Verkeersbesluit
Logo Assen
Eenheid Leefomgeving
Nr. 2894-2015
Onderwerp: Verkeersbesluit Assen-Zuid
Burgemeester en wethouders van Assen:
hierbij het volgende overwegende:
FlorijnAs , deelproject Assen-Zuid
De FlorijnAs is aangemerkt als een lokaal project met nationale betekenis (artikel 2.18 en verder van de Crisis herstelwet). Assen aan de Aa is een deelproject van de Florijnas, waarvoor onder de Crisis- en Herstelwet een structuurvisie is vastgesteld op 27 oktober 2011. Ten aanzien van alle te nemen besluiten die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van de projecten binnen de FlorijnAs geldt de gemeentelijke coördinatieregeling (paragraaf 3.6.1 van de Wet ruimtelijke ordening).
Met de uitvoering van het project Assen-Zuid wordt ruimte geboden aan de economische ontwikkeling van Assen als poort van het stedelijk netwerk Groningen-Assen. Assen-Zuid is een veelomvattend project met een drietal hoofdelementen. Het gaat om:
  • de aanleg van een bedrijventerrein;
  • de ontwikkeling van een toeristisch recreatieve zone;
  • de verbindende infrastructuur.
Het bedrijventerrein wordt aangelegd als werklandschap in het gebied tussen de A28, de N33 en de spoorlijn. Assen-Zuid moet hiermee de plaats worden voor toekomstige bedrijfshuisvesting. In de Toeristisch Recreatieve Zone (TRZ) wordt de economische potentie van het TT-terrein vergroot en wordt ruimte gegeven aan ontwikkelingen zoals TT-World en diverse attractieve programma's. De Baggelhuizerplas is onderdeel van de TRZ. Hier komen uitgebreidere mogelijkheden voor meer
ontspannen recreatie. Met de verdere ontwikkeling van deze zone kan een hoogwaardig recreatief gebied worden geboden voor zowel bewoners als toeristen. Invulling van dit gebied vindt plaats op basis van de gezamenlijke visie van provincie, gemeente en de andere betrokken partners in het gebied.
Voor de gewenste ontwikkelingen is een goede bereikbaarheid van Assen-Zuid essentieel. In het kader van het Regio Specifieke Pakket (RSP) wordt geïnvesteerd in een nieuwe aansluiting op de A28. Ook is de N33 verdubbeld. Een nieuwe aansluiting bij Assen-Zuid is cruciaal voor de ontwikkelingen van het werklandschap en de Toeristisch Recreatieve Zone (TRZ). De nieuwe aansluiting en verbinding richting de TRZ zorgt voor een verbetering van de aan- en afvoer van bezoekers bij grotere evenementen. Hiervoor is het specifieke profiel van 2 rijstroken per richting gerealiseerd, conform de inrichting van de bestaande weggedeelte van De Haar.
De nieuwe aansluiting Assen-Zuid voorkomt dat verkeer van en naar het werklandschap gebruik moet maken van het huidige knooppunt Assen en daarmee het onderliggende wegennet. Uit verkeersonderzoek is gebleken dat het extra verkeer van een ontwikkeld werklandschap en toeristisch recreatieve zone zonder extra aansluiting op de A28 een kritische afwikkeling heeft.
Onderhavig verkeersbesluit betreft de maatregelen die nodig zijn voor de aansluiting op de A28. De nieuwe aansluiting sluit aan op de bestaande Graswijk. In de Toeristisch Recreatieve Zone sluit de nieuwe aansluiting aan op De Haar.
Maatregelen
De maatregelen genoemd in dit besluit hebben betrekking op/over de nieuwe aansluiting op de A28 en de aansluiting hiervan op de bestaande wegen Graswijk en De Haar. De maximale snelheid op het nieuwe wegvak, bezien vanaf De Haar, zal 60 km/u bedragen. De maximale snelheid op het nieuwe wegvak en het nieuwe viaduct, bezien vanaf de Graswijk, zal 80 km/u bedragen. De markering op deze wegen is afgestemd op deze snelheid. Hiermee wordt voldaan aan de uitgangspunten van de essentiële herkenbaarheids-kenmerken.
De volgende maatregelen worden genomen:
  • op het gedeelte vanaf De Haar, over het nieuwe wegvak tot het nieuwe viaduct zal de maximumsnelheid 60 km/u bedragen. Het wegbeeld zal worden aangepast aan deze in te stellen maximumsnelheid onder meer door het aanbrengen van de wegmarkering, kruispuntpleateu en hagen;
  • op het gedeelte vanaf het nieuwe viaduct tot aan de kruising met de Graswijk zal de maximumsnelheid 80 km/u bedragen. Het wegbeeld zal worden aangepast aan deze in te stellen maximumsnelheden, onder meer door het aanbrengen van de wegmarkering;
  • op de ventweg naast de Graswijk blijft de maximum snelheid 60 km/u bedragen;
  • op het gehele nieuwe tracé/wegvak zal bebording en wegmarkering aangebracht worden die de voorrangssituatie voor verschillende weggebruikers aangeven.
Belangenafweging
De besluiten worden met name genomen om:
  • de veiligheid op de weg te verzekeren;
  • uniformiteit en duidelijkheid wat betreft de snelheid te geven aan de weggebruiker;
  • weggebruikers en passagiers te beschermen;
  • de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan in stand te houden;
  • de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;
  • door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of te beperken.
Wet- en regelgeving
Voor bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 15 en artikel 18 van de Wegenverkeerswet (WVW 1994) en de nadere voorschriften in het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen. Voor de uitvoering van de bovengenoemde maatregelen moeten, in het belang van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en de vrijheid van het verkeer, verkeerstekens als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 worden geplaatst.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Burgemeester en wethouders zijn op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de eenheidschef van de politie Noord Nederland.
Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
Voor de A28 heeft Rijkswaterstaat, Ministerie van Infrastructuur en Milieu, een vergunning op grond van de Wet Beheer en Rijkswaterstaatswerken (WBR) en verkeersbesluit afgegeven (respectievelijk nr. RWS 2014/22315 en RWS-2014/22112).
b e s l u i t e n :
Overeenkomstig op de bij dit besluit behorende situatieschets(en):
  • op de bestaande weg De Haar en de Graswijk, plaatsing van:
    • Voorrangsborden A0160, B06 en B01
    • Aanwijsborden D01_BB12r, D02ro, G12a al dan niet met onderbord OB505
    • Haaientanden op de weg
  • Op het nieuwe wegtracé en viaduct
    • Voorrangsborden B01, B02, B06 al dan niet met onderbord OB401-100
    • Aanwijsborden A0160zb, A0160ze, BB08-01c, BB08-01d, BB08-01l, BB12r, BB01rb D01_BB12r, D02ro, D03, G01, G02, G12a al dan niet met onderbord OB505, G12b, LO4-2A, L05-2a,
    • Verbodsborden C02, C15, C020B750f
    • Haaientanden op de weg
  • Rondom de VIP-route naar het TT Circuit, kruisingsvlak met zandweg, plaatsing van:
    ∘Aanwijsborden G12b, G12a met onderbord OB505
12 maart 2015
Burgemeester en wethouders van Assen,
namens hen,
manager Eenheid Leefomgeving,
R.Stoffelsma
Belanghebbenden kunnen gedurende 6 weken na de datum van openbare bekendmaking in beroep. Het beroep moet schriftelijk worden ingediend bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet is op het besluit van toepassing. Dat betekent onder meer dat de beroepsgronden in het beroepschrift dienen te worden opgenomen en kunnen na de beroepstermijn niet meer worden aangevuld.
Het besluit treedt in werking op de dag na de beroepstermijn. Indien binnen de beroepstermijn een verzoek om een voorlopige voorziening bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is ingediend, treedt het besluit niet in werking voordat op het verzoek is beslist.
Naar boven