaanvraag in artikel 2b, derde lid, van de tarievenregeling (in plaats van aanmelding via CLIENT Import) is enkel geïndexeerd met 1,5% en verhoogd naar € 39,08. Deze indexering is gebaseerd op de gewogen prijsindex voor loonkostenontwikkeling en voor materiële overheidsconsumptie uit de Handleiding Overheidstarieven 2015 van het Ministerie van Financiën.

In bijlage I van het Uitvoeringsbesluit 2015/474/EU worden minimumcontrolepercentages aangegeven voor fytosanitaire controles op houten verpakkingsmateriaal van bepaalde goederen van oorsprong uit China bij import in de Europese Unie. Omdat er in het percentage vondsten van schadelijke organismen door Nederland geen wezenlijke veranderingen ten gunste zijn opgetreden, wordt bij verlenging van de regeling het eerder door Nederland ingezette beleid voortgezet. Dit betekent dat voor de productstromen met de GN-codes 6801 00 00 en 6802, alsmede voor de nieuw toegevoegde, maar vrijwel identieke, productstroom 6803 00 een inspectiepercentage van 50% gehanteerd wordt in afwijking van het in bijlage I van het Uitvoeringsbesluit genoemde inspectiepercentage van 15%. De productstroom 6803 00 komt uit hetzelfde herkomstgebied, kent dezelfde verpakkingswijze en importeurs als de GN-codes 6801 00 en 6802.

Voor de nieuw toegevoegde codes 6908 en 7210 geldt deze overweging niet. Het gaat om andere productstromen, daarom is hier het controlepercentage 15%, evenals voor de productstromen 2514 00 00, 2515 en 2516 overgenomen uit bijlage I van het Uitvoeringsbesluit. Daarmee is voor de productstromen 2514 00 00, 2515 en 2516 sprake van een verlaging van het controlepercentage van 90% naar 15% ten opzichte van het.

1.4 Aanpassing tarief NAK

De NAK heeft voorgesteld het tarief in artikel 38, derde lid, van de tarievenregeling te verlagen van € 12,75 naar € 6,50. In dit tarief waren de kosten in relatie tot de overgang van de fytosanitaire inspecties en controles van de toenmalige Plantenziektenkundige Dienst (nu: NVWA) naar de keuringsdiensten (Plantkeur) verdisconteerd. Deze kosten doen zich thans niet meer voor en als gevolg daarvan kan het tarief ter dekking van die kosten ook worden verlaagd. Het huidige tarief is ter dekking van de kosten die NAK moet maken in het kader van het fytosanitaire toezicht van de NVWA en accreditatie van de fytosanitaire taken door de Raad van Accreditatie.

2. Regeldrukeffecten

De regeldruk bij verlenging van de maatregelen voor de fytosanitaire controles met betrekking tot houten verpakkingsmateriaal uit China met twee jaar blijft ongewijzigd. De regeldruk bestaat uit verplichte aanmelding van de zending, het klaarzetten van de te inspecteren partij voor de NVWA door het bedrijf, ompakken of laten behandelen van de zending in geval een afkeuring en eventueel extra transportbewegingen. Met het Uitvoeringsbesluit 2015/474/EU wordt tevens geregeld dat de fytosanitaire controles op houten verpakkingsmateriaal worden uitgebreid met goederen aangemerkt met de GN codes 6803 00, 6908 en 7210 (leisteen, keramiek en plaatstaal). Het gaat hier om een beperkte omvang van importen, die naar verwachting tot gering effect leidt ten opzichte van de effecten van de totale regeling die 600.000 euro per jaar bedraagt.

Een lager inspectiepercentage, met name voor de codes 2514 0000, 2515 en 2516 (natuur)steen), die een beperkt aantal zendingen omvatten, zal naar verwachting geen effect op de regeldruk hebben.

De aanpassing van de tarievenregeling voor de Stichting Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor zaaizaad en pootgoed van landbouwgewassen heeft geen gevolgen voor de regeldruk. Retributies vallen buiten de definitie van administratieve lasten of nalevingskosten.

Het opheffen van het verbod op invoer van Mangifera L. betekent dat importinspecties moeten worden uitgevoerd waarbij onder andere gecontroleerd moet worden of planten vergezeld gaan van een fytosanitair certificaat, als bedoeld in de Fytorichtlijn met onder de rubriek ‘Aanvullende verklaring’ een vermelding van de passende maatregelen die zijn genomen om ervoor te zorgen dat de planten vrij zijn van schadelijke organismen.

Dit leidt naar verwachting niet tot verandering in de regeldruk omdat een dergelijke inspectie bij import van Mangifera L. altijd uitgevoerd moet worden en de totale omvang van de import van Mangifera L. naar verwachting niet zal toenemen. Voor de importeur betekent het opheffen van het importverbod alleen dat hij een ruimere keuze heeft gekregen uit welk land hij Mangifera L. kan betrekken.

3. Inwerkingtreding van de regeling

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt gepubliceerd. Dit geldt echter niet voor artikel II, onderdeel B, dat in werking treedt met ingang van 1 mei 2015.

Hiermee wordt afgeweken van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten (Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309). Het genoemde beleid biedt echter de mogelijkheid om een uitzondering te maken indien Europese regelgeving daartoe aanleiding geeft. Dat beleid biedt tevens de mogelijkheid om een uitzondering te maken indien het gaat om reparatieregelgeving, zoals tariefaanpassingen.

De Staatssecretaris van Economische Zaken, S.A.M. Dijksma

Naar boven