De Minister van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 36, derde lid, onderdeel a, van de Wegenverkeerswet 1994;
BESLUIT:
ARTIKEL I
De Regeling tenaamstelling en kentekenbewijzen wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 2, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel i wordt ‘dan wel een deel I van een na 30 mei 2004 afgegeven kentekenbewijs’
vervangen door: dan wel een deel I van een na 30 mei 2004 maar voor 1 april 2015 afgegeven
kentekenbewijs.
2. In onderdeel m wordt ‘een kentekenbewijs’ vervangen door: een na 30 mei 2004 maar
voor 1 april 2015 afgegeven kentekenbewijs.
3. Na onderdeel m worden twee onderdelen toegevoegd, luidende:
-
n. een kentekencard bevattende een handelaarskenteken: model 5.2;
-
o. een kentekencard bevattende een kenteken als bedoeld in artikel 4, vijfde lid, van
het Kentekenreglement (transitokenteken): model 19.2
B
Artikel 8, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel b word na ‘bromfietsen’ ingevoegd: op twee wielen.
2. In onderdeel e wordt na ‘en d genoemde,’ ingevoegd: niet zijnde een voertuig als
genoemd in artikel 1 van het Besluit beheer autowrakken,.
C
De bijlage wordt als volgt gewijzigd:
1. Na Model 5.1 wordt een model ingevoegd, luidende:
Model 5.2 Kentekencard bevattende een handelaarskenteken
2. De opschriften Model 6.1, Model 7.1, Model 8.1, Model 9.1, Model 12.1, en Model C.1
vervallen.
3. In het opschrift van Model 19.1 wordt ‘een kentekenbewijs’ vervangen door: een na
30 mei 2004 maar voor 1 april 2015 afgegeven
4. Na Model 19.1 wordt een model ingevoegd, luidende:
Model 19.2 Kentekencard bevattende een kenteken als bedoeld in artikel 4, vijfde lid,
van het Kentekenreglement (transitokenteken)
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2015.
TOELICHTING
Deze regeling betreft de wijziging van de Regeling tenaamstelling en kentekenbewijzen
in verband met het vaststellen van de modellen voor de kentekencard voor het handelaarskenteken
en transitokenteken alsmede het in verband met de Autowrakkenrichtlijn vervallen van
de mogelijkheid van ‘slopen in eigen beheer’ voor personenauto’s, bedrijfsauto’s tot
3.500 kg en drie- en vierwielige bromfietsen.
Modellen kentekencard handelaarskenteken en transitokenteken (artikel I, onderdelen
A en C)
Voor handelaars- en transitokentekens die na 1 april 2015 worden opgegeven wordt een
kentekencard afgegeven en niet langer een papieren kentekenbewijs.
De bestaande papieren kentekenbewijzen behouden hun geldigheid.
Het vaststellen van de modellen heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten
of de inhoudelijke nalevingskosten.
Vervallen ‘slopen in eigen beheer’ voor personenauto’s (artikel I, onderdeel B)
Artikel 8, tweede lid, van de Regeling tenaamstelling en kentekenbewijzen vormt de
zogenoemde ‘Regeling slopen in eigen beheer’.
Die regeling houdt in dat een ander dan een erkend bedrijf bedrijfsvoorraad (een bedrijf
dat beschikt over een erkenning op grond van artikel 62 van de Wegenverkeerswet 1994)
een melding kan doen om de tenaamstelling van een voertuig te laten vervallen. Die
melding heeft tot gevolg dat de verplichtingen die aan dat voertuig waren gekoppeld,
zijn vervallen maar dat diegene die de melding doet, het voertuig wel in bezit kan
houden om bijvoorbeeld te gebruiken voor onderdelen ten behoeve van een ander voertuig.
Deze mogelijkheid om een voertuig af te melden was voor bromfietsen met drie wielen,
bedrijfsauto’s tot 3.500 kilogram en personenauto’s onverenigbaar met artikel 5, derde
lid, van richtlijn nr. 2000/53/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 september
2000 betreffende autowrakken (PbEU 2000, L 269).
Deze mogelijkheid is daarom voor die categorieën motorvoertuigen geschrapt.
Het schrappen van deze mogelijkheid heeft geleid tot een daling van de administratieve
lasten van € 263.900,–.
Met het op grond van artikel 40b, zesde lid, van het Kentekenreglement overeenkomstig
artikel 8, tweede lid, van de Regeling tenaamstelling en kentekenbewijzen beëindigen
van de registratie zijn naar schatting 70 minuten per melding gemoeid. Bij een geschatte
8.700 meldingen (met betrekking tot de drie genoemde categorieën) per jaar zou dat
8.700 x 70 minuten x € 28 per uur = € 284.200,– aan administratieve lasten hebben
betekend.
De beëindiging van de registratie door een erkend bedrijf bedrijfsvoorraad kost naar
schatting 5 minuten. Bij een geschatte 8.700 meldingen per jaar betekent dat 8.700
x 5 minuten x € 28 = € 20.300,– aan administratieve lasten.
De inwerkingtredingsdatum voldoet aan het stelsel van vaste verandermomenten. Het
vaststellen van de modellen heeft geen bedrijfseffecten en het vervallen van de mogelijkheid
van ‘slopen in eigen beheer’ betreft reparatieregelgeving ter voldoening aan een Europeesrechtelijke
verplichting. Om die redenen is er geen invoeringstermijn van toepassing.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus